Permalänk
Medlem

ScanCam Alpha

Update 2015-03-11
300Mpx testbild i slutet av galleriet.
-----

ScanCam Alpha är ett spontanprojekt i proof-of-concept-fas där jag och en polare undersöker hur duglig en flatbäddsscanner är som kamera.

Projektet nyttjar en slaktad Epson Perfection V37 flatbäddsscanner som bas. Teoretiskt så går det att få ut bild på totalt 2.3Gpx (56156x40800) med 48-bits färgdjup, men med mjukvaran vi har nu så får vi "bara" ut max 315Mpx @ 30000x10500.

Bilderna som produceras är ganska så tunga att jobba med redan runt 100Mpx. Till exempel så vill Windows Photo Viewer ha 2.2GB ram vid förhandsgranskning av 127Mpx stor bild och Photoshop CC mumsar i sig ca 8GB ram och lika mycket disk vid lätt behandling av samma bild.

Jag hoppas galleriet underhåller och inspirerar andra till diverse knasiga projekt trots bristande bilddokumentation på själva kameran.

ScanCam Alpha

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Är det THG jag skådar? Coolt för övrigt!

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tysonayt:

Är det THG jag skådar? Coolt för övrigt!

Jovisst är det THG du skådar bland bilderna...

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Spännande projekt! Blev dock inte lika knivskarpt som jag förväntade mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greven.:

Spännande projekt! Blev dock inte lika knivskarpt som jag förväntade mig.

Det är mycket som måste fixas innan det blir i närheten av knivskarpt. Förutom att de mekaniska delarna inte är helt hundra i detta stadie så sätter även den enorma upplösningen krav på optiken. Då vi kör gamla och slitna ryska objektiv fasttejpade mot locket så kan vi inte förvänta oss något superresultat... Än.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk

Kul och se en THGare

Visa signatur

Case: Obsidian 900D CPU: 4770k Mobo: Asus Sabertooth z-87 GPUs 2x Evga 780 3gb Sc RAM: 16GB Vengeance 4x4GB PSU: Corsair Ax 1200i SSD: 2x Samsung 840 256Gb Pro Keyboard: Qpad Mk-85 Monitors: Primary: ASUS VG248QE 144Hz 24' Battlescreen: Packard Bell Viseo 24' Portraitmode: Dell 24' Deskstand: Ergotron DeskStand: DS100 HDD: 2x WD Black 4tb raid 1 Mouse: Deathadder 2013 Mouse Mat: Razer Goliathus Speed

Permalänk
Medlem

Nice projekt!!

Om ni är intresserade så har jag sett ett liknande projekt ca 10 år tidigare, och på hans hemsida finns en massa matnyttigt om just denna typ av "scannerkameror".
http://golembewski.awardspace.com/index.html

Lycka till med fotograferandet, och hoppas att ni kan skapa några riktigt häftiga bilder tack vara eran kameras egenskaper.

Permalänk
Medlem

woow.. tror inte jag kan fåå fram mer än så. skall bli kul och följer med stort intresse.

Permalänk
Medlem

Hur lång tid tar en "bild"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Nice projekt!!

Om ni är intresserade så har jag sett ett liknande projekt ca 10 år tidigare, och på hans hemsida finns en massa matnyttigt om just denna typ av "scannerkameror".
http://golembewski.awardspace.com/index.html

Lycka till med fotograferandet, och hoppas att ni kan skapa några riktigt häftiga bilder tack vara eran kameras egenskaper.

Tack, det lär bli många stilleben med kameran... =P

Skrivet av Helge200:

woow.. tror inte jag kan fåå fram mer än så. skall bli kul och följer med stort intresse.

Kul att du gillar det, vi får se hur lång tid det tar innan vi får till en mer slutgiltig version av kameran.

Skrivet av swesen:

Hur lång tid tar en "bild"?

Beroende på upplösning så tar det allt mellan 5s och 10min per exponering.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jiiniasu:

Beroende på upplösning så tar det allt mellan 5s och 10min per exponering.

Inte så lämpat för action-fotografering med andra ord

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Oj, vilken häftig idé. Jag hoppas verkligen på att se mer utav detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Inte så lämpat för action-fotografering med andra ord

Man får nöja sig med att fota actionsniglar.

Skrivet av biorrith:

Oj, vilken häftig idé. Jag hoppas verkligen på att se mer utav detta!

You're in luck, vi har precis testat att ta en bild på 300Mpx (20000x15000px). Lär dyka upp lite mer bilder på kamerans innandöme och de justeringar vi gjort vid senare tillfälle.

Mobo @ 300Mpx (19.9MB jpg)
VARNING! Problem kan uppstå om bilden öppnas direkt i webbläsaren!

Kan även tillägga att min dator mådde enligt nedan bilder under redigeringen av 300Mpx-bilden:

Taskmanager när Photoshop blivit klar med operationerna.

Scratchdiskens photoshopfil.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA

Permalänk
Medlem

Cool idé verkligen! har själv funderat på om detta är ett projekt man ska testa under sommarledigheten mycket spännande och riktigt snyggt arbete!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Så om jag fattat detta rätt så fotar kameran bättre en en systemkamera och verkar vara mycket billigare att bygga?

Med nackdelen att det tar upp till 10min att ta ett foto så motivet måste vara stilla, går ju att ses som en fördel också ifall man vill ha mycket motion blur.

Om det är möjligt att köra mjukvaran på flera system som ett cluster borde det ju gå fortare att ta fotona.

Permalänk
Medlem

@sander00se: Bättre och bättre... Den tar iaf många fler pixlar än de flesta systemkameror i ett svep. =P
Gällande motion blur så blir det ju inte vanlig motion blur, utan en rolling shutter-effekt av episka proportioner.
Det går fortare att ta bilder om man går ned i upplösning, men det handlar fortfarande om hela sekunder.

Visa signatur

CCNA | MCTS | MCITP | MCSA