iPhone 6 blockerar internetåtkomst när den är kopplad till datorn

Permalänk

iPhone 6 blockerar internetåtkomst när den är kopplad till datorn

Hoppas att det är okej att skapa den här tråden i den här delen av forumet. Var inte säker på om jag skulle skapa den här, eller under mobiltelefoner.. Jag kanske borde ha valt mobiltelefoner..? Ber om ursäkt i så fall, och ni får gärna flytta den dit om ni tycker att det är där den hör hemma.

Ja, min pappa har precis skaffat en iPhone 6 från Telia (han har abonnemang hos dom) och har stött på ett väldigt märkligt problem som jag inte alls förstår mig på. Som rubriken lyder så verkar mobilen blockera internetåtkomsten för alla datorer i nätverket när han kopplar in den i sin dator via USB. Vi får det gamla härliga "begränsad åtkomst" till internet, och för att få igång det igen måste vi koppla ur telefonen och starta om routern och/eller modemet (en del saker är kopplade till ett grenuttag med on/off knapp, den stänger vi av).. Jag har aldrig hört talas om något liknande, men jag är ju å andra sidan absolut ingen expert på området. För mig verkar det dock som sagt väldigt märkligt. Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man kan lösa det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalMinx:

Hoppas att det är okej att skapa den här tråden i den här delen av forumet. Var inte säker på om jag skulle skapa den här, eller under mobiltelefoner.. Jag kanske borde ha valt mobiltelefoner..? Ber om ursäkt i så fall, och ni får gärna flytta den dit om ni tycker att det är där den hör hemma.

Ja, min pappa har precis skaffat en iPhone 6 från Telia (han har abonnemang hos dom) och har stött på ett väldigt märkligt problem som jag inte alls förstår mig på. Som rubriken lyder så verkar mobilen blockera internetåtkomsten för alla datorer i nätverket när han kopplar in den i sin dator via USB. Vi får det gamla härliga "begränsad åtkomst" till internet, och för att få igång det igen måste vi koppla ur telefonen och starta om routern och/eller modemet (en del saker är kopplade till ett grenuttag med on/off knapp, den stänger vi av).. Jag har aldrig hört talas om något liknande, men jag är ju å andra sidan absolut ingen expert på området. För mig verkar det dock som sagt väldigt märkligt. Är det någon som vet vad detta kan bero på och hur man kan lösa det?

Testa att sätta telefonen i flygplansläge innan du kopplar in den i datorn, funkar det då?

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem

Uppgraderat routern till senaste firmware?

Permalänk

Ber om ursäkt för att det tagit mig så lång tid att titta in här igen, men jag har haft fullt upp och glömde faktiskt bort den här tråden..

Hur som helst.. jag gjorde ett eget försök att sätta koppla in pappas mobil till hans dator, och la då märke till en sak.. Man får ju upp någon ruta som frågar om man vill lita på datorn eller inte, och jag tryckte på ja. Frågade pappa och han sa att han inte ens hade lagt märke till den, så nu undrar jag om det kan ha haft något med saken att göra..? Hur som helst så verkade det fungera, märkte inte av några problem med uppkopplingen då. Har inte haft fler tillfällen att testa, men det verkade ju okej då i alla fall.

Så ja, jag tackar för att ni ville hjälpa till, och hoppas att problemet inte kommer tillbaka.