Datorn dog när jag satt och spelade, ingen "Q Code" visas

Permalänk
Musikälskare

Datorn dog när jag satt och spelade, ingen "Q Code" visas

Hallå,

Det är datorn i min sign som är problemet...

Satt och spelade EuroTruck2 och sen helt plötsligt bara dog datorn, Power knappen lyser inte, ingen Q Code (lyser inte ens) men reset och power knapparna på morderkortet lyser, händer inget om jag trycker på power

Provat resetta CMOS, no go

Vad kan det vara? Aldrig varit med om detta

Uppskattar alla svar!

EDIT: Kan PSUn eller CPUn vara död? Spekulerar

/ flashen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Plocka ut minnen pröva ? Ta ut komponent systematiskt tills den kommer igång.
Din psu är riktiga grejer men även dom kan man ha dålig tur med. Gå igenom den systematiskt tills du hittar the bad potato.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dennisdvdr:

Plocka ut minnen pröva ? Ta ut komponent systematiskt tills den kommer igång.
Din psu är riktiga grejer men även dom kan man ha dålig tur med, gå igenom den systematiskt tills du hittar the bad potato.

Provar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Om du har en annan psu liggandes kan du se om det skulle vara den som slut.

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dennisdvdr:

Om du har en annan psu liggandes kan du se om det skulle vara den som slut.

Plockat ut allt och provat (Ljudkort,GFX,Minnen), resettat CMOS igen, ström av och på, samma problem kvarstår

Har ingen extra PSU så kan inte prova men den får ström hmm

De lutar mest åt PSU eller CPU kanske, har du mer råd? Ingen Q Code bådar inte gott

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Plockat ut allt och provat (Ljudkort,GFX,Minnen), resettat CMOS igen, ström av och på, samma problem kvarstår

Har ingen extra PSU så kan inte prova men den får ström hmm

De lutar mest åt PSU eller CPU kanske, har du mer råd? Ingen Q Code bådar inte gott

Har du prövat kopplat skärmen till interna gpun på cpun ? Du måste helt ta bort ditt grafikkort för att de ska gå.
Jo, det är ganska vanligt då psun ger upp att det kommer ström till moderkortet, men man får inte igång skiten ändo, ibland kan typ fläktar komma igång men de kommer igen bild och ingeting laddas från hdiskarna.
Om du kan låna en psu av någon polare så kan du testa det.
Har du kollat att alla kablar sitter som dom ska ?

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dennisdvdr:

Har du prövat kopplat skärmen till interna gpun på cpun ? Du måste helt ta bort ditt grafikkort för att de ska gå.
Jo, det är ganska vanligt då psun ger upp att det kommer ström till moderkortet, men man får inte igång skiten ändo, ibland kan typ fläktar komma igång men de kommer igen bild och ingeting laddas från hdiskarna.
Om du kan låna en psu av någon polare så kan du testa det.
Har du kollat att alla kablar sitter som dom ska ?

Tror inte de hjälper att koppla in skärmen till den interna GPUn då datorn inte startar alls :/

Ja nästa steg blir att leta PSU och prova med en annan så man kan utesluta det, ugh hade klarat mig utan den här skiten...

Tack för din hjälp! Ska kolla mer på det imorgon

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

PSU och/eller moderkort låter som det kan ha dött.
Har du testat att ta ut grafikkort och köra med den inbyggda grafiken?

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av rosapoP:

PSU och/eller moderkort låter som det kan ha dött.
Har du testat att ta ut grafikkort och köra med den inbyggda grafiken?

Ja, provat att köra utan grafikkort, allt är stendött :/

Får börja prova med en ny PSU och hoppas de funkar då de lutar mest år det hållet

Uppskattar alla svar, grym support grabbar!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Prova detta http://www.corsair.com/media/cms/Blog/Testing_your_AX_Series_...

Men förslagsvis ha inget inkopplat på nätagget, så ser du iaf om det är liv i det eller inte.

Permalänk
Skrivet av flashen:

Tror inte de hjälper att koppla in skärmen till den interna GPUn då datorn inte startar alls :/

Ja nästa steg blir att leta PSU och prova med en annan så man kan utesluta det, ugh hade klarat mig utan den här skiten...

Tack för din hjälp! Ska kolla mer på det imorgon

Ok, återkomm imorgon med hur det gick, om det var psu eller inte. Lycka till !

Visa signatur

AMD och vänsterpolitik är för fattilappar

13700k@stock msi z690 pro 32gb dominator platinum rtx2080

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lurta:

Prova detta http://www.corsair.com/media/cms/Blog/Testing_your_AX_Series_...

Men förslagsvis ha inget inkopplat på nätagget, så ser du iaf om det är liv i det eller inte.

Tackar, ska prova

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd

tror nog att psun har gett sig, annars moderkortet.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av dennisdvdr:

Ok, återkomm imorgon med hur det gick, om det var psu eller inte. Lycka till !

Kollar på det imorrn efter jobb, alldeles för trött nu för att felsöka mer

Ska prova Lurta's lösning

Postar resultat i tråden imorrn på kvällen! Tack!

EDIT: Uppdatering, bryggat PSUn nu och den är stendöd

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Kollar på det imorrn efter jobb, alldeles för trött nu för att felsöka mer

Ska prova Lurta's lösning

Postar resultat i tråden imorrn på kvällen! Tack!

EDIT: Uppdatering, bryggat PSUn nu och den är stendöd

Kanon då vet du felet

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Lurta:

Kanon då vet du felet

Yes! Garantin gick ut för 1 mån sen såklart så får bli ett helt nytt... Men tack för all hjälp! Grymt!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kommer så här efter och frågar en sak, vilket nätagg gäller det? Det i din signatur? Tänkte eftersom det är väll 7års garanti på det?