Permalänk
Medlem

Alltid kul att komma med konstruktiva idéer, jobbar själv inom metall industrin men känns som jag skulle ha tummen mitt i handen när det kommer till ett sånt här projekt.

Vad är det för tjocklek på plåtarna du använder?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Det här kommer bli helt otroligt underbart grymt så det finns inga ord. Du kommer alltid vara sån inspiration!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Alltid kul att komma med konstruktiva idéer, jobbar själv inom metall industrin men känns som jag skulle ha tummen mitt i handen när det kommer till ett sånt här projekt.

Vad är det för tjocklek på plåtarna du använder?

Det tror jag inte att du har, och även om så vore fallet så släpper det nog ganska fort när du väl anpassat dig! Tycker verkligen att du ska försöka dig på ett projekt iallafall, det är väldigt stimulerande att hålla på med.

Det är någon konstig standard, tog aluplåtarna från ett gammal chassi. Mäter 2,5mm tjocka.

Skrivet av ygd3n:

Det här kommer bli helt otroligt underbart grymt så det finns inga ord. Du kommer alltid vara sån inspiration!

Tack så jättemycket, Alexander! Sjukt roligt att höra, hoppas du inte blir besviken på resultatet.

[Update 6]

Fokuserade mer på vattenblocket idag, filade till en kanal för att låta ett par spolar löpa fritt genom plexitoppen, samt jobbade med monteringen.

Det sitter inte M3 utan M2,5 (tror jag) på moderkortet, så att använda mina egna skruvar var inget alternativ.

Tog bort låsbrickan och spännfjädrarna som skruvarna har till originalkylaren, dessa behövs inte till vattenblocket.

Testpassning med bara plexibiten, skruvarna nådde tyvärr inte ner till moderkortet men mönstret var bra.

Aldrig jobbat med försänkning i plexiglas förut, fick köra med både stegborr och försäkningsborr samt lite fett för att undvika att det fastnade under bearbetning och eventuellt tar sönder akrylen.

Var tvungen att kolla hur det såg ut med lite fler delar.

Startknappen får lite rum att andas trots allt.

Permalänk
Medlem

Ok det fortsätter storartat ser jag

Nej tummen mitt i handen kanske är en överdrift men har ingen större vana av att bygga än så bygget nu blir i färdigt chassi med färdiga grejer

Keep up the good work

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Jag blir aldrig missnöjd med dina kreationer Laine Hoppas du får igång loopen snart. Ska bli väldigt intressant!

Visa signatur
Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Ok det fortsätter storartat ser jag

Nej tummen mitt i handen kanske är en överdrift men har ingen större vana av att bygga än så bygget nu blir i färdigt chassi med färdiga grejer

Keep up the good work

Tack så mycket, Flashtec!

Skrivet av ygd3n:

Jag blir aldrig missnöjd med dina kreationer Laine Hoppas du får igång loopen snart. Ska bli väldigt intressant!

Det är nog ett tag kvar till loopen går igång, behöver handla på mig en hel del olika nipplar men det är senare i ledet.

[Update 7]

Idag snickrade jag på en bottendel till chassit, den kommer tillsammans med baksidan vara huvudstommen som skjuts in i resten av "skalet".

En liten blick på hur insidan ser ut i dagsläget.

Själva bottenskivan med fäste till baksidan, tog en L-profil och satte i tvingen tills den hamnade i rätt vinkel.

Och så här är det tänkt att man kommer åt komponenterna på insidan, man drar ut en släde som består av golv och baksida.

Fyra hål för distanserna till radiatorn, även dessa försänkta.

Efter mycket borrande och filande så blev det även ett fläkthål, valde att ta ut svängarna lite istället för att vara göra en cirkel, så att jag får så mycket flöde som möjligt med tanke på positionen.

Allt monterat på släden, eller vad man vill kalla det.

Får fila till ena kanten lite, såg först när jag fotade att jag varit lite för glad här och där i filandet.

Permalänk
Medlem

Det är en speciell kvalité och känsla i alla dina byggen, grymt kul att följa.
kör hårt!

Permalänk
Medlem

Helt klart ett riktigt häftigt bygge! Ser fram emot att se hur det blir i slutändan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av August L:

Det är en speciell kvalité och känsla i alla dina byggen, grymt kul att följa.
kör hårt!

Tack så mycket, August!

Skrivet av simon253:

Helt klart ett riktigt häftigt bygge! Ser fram emot att se hur det blir i slutändan.

Tack!

[Update 8]

Tänkte ta en break från bygget i helgen, men innan dess ville jag bjuda på något speciellt. Vet inte hur många timmar jag har suttit och filat idag, men många blev det.

En trött skiss, det blir ett överhäng i bakkant så valde att lämna på lite mer gods där.

Började med att borra hål för radiator och gänga för distanser till moderkortet.

Borra, fila, borra, fila..

Monterad på moderkortet.

Och hur den ser ut på radiatorn, vill egentligen ha någon slags distans i halvhöjd mellan plåt och rad men vi får se.

Tack så mycket för att ni har följt bygget hittills!

Permalänk
Medlem

Snyggt, du har inte funderat på att snickra ihop en liten nc fräs, tänkte det borde ju snabba upp jobbet en del och minska ner allt jobbigt filande

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

Snyggt, du har inte funderat på att snickra ihop en liten nc fräs, tänkte det borde ju snabba upp jobbet en del och minska ner allt jobbigt filande

Tanken har slagit mig. Vi har CNC-fräs och hela köret på skolan (maskininj.) med, men samtidigt är det skönt att komma hem och släppa alla maskiner och datorer, bara sätta sig ner med papper och penna. Lite balsam för själen att koppla bort från verkligheten en stund.

Tror det är lite som vinylspelare och analoga kameror för vissa, ibland är det skönt att "go back to basic".

Det finns handöverfräs med fräsbord som vänder på den, det är ett lockande nästa steg. Men det kanske var i den stilen du menade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Tanken har slagit mig. Vi har CNC-fräs och hela köret på skolan (maskininj.) med, men samtidigt är det skönt att komma hem och släppa alla maskiner och datorer, bara sätta sig ner med papper och penna. Lite balsam för själen att koppla bort från verkligheten en stund.

Tror det är lite som vinylspelare och analoga kameror för vissa, ibland är det skönt att "go back to basic".

Det finns handöverfräs med fräsbord som vänder på den, det är ett lockande nästa steg. Men det kanske var i den stilen du menade?

När jag gick på gymnasiet (Industriprogrammet med inriktning maskin tror jag det hette) så hade vi en liten maskin, kommer faktiskt inte ihåg om de va en nc eller cnc fräs i riktigt händigt format där vi fick träna på träklossar innan vi tilläts röra dom större maskinerna. Kan den varit typ 0,5x0,5m stor, den hade nog varit perfekt för såna här ändamål

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

Perfekt liten maskin att ha hemma i stugan Dokumenteringen är utmärkt!

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av FlashTec:

När jag gick på gymnasiet (Industriprogrammet med inriktning maskin tror jag det hette) så hade vi en liten maskin, kommer faktiskt inte ihåg om de va en nc eller cnc fräs i riktigt händigt format där vi fick träna på träklossar innan vi tilläts röra dom större maskinerna. Kan den varit typ 0,5x0,5m stor, den hade nog varit perfekt för såna här ändamål

Hm, det låter riktigt intressant! Något jag skulle vilja ha är en helt manuell fräs, med vevar för varje axel. Det hade varit underbart smidigt för allt möjligt från datorer till lägenhetsrenovering.

Skrivet av DDemis:

Perfekt liten maskin att ha hemma i stugan Dokumenteringen är utmärkt!

Tack, Demis! Vi får se vad den klarar av, tänkte ha den som workstation sen.

[Update 9]

Inte mycket att berätta om dagens uppdatering, jobbade med I/O-panelen.

Borra hål och sen fila ut profilen.

Ett par timmar senare så var det färdigt!

Ethernetporten är uttagen lite nedåt eftersom att det sitter aktivitets-LED där.

Moment of truth.

Permalänk
Medlem

Sjukt Snyggt! Börjar likna något nu

Visa signatur
Permalänk
Gigabyte

Underbart bygge

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Enda nackdelen med vevar istället för styrning är ju om du vill köra någonting på "diagonalen", visst det går ju att göra med vevar men blir oftast inte lika bra i slutändan

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av gustav84:

Sjukt Snyggt! Börjar likna något nu

Tack! Kul att du gillar det.

Skrivet av Gigabyte_Rasmus:

Underbart bygge

Kul att se dig här, Rasmus! Tack så jättemycket!

Skrivet av FlashTec:

Enda nackdelen med vevar istället för styrning är ju om du vill köra någonting på "diagonalen", visst det går ju att göra med vevar men blir oftast inte lika bra i slutändan

Jo det är sant, tänkte isåfall att man kunde snedställa fästanordningen isåfall, eller i värsta fall efterarbeta lite.

[Update 10]

Blev lite småseg update idag också, men sen kom posten!

Istället för att bara ha ett svart fält i fronten så tänkte jag fälla in två ventilationshål, gör nog alltid nytta.

Lite fulmeckad vinyl bara för att illustrera hur det blir med lack sen.

Fick lite nipplar och akrylrör sent idag, inte hunnit göra så mycket mer än ett teströr.

Permalänk
Medlem

Galet mysigt!

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Maho:

Galet mysigt!

Roligt att höra!

[Update 11]

Blev ännu en ganska seg dag, fokuserade på reservoaren och dess montering.

Började med att försänka ena änden så att stoppluggen ligger plant med botten.

Borrade ett hål i baksidan av chassit för att dels ge åtkomst till en plugg, men också låta den stabilisera reservoaren.

Testmonterad med en oversize fitting bara för att få den självstående, på så sätt kan jag få en bild över utrymmet för rördragning.

Två huvuddelarna av chassit förs samman.

Saknar montering både i framkant och bakkant, men verkar ha rätt okej passform redan nu.

Den vilar som sagt bara på reservoaren i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur du gör det! riktigt snyggt.

Permalänk
Medlem

Hardline-tubing i det där? Galet...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Det hade kanske varit snyggt om du hade sandpapprat akrylrören lite så det blir som EKs matta akrylblock.

Permalänk
Medlem

Imponerande

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Galet mysigt Projekt pågång =D, gillas massor.

och du kommer köra på Akrylrör gör ju saken bara mera mysig =D haha

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Galet bra, vore trevligt om du tog en bild med typ en tändare eller något välkänt som storlek referens

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av August L:

Förstår inte hur du gör det! riktigt snyggt.

Tack så mycket, August!

Skrivet av Findecanor:

Hardline-tubing i det där? Galet...

Det var kämpigt med första röret, särskilt eftersom ytterdiametern förändras när biten är så pass kort och måste böjas så pass mycket. Förhoppningsvis får jag till det bättre med lite övning!

Skrivet av biorrith:

Det hade kanske varit snyggt om du hade sandpapprat akrylrören lite så det blir som EKs matta akrylblock.

Hm, kanske. Tänkte testa glasklara stuket först iallafall, det går nog alltid slipa ner sedan. Ska försöka renovera reservoaren på något vänster, några tips?

Skrivet av rrbrrt:

Imponerande

Tack! Roligt att höra.

Skrivet av enRödjävel:

Galet mysigt Projekt pågång =D, gillas massor.

och du kommer köra på Akrylrör gör ju saken bara mera mysig =D haha

Haha, tack så mycket! Skönt att det är mysigt. :-3

Skrivet av FlashTec:

Galet bra, vore trevligt om du tog en bild med typ en tändare eller något välkänt som storlek referens

Tack! Tog den här till dig lite snabbt, ska (förhoppningsvis) snart påbörja dagens arbete på projektet.

Permalänk

Helt galet snyggt ju! Håll detta upp förfan!

Visa signatur

ASUS MAXIMUS V GENE mATX | i7 2600k | Sapphire Radeon R9 290X TRI-X| H100i | Smasung SSD EVO 250gb |

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av NewandNeedhelp:

Helt galet snyggt ju! Håll detta upp förfan!

Woho, tack!

[Update 12]

Fixade fästet i botten på frontplattan idag, så den kan monteras ihop med resten av stommen.

Det är en ganska solid låda tack vare L-profilerna.

Pumpen var lite för tjock, kraschdiet med sågen.

Filade och sandade, sen autosol för att få en aning om hur det blev.

Stommen i sig.

Inte världens mest avancerade upphängning, men det hjälper till att hålla bitarna på plats. Dessa används alltså bara för att rikta plåtarna sen.

Sen till dagens fundering, kanske byter pump-placering sen. Reservoaren ligger inte helt centrerat i fronten, som det syns på bilderna.

Inte jättemycket plats för rören, men det löser sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Hm, kanske. Tänkte testa glasklara stuket först iallafall, det går nog alltid slipa ner sedan. Ska försöka renovera reservoaren på något vänster, några tips?

http://oi60.tinypic.com/2hyxdaw.jpg

Tips på renovering eller design?
Renovering så är det väl bara att göra rent haha. Putsa och gnugga har du nog allt koll på

Tips på alternativ design? Min första spontana tanke är filmjölk. Ett gammalt husmorsknep för att frosta badrumsfönster. Maskera med tejp och gör ett snyggt mönster. Det luktar inget och är lätt att göra ogjort med trasa och vatten.