Lenovo lovar datorer utan bloatware

Permalänk
Melding Plague

Lenovo lovar datorer utan bloatware

Efter Superfish-skandalen vill Lenovo bli ett föredöme i att leverera datorer utan bloatware och lovar renare installationer med lanseringen av Windows 10.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rena datorer åt folket!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Bloat eller ej, köper man en ny dator bör man ALLTID göra en ren installation! Better safe than sorry

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Rekordmedlem

Ett litet steg i rätt riktning, speciellt att tala om vad det är för mjukvaror man skickar med och vad de förväntas ha för funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Snusfri

Det första man göra när man köpt en laptop är ju att blåsa den och göra en helt ren installation från en vanilla-iso.

Trodde doch att folk tröttnat på prestanda-hungriga demo-program och annat skit som nästan alla oem-burkar dras med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

McAfee får de ju gärna göra sig av med också, sämre antivirus får man leta efter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ninjaflipp:

McAfee får de ju gärna göra sig av med också, sämre antivirus får man leta efter.

Han är rolig, så här ska du göra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skönt att man vet hur man sätter upp allt bättre själv skulle aldrig köpa en laptop men endå.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Steg i rätt riktning för gemene man, men jag tänker aldrig köpa en oem dator utan att installera om den det första jag gör.
Hade vart praktiskt om datorerna kom helt utan bloat så man slipper detta, men den dagen lär vi knappast se.

Permalänk
Medlem

Det dryga med laptops är att det ibland är konstiga specialdrivrutiner som tar en evighet att få till. har haft jätteproblem med tex höja/sänka ljusstyrkan på både Dell och HP efter ren installation. och vissa funktioner kräver att man installerar någon form av mjukvara som inte är en drivrutin utan mest bloatware som man får leva med fåra att få några få funktioner man faktiskt vill ha. Tex Dells "Feature Enhancement Pack" som man behöver för att kunna styra time-out på tangentbordsbelysningen.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Får tillverkarna pengar från andra företag för att skicka med deras program och liknande? Känns ju dumt att börja fylla datorerna med massa skit för det brukar de flesta användarna klara rätt bra själva ändå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Tror dom seriöst att jag skulle fundera på deras datorer efter detta? LOOOL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Inaktiv

Så här får du datorer rena från Lenovos bloatware:

1. Köp inte Lenovo.

2. (Frivilligt) Installera rent Windows. Då slipper du allt annat bloatware också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Måste dela med mig om sist jag köpte en Lenovo i somras någon gång, laptopen i fråga hade ingen optisk läsare men den kom med inte mindre än Två st brännings mjukvaror förinstallerade tyckte det var ganska kul, slutade hur som med att jag installerade om Windows som man ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Så här får du datorer rena från Lenovos bloatware:

1. Köp inte Lenovo.

2. (Frivilligt) Installera rent Windows. Då slipper du allt annat bloatware också.

Skickades från m.sweclockers.com

tyvärr så har nästan alla laptops massa skitprogram som tar upp plats :'(

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

McAfee får de ju gärna göra sig av med också, sämre antivirus får man leta efter.

MSE?

Hur som helst är det bra med mindre bloat. Dock inget som påverkar en annan då man ju självklart blåser rent och installerar från scratch vid nyköp.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

Tror dom seriöst att jag skulle fundera på deras datorer efter detta? LOOOL

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av anon99339:

Så här får du datorer rena från Lenovos bloatware:

1. Köp inte Lenovo.

2. (Frivilligt) Installera rent Windows. Då slipper du allt annat bloatware också.

Skickades från m.sweclockers.com

Inget fel på lenovo. Dom gör väldigt prisvärda datorer.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
99:e percentilen

OK, så rubriken stämmer helt enkelt inte.

ÄR det verkligen så svårt att tillhandahålla fristående drivrutiner för all hårdvara i datorn, så att vi som vill köra ren installation enkelt kan göra det utan att behöva leta igenom kryptiska listor med mjukvara vars namn inte alltid ens avslöjar vilken drivrutin som ingår däri?

Förstår självklart att Svenne Kokosnöt vill ha alla drivrutiner installerade och klara direkt ur lådan, men har aldrig hört om någon som uppskattar eller ens är neutral till bloatware.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Ska de ha datorer utan bloat får de satsa på Linux annars lär de inte komma ifrån det.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedish Berserk:

Ska de ha datorer utan bloat får de satsa på Linux annars lär de inte komma ifrån det.

Någon som vet om det går att få tag på Microsoft Signature-datorer is sverige?

http://www.microsoftstore.com/store?SiteID=msusa&Locale=en_US...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Har inte sett en enda märkesdator som inte har haft en massa skit förinstallerad. Bara o blåsa ren den det första man gör. Eller köpa en Mac.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Lenovos presstalesman:

Vi har valt att sluta med bloatware för att kunderna efterfrågar det, istället ska vi börja installera program som hjälper användaren se intressant reklam som passar just dig!

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av profbergvall:

Tror dom seriöst att jag skulle fundera på deras datorer efter detta? LOOOL

Skickades från m.sweclockers.com

E ju jättemånga som fortfarande funderar på Nvidia trots deras skandaler. T.o.m en i en nyhetstråd angående en Nvidiaskandal här på SweC som sa att han aldrig skulle köpa ett AMD kort(!)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Bloat eller ej, köper man en ny dator bör man ALLTID göra en ren installation! Better safe than sorry

Det är just att man inte vill ha skitprogram, för min del spelar det ingen roll om det inte är skadligt, bort med det!

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt att se en EU lagstiftning på att alla datortillverkare måste leverera möjlighet till helt ren installation utan någon bloatware öht förutom drivrutiner och stödprogram från tillverkaren av installerad hårdvara.

Miniminivån bör vara en option i recovery skivan att göra helt ren installation, helst bör det vara ett val vid första uppstart där man får klicka i eller ur vilka bloatwares man vill ha och kan se deras funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Skulle vara trevligt att se en EU lagstiftning på att alla datortillverkare måste leverera möjlighet till helt ren installation utan någon bloatware öht förutom drivrutiner och stödprogram från tillverkaren av installerad hårdvara.

Miniminivån bör vara en option i recovery skivan att göra helt ren installation, helst bör det vara ett val vid första uppstart där man får klicka i eller ur vilka bloatwares man vill ha och kan se deras funktion.

Det samt att man har rätt att få en dator utan något alls installerat. Inget medföljande Windows, inga förinstallationer eller recovery.

Likaså borde gälla mobiler, rätt att låsa upp bootloader, förstår inte hur man som tillverkare/operatör skall få låsa in en användare från att installera ett annat OS.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

"utan bloatware"
"med säkerhetssvit och Lenovo-skräp"

Skrivet av Wikipedia:

Bloatware är medföljande mjukvara som tillför en funktion som användaren inte efterfrågat.

nope.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Testpilot

Ser att många skriver att man lägger in sitt egna Windows och så, men det förutsätter att man har separat köpt nyckel, vilket jag tvivlar många har ligger bara.
Nästan alla datorer idag kommer med nyckeln antingen i BIOS eller på den dolda partition på disken, vilket gör att du inte kan använda den om du byter hårddisk eller vill köra på eget.

Ser hellre att de skalar ned på bloat så det går snabbare att rensa bort det man inte vill ha, än att behöva köpa en licens man redan betalt för med datorn.

Sedan är faktiskt inte allt skit, Lenovos Energy Management program är riktigt trevligt faktiskt, lika så deras Settings meny som ger en trevlig ui för snabbgenvägar till kamera, wifi och sådant.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tack! Fasen, vilken skön lirare. Mycket coolare än så blir man inte

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Det samt att man har rätt att få en dator utan något alls installerat. Inget medföljande Windows, inga förinstallationer eller recovery.

Likaså borde gälla mobiler, rätt att låsa upp bootloader, förstår inte hur man som tillverkare/operatör skall få låsa in en användare från att installera ett annat OS.

Precis detta. Hur ska tillverkaren veta vad jag önskar för programvara i min dator? Själv vill jag köra Arch Linux så för mig personligen (bara för att förtydliga att jag inte försöker provocera någon) så känns windows som bloat. Detta enligt definitionen mjukvara som köparen inte efterfrågat.

Om man efterfrågar precis den programvara som kommer förinstallerade då är det naturligtvis inte bloat för den personen. Det är ju smidigt om man vill ha windows och alla drivrutiner förinstallerat att kunna köpa det. Men om man överhuvudtaget inte önskar använda windows känns det onödigt att behöva betala för det. Stationära datorer bygger jag själv med de komponenter jag önskar men bärbara finns nästan endast att få med någon förinstallerad programvara, vilken oftast inte är den programvara jag själv vill ha. Även för de personer som själva önskar installera en ren windowsversion kan ju föredra att köpa en ren icke förinstallerad dator och sedan köpa till valfritt operativsystem separat.

I övrigt gillar jag Lenovos bärbara datorer, särskilt deras Thinkpads. Men jag brukar köpa dem begagnat för att spara en slant, de duger bra ändå för mig. Har 4 stycken Lenovo Thinkpad hemma så jag har inget alls emot Lenovo när det gäller hårdvaran.