Permalänk

Ergodox all out clear (kort bygglogg)

Tjena alla nyfikna!

Eftersom det har varit poppis med custom tangentbord så tänkte jag göra ett litet galleri på mitt. För ungefär tre månader sen beställde jag mitt Ergodox från Massdrop. Det blev en väldigt "clear modell" med MX Clear, genomskinligt chassi och genomskinliga brytare. Slutpriset på allt blev 289$ + 509:- moms. Jag lärde mig Dvorak för lite mer än ett år sen och har jobbat ihop en Svenskanpassad version. Detta tangentbordet blev ett perfekt startskott för att lära mig denna layouten. För tillfället är min skrivhastighet inte alls snabb, men den blir bättre för varje dag jag använder mitt Ergodox!

Besök galleriet här

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Måste vara första Ergon jag sett här på swec.
De är förbaskat kul att bygga och riktigt goa att skriva på.
Snyggt jobbat.

Permalänk
Medlem

Kanske inte jättesnyggt imo men häftigt var det i alla fall!
Ser inte ut att vara standardlayout, får man fråga vad det är bra för? Har alla (/de flesta) ergodox denna layout? Är rätt ny på custom-tangentbord.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Skrivet av Bakteria:

Måste vara första Ergon jag sett här på swec.
De är förbaskat kul att bygga och riktigt goa att skriva på.
Snyggt jobbat.

Tack så mycket! Har inte heller sett något Ergodox här innan, men det var ett riktigt kul bygge!

Skrivet av hag.com:

Kanske inte jättesnyggt imo men häftigt var det i alla fall!
Ser inte ut att vara standardlayout, får man fråga vad det är bra för? Har alla (/de flesta) ergodox denna layout? Är rätt ny på custom-tangentbord.

Haha tack! Nä jag gjorde denna layouten själv. Istället för qwerty så gjorde jag så att jag har de vanligaste svenska bokstäverna på mittenraden, skönt att slippa sträcka så mycket på fingrarna. Sen la jag bara det jag behövde på de andra knapparna, sen finns det "Fn-knappar" så man kan komma åt andra lager med tex F1-F12, numpad, qwerty mm. Skönhet är alltid en deffinitionsfråga

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Avstängd

Klar femma på det!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, kan ju säga att jag blev riktigt sugen av att bygga ihop ett själv, och speciellt till det priset
Dock så skulle det få bli en som inte var clear, då det ser riktigt jobbig ut i mina ögon.

Apropå layouten, varför göra en själv istället för att använda den redan försvenskade versionen av Dvorak?
Kolla upp Svorak om du missat den.
Har själv provat på att använda Svorak genom att modifiera ett tangentbord för ett antal år sedan, och man vänjer sig rätt så snabbt vid en annan layout, det enda problemet är om man använder flera system om de har olika layouts på dess tangentbord.

Permalänk
Medlem

Det var en lite annorlunda layout. Det finns redan en svensk Dvorak annars: Svorak, där ÅÄÖ ligger ovanför AOE.

Det är redan fler medlemmar som har ErgoDox, men det här var nog det första galleriet.
Sök i Visa ditt tangentbord-tråden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Klar femma på det!

Skrivet av loefet:

Riktigt nice, kan ju säga att jag blev riktigt sugen av att bygga ihop ett själv, och speciellt till det priset
Dock så skulle det få bli en som inte var clear, då det ser riktigt jobbig ut i mina ögon.

Apropå layouten, varför göra en själv istället för att använda den redan försvenskade versionen av Dvorak?
Kolla upp Svorak om du missat den.
Har själv provat på att använda Svorak genom att modifiera ett tangentbord för ett antal år sedan, och man vänjer sig rätt så snabbt vid en annan layout, det enda problemet är om man använder flera system om de har olika layouts på dess tangentbord.

Skrivet av Findecanor:

Det var en lite annorlunda layout. Det finns redan en svensk Dvorak annars: Svorak, där ÅÄÖ ligger ovanför AOE.

Det är redan fler medlemmar som har ErgoDox, men det här var nog det första galleriet.
Sök i Visa ditt tangentbord-tråden.

Tack så mycket för feedback! Klart att det var svorak jag körde, men grejen är ju att det fortfarande är anpassat för engelska. Till exempel så ligger ju fortfarande U & H på respektive pekfinger på home row, och de är ju inte så jättevanliga i svenskan. Nu kanske ni förstår bättre varför jag gjorde om den?
Och angående hur den ser ut, smaken är som baken Hade helt klart varit mer stilrent med svarta knappar och en silver/svart top plate i aluminium, men jag tyckte det var udda och ballt att de hade genomskinliga tangenter så jag gick på det tillsammans med ett genomskinligt case!

Full hand case i svart och silver

Dold text
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Tack så mycket för feedback! Klart att det var svorak jag körde, men grejen är ju att det fortfarande är anpassat för engelska. Till exempel så ligger ju fortfarande U & H på respektive pekfinger på home row, och de är ju inte så jättevanliga i svenskan. Nu kanske ni förstår bättre varför jag gjorde om den?
Och angående hur den ser ut, smaken är som baken Hade helt klart varit mer stilrent med svarta knappar och en silver/svart top plate i aluminium, men jag tyckte det var udda och ballt att de hade genomskinliga tangenter så jag gick på det tillsammans med ett genomskinligt case!

Full hand case i svart och silver

Jo det förstås, förstår vad du menar med layouten, men det hela hänger väl mest på vilket språk man använder mest. För min del hade Svorak varit ett givet val, då det mesta jag skriver är just på engelska.
Apropå färgen så är ju chassit uppbyggt av flera lager plexi, så skulle man vilja sätta lite färg på det så skulle man kunna måla undersidan av översta lagret, och på så sätt få färg samt i och med att det är på undersidan så finns det ju ingen risk att man sliter bort färgen.

Förresten hur är det med bakgrundsbelysning till det tangentbordet? Visst det är ett i-lands problem, med det är dock en lyx jag inte vill byta bort då det är jäkligt gott att ha (även om man skriver det mesta utan att titta). Och då apropå bakgrundsbelysning, finns det tangenter till den layouten som man kan använda med just bakgrundsbelysning? Så att man får ett tangentbord med alla tecken utmärkta, eller är det bara helt enfärgade?

Permalänk
Medlem

Jag har sett någon göra en uppdaterad PCB-design med stöd för bakgrundsbelysning, men jag har inte sett att det blev av.

För många är bakgrundsbelysning inte mycket mer än en gimmick. Om man är van att "skriva maskin" så behöver man tecknen på tangenterna mest för att hitta var man ska sätta händerna - resten sitter i muskelminne, eller.. vanan.
På ett tangentbord med tangenterna i kolumner anpassade efter fingrarna så är det lättare att hitta var man ska sätta händerna från början.

Det finns också ErgoDox att köpa från FalbaTech i Polen, i olika slags plast och färger. Deras PCB är svart. Kretskortet finns också hos MechanicalKeyboards.com i vitt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Jo det förstås, förstår vad du menar med layouten, men det hela hänger väl mest på vilket språk man använder mest. För min del hade Svorak varit ett givet val, då det mesta jag skriver är just på engelska.
Apropå färgen så är ju chassit uppbyggt av flera lager plexi, så skulle man vilja sätta lite färg på det så skulle man kunna måla undersidan av översta lagret, och på så sätt få färg samt i och med att det är på undersidan så finns det ju ingen risk att man sliter bort färgen.

Förresten hur är det med bakgrundsbelysning till det tangentbordet? Visst det är ett i-lands problem, med det är dock en lyx jag inte vill byta bort då det är jäkligt gott att ha (även om man skriver det mesta utan att titta). Och då apropå bakgrundsbelysning, finns det tangenter till den layouten som man kan använda med just bakgrundsbelysning? Så att man får ett tangentbord med alla tecken utmärkta, eller är det bara helt enfärgade?

Ja, svorak funkade såklart utmärkt till engelska, men det kändes inte lika genomtänkt för svenska. Jag har faktiskt funderat på att spraya den i någon rolig färg, men det är inget som är aktuellt just nu. Angående bakgrundsbelysningen är jag inte helt säker, men eftersom man kan programera om tangentbordet helt valde jag att inte ha några tecken. Det finns "3e parts" knappsatser till ergodox med textning dock.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem
Skrivet av PekkaJukkasson:

Ja, svorak funkade såklart utmärkt till engelska, men det kändes inte lika genomtänkt för svenska. Jag har faktiskt funderat på att spraya den i någon rolig färg, men det är inget som är aktuellt just nu. Angående bakgrundsbelysningen är jag inte helt säker, men eftersom man kan programera om tangentbordet helt valde jag att inte ha några tecken. Det finns "3e parts" knappsatser till ergodox med textning dock.

Skriver själv svorak.a5 http://aoeu.info Som ni säger så är den baserad på dvorak som är utvecklat för engelska språket. Dock ligger svenskan ganska nära i hur ofta bokstäver används. Nu har jag visserligen kört svorak i ca 10 år så jag är väl för inkörd i layouten för att ha en opartisk åsikt om huruvida svorak borde modifieras för svenskan.

Det bästa med .a5 är ju placering av specialtecken som {}[]()/\ osv.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Supersnyggt! Inga planer på att sälja?

Permalänk

@yokozuna:
Tack så mycket Har faktiskt beställt ett OLKB Planck som jag tänkte byta till men leverans sker i maj så tyvärr måste jag hålla tag i mitt Ergodox ett tag till

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

@PekkaJukkasson: Om du vill bli av med det sen så kan du alltid höra av dig!