Hur tänker eg tillverkarna av gaminglaptops?

Permalänk
Medlem

Hur tänker eg tillverkarna av gaminglaptops?

Har kollat lite på gaminglaptops senaste tiden och slås av vad jag tycker är 2 rätt märkliga faktum:

1. Väldigt få 17" laptops finns med 3K och 4K alternativ, trots att det väl egentligen är först i de storlekarna som högre upplösning egentligen spelar någon roll. Och även om man nu tycker att 3K/4K är relevant på mindre skärmar än 17" så förkarar det ändå inte varför alternativet inte finns på 17". Sett till att man kan göra TV-apparater i 4K så borde det inte handla om att det är för svårt att göra större än 17" paneler i 3K eller 4K+

2. 15" låter smidigt jämfört med 17", men med några få undantag så har dessa ENORMA "bildskärmsramar" som i praktiken gör att dom blir mycket större än 15". Har jämfört måtten på några populära 15" gaming laptops och överlag verkar dom vara lika stora som min 17" MacBook Pro från 2011. Jag kan förstå att det kan vara svårt att få ner allt som behövs i en 15" låda men då borde det väl gå att sätta i en större skärm istället om lådan ändå måste ha en viss storlek. De 15" gaming laptops med bildskärmsramar som känns 2015 är Asus G501 och Razer Blade 14 (vad jag kan komma på).

Är det jag som är dum i huvudet eller hur har man egentligen täntk från tillverkarhåll?

Permalänk
Medlem

1. Jag tror inte dagens laptophårdvara klarar av att driva spel tillfredställande i de upplösningarna.

2. Det är som du förstår inte trivialt att förminska och pressa ihop spelhårdvara i de små format som en modern laptop har nu efter netbookeran.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk

Krävs absurda mängder prestanda för att köra moderna PC spel i 4K, antagligen därför man inte utrustar spellaptops med dessa skärmar

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Jag tror han stör sig på att det finns småskärmar med 4k/3k men inga 17".
Till OP kan jag bara säga att det lär vara hemskt att sitta med i alla fall 3k på en skärm oavsett 15, 17, osv. Kanske 4k i och med att det ska skala bättre, men allt blir så sjukt litet att jag skulle råda dig att skaffa en 1080-skärm ändå.
15" finns ett par små, asus har en ROG som är rätt slimmad. Annars är 15 som du säger ett riktigt skitmått. Det är bara en snikad 17.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Har kollat lite på gaminglaptops senaste tiden och slås av vad jag tycker är 2 rätt märkliga faktum:

1. Väldigt få 17" laptops finns med 3K och 4K alternativ, trots att det väl egentligen är först i de storlekarna som högre upplösning egentligen spelar någon roll. Och även om man nu tycker att 3K/4K är relevant på mindre skärmar än 17" så förkarar det ändå inte varför alternativet inte finns på 17". Sett till att man kan göra TV-apparater i 4K så borde det inte handla om att det är för svårt att göra större än 17" paneler i 3K eller 4K+

2. 15" låter smidigt jämfört med 17", men med några få undantag så har dessa ENORMA "bildskärmsramar" som i praktiken gör att dom blir mycket större än 15". Har jämfört måtten på några populära 15" gaming laptops och överlag verkar dom vara lika stora som min 17" MacBook Pro från 2011. Jag kan förstå att det kan vara svårt att få ner allt som behövs i en 15" låda men då borde det väl gå att sätta i en större skärm istället om lådan ändå måste ha en viss storlek. De 15" gaming laptops med bildskärmsramar som känns 2015 är Asus G501 och Razer Blade 14 (vad jag kan komma på).

Är det jag som är dum i huvudet eller hur har man egentligen täntk från tillverkarhåll?

Det här med stora bildramar vet jag ingenting om, men om jag fick gissa så är det för att det ska passa med "kroppen" av datorn där alla komponenter sitter och kylning finns. Med tanke på att gaming datorer kräver mer kylning än en vanlig dator så antar jag att tillverkarna väljer att göra kylningen större/bättre vilket bidrar till ett större "chassi" för datorn.

När det kommer till 3K och 4K skärmar så finns det som sagt på vissa utvalda modeller, oftast är detta dock på speciella marknader som exempelvis Asien.

Varför dom väljer att inte göra fler med denna upplösning tror jag är för att det krävs enorm kraft för att driva detta och i en gaming laptop är det väldigt få som klarar detta, möjligen GTX980M(?).

Notera att detta endast är en gissning och jag kan ha helt fel

Permalänk
Medlem

Lite märkligt kan det ju tyckas vara, men finns 15,6 som har 4K men dessa marknadsförs inte som renodlade spellaptop, även om det bara är 4K skärmen som skiljer.
Sen är det väl ingen som skaffar en laptop med 4K för att spela på den, det orkar dom inte.

Dock har också reagerat lite på att många spelaptops i 15,6" har så breda ramar som dom har, men förklaringen är nog att om man krympte dessa markant så blir det svårare att kyla dessa, dagens spellaptops speciellt 15,6 går rejält hett, med temperaturer runt och ibland över 90c som normal temp på GPU och nästan lika mycket på CPU.
Finns helt enkelt inga marginaler, och minskar man yttermått så försvinner marginalerna helt, och tillverkarna tvingas strypa delarna, vilket i och försig redan görs med vissa fabrikat och modeller tex Lenovo y50-70

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jo, min poäng var just att det är märkligt att 3K/4K bara finns för de mindre skärmarna men inte för de större. Om det sen borde finnas 3K/4K eller inte på dessa datorer är väl en annan fråga,. Annars lutar jag just nu mer åt en 17" i och med att det känns som den faktiska skillnaden mot en 15" sett till yttermåtten är minimal. Som en "riktig" bärbar är väl ingen gaminglaptop optimal sett till ljud, värme och batteriförbrukning men alla har kanske inte förmånen att skaffa flera olika laptops för respektive behov.

Det sägs ofta att det är bortkastat med 3K/4K eftersom det ändå inte går så bra att spela i de upplösningarna, men gör det något då, man kan väl lika väl spela i FHD på en 4K skärm som på en FHD skärm? Om det sen är nån vits alls med 3K och 4K på dessa små skärmar får väl var och en avgöra själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jo, min poäng var just att det är märkligt att 3K/4K bara finns för de mindre skärmarna men inte för de större. Om det sen borde finnas 3K/4K eller inte på dessa datorer är väl en annan fråga,. Annars lutar jag just nu mer åt en 17" i och med att det känns som den faktiska skillnaden mot en 15" sett till yttermåtten är minimal. Som en "riktig" bärbar är väl ingen gaminglaptop optimal sett till ljud, värme och batteriförbrukning men alla har kanske inte förmånen att skaffa flera olika laptops för respektive behov.

Det sägs ofta att det är bortkastat med 3K/4K eftersom det ändå inte går så bra att spela i de upplösningarna, men gör det något då, man kan väl lika väl spela i FHD på en 4K skärm som på en FHD skärm? Om det sen är nån vits alls med 3K och 4K på dessa små skärmar får väl var och en avgöra själv

Att spela i FHD på en 4K skärm är fortfarande ingen höjdare, visserligen sänker man belastningen på GPU när man gör så, men fortfarande så måste alla 4K pixlar drivas runt, så påverkar prestandan en hel del negativt.

Sen får man ofta andra problem, tex man måste ständigt skifta upplösning först i windows till FHD, gör man inte det så får man ofta bara en lite ruta i mitten av spelet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Att spela i FHD på en 4K skärm är fortfarande ingen höjdare, visserligen sänker man belastningen på GPU när man gör så, men fortfarande så måste alla 4K pixlar drivas runt, så påverkar prestandan en hel del negativt.

Sen får man ofta andra problem, tex man måste ständigt skifta upplösning först i windows till FHD, gör man inte det så får man ofta bara en lite ruta i mitten av spelet.

Hur stora är skillnaderna i praktiken? Antar (gissar) att det stora jobbet handlar om att rendera "bilden", inte att visa upp den på panelen även om det så klart bör vara en viss skillnad även där. Svårt att jämföra då det ofta i praktiken handlar om typ en matt FullHD mot en blank 3K/4K med Touch, dvs långt mer än upplösningen som skiljer åt.

Permalänk
Medlem

Extra komiskt blir det när tillverkarna erbjuder 13" gaming laptops med 3K och 4K, som t.ex. Aurus X3, men där 17" varianterna bara går att få i FullHD. Vad är logiken i att det inte skulle vara användbart på en 17" men däremot på en 13"??

Permalänk
Medlem

Ytterligare 2 saker som jag retar mig på (arga gubben är på G idag )

3. Varför känner man ett behov av att speciellt märka ur var WASD tangenterna sitter? Om det är något en PC gamer vet så är det väl var just dessa knappar sitter??

4. Varför alla dessa upplysta drakar, profilerade lock och annat trams som får datorn att se fånig ut? Det är väl ingen över 12 år som gillar det och jag tvivlar på att så många 12 åringar har råd att köpa dessa

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ytterligare 2 saker som jag retar mig på (arga gubben är på G idag )

3. Varför känner man ett behov av att speciellt märka ur var WASD tangenterna sitter? Om det är något en PC gamer vet så är det väl var just dessa knappar sitter??

4. Varför alla dessa upplysta drakar, profilerade lock och annat trams som får datorn att se fånig ut? Det är väl ingen över 12 år som gillar det och jag tvivlar på att så många 12 åringar har råd att köpa dessa

Av samma anledning som du har märkeskläder och fartränder på hojen.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Min dator i signaturen orkar knappt med 4k, känns lite onödigt att trycka in det i en gaming laptop.
Angående märken och dekaler kan jag hålla med dig, tycker själv att det blir lite fånigt med massa skräp fastklistrat på ens dator.
Jag har själv en s.k "gaminglaptop" fast den har bara en ynklig logga på locket. Det får väl duga med tanke på vad de andra har

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subiray:

Av samma anledning som du har märkeskläder och fartränder på hojen.

Snarare varför jag inte har det...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Min dator i signaturen orkar knappt med 4k, känns lite onödigt att trycka in det i en gaming laptop.
Angående märken och dekaler kan jag hålla med dig, tycker själv att det blir lite fånigt med massa skräp fastklistrat på ens dator.
Jag har själv en s.k "gaminglaptop" fast den har bara en ynklig logga på locket. Det får väl duga med tanke på vad de andra har

Jag gissar att det nog främst är andra marknader än den svenska/europeiska med större efterfrågan på "bling bling" som styr utseendet. Bara kolla på Volvo där mängden krom ökat rejält sen kineserna tog över.

Skickades från m.sweclockers.com