Finns adapterpluggar för annan laddare, [ex. Dell-laddare for Toshiba-dator]

Permalänk
Medlem

Finns adapterpluggar för annan laddare, [ex. Dell-laddare for Toshiba-dator]

Jag har upptäckt att väldigt många bärbara dator har laddare som ligger på ungefär 19 volt. Ex Dell som kör med 19,5V, HP med sina 18,5V, Acer 20V, Asus 19V, Lenovo 20V etc.

Min fråga är om ni någonsin sett adapterpluggar för att kunna använda t.ex. en Dell-laddare till en Asus-dator. Frågar eftersom jag har en bunt laddare från Dell, och ibland hamnar man i situationen att man behöver fixa något med en annan datormodell som man saknar laddare till. Vissa kombinationer är givetvis off-limit, ex. 20-voltsladdare och en bärbar som vill ha 15 volt eller tvärtom för den delen, men hur fungerar det med små variationer? Ibland har de till och med samma spänning.

Jo, har googlat på om det finns någon som säljer något dylikt och inte hittat. Därför som jag vänder mig till er. : ]

Permalänk

Jag vet att HP-laddare passar i Dell och tvärt om, men båda datorerna blinkar med batterilampan. Tror det är någon form av kommunikation mellan laddarna just för att detta inte ska fungera. Batteriet laddas alltså inte.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Jag vet att HP-laddare passar i Dell och tvärt om, men båda datorerna blinkar med batterilampan. Tror det är någon form av kommunikation mellan laddarna just för att detta inte ska fungera. Batteriet laddas alltså inte.

Jo, den biten kan vara lite skit ibland. Har en Dell M4400 som levererades med en 130-wattare. Den laddas dock inte med en 65-wattsladdare från Dell. Det går fint att driva systemet, men inte att ladda. Inte ens om datorn ligger i viloläge/är avslagen. /rant

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Jo, den biten kan vara lite skit ibland. Har en Dell M4400 som levererades med en 130-wattare. Den laddas dock inte med en 65-wattsladdare från Dell. Det går fint att driva systemet, men inte att ladda. Inte ens om datorn ligger i viloläge/är avslagen. /rant

Har testat det där också - ge det ett par dagar så har det faktiskt laddats

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan köpa 2 lösa kontakter och löda ihop det själv eller en multikabel om du ofta byter, Problemet är nog snart borta eftersom man håller på att jobba med en politisk lösning via lagstiftning på likande sätt som man redan infört krav på mobiltelefoner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan köpa 2 lösa kontakter och löda ihop det själv eller en multikabel om du ofta byter, Problemet är nog snart borta eftersom man håller på att jobba med en politisk lösning via lagstiftning på likande sätt som man redan infört krav på mobiltelefoner.

Riktigt fullt så ambitiös tänker jag inte vara. I något läge är det helt enkelt enklare att bara köpa en multiladdare, även om de kostar några hundralappar.