Permalänk
Medlem

SATA > Molex vid byte av grafikkort?

Hej!

Min kompis skulle byta grafikkort i sin dator till ett GTX 970 och jag skulle hjälpa honom. Till vår förvåning såg vi att nätaggregatet endast hade en 6-pin och 970:it behöver en 8-pin.

Här är datorns specs: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Nätaggregatet har många SATA-strömsladdar som bara hänger och grafikkortet kommer med en 2x Molex > 8-pin PCI-E-adapter, tror ni det går att köra två SATA > Molex-adaptrar och sedan den medföljande 2x molex > PCI-E, eller blir det för dålig ström då? Eller orkar SATA-sladdarna inte med att driva ett GTX 970?

Med vänliga hälsningar,
ODalis

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

PSUn är väl i klenaste laget kanske idé att köpa nytt?
Men tanke på hur dyrt grafikkortet va känns det lite dumt att ta risken

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Hej!

Min kompis skulle byta grafikkort i sin dator till ett GTX 970 och jag skulle hjälpa honom. Till vår förvåning såg vi att nätaggregatet endast hade en 6-pin och 970:it behöver en 8-pin.

Här är datorns specs: http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=emr_n...

Nätaggregatet har många SATA-strömsladdar som bara hänger och grafikkortet kommer med en 2x Molex > 8-pin PCI-E-adapter, tror ni det går att köra två SATA > Molex-adaptrar och sedan den medföljande 2x molex > PCI-E, eller blir det för dålig ström då? Eller orkar SATA-sladdarna inte med att driva ett GTX 970?

Med vänliga hälsningar,
ODalis

Skulle gjort om 6 pin till 8 pin, som en tidigare länka till. Vad för agg handlar det om?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

PSUn är väl i klenaste laget kanske idé att köpa nytt?
Men tanke på hur dyrt grafikkortet va känns det lite dumt att ta risken

Skrivet av Broken-arrow:

Skulle gjort om 6 pin till 8 pin, som en tidigare länka till. Vad för agg handlar det om?

430W borde väl räcka till ett GTX 970?

Ett HP, står lite specs i länken högst upp

Permalänk
Medlem

Tack, hade inte ens en tanke på att något sådant skulle finnas, dumt av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

430W borde väl räcka till ett GTX 970?

Ett HP, står lite specs i länken högst upp

Bör ja. Ett oem agg, av tveksam kvalité alltså.

Hört att vissa OEm moderkort inte klarar vilket grafikkort som helst (men märks i så fall, ingen fara för datorn utan du får bara ingen bild eller datorn startar inte).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar