Permalänk
Medlem

Virus/ Malware?

Hej, har en laptop med en i7-3630qm processor och CPU'n beter sig precis som jag har malware sen några dagar, den ligger och hoppar på mellan
20 och 30 procent. Det som hör till saken är att jag har både Malwarebytes och IObit Malware fighter (den ligger aktiv hela tiden och skyddar) + att
jag har Avast. Har givetvis scannat ett antal gånger, vad kan det vara för fel? Har OS win7 på maskinen

Permalänk
Moderator
Moderator

Kikat i aktivitetshanteraren? Kolla på processer, sortera efter CPU-aktivitet.
Se till att ~processer för alla användare är valt också.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt

Har redan gjort det, är inget konstigt där i toppen. Bara chrome som tar lite kraft. Det är ju nått som får CPU'n och "hoppa" och normalt så är
det nått skit

Permalänk
Medlem

Koppla bort den från nätverket, starta om den, slå av alla antivirusprogram, slå av alla andra processortunga program. Blir det bättre?

Permalänk
Medlem

Om du nyligen uppdaterat Utorrent så kan du ha råkat installera Epic scale som helt enkelt är en "cryptocurrency miner" där alla pengar går till välgörenhet. Den minar pengar på bekostnad av din CPU, kan vara något att kolla upp eftersom ditt problem uppstod för några dagar sedan, precis när Utorrent/Bitorrent kom ut med sin uppdatering.

https://www.youtube.com/watch?v=PUO-b0TC3Xk

Visa signatur

Chassi: Be Quiet! Silent Glass 802 | Moderkort: ROG STRIX X670E-E Gaming | CPU: AMD Ryzen 9 7950X3D | CPU Kylning: Arctic Liquid Freezer II 420 | GPU: MSI RTX 4090 SUPRIM X | PSU: MSI MEG AI1300P 1300W | RAM: G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo | Lagring: Kingston FURY Renegade Gen4 2TB | Skärm: Dell 32" G3223Q 4K IPS 144hz| Headset: Philips Fidelio X2 HR + Sennheiser GSX 1200 PRO AMP | Tangentbord: Corsair K95 RGB Platinum Speed | Mus: Razer Deathadder Elite V3

Permalänk
Medlem

Verkar vara chrome som belastar, har en del flikar uppe, 17 stycken för och vara exakt. Trodde inte att det skulle belasta CPU'n så mycket. Har bara chrome igång nu och nu ligger det på 5-18 % och studsar

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2015/03/06/utorrent-bitcoin-miner/

Vet inte hur datorn beter sig när de väl "lånar" cpun.

Lite nyfiken om det är detta som håller på och spökar hos dig

sry redan nämnt

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.

Permalänk
Medlem

Tillbaka, kan mycket väl vara Epic Scale, har uppdaterat Utorrent tre ggr sista tiden och när jag nyss sökte på Epic Scale på datorn så fick jag fram en txt fil som
såg ut och vara nån typ av logg

-hur söker jag efter programmet?

Permalänk
Medlem

Inte en aning, tyvärr.

Verkar finnas guider hur du stänger av det iaf, värt att prova.

Visa signatur

Laptop: HP Elitebook 640 G9
Server: HP Microserver N54L, 8 GB ram, 8 TB hd.