Defekt - H81M-plus - USB Over Current Status Detected

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Defekt - H81M-plus - USB Over Current Status Detected

Hej,
Har fått tag ett defekt moderkort som hävdar följande vid start-up:
"USB Over Current Status Detected, System Shutdown In 15 Seconds".

Alla mätningar, tester och bootningar genomförda på en icke-konduktiv yta.
Meddelandet uppstår varje gång man boot:ar utan enheter anslutna till moderkortet (CPU & RAM). CPU och RAM verifierade med andra system. Moderkort köpt från butik som tidigast September 2014 så biosstöd för Haswell Refresh och/eller Devils Canyon bör således finnas.

  • Jag har mätt resistansen mellan jord-spänning-sköld samt signalkablar på samtliga USB2 & USB3 och allt ser bra ut, 93Ohm mellan 5V och Jord så den biten är ok, detta är inkluderat Frontpanel-headers.

  • Jag har mätt 24-pin ATX och det ser fint ut även på den.

  • Alla LGA pins ser fina ut och har god kontakt med CPU.

  • Kondensatorer och induktorer ser alla fina ut, inga kortslutningar på dessa.

  • USB power selectorn har ställts in både på standard och inställningen som ger max 0.5A.

Detta skall ha skett sen kortet var köpt av killen som gav mig det.
Det enda jag inte kunnat mäta är aktiva komponenter, några Quad Flat Pack - Chip, som sitter vid Ljudchippet för att säkerställa att även dessa rullar fint.

Har du kanske koll på vilka fler saker som kan avfyra denna error?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,
Har fått tag ett defekt moderkort som hävdar följande vid start-up:
"USB Over Current Status Detected, System Shutdown In 15 Seconds".

Alla mätningar, tester och bootningar genomförda på en icke-konduktiv yta.
Meddelandet uppstår varje gång man boot:ar utan enheter anslutna till moderkortet (CPU & RAM). CPU och RAM verifierade med andra system. Moderkort köpt från butik som tidigast September 2014 så biosstöd för Haswell Refresh och/eller Devils Canyon bör således finnas.

  • Jag har mätt resistansen mellan jord-spänning-sköld samt signalkablar på samtliga USB2 & USB3 och allt ser bra ut, 93Ohm mellan 5V och Jord så den biten är ok, detta är inkluderat Frontpanel-headers.

  • Jag har mätt 24-pin ATX och det ser fint ut även på den.

  • Alla LGA pins ser fina ut och har god kontakt med CPU.

  • Kondensatorer och induktorer ser alla fina ut, inga kortslutningar på dessa.

  • USB power selectorn har ställts in både på standard och inställningen som ger max 0.5A.

Detta skall ha skett sen kortet var köpt av killen som gav mig det.
Det enda jag inte kunnat mäta är aktiva komponenter, några Quad Flat Pack - Chip, som sitter vid Ljudchippet för att säkerställa att även dessa rullar fint.

Har du kanske koll på vilka fler saker som kan avfyra denna error?

Du har antagligen mer koll än mig, men jag hittade det här http://www.tomshardware.co.uk/forum/314200-30-device-current-...

Kan kanske vara en ledtråd.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Hej,
Har fått tag ett defekt moderkort som hävdar följande vid start-up:
"USB Over Current Status Detected, System Shutdown In 15 Seconds".

Alla mätningar, tester och bootningar genomförda på en icke-konduktiv yta.
Meddelandet uppstår varje gång man boot:ar utan enheter anslutna till moderkortet (CPU & RAM). CPU och RAM verifierade med andra system. Moderkort köpt från butik som tidigast September 2014 så biosstöd för Haswell Refresh och/eller Devils Canyon bör således finnas.

  • Jag har mätt resistansen mellan jord-spänning-sköld samt signalkablar på samtliga USB2 & USB3 och allt ser bra ut, 93Ohm mellan 5V och Jord så den biten är ok, detta är inkluderat Frontpanel-headers.

  • Jag har mätt 24-pin ATX och det ser fint ut även på den.

  • Alla LGA pins ser fina ut och har god kontakt med CPU.

  • Kondensatorer och induktorer ser alla fina ut, inga kortslutningar på dessa.

  • USB power selectorn har ställts in både på standard och inställningen som ger max 0.5A.

Detta skall ha skett sen kortet var köpt av killen som gav mig det.
Det enda jag inte kunnat mäta är aktiva komponenter, några Quad Flat Pack - Chip, som sitter vid Ljudchippet för att säkerställa att även dessa rullar fint.

Har du kanske koll på vilka fler saker som kan avfyra denna error?

Hej,

Kolla insidan av USB-portarna efter pins som är snea eller damm/skräp som sitter inkilat någonstans. Titta även runt USB-portarna, både över- och undersidan efter repor, brända ledningar eller lödningar som har släppt.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Surgubben:

Du har antagligen mer koll än mig, men jag hittade det här http://www.tomshardware.co.uk/forum/314200-30-device-current-...

Kan kanske vara en ledtråd.

Hade mina mätningar gett 0Ohm, hade de inneburit att jag har samma problem som i tråden men så är ej fallet.

Finns även två sådana trådar på SweC. En med trasiga kontakter och en med en trasig dator mus. Men det gäller inte mitt fall då inga kontakter verkar paj.

Skrivet av ASUS_Caroline:

Hej,

Kolla insidan av USB-portarna efter pins som är snea eller damm/skräp som sitter inkilat någonstans. Titta även runt USB-portarna, både över- och undersidan efter repor, brända ledningar eller lödningar som har släppt.

Som sagt, mätte alla lödpunkterna så inget kortslutet där, ledningsbanor är fina och inga repor som skulle kunna kortslutit något.
Alla kontakter ser fina ut inuti, inget skräp eller böjda pinns, var det första jag kollade men glömde bort att nämna, har blåst rent med tryckluft iallafall. Gjorde ingen skillnad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Hade mina mätningar gett 0Ohm, hade de inneburit att jag har samma problem som i tråden men så är ej fallet.

Finns även två sådana trådar på SweC. En med trasiga kontakter och en med en trasig dator mus. Men det gäller inte mitt fall då inga kontakter verkar paj.

Som sagt, mätte alla lödpunkterna så inget kortslutet där, ledningsbanor är fina och inga repor som skulle kunna kortslutit något.
Alla kontakter ser fina ut inuti, inget skräp eller böjda pinns, var det första jag kollade men glömde bort att nämna, har blåst rent med tryckluft iallafall. Gjorde ingen skillnad.

Kan vara korrupt bios. Går det att komma förbi felmeddelandet någon gång?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Kan vara korrupt bios. Går det att komma förbi felmeddelandet någon gång?

Dessvärre kommer man aldrig förbi meddelandet och moderkortet slocknar strax där på.
Har ingen tillgång till en AVR-lösning så kan inte flash:a själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Har tänkt samma sak själv. Dessvärre kommer man aldrig förbi meddelandet och moderkortet slocknar strax där på.
Har ingen tillgång till en AVR-lösning så kan inte flash:a själv.

Gissar att du inte fick med kvittot? Du skulle kunna köpa ett nytt bios-chip.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Gissar att du inte fick med kvittot? Du skulle kunna köpa ett nytt bios-chip.

Har inget kvitto men skulle kanske kunna få tag på det från föregående ägare. Om jag får tag på det, skulle ASUS kunna skicka ut ett chip för självkostnadspris flashat?

Har kikat på ett nytt bios chip, verkar ligga runt hundringen om man ska köpa det från Ebay, har Asus försäljning av chip till humanare priser?

Och sista möjligheten, har tillgång till ett P8Z77I-Deluxe, jag antar att flashlösningen på samtliga Asus kort av nyare sort är identisk? Skulle kunna använda Flashback funktionen för att flasha in ett H81M-Plus bios på H81M-plus chippet jag har genom P8Z77 moderkortet. Bör fungera som flash? Eller kommer moderkortet säga ifrån för att det är ett icke-kompatibelt bios?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Har inget kvitto men skulle kanske kunna få tag på det från föregående ägare. Om jag får tag på det, skulle ASUS kunna skicka ut ett chip för självkostnadspris flashat?

Har kikat på ett nytt bios chip, verkar ligga runt hundringen om man ska köpa det från Ebay, har Asus försäljning av chip till humanare priser?

Och sista möjligheten, har tillgång till ett P8Z77I-Deluxe, jag antar att flashlösningen på samtliga Asus kort av nyare sort är identisk? Skulle kunna använda Flashback funktionen för att flasha in ett H81M-Plus bios på H81M-plus chippet jag har genom P8Z77 moderkortet. Bör fungera som flash? Eller kommer moderkortet säga ifrån för att det är ett icke-kompatibelt bios?

Du kan flasha om H81M-Plus' bios-chip på ditt andra moderkort. Var dock väldigt noga med att du sätter i chippen åt rätt håll!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Du kan flasha om H81M-Plus' bios-chip på ditt andra moderkort. Var dock väldigt noga med att du sätter i chippen åt rätt håll!

Brukar vara rätt trist när den magiska röken smiter ut.

Återkommer, kan flasha som tidigast den 7:e Mars då moderkortet befinner sig på annan ort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Brukar vara rätt trist när den magiska röken smiter ut.

Återkommer, kan flasha som tidigast den 7:e Mars då moderkortet befinner sig på annan ort.

Ok, trevlig helg så länge

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Ok, trevlig helg så länge

Kunde inte få ner chippet i sockeln i helgen pga stor och bökig kylare i vägen.

Har beställt en vanlig USB till SPI programmerare för Dip8. Lite efterforskning har gett att det kan vara problem med vissa biosvarianter på Asuskort som ger detta problemet. Säkerligen lite extra problem om det är inkompatibilitet mellan Haswell Refresh och bios.

Tar väl en månad innan programmeraren dyker upp men uppdaterar tråden med mina resultat för framtida trådvisningar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Haft ett mobo med samma felmeddelande. Avhjälptes med att trycka på ovansidan av usb navet. Förmodligen lyckats knäcka den lite efter det funka kortet felfritt. redigerat bort text som mobilen tagit me tydligen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dbn:

Haft ett mobo med samma felmeddelande. Avhjälptes med att trycka på ovansidan av usb navet. Förmodligen lyckats knäcka den lite efter det funka kortet felfritt

Samtliga punkter på moderkortet ansluten till USB är avmätta, inga problem där så själva anslutningarna och kontakterna är lugna på mitt kort.

Superbra om någon annan kommer in i tråden och söker efter hjälp. Vad var det för moderkort?

H81M-Plus, står i rubriken.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Har en SPI flasher nu, får se om jag får igång programvaran.

Chippet är ett:
GD25Q64

Min Programmerare saknar vettigt stöd så får nog försöka köpa mig en vettigare SPI programmerare. Dock har jag lyckats läsa min bios-fil. Denna fil ger mig ingen vettig header som det finns i CAP filerna, således måste jag jämföra bit-för-bit...

Då jag inte har en biosfil att tillgå alls så måste jag använda mig av informationen i denna tråden.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1726429

Har ingen S/N som följer samma mönster som instruktionerna i den tråden anger. Seriestickern:
2489292 - 05156 - MB0GI0 - C06 0804
Vilket skall vara 15 MSB men alla siffror?
Oklart, 0804 verkar iaf vara Bios version?

Har testat att försöka flasha in ett modifierat Stockbios med inlagda MAC-adress och S/N utan lycka. Tror problemet ligger hos min SPI flasher som är för snabb på att försöka skriva till EEPROM:en. Vid flashning skall man skriva med max 1/4 av Chippets arbetshastighet. Ty jag kan tömma chippet på innehåll och läsa, men inte skriva till.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Har en SPI flasher nu, får se om jag får igång programvaran.

Chippet är ett:
GD25Q64

Min Programmerare saknar vettigt stöd så får nog försöka köpa mig en vettigare SPI programmerare. Dock har jag lyckats läsa min bios-fil. Denna fil ger mig ingen vettig header som det finns i CAP filerna, således måste jag jämföra bit-för-bit...

Då jag inte har en biosfil att tillgå alls så måste jag använda mig av informationen i denna tråden.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1726429

Har ingen S/N som följer samma mönster som instruktionerna i den tråden anger. Seriestickern:
2489292 - 05156 - MB0GI0 - C06 0804
Vilket skall vara 15 MSB men alla siffror?
Oklart, 0804 verkar iaf vara Bios version?

Har testat att försöka flasha in ett modifierat Stockbios med inlagda MAC-adress och S/N utan lycka. Tror problemet ligger hos min SPI flasher som är för snabb på att försöka skriva till EEPROM:en. Vid flashning skall man skriva med max 1/4 av Chippets arbetshastighet. Ty jag kan tömma chippet på innehåll och läsa, men inte skriva till.

Hade du ett annat moderkort som har USB Bios Flashback? Eller kan du låna/få tag på ett?

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ASUS_Caroline:

Hade du ett annat moderkort som har USB Bios Flashback? Eller kan du låna/få tag på ett?

Det finns hos min tös och det är 30-mil bort.
Har inte haft möjlighet att gå in och leka med den hårdvaran helt enkelt.

SPI flasher och en binär fil var mina för hoppningar att göra det inom en inte allt för avlägsen framtid.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin