Vad är din mest udda pryl?

Permalänk
Medlem

Min mest udda pryl är väl min "Ericsson PC" med Intel 8088 på 4.77MHz samt uppgraderingskittet till 640kb ram. På andra plats skulle jag säga att mitt bucklig spring tangentbord från IBM hamnar, en dröm att skriva på minst sagt!

Permalänk
Medlem

dete mst udda i miin samling är nog återställnings disketter till nån compaq som skapades innan jag föddes,
sen har jag företags återställnings disketter till södras datorer från 1995-97? fortfarande på gränsen till att jag är född....

men det mest udda jag har här är nog en inramad tuborg reklam, där det står:

du perikiles?
ka du sige mig hvornar smager en tuborg bedst?

Hvergang!!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

men det mest udda jag har här är nog en inramad tuborg reklam, där det står:

du perikiles?
ka du sige mig hvornar smager en tuborg bedst?

Hvergang!!

Jag kommer ihåg från min barndom att de tecknade fullisarna var t.om. tryckta på Tuborgs burkar på den tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

har några gammla mobiler liggande

Ericsson T29

motorola Microtac

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

en nintoaster

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Skrivet av Findecanor:

Jag kommer ihåg från min barndom att de tecknade fullisarna var t.om. tryckta på Tuborgs burkar på den tiden.

Japp, det var tider det, den ena av gubbarna hade för övrigt en fågelbur i näven, innehållande en korv..... Hvis bajern smagede godt? Ja for fanen, desuden: HVERGANG

Permalänk
Inaktiv

Tråkigt att tråden är fylld med massa offtopic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pax Vobiscum:

Japp, det var tider det, den ena av gubbarna hade för övrigt en fågelbur i näven, innehållande en korv..... Hvis bajern smagede godt? Ja for fanen, desuden: HVERGANG

hur roliga gubbar som helst riktigt kul att titta på
sen är den ju färgglad med så det livar upp en del

har för övrigt haft en nummer loggare/presentatör från långt bak i tiden, 1980?
den fungerade utmärkt fram tills jag slängde den ':D

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

C64 med kassettbandspelare och diskettstation för såna där 5¼"-diskett(såna böjbara) med kapacitet på hör och häpna upp till 1200 kb!! En äkta Commodore tangentbord och så några klumpiga konstiga joysticks..Vill minnas att Samantha Fox strip poker var en höjdare:) Man hade inte bättre:)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Gammalt äpple som jag använder som bord :S

Visa signatur

670 | 8 GB | i5-3570k | 650w | P8H77-1 | P-183 | Vaio-Z | iPad 3 | iPhone 4s

Permalänk
Medlem

Kanske min termos från 1965

Visa signatur
Permalänk
Medlem

en oliveti echos p133e

Permalänk
Medlem

och en av världens första nokias

Permalänk

En Kazoo kanske...det är nog rätt udda.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

En gammal Österrikisk fullt fungerande 2mm pinfire pistol som jag fått ärva av min gamla farmor.
Här kan ni läsa mer om moderna Amerikanska modeller: http://www.pinfireguns.com/

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

En locktång som låg under sängen.... Wait what?

Visa signatur

I7 4790K @ 4.0GHz | GTX 780Ti | Corsair TX 750W/ 80+ | 8GB DDR3 1600MHz | NZXT H440W | Corsair K70 Cherry Red | Corsair Vengance 2100 | Mionix Naos 7000 | Sennheiser HD 558 | Asus Xonar D2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhalla:

En gammal Österrikisk fullt fungerande 2mm pinfire pistol som jag fått ärva av min gamla farmor.
Här kan ni läsa mer om moderna Amerikanska modeller: http://www.pinfireguns.com/

har du tetat den? på skjutbanan förstås

den är ju grymt liten om man får uppskatta den från dom andra bilderna

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Har en 386 20 mhz cpu!

Visa signatur

Intel i5 2500k
Asus p8z68-v pro
Minne 8 gb ddr3
Nvidia gtx 970 strix
Psu Corsair Hx 620

Permalänk
Medlem

En gammal kassa-apparat från tidigt 1800-tal/sent 1700-tal som fungerar via radräknare inombords. Gjord av koppar och mässigt. Har även en handmatad kvittoskrivare, ungefär som en liten skrivmaskin, som sitter ihop med huvudmaskinen, där man bokstav för bokstav får skriva in kvittot. Efter att ha skjutit in ny bläckplatta såklart, den gamla var snustorr.

Hittade den på en auktion för 100kr, gissar på att den är värd några tio tusen i det skick den är.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk

En strömbrytare som jag lödde fast på en ström kabel för att skydda en hemlig hårddisk med Windows 2000 från internet. Det var skönt att kunna starta datorn utan virus, spionprogram och irriterande updateringar men nu kräver allt tillgång till internet på grund av DRM och företag som vill sälja personuppgifter bara för att använda ett program.

Permalänk
Medlem

Nog inte så ovanligt egentligen men hotswap för 3.5 tums IDE diskar som monterades i en 5.25 plats på chassiet.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag har någonting rätt så udda idag.

Ett ATI Mach 32 med 2 MB grafikminne, nu till det som är udda med kortet. Det är ett ISA-kort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeWendt:

Min mest udda datorpryl är den sk RT-datorn från tidigt 80-tal.

RT-datorn var en byggserie som tidningen Radio & Television tog fram.
Dubbla CPU Motorola 6808 och 6809 som man skiftade mellan med en liten switch, 56kB minne (vansinningt mycket på den tiden), färggrafikkort med text-TV-standard som kopplades till en vanlig TV. Operativsystem var FLEX2 som laddades från 5 1/4 diskett, programmering gjordes antingen i assembler eller Basic. Det fanns även diverse expansionskort för olika sorters I/O men kommer inte ihåg alla för tillfället.

Nämnas bör att allla kretskort köptes färdigetsade och borrade, sedan var det bara att inhandla alla komponenter och börja löda om man ville ha en dator.

Hoppas att jag hittar kretskorten och byggbeskrivningen i bland alla kartonger så jag kan lägga in några bilder på denna raritet som varken verkar finnas sparad i något datormuseum eller att hitta info om på Google.

Ahh.. När mina kompisar satt hemma med sina fäder och limmade ihop byggsatser av flygplan och bilar, byggde jag en RT-Dator tillsammans med min far. Vi hade dock inte några färdiga kretskort utan endast overhead-ark med de relevanta mönstren på. Vi etsade korten själv med hjälp av en uv-lampa samt bad först i natriumhydroxid följt av ett bad i natriumpersulfat. Jag borrade sedan hålen och min far skötte det mesta av lödningen. sommaren 1981 stod den klar (om jag minns tiden rätt). Jag minns än idag första gången jag laddade in BASIC-tolken från prompten +++ . Så lärde jag mig mitt första programspråk.
En massa roliga små ordspel och gissningsspel var de första intressanta kreationerna. Först när vi uppgraderade BASIC-tolken med två ny kommandon ("curs(x,y)" = placera markören på koordinatnaten x,y på skärmen (som var 40 x 22 tecken stor), samt inkey$ = läs av vilken tangent som hålls intryckt) kunde jag bygga mitt först actionspel. En tie-fighter (=0=) som man flyttade i sidled längs botten av skärmen och skjöt utropstecken ! som laserskott upp på diverse rymdskepp som släppte bomber i form av små o:n. Vilka minnen!
Två år senare fick jag en Spectravideo 328 med z80 processor då tog programmeringen en helt ny vändning med maskinkodsprogrammering.
Sen kom Ericsson PC in i bilden med 8088 processor och en hårddisk på ofantliga 10 MB, men det var inte förrän jag fick en Atari 520ST som programmeringen tog ett ordentligt skutt frammåt igen. K-SEKA assemblern var underbar att arbeta med. Min bibel "Programmera 68000" av Steve Williams har fortfarande en hedersplats i min bokhylla.

Jag har till min stora sorg inte kvar någon av dessa maskiner som gav mig mitt stora datorintresse samt formade min utveckling som programmerare från nio till sexton års ålder. Känns lite tragiskt att man först när man blivit äldre inser det enorma nostalgiska värde de skulle haft för mig om jag haft kvar dem idag.

Permalänk

vet inte om den kan klassas som retro eller ej då det är en nybyggd sak, men en kompis till mig fixade ihop en rätt så nice switch som jag nu har bak i min gamla TV.
det är en switch som man kan koppla in atari, amigan, C-64, nes, snes och megadriven i(och säkert fler, finns några till uttag på den) och simpelt snurra på ett hjul på switchen tills man kommer till konsolen/datorn man ska använda.
underlättar nått fruktansvärt för mig då TVn står på ett sånt krångligt ställe så att dra ut TVn och byta sladd är inget jag vill göra och jag spelar rätt så ofta på allt retro.
switchen är rund och rätt så stor då det är mycket kontakter samt mycket inuti den och väger en del.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tråkigt att tråden är fylld med massa offtopic.

Jag håller med, det finns mycket som är uppradat här som överhuvudtaget inte är speciellt udda.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

ALPHA DS10LVet inte om dessa maskiner räknas som udda prylar eller inte, men dom är roliga att labba med iallafall. Kan köra Openvms,tru64,bsd,linux

Permalänk
Medlem

@crash:

Jo de är ovanliga, inget man kan förvänta sig att hitta i grannens förråd direkt Jo jag ska dra till med något udda, jag har har nyligen byggt en 486a som bootar från en SSD (CF-kort med IDE-anslutning) med dubbla ISA-stegmotorstyrkort.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@crash:

Jo de är ovanliga, inget man kan förvänta sig att hitta i grannens förråd direkt Jo jag ska dra till med något udda, jag har har nyligen byggt en 486a som bootar från en SSD (CF-kort med IDE-anslutning) med dubbla ISA-stegmotorstyrkort.

Det är sant, det är väl inget man hittar i grannens förråd direkt, det är roliga maskiner att labba med och testa saker och ting på pga den udda hårdvaran. Men ändå rätt snabba ännu idag med rena 64bits cpuer o.s.v visst dom klarar ju inte vad som helst men tanke på deras ålder så är dom helt okej för enklare saker som webserver och dyl.

Det låter som ett roligt projekt, ssd på en gammal 486. Hur är prestandan? tänkte då det är adapter efter adapter och sen ISA i slutet av änden.

Permalänk
Medlem

@crash:
En Alpha DEC som webbserver med wordpress borde fungera bra? Finns det fortfarande debian till Alpha? Det där var ju något som man bara drömde om att få äga i slutet på 90-talet.

Prestandan på 486an är mycket bra, det är just inga väntetider för någonting. Bootar upp riktigt snabbt, synkar tiden via NTP mot en Linux-burk under uppstart. Linux-burken har jag oxå byggt och den distribuerar tiden via NTP och tar tidsignal från GPS-satelliter. ISA-bussen är inte långsam om man enbart ska styra två stycken stegmotorer, jag vågar påstå att det inte blir någon som helst skillnad mot om stegmotorkortet hade varit av PCI-express 16x 2.0 typ. Det är inte hastigheten i ISA-bussen som är kritisk här. 486ans CPU är överdimensionerad för ändamålet så det är inga problem där heller. Sedan styrs stegmotorerna via RS232 från en annan dator.

Stegmotorerna kör detta teleskop.
Jag länkar till bilden för att hålla tråden ren, men det är fortfarande väldigt udda hårdvara.
T41

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.