Vad för sorts fiber är detta? Är det ens fiber? Hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad för sorts fiber är detta? Är det ens fiber? Hjälp.

Hej Sweclockers! Nu är det så att jag alldeles nyss har flyttat till ny lägenhet, och vad jag tycker det ser ut som så ser det ut som fiberuttag, men söker jag på denna adress på t.ex telia vad jag kan få ut och halmstad stadsnät så står det att jag inte kan få det, Så tänkte att jag kan langa upp en bild så kanske någon kan ge mig ett svar vad det kan vara?

Mvh Mackan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Hej Sweclockers! Nu är det så att jag alldeles nyss har flyttat till ny lägenhet, och vad jag tycker det ser ut som så ser det ut som fiberuttag, men söker jag på denna adress på t.ex telia vad jag kan få ut och halmstad stadsnät så står det att jag inte kan få det, Så tänkte att jag kan langa upp en bild så kanske någon kan ge mig ett svar vad det kan vara?

Mvh Mackan
http://www.bilddump.se/bilder/20150309235522-83.179.34.181.JP...

Inget konstigt där inte. Lägenheter har oftast bara ett uttag så de får tv via andra ingångar. Min ser i princip likadan ut.

Anledningen till att Telia säger nej är för lägenheter har ofta inte öppna nät utan en leverantör, typ bredvandsbolaget eller xomhem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Vad menar du? Är det fiber eller bara vanligt?

Permalänk
Medlem

Är nog fiber.

I våran gamla lägenhet så fick jag upp samma problem efter vi bytte namn på personen som stod på nätet. Efter avbesällt så hittade jag inte möjligheten att beställa igen via någon ISP eller statsnät. Efter lite samtal så skämdes jag lite över en sådan lätt lösning på hur det ska gå till.

Du måste (alla fall vad vi behövde) koppla in datorn via kabel utan routern direkt till uttaget, då kommer du bli omdirigerad till en sida för att beställa från de olika operatörerna på din adress. När du väl är det så är det bara o köra på.

Men testa o koppla in din dator direkt i fiberuttaget.

Permalänk
Medlem

Så ser kontakten ut i vår lägenhet också, och det är Tele2 (nu Bredbandsbolaget) som äger det för att sedan hyra in sig på stadsnätet som är fiber. Det varierar säkert från kommun till kommun men jag skulle tro att det ser likadant ut i många kommuner.

Permalänk
Medlem

Vi har en likadan i vår lägenhet här i Jakobsberg, Järfälla. Det var Tele2 som installerade det men nu när Bredbandsbolaget har köpt upp den privata delen av Tele2 så är det dem som hanterar vårat internet.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pelegrino:

Inget konstigt där inte. Lägenheter har oftast bara ett uttag så de får tv via andra ingångar. Min ser i princip likadan ut.

Anledningen till att Telia säger nej är för lägenheter har ofta inte öppna nät utan en leverantör, typ bredvandsbolaget eller xomhem

Skickades från m.sweclockers.com

Det där stämmer inte riktigt, förr var det så men nu är det mer vanligt att de är anslutna till något öppet nät/stadsnät, för den delen så ser inte ComHem ut så där alls, utan så här.

Till TS: Det där är fiber, vad står det i webläsaren när du öppnar den efter att du anslutit dig till uttaget? Där visar det vem som är leverantör.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Det där stämmer inte riktigt, förr var det så men nu är det mer vanligt att de är anslutna till något öppet nät/stadsnät, för den delen så ser inte ComHem ut så där alls, utan så här.
Till TS: Det där är fiber, vad står det i webläsaren när du öppnar den efter att du anslutit dig till uttaget? Där visar det vem som är leverantör.

Comhem levererar andra uppkopplingsalternativ än COAX (Docsis). Bara så du vet.
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband1000

Permalänk
Medlem

Ser mer ut som de dragit ett passivt koppar nät (ethernet) till lägenheterna sedan så har de troligtvis en switch i källaren om du bor i lägenhet där det kommer in fiber. Själv föredrar jag den lösningen eftersom om du måste ha en fiber konverter eller media konverter med strömadapter som kan gå sönder och måste bytas. Jag har haft fiber i 10+ år nu och aldrig haft problem eller behövt få hem en tekniker för att felsöka.

Permalänk
Medlem

Koppla datorn direkt i uttaget, öppna din webbläsare och beställ

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem

Och det står inget på bostadsbolagets hemsida:-)

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Vad menar du? Är det fiber eller bara vanligt?

Skrivet av Reyintaz:

Är nog fiber.

I våran gamla lägenhet så fick jag upp samma problem efter vi bytte namn på personen som stod på nätet. Efter avbesällt så hittade jag inte möjligheten att beställa igen via någon ISP eller statsnät. Efter lite samtal så skämdes jag lite över en sådan lätt lösning på hur det ska gå till.

Du måste (alla fall vad vi behövde) koppla in datorn via kabel utan routern direkt till uttaget, då kommer du bli omdirigerad till en sida för att beställa från de olika operatörerna på din adress. När du väl är det så är det bara o köra på.

Men testa o koppla in din dator direkt i fiberuttaget.

Skrivet av Curik:

Så ser kontakten ut i vår lägenhet också, och det är Tele2 (nu Bredbandsbolaget) som äger det för att sedan hyra in sig på stadsnätet som är fiber. Det varierar säkert från kommun till kommun men jag skulle tro att det ser likadant ut i många kommuner.

Skrivet av NiftyNips:

Vi har en likadan i vår lägenhet här i Jakobsberg, Järfälla. Det var Tele2 som installerade det men nu när Bredbandsbolaget har köpt upp den privata delen av Tele2 så är det dem som hanterar vårat internet.

Det är inte fiber, utan det är vad nedanstående postare säger.. du är kopplat till ett FTTB (Fiber to the building) nät, där en fiber går in i källaren.
Från källaren går det vanlig nätverkskabel upp till alla lägenheter. Det är oftast ingen praktisk skillnad i hastighet, du kan troligtvis få gigabit på den där nätverksporten också. Dock så kommer du inte kunna gå över 1gbit.

Skrivet av VexedRelic:

Ser mer ut som de dragit ett passivt koppar nät (ethernet) till lägenheterna sedan så har de troligtvis en switch i källaren om du bor i lägenhet där det kommer in fiber. Själv föredrar jag den lösningen eftersom om du måste ha en fiber konverter eller media konverter med strömadapter som kan gå sönder och måste bytas. Jag har haft fiber i 10+ år nu och aldrig haft problem eller behövt få hem en tekniker för att felsöka.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Det är INTE FIBER. Det är ethernet (koppar).

Är det stadsnät så bara koppla in dig i uttaget och försök surfa så hamnar du på en sida där du kan beställa den tjänst du vill ha (tv, internet, telefoni etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Det är inte fiber, utan det är vad nedanstående postare säger.. du är kopplat till ett FTTB (Fiber to the building) nät, där en fiber går in i källaren.
Från källaren går det vanlig nätverkskabel upp till alla lägenheter. Det är oftast ingen praktisk skillnad i hastighet, du kan troligtvis få gigabit på den där nätverksporten också. Dock så kommer du inte kunna gå över 1gbit.

Är det Cat 6A så kommer du kunna gå över gbit. Upp mot 10Gbit är det väll?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Hej Sweclockers! Nu är det så att jag alldeles nyss har flyttat till ny lägenhet, och vad jag tycker det ser ut som så ser det ut som fiberuttag, men söker jag på denna adress på t.ex telia vad jag kan få ut och halmstad stadsnät så står det att jag inte kan få det, Så tänkte att jag kan langa upp en bild så kanske någon kan ge mig ett svar vad det kan vara?

Mvh Mackan
http://www.bilddump.se/bilder/20150309235522-83.179.34.181.JP...

Det är en vanlig TP-kontakt (koppartråd)

Här ser du olika typer av fiberkontakter.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Ethernet med dragen koppar till en fiber converter som står i närheten. Brukar stå i källaren på husen.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Ethernet med dragen koppar till en fiber converter som står i närheten. Brukar stå i källaren på husen.

Oftast med kopparn mot en Ethernetswitch med en lämplig SFP mot inkommande fibern..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Är det Cat 6A så kommer du kunna gå över gbit. Upp mot 10Gbit är det väll?

Mjo men tror knappast att det går att kontaktera en Cat 6A i det där uttaget.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Mjo men tror knappast att det går att kontaktera en Cat 6A i det där uttaget.

Har ett nästan identiskt uttag som nyligen blivit installerat med Cat 6A och tillräcklig hårdvara i källaren för att stödja detta.
Sen att man inte kan köpa hastigheter på över 1000/1000 i dagsläget men det finns iallafall tillgängligt.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Comhem levererar andra uppkopplingsalternativ än COAX (Docsis). Bara så du vet.
https://www.comhem.se/bredband/bredbandspaket/bredband1000

Den uppkopplingen går via tillgängliga stadsnät som har kapaciteten att leverera 1GB, de har inte dragit egna uttag för dem.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Har ett nästan identiskt uttag som nyligen blivit installerat med Cat 6A och tillräcklig hårdvara i källaren för att stödja detta.
Sen att man inte kan köpa hastigheter på över 1000/1000 i dagsläget men det finns iallafall tillgängligt.

Okej, När jag installerade sådana uttag så fanns det bara för Cat 5e (2 år sedan).. det är plastiga billiga saker som inte kunde tillhandahålla jordning för Cat6A kabeln.. och jordar du inte, så har du 33meter kabellängd där du möter 10 gbits standarden, vilket är för lite för att någon vettig installationsfirma skulle garantera 10 gbit/s i uttag.

Att ha 6A kabel dragen innebär ju inte att man möter CAT 6A standard för installationen (100 meter 10 Gbit/s). kolla upp ifall ditt uttag verkligen är jordat ordentligt.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nosniwle:

Vad menar du? Är det fiber eller bara vanligt?

Kolfiber tror jag.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Den uppkopplingen går via tillgängliga stadsnät som har kapaciteten att leverera 1GB, de har inte dragit egna uttag för dem.

Comhem har även helt egna "fiberlan"-uppkopplingar utan inblandning av stadsnät.
Du kan läsa mer här : https://www.comhem.se/bredband/fiber

Om du inte orkar saxar jag ut ett stycke "Com Hem levererar sina tjänster dels i sitt egna FiberLAN-nät som vi valt att kalla för Com Hem FiberLAN, men även i ett flertal öppna FiberLAN-nät. ".

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Okej, När jag installerade sådana uttag så fanns det bara för Cat 5e (2 år sedan).. det är plastiga billiga saker som inte kunde tillhandahålla jordning för Cat6A kabeln.. och jordar du inte, så har du 33meter kabellängd där du möter 10 gbits standarden, vilket är för lite för att någon vettig installationsfirma skulle garantera 10 gbit/s i uttag.

Att ha 6A kabel dragen innebär ju inte att man möter CAT 6A standard för installationen (100 meter 10 Gbit/s). kolla upp ifall ditt uttag verkligen är jordat ordentligt.

Det är inte ett exakt likadant uttag men ja, det är jordat. Har öppnat upp och kollat då jag funderade på att flytta det. Så mitt är väll lite nyare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |