Permalänk
Medlem

Workstation/Photoshop dator

Hej!
Johan heter jag, och jag är en 15årig fotograf, med stort intresse för datorer och bildredigering. Jag har plåtat i 2,5 år, och vill ni spana in min hemsida & portfolio så är den länkad i min signatur.

En kortfattad beskrivning och syfte med projektet:

Då min gamla WS har börjat ge upp efter några års trogen tjänst, och efter ett nyligt byte till Fullformat på kamerafronten är det nästan omöjligt att redigera bilder i lugn och ro. Ett annat problem jag haft tidigare är att datorn vart högljudd och ganska klumpig, vilket jag tänkte råda bot på med ett mATX-bygge i ett ljuddämpat chassi. Då jag inte har obegränsat med ekonomiska tillgångar så kommer jag återanvända vissa komponenter. I övrigt så är nästan varenda krona som lagts ner på detta projekt ihopjobbad på diverse fotouppdrag och sommarjobb, därför är jag extra noga med allting, från montering till mjukvara. Ser även fram emot att få till en snygg kabeldragning också, då det är ett skäl att jag valde ett Fractal Chassi.
I samma veva som att jag bygger denna dator kommer jag flytta Jobbdisken till en Server, som där tar Dubbel backup av alla filer. Om intresse finns så kommer jag definitivt att göra ett litet avsnitt om servern med!
Med massor av inspiration av andra fina byggen, och mycket dregglande över diverse WS-datorer så tänkte därför ta och göra en liten bygglogg på mitt bygge helt från grunden. Jag har valt dessa komponenter för att få ett bra flyt igenom hela mitt artbetsflöde, vilket innefattar:

(1 Lightroom för bildredigering, organisering osv.
(2 Photoshop för retush osv.
(3 Premiere Pro för filmredigering.

Jag byter dator ungefär vart 5e år, så min tanke är att denna skall stå sig bra tills dess. Även vissa komponenter hoppas jag kunna återanvända till nästa bygge. Men åter till nuvarande dator!

Komponenter:

Intel Core i7 4790K @ 4GHz
ASUS Z97-M Plus
Kingston HyperX 16GB @ 1600MHz
Fractal Design Define Mini
BeQuiet PureRock CPU cooler
BeQuiet Pure Wings 2.0 120mm Fan x3
AMD Radeon 5570 (Å)
OCZ ModXstream PRO 500W (Å)
Samsung 840 256GB (Å)

Kringutrustning:

Logitech M-RCD125 Wireless Mouse
Wacom Bamboo Pen & Touch Tablet
Steelseries 6gV2 CherryMX Black
Dell 24" P2414H IPS 1920x1080 60Hz

((Å) betyder återanvänd eller begagnad komponent)

Dags att gå igenom komponentval och sedan börja bygga!

Hoppas ni gillar snygga WS-ish datorer, för här jäklar ska de byggas en arbetsdator

Mvh Johan H

Workstation/Photoshop dator

Permalänk
Medlem

Cleant är bara förnamnet. Snyggt!

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Hade inte mITX passat bättre? Känns som chassit är väldigt tomt
Snyggt i vilket fall!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Hade inte mITX passat bättre? Känns som chassit är väldigt tomt
Snyggt i vilket fall!

Vill ha möjligheten att stuva in ett till expansionskort!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Cleant är bara förnamnet. Snyggt!

Tackar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DerpishCat:

Hade inte mITX passat bättre? Känns som chassit är väldigt tomt
Snyggt i vilket fall!

Hade exakt samma tanke hehe, såg lite tomt ut. Ett mATX hade ju passat bra - hade gett möjligheten för att sätta in något till expansionskort osv, men det gör ju inte så mycket att han kör på en stor låda om datorn bara ska stå på ett ställe ändå.

Ser fint ut, förövirgt kan jag rekommendera ett par hårddiskar i raid 1 eller raid 5 för att säkert lagra dina bilder m.m. Kanske WD Red's eller liknande bra hårddiskar som är ganska tysta och stabila i drift!
Litar inte på ssd'er särskilt mycket om de inte körs i raid, som du nämner så segar dom rätt mycket efter ett tag också. Men det är väl en annan femma såklart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cider123:

Hade exakt samma tanke hehe, såg lite tomt ut. Ett mATX hade ju passat bra - hade gett möjligheten för att sätta in något till expansionskort osv, men det gör ju inte så mycket att han kör på en stor låda om datorn bara ska stå på ett ställe ändå.
.

Det är mATX.

Riktigt stiligt. Bra med plats ifall du behöver lite hårddiskar och grejer med!

Var in på hemsidan din, imponerad av dina bilder. Riktigt fina och helt i min smak. Imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Det är mATX.

Riktigt stiligt. Bra med plats ifall du behöver lite hårddiskar och grejer med!

Var in på hemsidan din, imponerad av dina bilder. Riktigt fina och helt i min smak. Imponerande!

Tack! Kul att du gillade det