Registreringsformulär med personnummer?

Permalänk
Medlem

Registreringsformulär med personnummer?

Hejhej

Vill ej ha fakemedlemar på min sida pgr. av anledningar. Jag antar att ända sättet att frångå detta är att använda sig av personnr och passande för och efternamn vid registrering? Kanske räcker med personr?
Hur fungerar detta? Måste man söka om tillstånd? Kostar det?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Datainspektionen har en kortis om detta: http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgifts...

Men för att kunna korsköra dem mot en officiell databas om de faktiskt stämmer vet jag inte hur man gör. Som privatperson kanske det blir svårt.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av sexlaxar:

Hejhej

Vill ej ha fakemedlemar på min sida pgr. av anledningar. Jag antar att ända sättet att frångå detta är att använda sig av personnr och passande för och efternamn vid registrering? Kanske räcker med personr?
Hur fungerar detta? Måste man söka om tillstånd? Kostar det?

Som ovan säger så tror jag att det kan bli svårt för en privatperson. Vad är det för typ av sida? Personligen så är jag en sådan person som tvärvänder om sådan information krävs om det inte är en myndighet eller liknande. Inga andra lösningar, Admins eller Invite kanske?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Finns ju folkbokföringsregistret. Men vet inte om det bara är något som en privatperson kan använda. Tror det kostar rätt mycket också att vara uppkopplad till det

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Genom Statens Personadressregister (SPAR) har du möjlighet att göra uppslagning på personnummer.

Kostnaden är 500kr/månad och sen tillkommer 0,39kr per sökning på ett personnummer. Det verkar inte som att det krävs att du har ett företag, men däremot måste du bland annat beskriva hur du tänkt använda uppgifterna.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Genom Statens Personadressregister (SPAR) har du möjlighet att göra uppslagning på personnummer.

Kostnaden är 500kr/månad och sen tillkommer 0,39kr per sökning på ett personnummer. Det verkar inte som att det krävs att du har ett företag, men däremot måste du bland annat beskriva hur du tänkt använda uppgifterna.

Tack så mycket.

Det var lite dyrare än vad jag tänkte mig. Blir svårt i längden.
Hur är det med reklam på sin sida? Måste man vara ett registrerat företag för sådant?
Google adsense och sådant behöver man ju inte det med men adsense känns lite oseriöst kanske och känns som man inte får så bra utbetalning med det.

Försöker komma på andra sätt att slippa fakemedlemmar på. Grejen är den att de måste ju verifiera att dem är dem dom utger sig för att vara, att vid registreringen tex skicka in en bild på sig själv med en lapp i handen eller liknande skulle fungera. Men registreringsprocessen skulle ta för långt tid och jag tror inte många skulle vara så pigga på att göra det.

Permalänk
Medlem

Kan "registrea via facebook" vara ett alternativ? Går visserligen att skapa fake facebook konton men det orkar de flesta inte.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Avstängd

Du tar bort ganska många fake genom att kräva e-post-validering samt någon form av Captcha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

Du tar bort ganska många fake genom att kräva e-post-validering samt någon form av Captcha

jag skulle också ha använt den metoden