Permalänk
Entusiast

Hur kommer det sig att man inte kan montera in en tredje fläkt i fronten på R5 när man plockar bort 5,25"-platserna?
Ni har förövrigt inte kikat på en lite kraftfullare fläkthub? Phantek har väl stöd för sex fläktar på Enthoo Pro, R5 som t.om är dyrare har bara stöd för 3.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Node refresh?

Jag tänker bygga en kombination av HTPC och Steammachine (KODI + Steam Big Picture). Flickvännen har lagt veto mot dator i vardagsrummet om den inte är vit och snygg...

Har jag förstàtt rätt att det är bara Node 304 som finns i vitt? Jag vill bygga m-ATX med en (slimmad) optisk enhet och grafikkort, sà 804 vore perfekt om den finns i vitt. Men ni kanske kommer med nàgot liknande lagom till Skylake senare i àr?

Jag vet att ni inte kan diskutera releaseplaner, men färg kanske kan passera under radarn. Annars kanske ni bara kan "vinka" lite...?

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid lacka ett chassi!
Det är ju gjort på en kväll heller två.

OM du lackar ett chassi så kan ni ju kanske gemensamt köpa det som är snyggast/fyller funktionen/etc.
Dammfilter och ljuddämpning är ju nåt jag inte skulle välja bort (och därmed faller ju node 804)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på hur det går med att röra ihop den där hinken med vit färg för att kunna lacka R5:orna i vitt. Lätt sexigaste chassit på länge, men verkar inte gå att få tag på =(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Jag är lite nyfiken på hur det går med att röra ihop den där hinken med vit färg för att kunna lacka R5:orna i vitt. Lätt sexigaste chassit på länge, men verkar inte gå att få tag på =(

Finns på lager här, http://www.proshop.se/Datorchassi/Fractal-Design-Define-R5-Wh...

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat från Proshop, men antar väl att det inte är några problem. Det jag är lite orolig för däremot är att när en produkt blir väldigt försenad (som det verkar vara i detta fallet) så beror det oftast på någonting. Fractal vill ju självfallet ha ut dessa på marknaden så att de kan sälja dom och tjäna pengar, så om de inte har några ute så kan det bero på att de har något knas med tillverkningen, typ att den vita färgen de använde inte håller rätt nyans eller dyl. Därför är jag lite osäker på att köpa det som finns på marknaden idag. Jobbar själv inom handels och har sett detta tidigare är det kommer till andra produkter, även om de fallen inte rört sig om just datorkomponenter.

Men det kan också bara vara paranoia från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Aldrig handlat från Proshop, men antar väl att det inte är några problem. Det jag är lite orolig för däremot är att när en produkt blir väldigt försenad (som det verkar vara i detta fallet) så beror det oftast på någonting. Fractal vill ju självfallet ha ut dessa på marknaden så att de kan sälja dom och tjäna pengar, så om de inte har några ute så kan det bero på att de har något knas med tillverkningen, typ att den vita färgen de använde inte håller rätt nyans eller dyl. Därför är jag lite osäker på att köpa det som finns på marknaden idag. Jobbar själv inom handels och har sett detta tidigare är det kommer till andra produkter, även om de fallen inte rört sig om just datorkomponenter.

Men det kan också bara vara paranoia från min sida.

Kör ju R4 och den är det inget problem med färgen

Hur som, kan vara så att vitt är fler som vill ha och säljer slut fortare för FD inte trott den ska sälja lika bra som svart.

Även tidigare har det varit så att vitt är dyrare än dom andra färgerna, bara för det antagligen är lite mindre upplaga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Att handla ifrån proshop är ungefär som att handla ifrån cdon.
Dvs det tar lite längre än från övriga butiker och krånglar det o man måste kontakta support så tar det tid och dom försöker slingra sig undan nåt som helst ansvar dom första gångerna men står man på sig OCH har rätt så ger dom med sig efter ett par försök.

Relativt säkert men kan ta tid med andra ord.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av MrAdde:

Hur kommer det sig att man inte kan montera in en tredje fläkt i fronten på R5 när man plockar bort 5,25"-platserna?
Ni har förövrigt inte kikat på en lite kraftfullare fläkthub? Phantek har väl stöd för sex fläktar på Enthoo Pro, R5 som t.om är dyrare har bara stöd för 3.

Den tredje fläktens skruvhål hamnar tyvärr mitt i öppningen för optiska läsare. Det går dock att montera en 360-radiator, och sedan montera tre fläktar på radiatorn.

Skrivet av CasualGamer:

Jag tänker bygga en kombination av HTPC och Steammachine (KODI + Steam Big Picture). Flickvännen har lagt veto mot dator i vardagsrummet om den inte är vit och snygg...

Har jag förstàtt rätt att det är bara Node 304 som finns i vitt? Jag vill bygga m-ATX med en (slimmad) optisk enhet och grafikkort, sà 804 vore perfekt om den finns i vitt. Men ni kanske kommer med nàgot liknande lagom till Skylake senare i àr?

Jag vet att ni inte kan diskutera releaseplaner, men färg kanske kan passera under radarn. Annars kanske ni bara kan "vinka" lite...?

Det är inte helt omöjligt att 804 kan komma i vitt, men i nuläget är inget bestämt.

Skrivet av Chrisism8:

Aldrig handlat från Proshop, men antar väl att det inte är några problem. Det jag är lite orolig för däremot är att när en produkt blir väldigt försenad (som det verkar vara i detta fallet) så beror det oftast på någonting. Fractal vill ju självfallet ha ut dessa på marknaden så att de kan sälja dom och tjäna pengar, så om de inte har några ute så kan det bero på att de har något knas med tillverkningen, typ att den vita färgen de använde inte håller rätt nyans eller dyl. Därför är jag lite osäker på att köpa det som finns på marknaden idag. Jobbar själv inom handels och har sett detta tidigare är det kommer till andra produkter, även om de fallen inte rört sig om just datorkomponenter.

Men det kan också bara vara paranoia från min sida.

Bristen på vita beror huvudsakligen på att vi varit relativt petiga med färgmatchningen mellan plast och plåt, vilket dragit ner produktionstakten då många chassin blivit underkända. Det är tyvärr mycket svårt att göra vita produkter med delar i flera material, även små färgtonsskillnader kan i vissa ljus synas tydligt. De chassin som finns ute har passerat våra kontroller, så de skall vara helt okej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Bristen på vita beror huvudsakligen på att vi varit relativt petiga med färgmatchningen mellan plast och plåt, vilket dragit ner produktionstakten då många chassin blivit underkända. Det är tyvärr mycket svårt att göra vita produkter med delar i flera material, även små färgtonsskillnader kan i vissa ljus synas tydligt. De chassin som finns ute har passerat våra kontroller, så de skall vara helt okej.

Har du rätt i Mitt chassi går åt gul och plast fronten kritvit i jämförelse:D Nu när jag kollade noga.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Bristen på vita beror huvudsakligen på att vi varit relativt petiga med färgmatchningen mellan plast och plåt, vilket dragit ner produktionstakten då många chassin blivit underkända. Det är tyvärr mycket svårt att göra vita produkter med delar i flera material, även små färgtonsskillnader kan i vissa ljus synas tydligt. De chassin som finns ute har passerat våra kontroller, så de skall vara helt okej.

Gissade på att det var något sådant där som låg bakom det

När jag väl köper ett R5, OM det skulle börja gulna efter 1-2 år, kommer detta vara reklamationsbart i så fall? Jag har använt era chassin och fläktar i väldigt mycket jag gjort de senaste 5 åren så jag har inga tvivel på att eran kvalitetskontroll är av högsta sort

Har egentligen ingen brådska då jag väntar lansering av era Venturi fläktar. Verkar bli grymma!

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Chrisism8:

Gissade på att det var något sådant där som låg bakom det

När jag väl köper ett R5, OM det skulle börja gulna efter 1-2 år, kommer detta vara reklamationsbart i så fall? Jag har använt era chassin och fläktar i väldigt mycket jag gjort de senaste 5 åren så jag har inga tvivel på att eran kvalitetskontroll är av högsta sort

Har egentligen ingen brådska då jag väntar lansering av era Venturi fläktar. Verkar bli grymma!

Tyvärr är det så att allt gulnar mer eller mindre, särskilt om det utsätts för solljus. Vi kan tyvärr inte garantera att delarna gulnar på samma sätt över tid, vill du vara helt säker på att slippa problemet så bör du köpa ett svart chassi. Det sagt så gör vi givetvis vad vi kan, och i extrema fall skulle det kunna bli en godtagbar orsak till reklamation.

Venturi-fläktarna bör dyka upp i butik inom kort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Tyvärr är det så att allt gulnar mer eller mindre, särskilt om det utsätts för solljus. Vi kan tyvärr inte garantera att delarna gulnar på samma sätt över tid, vill du vara helt säker på att slippa problemet så bör du köpa ett svart chassi. Det sagt så gör vi givetvis vad vi kan, och i extrema fall skulle det kunna bli en godtagbar orsak till reklamation.

Venturi-fläktarna bör dyka upp i butik inom kort!

Har aldrig direkt solljus in igenom fönstret och mitt kontor har nog haft upprullat ca 10 dagar senaste året så det ska nog gå fint tror jag. Sitter just nu med en hel del planer på att försöka mig på min första chassimoddning och då är det nog helt klart Vitt som ska vara grunden. I värsta fall så blir det väl en tusenlapp som hamnar på skroten om man misslyckas.

Permalänk
Medlem

Hej Fractal <3

Jag är väldigt (och har varit ett tag) sugen på eran nya Venturi serie. Jag vet att dessa inte dyker upp på hyllorna på en liten stund här i Sverige, men tydligen ska dom finnas att köpa i t.ex USA. Dock hittar jag inga recensioner på dom?! Känner ni till några recensioner man kan kika in?

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Chrisism8:

Hej Fractal <3

Jag är väldigt (och har varit ett tag) sugen på eran nya Venturi serie. Jag vet att dessa inte dyker upp på hyllorna på en liten stund här i Sverige, men tydligen ska dom finnas att köpa i t.ex USA. Dock hittar jag inga recensioner på dom?! Känner ni till några recensioner man kan kika in?

Såvitt jag vet finns det i nuläget inga recensioner ute alls på Venturi, men förhoppningsvis ändras det inom kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Såvitt jag vet finns det i nuläget inga recensioner ute alls på Venturi, men förhoppningsvis ändras det inom kort

Kan skicka min hemadress till er via PM så kan vi lösa det

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har ett Fractal Design R3 chassi som jag är nöjd med bortsett från att jag haft problem med frontens anslutningar, har via komplett som jag köpte datorn ifrån fått två nya frontar pga av defekt hörlursuttag, i den senast fronten jag fått fungerar inte längre USB-utgångarna.
Garantin hos på Komplett har gått ut men tänkte att efter allt strul med min front att ni kanske kan skicka ut en ny.
Har försökt hitta något telefonnummer till er men hittar inget och prövar här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe2:

Hej,
Jag har ett Fractal Design R3 chassi som jag är nöjd med bortsett från att jag haft problem med frontens anslutningar, har via komplett som jag köpte datorn ifrån fått två nya frontar pga av defekt hörlursuttag, i den senast fronten jag fått fungerar inte längre USB-utgångarna.
Garantin hos på Komplett har gått ut men tänkte att efter allt strul med min front att ni kanske kan skicka ut en ny.
Har försökt hitta något telefonnummer till er men hittar inget och prövar här.

Dubbelkollat så att inte kabeln till USBn glappar på moderkortet? Scha. Hörlurs/audio kabeln också för den delen? Vet att mina kan sitta jädrans löst ibland =(

Permalänk
Medlem

#Venturi

Hej Fractal! Tog mig friheten och uppdaterade Prisjakts information om era kommande Venturi serie!

Så ska ni se hur de förändrar sig i populäritets rankningen på prisjakt

"22:11 20/4-15" 818:e populäraste i kategorin Datorfläktar

Varsegoda!

/Pyrotech88

Permalänk
Medlem
Skrivet av Challe2:

Hej,
Jag har ett Fractal Design R3 chassi som jag är nöjd med bortsett från att jag haft problem med frontens anslutningar, har via komplett som jag köpte datorn ifrån fått två nya frontar pga av defekt hörlursuttag, i den senast fronten jag fått fungerar inte längre USB-utgångarna.
Garantin hos på Komplett har gått ut men tänkte att efter allt strul med min front att ni kanske kan skicka ut en ny.
Har försökt hitta något telefonnummer till er men hittar inget och prövar här.

Mina fungerade inte alls på R3 när jag provade för första gången. Fick ny sladd och uttag det sitter bara fastskruvat, så enkelt att byta. Du behöver inte byta fronten

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Såvitt jag vet finns det i nuläget inga recensioner ute alls på Venturi, men förhoppningsvis ändras det inom kort

https://www.youtube.com/watch?v=ENQvL4Kt05k

Börjar dyka upp lite filmer för era fläktar nu SKoj!

Permalänk
Medlem

Snabb fråga till Fractal;
Kan två av dessa användas i fronten på ett R5? Det är 140mm (38mm djup) fläktar men med skruvhål för 120mm (plus att designen kanske är lite annorlunda).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520552

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Hej. Har ett Fractal Design R5 som jag är väldigt nöjd med, förutom två saker.

1. Skulle nyligen flytta bak mina SSDs till de två platserna bakom moderkortsplåten. Båda två är av Samsung EVO 850-serien. Döm av min förvåning när hårddiskhållarna var för små för att få i dom. Det är ju ändå en av de mest sålda SSDs som finns på marknaden.
Eller ska man verkligen behöva vålda i dom? Skulle väl kanske funka att sätta hållarna i ett skruvstäd och bända ut en långsidan lite. Är Samsung-diskarna av en annan storlek än andra SSDs

2. Har öppnat upp ena luckan i toppen där jag satt in en 140mm fläkt. Tycker verkligen att det borde finnas ett finmaskigtfilter specialgjort för detta då luckan är 195 x 140mm. Dock evakuerar min fläkt luft ur lådan. Men när datorn är avstängd kan det komma ner damm den vägen, speciellt i den biten som inte är täckt av fläkten. Har dock gjort en egen lösning för att förhindra detta.

Anmärkning nummer två är väl inte så farlig egentligen, men problemet med för små SSD-hållare tycker jag borde inte förekomma på ett sådant i övrigt bra chassi. Om det nu inte jag som på något sätt gjort en tankevurpa när jag skulle sätta i dessa.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Chrisism8:

https://www.youtube.com/watch?v=ENQvL4Kt05k

Börjar dyka upp lite filmer för era fläktar nu SKoj!

Tack för tipset!

Skrivet av Electrix:

Snabb fråga till Fractal;
Kan två av dessa användas i fronten på ett R5? Det är 140mm (38mm djup) fläktar men med skruvhål för 120mm (plus att designen kanske är lite annorlunda).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520552

Skruvmässigt är det inget problem, R5:an har långa skruvhål framtill där fläktarna kan placeras på valfri höjd.

Tjockleken däremot är problematisk. De går att installera på utsidan (i likhet med standardfläkten), men dammfiltret kommer inte gå att sätta dit och luftflödet kommer bli väldigt dåligt då de kommer mycket nära dörren. Du kan också installera dem på insidan på samma sätt som en radiator, men det kräver att du flyttar hårddiskburarna.

Skrivet av L-stream:

Hej. Har ett Fractal Design R5 som jag är väldigt nöjd med, förutom två saker.

1. Skulle nyligen flytta bak mina SSDs till de två platserna bakom moderkortsplåten. Båda två är av Samsung EVO 850-serien. Döm av min förvåning när hårddiskhållarna var för små för att få i dom. Det är ju ändå en av de mest sålda SSDs som finns på marknaden.
Eller ska man verkligen behöva vålda i dom? Skulle väl kanske funka att sätta hållarna i ett skruvstäd och bända ut en långsidan lite. Är Samsung-diskarna av en annan storlek än andra SSDs

2. Har öppnat upp ena luckan i toppen där jag satt in en 140mm fläkt. Tycker verkligen att det borde finnas ett finmaskigtfilter specialgjort för detta då luckan är 195 x 140mm. Dock evakuerar min fläkt luft ur lådan. Men när datorn är avstängd kan det komma ner damm den vägen, speciellt i den biten som inte är täckt av fläkten. Har dock gjort en egen lösning för att förhindra detta.

Anmärkning nummer två är väl inte så farlig egentligen, men problemet med för små SSD-hållare tycker jag borde inte förekomma på ett sådant i övrigt bra chassi. Om det nu inte jag som på något sätt gjort en tankevurpa när jag skulle sätta i dessa.

2.5"-diskarna skall monteras på utsidan av bracketen, inte insidan. De skall alltså inte alls få plats mellan böjarna i plåten, som ju sitter på insidan.

Tack för din feedback om toppfilter, vi skall se vad vi kan göra.

Permalänk
Medlem

Hej, I den här tråden har jag lyckats komma fram till att mitt nätagg från fractal design låter ovanligt mycket.(http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) Varvar upp till 100% fanspeed var 10e minut~ Har ni något tips på vad jag ska göra med mitt problem? Finns det någon lösning eller är det ett fabriksfel? När jag köpte min dator la jag ned några extra kronor på ett nätagg från Er med hopp om att det skulle leverera lite vassare kvalitet än konkurrenterna, vilket det tyvärr inte ha gjort då agget endast är 8 månader gammalt.
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av molösd:

Hej, I den här tråden har jag lyckats komma fram till att mitt nätagg från fractal design låter ovanligt mycket.(http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...) Varvar upp till 100% fanspeed var 10e minut~ Har ni något tips på vad jag ska göra med mitt problem? Finns det någon lösning eller är det ett fabriksfel? När jag köpte min dator la jag ned några extra kronor på ett nätagg från Er med hopp om att det skulle leverera lite vassare kvalitet än konkurrenterna, vilket det tyvärr inte ha gjort då agget endast är 8 månader gammalt.
Tack på förhand

Kan ju stoppa en penna i fläkten Lovar den lär inte låta igen

Tipset är att höra med FD direckt här inne är dom inte ofta.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Jag har ett R5-chassi som håller på att driva mig till vansinne då det blir vibrationer i frontluckan, som låter otroligt irriterande. Härligt chassi i övrigt, men just detta blir jag galen på. Är det ett vanligt fel, ett måndags-ex, eller vad beror det på tro? Kan man göra något åt det?

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag går i tankarna om att skaffa mig ett slutet system, men nojjig som man är så undrar jag vad som gäller om era slutna system skulle börja läcka, och skada komponenter. Vad gäller då? Står ni för kostnaden för dem skada komponenterna? Gäller det endast under garantitiden?

Permalänk
Medlem

Hallå! Jag hade tänkt ta och införskaffa mig ett R5, men är fortfarande väldigt tvivelaktig. Övertyga mig varför jag ska köpa eran produkt?:D

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni på Fractal design om Thermaltakes "nya chassi"

Tråd om thermaltakes kopiering.
#15455404

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks