Permalänk
Medlem

Problem med min nya gaming-build

Hej! Jag satt uppe hela natten och försökte få det hela att fungera, nu vänder jag mig till er.
Jag tänkte att jag bifogar chatt-loggen med komplett.se's kundtjänst, den täcker allt och så slipper man ställa "Standard-frågorna".
Välkommen till Komplett chat!

18:08:44 - Kundservice:
Hej! Mitt namn är Jakob vad kan jag hjälpa dig med?
18:11:23 - Du:
Hej jag köpte en dator igår, var uppe hela natten och byggde ihop den enligt er videoguide, allt fungerade som smort förutom att när jag skulle göra bios-inställningen behövde jag gå bort ett tag och laga mat, inga problem tänkte jag men när jag kom tillbaka hade datorn slocknat(Jag tänkte att det var på grund av att den hade hamnat i viloläge eller dylikt) och sen när jag skulle få igång den igen så gick det inte. Startlyset lyser i mindre än en sekund när jag trycker på knappen och inga fläktar går igång eller något alls. Vad kan det bero på?
18:12:18 - Kundservice:
Oj, svårt att säga. Har ni dubbelkollat så allt sitter i ordentligt, 24-pin strömkontakt och liknande?
18:12:35 - Du:
Yes, dubbel, trippel, kvadruppelkollat
18:13:14 - Du:
Vill du ha specs?
18:13:36 - Kundservice:
Har du ordernumret så kan jag kika lite på det.
18:14:03 - Du:
Nej inte tillgängligt just nu, kan räkna upp komponenterna om du vill
18:14:19 - Kundservice:
Ja, det går bra.
18:15:39 - Du:
Asus z97 moderkort (pro gamer)
grafikkort gigabyte 970 gtx
nätagg evga supernova g1 750w
ramminne corsair vengeance 1600mhz16gb
18:16:09 - Du:
Sen en WD 1tb hårddisk+samsung 840 250gb ssd
18:16:30 - Du:
juste, processorn är i5 4690k
18:17:11 - Kundservice:
Ja okej. Kan ni säkerställa att följande är korrekt med hjälpa av nedan guide:
https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=troubl...
18:18:02 - Du:
ja allt det är gjort
18:18:33 - Du:
Röda lampan lyser på moderkortet när strömmen är på
18:19:27 - Kundservice:
Märker ni om den inte startar upp alls eller bara inte ger bild?
18:19:38 - Kundservice:
Kolla på fläktarna i datorn när ni försöker starta via moderkortet.
18:19:50 - Du:
starta via moderkortet?
18:20:41 - Du:
jag tror inte det finns någon startknapp på moderkortet, men jag har testat och sett att power-knappen fungerar ordentligt
18:21:12 - Du:
fläktarna går inte igång, allt som händer är att startknappen lyser upp i mindre än en sekund
18:21:49 - Kundservice:
Ja okej. Mycket konstigt.
18:22:12 - Du:
Verkligen. moderkortet får ström men verkar inte vilja dela med sig
18:22:46 - Kundservice:
Dessvärre så har vi endast köphjälp med enklare support nu under kvällen så i detta fall behöver ni dessvärre återkomma till oss på måndag mellan 9-18 på 031-710 20 00 för vidare felsökning och eventuell retur utav komponenter.
18:23:34 - Du:
Aj då. Ville gärna fixa det under helgen. Tack ändå jag fick en idé jag ville testa
18:24:19 - Kundservice:
Då förstår jag. Beklagra att jag inte kunde hjälpa till mer ikväll. Hoppas det kan lösa sig för dig. Trevlig helg!
Kundservice har lämnat samtalet.
Samtalet är nu avslutat.

Tack så jättemycket på förhand!

Permalänk
Medlem

Kollat distanserna mellan moderkortet och chassit?
Jag vet att du svarade "Ja" på att du följt deras guide, men det är ändå rätt vanligt att distanserna sitter fel.

Permalänk

Har du provat att stänga av och sätta på den igen?

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Kollat distanserna mellan moderkortet och chassit?
Jag vet att du svarade "Ja" på att du följt deras guide, men det är ändå rätt vanligt att distanserna sitter fel.

Avståndet mellan moderkortet och chassit är cirka 5mm med inget fast mellan. Är det den distansen du tänkte på?

Permalänk
Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem

jaha, jag satt distans>moderkort>skruven som hette Mobo-någonting, den sitter stabilt och jämnt

Permalänk
Medlem

Om datorn stänger av sig själv efter att du tryckt på knappen, med cirka 2-5 sekunders delay, så har du troligtvis monterat CPU-kylaren fel. Alternativt monterat den rätt, men med för mycket kylpasta, om du har applicerat denna själv. Vilket är ett vanligt misstag.

Datorn stängs då av efter några sekunder när den känner av att processorn inte kan leda bort värmen tillräckligt för att överleva, för att skydda komponenterna.

Standardfelen i stege (nu vet vi att du gjort vissa av dessa som man ska men för säkerhets skull):
1. Sätt i 24-pins kontakten från nätagget i moderkortet, kontakten finns i 99% av fallen efter långsidan mot fronten på chassit.
2. Sätt i 8 (alternativt 6) pins kontakten i kontakten som sitter bredvid processorn. Finns i 99% av fallen vid kanten, på moderkortets övre sida, bredvid CPU.
3. Kolla så att dina ramminnen är isatta korrekt.

Nu blir det jobbigt.

4. Kolla så att CPU kylare är korrekt monterad. Speciellt viktigt med custom-kylare, typ noctua, phanteks, whatever. En sned skruv på bakplattan som inte ligger som den ska kan räcka för att orsaka dålig kontakt. Med stock-kylare behöver du bara oroa dig för att du råkat vridit på någon av de 4 armarna (intel) så att den inte låst fast och applicerar rätt tryck mot din CPU-yta.
5. Kolla så att du inte klistrat på en shitload med pasta. Ett riskorn ungefär i storlek, mitt på processorn, räcker utmärkt. Den pressas ut av kylaren till ett jämnt lager.
6. Kolla så att du inte missat att skruva dit distanser (oftast guldfärgade) mellan ditt moderkort och ditt chassi.
7. Svär för dig själv och inse att någon av dina komponenter är trasiga.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zitipwn:

Avståndet mellan moderkortet och chassit är cirka 5mm med inget fast mellan. Är det den distansen du tänkte på?

Skrivet av Tom_Bombadill:

Som Tom skrev, det jag syftar på är att en/flera av dessa distanser är satta i hål i chassiet, men som moderkortet saknar hål för.
Dvs, moderkortet ligger direkt mot en distans som orsaker någon sorts kortslutning någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Om datorn stänger av sig själv efter att du tryckt på knappen, med cirka 2-5 sekunders delay, så har du troligtvis monterat CPU-kylaren fel. Alternativt monterat den rätt, men med för mycket kylpasta, om du har applicerat denna själv. Vilket är ett vanligt misstag.

Datorn stängs då av efter några sekunder när den känner av att processorn inte kan leda bort värmen tillräckligt för att överleva, för att skydda komponenterna.

Standardfelen i stege (nu vet vi att du gjort vissa av dessa som man ska men för säkerhets skull):
1. Sätt i 24-pins kontakten från nätagget i moderkortet, kontakten finns i 99% av fallen efter långsidan mot fronten på chassit.
2. Sätt i 8 (alternativt 6) pins kontakten i kontakten som sitter bredvid processorn. Finns i 99% av fallen vid kanten, på moderkortets övre sida, bredvid CPU.
3. Kolla så att dina ramminnen är isatta korrekt.

Nu blir det jobbigt.

4. Kolla så att CPU kylare är korrekt monterad. Speciellt viktigt med custom-kylare, typ noctua, phanteks, whatever.
5. Kolla så att du inte klistrat på en shitload med pasta. Ett riskorn ungefär i storlek, mitt på processorn, räcker utmärkt. Den pressas ut av kylaren till ett jämnt lager.
6. Svär för dig själv och inse att någon av dina komponenter är trasiga.

Steg 1-3 har jag gjort väldigt nogrannt flera gånger, det är inte problemet om inte kablarna är trasiga.
CPU-kylaren är intels standard, den hade kylpasta på undersidan som hamna på processorn, det är ett tunt lager så det borde inte vara problemet.
Känns som jag kan hoppa till steg 6 ganska direkt, finns det något sätt att veta vilken komponent? Typ att det här skulle vara ett typiskt moderkortsfel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleoh:

Som Tom skrev, det jag syftar på är att en/flera av dessa distanser är satta i hål i chassiet, men som moderkortet saknar hål för.
Dvs, moderkortet ligger direkt mot en distans som orsaker någon sorts kortslutning någonstans.

Alla distanser är matchade mot hålen i chassin (hade 9 distanser med 9 hål i chassit)

Permalänk
Medlem

Låter, tyvärr, som att någon av dina komponenter är kaputt isåfall. Om du använd distanserna, har använt stock-kylare (utan att vridit de 4 svarta låsprylarna så de är lösa), monterat DDR-minnen korrekt, anslutit strömförsörjningen, så kan jag inte inte komma på någonting som kan vara fel rent monteringsmässigt.

Det skulle vara om du i något arsel-mindset satt i processorn med pilen åt fel håll, men det tror jag knappast.

Och PSU'n räcker mer än väl för att driva bygget.

"starta via moderkortet" var ett intressant drag av kundtjänst. Iofs kanske man inte alltid lyckas koppla in pinsen från IO-panelen korrekt i moderkortet, men, vad fan?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zitipwn:

Alla distanser är matchade mot hålen i chassin (hade 9 distanser med 9 hål i chassit)

Var där motsvarande 9 hål i moderkortet också???

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Låter, tyvärr, som att någon av dina komponenter är kaputt isåfall. Om du använd distanserna, har använt stock-kylare (utan att vridit de 4 svarta låsprylarna så de är lösa), monterat DDR-minnen korrekt, anslutit strömförsörjningen, så kan jag inte inte komma på någonting som kan vara fel rent monteringsmässigt.

Det skulle vara om du i något arsel-mindset satt i processorn med pilen åt fel håll, men det tror jag knappast.

Och PSU'n räcker mer än väl för att driva bygget.

"starta via moderkortet" var ett intressant drag av kundtjänst. Iofs kanske man inte alltid lyckas koppla in pinsen från IO-panelen korrekt i moderkortet, men, vad fan?

I wish :/ Tack för svaret!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Needas:

Var där motsvarande 9 hål i moderkortet också???

ja

Permalänk
Medlem

Du har inte råkat trycka in pci-express strömkabel till cpu 4x4 pin? Vet att det inte ska passa men har sett tidigare att folk pressar i dom ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Du har inte råkat trycka in pci-express strömkabel till cpu 4x4 pin? Vet att det inte ska passa men har sett tidigare att folk pressar i dom ändå.

i moderkortet är det en 8x4 som heter atx eller liknande, den går till CPU, kopplade in kabeln från nät-agget som var markerade CPU1 (testade oxå CPU2, de var likdana), den kabeln var 4x4 x 2 kopplade in dem och kollade att fyrkanterna och halv-ovalerna var rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zitipwn:

i moderkortet är det en 8x4 som heter atx eller liknande, den går till CPU, kopplade in kabeln från nät-agget som var markerade CPU1 (testade oxå CPU2, de var likdana), den kabeln var 4x4 x 2 kopplade in dem och kollade att fyrkanterna och halv-ovalerna var rätt.

8x4?

oooooooo
oooooooo

Brukar det vara på moderkortet vid CPU, som ansluts med antingen en sladd som heter:

00000000
00000000
CPU

alternativt med två sladdar som heter:

oooo
oooo
CPU1

oooo
oooo
CPU2

Som tillsammans blir:

oooo.oooo
oooo.oooo
CPU1 CPU2

Och därmed matchar i socketen.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

8x4?

oooooooo
oooooooo

Brukar det vara, som ansluts med antingen en som heter:

00000000
00000000
CPU

alternativt:

oooo
oooo
CPU1

oooo
oooo
CPU2

Som tillsammans blir:

oooo.oooo
oooo.oooo
CPU1 CPU2

Och därmed matchar i socketen.

nja, CPU1 och 2 var två identiska kablar som båda såg ut
PSU oooooooo_______________________oooo.oooo CPU
oooooooo----------------------------------------oooo.oooo

jag tänkte fel med fyran i 8x4

ojdå formatteringen blev lite knasig, men du förstår nog

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zitipwn:

i moderkortet är det en 8x4 som heter atx eller liknande, den går till CPU, kopplade in kabeln från nät-agget som var markerade CPU1 (testade oxå CPU2, de var likdana), den kabeln var 4x4 x 2 kopplade in dem och kollade att fyrkanterna och halv-ovalerna var rätt.

Har du kopplat in båda 4-pin 12V till CPUn? Både CPU1 och CPU2 sladden till connectorn vid processorn?

Byggde själv på en likadan bräda förra helgen och det gick som smort.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av chipw00t:

Har du kopplat in båda 4-pin 12V till CPUn? Både CPU1 och CPU2 sladden till connectorn vid processorn?

Byggde själv på en likadan bräda förra helgen och det gick som smort.

Ja just nu är båda i men har testat att bara använda den övre ( den övre matchar bättre med kabeln)
UOOUUOOU
OUUOOUUO
tror jag den ser ut

Permalänk
Avstängd

Hmm. Prova en CMOS reset och starta med bara en ramsticka, integrerad grafik och SSD? Kanske kan hjälpa att prova uteslutningsmetoden med alla komponenter.

Har du använt ESD-armband vid montering?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

*UPPDATERING*
Jag försökte starta datorn nu igen efter strömmen vart utkopplad i nån timme, den gick igen alla POST-leds och allt verkade fungera bra, hade dock ingen skärm inkopplad så såg inte om BIOS kom upp. den var igång i ca en minut innan den stängde av sig igen. Kan jag ha något på g? Vänta nån timme och sen försöka igen och spamma bios-knappen? f2?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zitipwn:

Kan jag ha något på g? Vänta nån timme och sen försöka igen och spamma bios-knappen? f2?

Nej. Felsök. Någonting är fel.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk

BTW, "BIOS-knappen" är F1 och inte F2, for future reference.

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom_Bombadill:

BTW, "BIOS-knappen" är F1 och inte F2, for future reference.

Varierar from mobo till mobo.

OT: Fortfarande problem?

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

Haha, jag vet nanae, men det är F1 på hans!

Visa signatur

Processor: i7 3930k. Moderkort: ROG Rampage IV. Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 660, RAM: 16gb DDR3. PSU: Chieftec Super Series CFT-650-14CS 650W Skärm: DELL U2412M. Tangentbord: Steelseries 6gv2. Mus: Steelseries Sensei. Headset: Steelseries Sensei V2. Högtalare: JVC-stereo Hörlurar: Superlux HD 660 + cMoy BB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tom_Bombadill:

Haha, jag vet nanae, men det är F1 på hans!

Konstigt. F2 eller del på min.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Kollat böjda pins i cpu sockeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Kollat böjda pins i cpu sockeln?

Kollade nyss, inga böjda pins

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Varierar from mobo till mobo.

OT: Fortfarande problem?

Problemen kvarstår, jag ringer webhallen (de jag köpte burken från) på måndag och frågar hur de vill att jag ska göra, kommer nog ta med hela burken till butiken så får de felsöka den.