Byta min hdd till en SSD

Permalänk

Byta min hdd till en SSD

Tänkte byta från en hdd till en ssd. Har inga kunskaper inom detta, därför tänkte jag ifall nån kan förklara lite smått hur det går till. Endast som jag vill ha från HDDen är windows och inga andra filer. Har Hört att man behöver ett klonings kit för det? Vill ha HDD som en lagringsplats och SSD som windows. Har inte köpt nån ssd än och hade inte suttit fel med några rekommendationer heller

Permalänk
Medlem

Vill du bara ha kvar windows rekommenderar jag starkt en nyinstallation.
Endast om man har en massa program installerade som man inte vill ödsla tid på att ominstallera blir kloning ett alternativ.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Vill du bara ha kvar windows rekommenderar jag starkt en nyinstallation.
Endast om man har en massa program installerade som man inte vill ödsla tid på att ominstallera blir kloning ett alternativ.

Ok, så ifall jag ominstallerar datorn (WIN8) så när kan jag välja vart windows ska flyttas till SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

Ok, så ifall jag ominstallerar datorn (WIN8) så när kan jag välja vart windows ska flyttas till SSD?

Medans... du installerar?

Permalänk
Skrivet av tompanhuhu:

Medans... du installerar?

Oj, menade att om jag installerat om datorn till 0 alltså fabriksny, vart kan jag välja vart windows ska installeras

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

Oj, menade att om jag installerat om datorn till 0 alltså fabriksny, kan jag välja vart windows ska installeras

Ja

Permalänk
Medlem

Det är ändå bäst att enbart ha SSD inkopplad vid ominstallationen och stoppa in HD'n efteråt.
Du kommer ha kvar bootloadern på HD'n annars så att datorn inte startar om du kopplar ur lagringsdisken vid senare tillfälle.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Det är ändå bäst att enbart ha SSD inkopplad vid ominstallationen och stoppa in HD'n efteråt.
Du kommer ha kvar bootloadern på HD'n annars så att datorn inte startar om du kopplar ur lagringsdisken vid senare tillfälle.

Men ska jag ominstallera och efter det koppla ur HDD och sen koppla in SSD när datorn har tagit bort allt?

Permalänk

1. ta ut HDD sätt i bara SSD
2. installera windows
3. stoppa i HDD och formatera den

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

Men ska jag ominstallera och efter det koppla ur HDD och sen koppla in SSD när datorn har tagit bort allt?

Du ska koppla ur alla lagringsenheter utom din SSD och ditt installationsmedia. Sedan bootar du från installationsmediat och installerar Windows på din SSD. Efter installationen slutförts kan du koppla in din HDD. Se då till att bootordningen är rätt! När Windows startat öppnar du diskhantering, tar bort alla partitioner från din HDD och skapar en ny som täcker hela disken, formaterar denna och tilldelar en enhetsbeteckning.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Rugbyspelaren:

1. ta ut HDD sätt i bara SSD
2. installera windows
3. stoppa i HDD och formatera den

När ska jag ta ut HDD? Före jag ominstallerar windows eller när windows har tagit bort alla filer och ska boota upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

När ska jag ta ut HDD? Före jag ominstallerar windows eller när windows har tagit bort alla filer och ska boota upp?

NU!

Sen i med SSD:n och installera. Windows tar inte bort några filer under installationen. Om du har kommit så långt att den botar upp är det ju för sent. Då finns ju redan Windows på hårddisken.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

NU!

Sen i med SSD:n och installera. Windows tar inte bort några filer under installationen. Om du har kommit så långt att den botar upp är det ju för sent. Då finns ju redan Windows på hårddisken.

Har inte börjat än haha, försöker förstå när man ska dra ut HHD och sätta in SSD. Så har jag förståt rätt nu, Sätta in SSD och sedan ominstallera windows och dra ut HDDen? Eller har jag inte förstått riktigt än haha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

Har inte börjat än haha, försöker förstå när man ska dra ut HHD och sätta in SSD. Så har jag förståt rätt nu, Sätta in SSD och sedan ominstallera windows och dra ut HDDen? Eller har jag inte förstått riktigt än haha?

Nu vet jag inte om du trollar, eftersom fyra personer har sagt följande:

1. Ut med hårddisken

2. In med SSD

3. Installera

Förenklat kan man säga att om du har hårddisken inne under installationen så blir det problem.

Alltså: BARA SSD under installationen.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Skrivet av husqvarnaff:

Nu vet jag inte om du trollar, eftersom fyra personer har sagt följande:

1. Ut med hårddisken

2. In med SSD

3. Installera

Förenklat kan man säga att om du har hårddisken inne under installationen så blir det problem.

Alltså: BARA SSD under installationen.

Haha trollar inte är bara lite allmänt efter, har förstått nu, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexjohanssonn:

Tänkte byta från en hdd till en ssd. Har inga kunskaper inom detta, därför tänkte jag ifall nån kan förklara lite smått hur det går till. Endast som jag vill ha från HDDen är windows och inga andra filer. Har Hört att man behöver ett klonings kit för det? Vill ha HDD som en lagringsplats och SSD som windows. Har inte köpt nån ssd än och hade inte suttit fel med några rekommendationer heller

Ett par rekommendationer från mig.
120GB
240GB
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Ett par rekommendationer från mig.
120GB
240GB
/Lifooz

Får bli en 240GB