Permalänk

Tips om HTPC

Hej,

jag vill köpa en ny HTPC. Det verkar väldigt svårt att hitta en färdigbyggd som uppfyller mina krav.

Det jag är ute efter är en låda som är som är som denna:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/138990-streac...

eller liknande, gärna inte alltför hög och med plats för en blu-rayläsare

Övriga önskemål är:

- minneskortläsare
- någon form av grafikkort som på riktigt klarar 1080p 60fps och gärna 4k också
- firewire (att det kan lösas på något sätt i datorn)

Ser framför mig att när man ändå köper en ny dator så vill jag gärna ha i5 med fyra kärnor, 8GB ram och SSDdisk. Kanske inte behövs, men det känns bra. Handlar gärna om möjligt på weballen eftersom det finns en butik i kommunen där jag bor. Tack för hjälp på förhand!

MVH Simon

Permalänk
Konsolgrävare

Vad finns det egentligen att välja på inom PSU väg för HTPC nu för tiden?

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Vad finns det egentligen att välja på inom PSU väg för HTPC nu för tiden?

Ja, men är dyra (eller ja HTPC bruk och HTPC bruk), menar du tyst agg eller knäpptyst?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Broken-arrow:

Ja, men är dyra (eller ja HTPC bruk och HTPC bruk), menar du tyst agg eller knäpptyst?

Kan inte riktigt bestämma mig mellan Fractal Design Interga M 550W eller XFX Core Edition 550W. Hört att dom ska vara dom bästa låg W/bra pris PSU för HTPC.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Hej, behöver lite råd. Har ett litet projekt om att bygga en htpc.

Har följande:
Colossuss mATX Chassi
Cooler Master Seidon 120V
Gigabyte GA-AM1M-S2H
2st HDD

Behöver följande:
RAM DDR3, hastighet, storlek?
Nätagg (det största prisproblemet)
AM1 processor, högst troligen 5350.

Vilka komponenter hade ni rekommenderat? PRIS är A&O.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Kan inte riktigt bestämma mig mellan Fractal Design Interga M 550W eller XFX Core Edition 550W. Hört att dom ska vara dom bästa låg W/bra pris PSU för HTPC.

Detta agg annars Fractal Design Edison M 450W är guld så fläkten bör snurra saktare.

Skrivet av SupakmeGusta:

Hej, behöver lite råd. Har ett litet projekt om att bygga en htpc.

Har följande:
Colossuss mATX Chassi
Cooler Master Seidon 120V
Gigabyte GA-AM1M-S2H
2st HDD

Behöver följande:
RAM DDR3, hastighet, storlek?
Nätagg (det största prisproblemet)
AM1 processor, högst troligen 5350.

Vilka komponenter hade ni rekommenderat? PRIS är A&O.

Vilken budget på agget?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Broken-arrow:

Detta agg annars Fractal Design Edison M 450W är guld så fläkten bör snurra saktare.

Vilken budget på agget?

vilket agg? haha

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

vilket agg? haha

Skrev ju det men länkar då http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858001

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Broken-arrow:

jo det såg jag men du skrev "Detta agg annars Fractal Design Edison M 450W"
Vilket av dom två jag skrev menade du med "detta agg" haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

jo det såg jag men du skrev "Detta agg annars Fractal Design Edison M 450W"
Vilket av dom två jag skrev menade du med "detta agg" haha

Skickades från m.sweclockers.com

aaaa missförstånd

Hur som ja något av dom tre är bra val

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Hej!
Jag är på jakt efter en färdigbyggd HTPC till min föräldrar. Datorn skall främst användas till streamning.
Viktigt att den klara 1080p sedan skall den nog helst inte kosta mer än femtusen. Dvd läsare behövs ej.
Kolla på denna Asus Vivopc: http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/asus-vi... duger den?

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Broken-arrow:

aaaa missförstånd

Hur som ja något av dom tre är bra val

haha
Okej tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryngel1989:

Hej!
Jag är på jakt efter en färdigbyggd HTPC till min föräldrar. Datorn skall främst användas till streamning.
Viktigt att den klara 1080p sedan skall den nog helst inte kosta mer än femtusen. Dvd läsare behövs ej.
Kolla på denna Asus Vivopc: http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/asus-vi... duger den?

Den ska klara jobbet. Alternativ så som https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i3/811304 finns om du önskar SSD, dock saknas OS i just det paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skrivet av laudanum:

Den ska klara jobbet. Alternativ så som https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-nuc-core-i3/811304 finns om du önskar SSD, dock saknas OS i just det paketet.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, hittade även en modell på netonnet med SSD. http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/asus-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bryngel1989:

Den Asuslådan verkar riktigt kapabel. Inte mycket att klaga på där som surfburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Den Asuslådan verkar riktigt kapabel. Inte mycket att klaga på där som surfburk.

Skickades från m.sweclockers.com

Utom möjligen priset, som är rätt högt för en "surfburk".

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Konsolgrävare

Om man ska spela lite på sin HTPC skulle ni kört med en 750, 750 ti eller 960? Och visst kan ett 550w psu klara av att driva det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk

Sitter och tittar lite på att bygga en HTPC och har kollat på följande konfig:

Låda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513438

Hårdvara: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7814023/2015-03-14

Blir ett pris på ca 5.500:- för detta, ev så ska det i en DVD/Blueray ocksåmen det kan jag ev ta en som jag har liggande från en kasserad laptop (slimDVD) så det får vänta lite, går även att spara några hundra på att köpa ett steg värre CPU från Netonnet då dom är billigare på den, men misstänker att den kommer att bli för varm då den drar mer ström än modellen mindre. Tänkte ev köra Ubuntu i burken då jag inte har nån extra Windowslicens över just nu men kan ju bli Win 10 om det blir gratis som det låter...

Åsikter om detta, räcker det med 4 Gb minne eller ska man gå på 8 Gb, räcker CPU och inbyggda grafiken till för filmtittande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av '[EF:

Belse;15298073']Sitter och tittar lite på att bygga en HTPC och har kollat på följande konfig:

Låda: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513438

Hårdvara: http://www.inet.se/kundvagn/visa/7814023/2015-03-14

Blir ett pris på ca 5.500:- för detta, ev så ska det i en DVD/Blueray ocksåmen det kan jag ev ta en som jag har liggande från en kasserad laptop (slimDVD) så det får vänta lite, går även att spara några hundra på att köpa ett steg värre CPU från Netonnet då dom är billigare på den, men misstänker att den kommer att bli för varm då den drar mer ström än modellen mindre. Tänkte ev köra Ubuntu i burken då jag inte har nån extra Windowslicens över just nu men kan ju bli Win 10 om det blir gratis som det låter...

Åsikter om detta, räcker det med 4 Gb minne eller ska man gå på 8 Gb, räcker CPU och inbyggda grafiken till för filmtittande?

Du behöver en PSU också. Den som medföljer är från ATX barndom. Riktigt gammal och usel, långt ifrån enklaste 80+-märkningen. Byte rekommenderas. Be Quiet SFX 400W var vad butiken hade i lager när jag byggde HTPC så det fick bli ett sådant, fastän det egentligen är överdrivet kraftigt.

SlimDVD kan nog vara lite svårt att få in i chassit. Fjädrande lucka som fälls ner när släden matas ut.

För filmtittande räcker det långsammaste du kan få tag på idag. En cpu har strömförbrukning som följer processorbelastningen, och en kraftfullare processor kan då gå på lägre procentuell belastning jämfört med en svagare processor. I slutändan behöver det inte bli någon skillnad.

Jag har samma chassi tillsammans med http://www.asus.com/se/Motherboards/E45M1M_PRO/ moderkort. Plattformen testades i början av 2011 så jag har väl kört på samma rigg i drygt 4 år. Kodi (på win7) skulle väl kunna vara lite rappare i menyerna men filmuppspelning har aldrig varit något problem. Reklamtunga sidor i webläsaren känns även de sega.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag går i funderingarna på vad jag ska köpa för htpc..

Jag behöver en som går att, streama, surfa på tv'n, kunna titta på hd(kanske även 3dkvalité) är någorlunda snabb och snäll mot plånboken..

Vad ska man köpa?... nästan alla länkar i denna tråden som verkade intressanta går till produkter som "utgått ur sortimentet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tamagami:

Jag går i funderingarna på vad jag ska köpa för htpc..

Jag behöver en som går att, streama, surfa på tv'n, kunna titta på hd(kanske även 3dkvalité) är någorlunda snabb och snäll mot plånboken..

Vad ska man köpa?... nästan alla länkar i denna tråden som verkade intressanta går till produkter som "utgått ur sortimentet"

Tja går med nästan vad som helst allt ifrån pi till i5 typ

Ett tips är nuc om du inte vill pilla och konfigurera datorn. Är ett litet format med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hej

Jag funderar på att köpa ett intel nuc (eller liknande). Bör man köpa en som klarar filmer i 4k för att framtidssäkra?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plenum:

Hej

Jag funderar på att köpa ett intel nuc (eller liknande). Bör man köpa en som klarar filmer i 4k för att framtidssäkra?

Meningslöst.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

@MatteN: Kan du utveckla lite?

Visa signatur

Med vänlig hälsning

Permalänk
Skrivet av Bryngel1989:

Hej!
Jag är på jakt efter en färdigbyggd HTPC till min föräldrar. Datorn skall främst användas till streamning.
Viktigt att den klara 1080p sedan skall den nog helst inte kosta mer än femtusen. Dvd läsare behövs ej.
Kolla på denna Asus Vivopc: http://m.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/nettop/asus-vi... duger den?

Installerade Linux Lite på lillebrorsan till den du länkade (Vm40B) o testade Kodi mm, funkade felfritt så den vassare lär ju inte fungera sämre.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på att bygga en HTPC för huvudsakligen streaming från Netflix och HBO men vill också använda den för slö surf och uppspelning av 1080p filer samt att den ska användas lite för media lagring så jag slipper ha en massa hårddiskar i min stationära dator. Jag prioriterar låg ljudnivå och energisnålt system. Jag kommer inte att spela något krävande spel så att sätta i ett grafikkort är uteslutet. Jag har egentligen ingen budget men runt 6000 kronor anser jag ändå vara ett tak jag inte gärna överskrider med någon större summa. En SSD har jag redan så det behövs inte köpas. Har byggt ihop ett Intel system och ett AMD system.

Vilket system anser ni vara lämpligt utifrån mina behov? Och angående grafikprestandan mellan intel och amd så är min uppfattning att amd är lite vassare generellt sett men så behöver det ju inte vara just i detta fallet mellan dessa cpu'er. Jag är mest sugen på intel systemet och den lilla pengen som skiljer spelar ingen roll om prestandan är bättre.

Permalänk

Hej,

min bärbara som jag kopplat till tvn har dött. Funtar på en ny lösning. Den bärbara kostade 5000kr 3 år sedan, och det är väl matchande sådan prestanda jag behöver kan jag tänka mig(?).
En NUC, bärbar, eller något i den stilen? Den kommer stå i solljus på sommaren, och kanske en NUC smälter då?

Ingen direkt budget, men vill inte pröjsa för mycket givetvis.

Behov:

*Streama sport
*Kolla filmer
*Surfa (när man har folk över)
*Kolla på olika PLAYtjänster
*Spela N64 emulator, eventuellt ps2/gamecube kanske
*wifi
*Styra med trådlös mus/tangentbort
*Max 12 cm hög, 40cm bred

Tack för all hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

Är på jakt efter en HTPC till svärföräldrarna... Förmodar att kodi + fjärr är den bästa lösningen för dem, men förslag mottages tacksamt!

Vad krävs för burk att utan problem dra runt kodi med svt play, öppet arkiv, netflix m.m.? Kanske kan vara bra att kunna spela det via webbläsaren och då antar jag att en NUC är ett bra alternativ? Finns det billigare lösningar som inte krånglar (har inte tid att hjälpa dem särskilt ofta)?

Så uppskattar tips på uppsättning (gärna även mjukvara, samt även hur man kan/bör konfigurera den för målgruppen i fråga, och kringutrustning) som klarar/har/är:

  • 1080p från disk och streamat (med komprimering i stil med netflix m.fl.)

  • lättstyrd t.ex. med fjärrkontroll (eller annan enkel lösning för personer som inte använder pektelefoner e.d.)

  • tyst

  • driftsäker med få problem

  • om möjligt med bluray (kan dock lösas via usb)

Permalänk
Skrivet av Ftx:

Sitter och funderar på att bygga en HTPC för huvudsakligen streaming från Netflix och HBO men vill också använda den för slö surf och uppspelning av 1080p filer samt att den ska användas lite för media lagring så jag slipper ha en massa hårddiskar i min stationära dator. Jag prioriterar låg ljudnivå och energisnålt system. Jag kommer inte att spela något krävande spel så att sätta i ett grafikkort är uteslutet. Jag har egentligen ingen budget men runt 6000 kronor anser jag ändå vara ett tak jag inte gärna överskrider med någon större summa. En SSD har jag redan så det behövs inte köpas. Har byggt ihop ett Intel system och ett AMD system.

Vilket system anser ni vara lämpligt utifrån mina behov? Och angående grafikprestandan mellan intel och amd så är min uppfattning att amd är lite vassare generellt sett men så behöver det ju inte vara just i detta fallet mellan dessa cpu'er. Jag är mest sugen på intel systemet och den lilla pengen som skiljer spelar ingen roll om prestandan är bättre.

tycker väll att båda valen är bra och kommer funka fint, det du bör tänka mer på är ju problemet för dxva stöd i intel systemen om man inte har integrerade kretsar i moderkortet eller extra grafikkort som sköter det åt en. bara så du inte missar den saken.

Permalänk
Avstängd

@Aser: Skulle nog satsa på Plex så de kan sköta allt i webbläsaren och musen om de nu inte vill ha flerkanalljud. Du får lite arbete att starta igång det men sedan ska det nog fungera ganska sömnlöst.