Köper ni en laptop för 1000 kr mer än online om ni kan hämta den i en butik?

Permalänk
Medlem

Köper ni en laptop för 1000 kr mer än online om ni kan hämta den i en butik?

Hur känsligt är det med laptops levererade och hämtade med posten. Är det mycket risker gällande skadat gods, som kanske inte upptäcks förens senare?

Vilken ståndpunkt har ni om datorn kan uthämtas direkt på exempelvis mediamarket för 1000 kr mer jämfört med en beställning från Nettonet.se?

Detta gäller en laptop runt 10k i pris.

Permalänk
Medlem

Om du hämtar i butik så gäller inte Distansköpslagen eller vad den heter. Du har alltså inte samma fördelaktiga ångerrätt. Så tänk på det.

Är en laptop dåligt paketerad så skickar jag helt enkelt tillbaka den.

Permalänk

Jag hade valt internet och sparat tusenlappen

Permalänk
Medlem

Är inte rädd för postskador, lådorna har ju redan transporterats till butiken från halva världen. Dock kan jag lätt betala 1K extra om det är brådis att få tag i dator.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Avstängd

Dom 4-5 laptops jag köpt under senaste 10 åren har iaf varit mycket väll paketerade, t.om. så att dom tålt postens/dhl/ups våldande.
Och om det nu mot förmodan skulle vara sönder så är det ju bara att returnera ?
Kommer nästa tråd handla om hur vi hämtar ägg hem till kylskåpet ? Dom fraktas ju också...jesus tapdancing christ...

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Köpte en laptop från CDON för 3 år sedan kom ganska välpackade med en stor kartong och luftkuddar för att skydda från stötar funkar fortfarande utmärkt efter 3 år.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pleonasm:

Hur känsligt är det med laptops levererade och hämtade med posten. Är det mycket risker gällande skadat gods, som kanske inte upptäcks förens senare?

Vilken ståndpunkt har ni om datorn kan uthämtas direkt på exempelvis mediamarket för 1000 kr mer jämfört med en beställning från Nettonet.se?

Detta gäller en laptop runt 10k i pris.

När det gäller känsligare saker så som datorer eller annan kringvara så brukar jag alltid åka dit där produkten finns och sedan köpa den i butik,medans andra saker så brukar jag beställa på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Om du hämtar i butik så gäller inte Distansköpslagen eller vad den heter. Du har alltså inte samma fördelaktiga ångerrätt. Så tänk på det.

Är en laptop dåligt paketerad så skickar jag helt enkelt tillbaka den.

Fast skillnaden är 1000 kr utan någon extra försäkring (399kr) från netonet. Är verkligen allt lika i det avseendet också om jag köper den av mediamarket i butiken utan extra kostnader?

Jag vet att mina frågor är banala....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pleonasm:

Fast skillnaden är 1000 kr utan någon extra försäkring (399kr) från netonnet. Är verkligen allt lika i det avseendet också om jag köper den av mediamarket i butiken utan extra kostnader?

Jag vet att mina frågor är banala....

Enda "fördelen" jag känner till med distansköp är ångerrätten. Jag vet inte om jag förstår din fråga.

Permalänk
Skrivet av Pleonasm:

Fast skillnaden är 1000 kr utan någon extra försäkring (399kr) från netonnet. Är verkligen allt lika i det avseendet också om jag köper den av mediamarket i butiken utan extra kostnader?

Jag vet att mina frågor är banala....

Om laptopen blir skadad vid transport så är återförsäljaren skyldig att antingen ge pengarna tillbaka eller ersätta produkten.

Visa signatur

ASUS Crosshair Hero VII Wifi | R7 3700X| ASUS STRIX DCU III GTX980TI| 32 GB DDR4 3200MHz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Enda "fördelen" jag känner till med distansköp är ångerrätten. Jag vet inte om jag förstår din fråga.

Att Mediamarkets medföljande försäkringspolicy kanske är generösare vid köp i butik. Jag greppar efter halmstrån varför 1000 kr mer är berättigat..=

Mitt ID-kort är halvbrutet och tejpat, vilket macken inte accepterar om jag hämtar ut det på posten! Det tar mig en månad att fixa nytt ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pleonasm:

Mitt ID-kort är halvbrutet och tejpat, vilket macken inte accepterar om jag hämtar ut det på posten! Det tar mig en månad att fixa nytt ID.

Du har inget gilltigt pass då du kan ta så länge?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Nja fråga butik om det skulle vara ok och reklamera produkten om eventuella fraktskador uppstår.
Själv så har man inte haft några problem med datorer, hårddiskar som skickats till sig från lite olika försäljare. (Är de avstängda så ligger oftast läshuvudena parkerade och minimerar risk för skador.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kör på internet! Tänk på vad kul du kan ha för den tusenlappen.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Du har inget gilltigt pass då du kan ta så länge?

Nej.