AMD Freesync i praktiken

Permalänk
Melding Plague

AMD Freesync i praktiken

Bättre och mer följsam bild i spel är löftet när AMD tar upp kampen mot Nvidia G-Sync. Det är dags att undersöka den alldeles nya synkroniseringstekniken Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Var orolig att Freesync "bara" skulle eliminera screen-tearing där ett tag, och inte (som G-sync) även behålla flytet i spel när fps:en varierar.
Nu undrar man ju istället varför Nvidia envisades med att bygga in en modul i skärmarna, när AMD bevisar att det inte alls behövs?

Edit: Tack för en trevlig recension Thomas.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Coolt, men jag tänker inte köpa en ny skärm för det.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Relik 📜

AMD tror att Freesync-drivrutinen kommer som en "very late posting" idag. De ska tydligen göra lite extra småfix innan utrullning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Det här lät trevligt för AMD konsumenter, nu har båda lagen fantastiska skärmar för spel utom jag, jag får aldrig något

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Äntligen! Var orolig att Freesync "bara" skulle eliminera screen-tearing där ett tag, och inte (som G-sync) även behålla flytet i spel när fps:en varierar.
Nu undrar man ju istället varför Nvidia envisades med att bygga in en modul i skärmarna, när AMD bevisar att det inte alls behövs?

Edit: Tack för en trevlig recension Thomas.

De hade inte varit Nvidia om de inte försökte pusha en proprietär lösning.

Permalänk
Medlem

Bra recension som säger allt man ville att den skulle säga.

Men rubrikerna till de olika avsnitten känns väldigt oproffsiga - skärpning där!

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

e mycke gnäll next gen har ju 30fps som standard & dom e ju så himmla bra jag vill ha en skärm med fast 30Hz (ironisk)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Äntligen! Var orolig att Freesync "bara" skulle eliminera screen-tearing där ett tag, och inte (som G-sync) även behålla flytet i spel när fps:en varierar.
Nu undrar man ju istället varför Nvidia envisades med att bygga in en modul i skärmarna, när AMD bevisar att det inte alls behövs?

Edit: Tack för en trevlig recension Thomas.

I Anandtechs recension så stod det att vid tiden när Nvidia började utvecklingen av G-Sync fanns inte Adaptive Sync tillgänglig.

Skrivet av Anandtech:

G-SYNC uses a proprietary module that replaces the normal scaler hardware in a display. Besides cost factors, this means that any company looking to make a G-SYNC display has to buy that module from NVIDIA. Of course the reason NVIDIA went with a proprietary module was because adaptive sync didn’t exist when they started working on G-SYNC, so they had to create their own protocol. Basically, the G-SYNC module controls all the regular core features of the display like the OSD, but it’s not as full featured as a “normal” scaler.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

"För att Freesync ska fungera måste du uppdatera till de senaste drivrutinerna (släpps under dagen /reds. anm.)"

Det är en full lansering va? Inte en drivrutin som enbart aktiverar Freesync?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vore kul om det kunde komma några spel som gör att man kan få nytta av det också har aldrig upplevt tearing eller andra bekymmer med något modernt spel inte sen crysis 1 innan uppgraderingen som jag gjorde då ,men jag sitter ju bara på en 30" 2560x1600 skärm också, kan ju vara annat med 4k kanske.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

satan vad najs^^ synd att jag köpte min tv som datorskärm nyligen,

Permalänk
Inaktiv

Mycket efterlängtad recension, nu bara måste jag ha tag i en FreeSync-skärm också!

Då jag kräver IPS eller någon annan icke-TN panel, i 144 Hz och minst 2560x1440 i upplösning så håller jag mest koll på Asus skärm för stunden. Skulle priserna på Benq eller Acers skärm sjunka en bit under 4000kr så hade det nog samtidigt varit svårt att låta bli ändå samtidigt.

Permalänk
Hjälpsam

En fråga, påverkas effektförbrukningen av Freesync?

Undrar hur många av de alla olyckskorpar som sa att detta kommer aldrig att fungera, nu kommer att erkänna att de hade fel, jag har inga större illusioner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nice nice Jag har G-sync och bara älskar det..Freesync är alltså likabra ..bra jobbat AMD.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av MakeCoke:

I Anandtechs recension så stod det att vid tiden när Nvidia började utvecklingen av G-Sync fanns inte Adaptive Sync tillgänglig.

Hur är det relevant? Nvidia har väl minst samma möjligheter som AMD att arbeta tillsammans med VESA för att ta fram gemensamma standarder.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Bra jobbat standardorganisationen som tar fram Gränssnittstandarder som DP1.2a tex
Vesa eller vilka det är i detta fallet.
se till att fixa DP1.3 & dp1.4 så dom blir bra också istället för som det är planerat nu med ej fullt upplösningsstöd för tex 8k (hårdvarumässigt)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Detta har jag verkligen väntat på. Nu återstår det bara att se hur bra 390X blir.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Bra jobbat standardorganisationen som tar fram Gränssnittstandarder som DP1.2a tex
Vesa eller vilka det är i detta fallet.
se till att fixa DP1.3 & dp1.4 så dom blir bra också istället för som det är planerat nu med ej fullt upplösningsstöd för tex 8k

Vilka tror du har pushat för att detta skall bli standard, Nvidia?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Hur är det relevant? Nvidia har väl minst samma möjligheter som AMD att arbeta tillsammans med VESA för att ta fram gemensamma standarder.

Du kanske noterade att G-Sync kom ut ett år tidigare än Freesync?

Edit: Var det verkligen AMD som "kom på" Adaptive Sync? Har för mig att jag läste om att de utnyttjat tekniken och att den redan fanns i vissa laptops för att spara ström?

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant läsning

LG lanserar alltså 2 st ultra wide som fixar freesync och båda har 1080 på höjden -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vilka tror du har pushat för att detta skall bli standard, Nvidia?

Har för mig att Ibm, Inte,l amd, nvidia, cisco, microsoft, adaptec + fler är med i VESA om jag minns rätt så var det ibm & microsoft & intel som pushade för en standardorg. (men jag kan ha fel, du kan ju ha rätt det kanske bara var Nvidia)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har för mig att IBM INTEL AMD NVIDIA CISCO MICROSOFT ADAPTEC + fler är med i VESA om jag minns rätt så var det IBM & MICROSOFT & INTEL SOM pushade för en standardorg.

Men oj så du skriker.

Då inväntar vi fler skärmar, blir ganska säkert en freesync skärm nästa gång det ska uppgraderas!
Bra artikel Thomas!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ase:

Har för mig att IBM INTEL AMD NVIDIA CISCO MICROSOFT ADAPTEC + fler är med i VESA om jag minns rätt så var det IBM & MICROSOFT & INTEL SOM pushade för en standardorg. (men jag kan ha fel)

Ok jag kanske missuppfattade vad du skrev förra gången, vem i Vesa tror du har pushat hårdast för att möjliggöra Freesync?

Nvidia eller kanske... (trumvirvel), AMD!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Vore kul om det kunde komma några spel som gör att man kan få nytta av det också har aldrig upplevt tearing eller andra bekymmer med något modernt spel inte sen crysis 1 innan uppgraderingen som jag gjorde då ,men jag sitter ju bara på en 30" 2560x1600 skärm också, kan ju vara annat med 4k kanske.

Förstår inte riktigt vad du menar, tearing finns i alla spel om man inte syncar framerate med uppdateringsfrekvens på skärmen

Visa signatur

ggmu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Har för mig att Ibm, Inte,l amd, nvidia, cisco, microsoft, adaptec + fler är med i VESA om jag minns rätt så var det ibm & microsoft & intel som pushade för en standardorg. (men jag kan ha fel, du kan ju ha rätt det kanske bara var Nvidia)

Vissa är med för att hålla kolla på vad som är på G istället för att behöva vänta tills det är färdigt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ok jag kanske missuppfattade vad du skrev förra gången, vem i Vesa tror du har pushat hårdast för att möjliggöra Freesync?

Självklart dom som kan tjäna mest pengar, men gissar på att dom kommer överens om standarder innan dom fastslås, i detta fallet så tjänar nog amd mest på detta DP1.2a som dom kallar freesync

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ustzeust:

Förstår inte riktigt vad du menar, tearing finns i alla spel om man inte syncar framerate med uppdateringsfrekvens på skärmen

Ja om inte hårdvaran kan hålla 60 fps på min 60hz skärm så uppstår det tearing men kan fortfarande inte säga att jag haft dom bekymmren med något modernt spel. (Visuellt sett) men & andra sidan så har jag ej testat en 144hz skärm för den delen heller kan hända att jag skulle ändra mig då.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Vissa är med för att hålla kolla på vad som är på G istället för att behöva vänta tills det är färdigt.

Tänkte du på dx12

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nice men kommer vara extra användbart på 4K-skärmar. Tänk 9-60hz freesync intervall, det hade varit något.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo