Yamaha EPH-100 | Världens bästa hörlur?

Permalänk

Yamaha EPH-100 | Världens bästa hörlur?

Tänkte skriva en kort recension om dessa fantastiska in-ear hörlurar då jag får känslan av att dom är väldigt underskattade/onämnda!

Beställde dessa hörlurar från England vilket då blev billigare och jag sparade ca 500kr! Men dessa är värda mer än vad dom kostar, borde kosta runt 2000kr som dom presterar. Förpackningen är lyx och åter lyx, mycket fint paketerade och det osar kvalitet! Många bra tillbehör och fin förvaringsväska. Själva hörlurarna är gjorda av någon slags metall men ändå väldigt lätta! Byggkvalitén är fenomenal, känns som att man håller i ett Hattori Hanzo svärd (ni som har sett filmen Kill Bill förstår vad jag menar).

Passformen är den absolut bästa jag någonsin varit med om, har aldrig någonsin haft ett par hörlurar som sitter så bra i örat. Jag använder kuddarna som sitter på från början och efter en minut så känns det som att dom blivit ett med mina öron. Hörlurarna smälter ihop med min kropp och det känns knappt att dom sitter i, det är bara jag och musiken! Ett par hörlurar kan inte sitta mer perfekt en dessa!

Ljudet = bästa jag har hört! Direkt ur kartong låter det helt fantastiskt och enligt recensioner jag läst på internet så ska dom låta ännu bättre efter 20 timmars inspelning. Känns omöjligt då jag redan nu tycker dom låter helt underbart! Jag upptäcker instrument och ljud jag aldrig hört förut i min musik, allt låter annorlunda och bättre!

När jag lyssnar på mina favoritlåtar känns det som att jag hör dom för första gången och återupptäcker dom på nytt! Allt finns där, diskanten, mellanregistret och basen. Varenda detalj går att höra, alla instrument är tydliga och går lätt att urskilja från varandra. Tidigare hade jag ett par a-Jays Four vilket ändå klassas som ett par bra hörlurar, men dom går inte att jämföra med dessa hörlurar. Dom är på helt olika nivåer!

Men nu kan jag inte koncentrera mig mer på denna recension, jag vill bara blunda och njuta av mina nya gudomliga hörlurar. Om du letar efter ett par nya in-ear hörlurar, sluta leta! Det här är hörlurarnas hörlur!

http://www.audioaffair.co.uk/Yamaha-EPH100-Earphones/product_...

Permalänk
Medlem

Dom är säkert bra.
Men testa http://www.etymotic.com/ephp/epcomp.html

Själv föredrar jag riktiga hörlurar, gärna elektrostat a'la stax !

Permalänk
Skrivet av HerrNi|sson:

Beställde dessa hörlurar från England vilket då blev billigare och jag sparade ca 500kr!

Vad betalade du exakt i svenska pengar?! Låter onekligen intressant! Leter just nu efter nya nämligen och det verkar ju som om de är perfekta!

Visa signatur
Permalänk

Är inte bäst i världen, men verkar vara en riktigt bra hörlur för sitt pris.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

No offence men du låter inte erfaren nog för att säga att dessa hörlurar borde kosta 2000, men jag kan ha fel. Kan du beskriva ljudet lite mer ingående och beskriva dess karaktär?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av HerrNi|sson:

Tänkte skriva en kort recension om dessa fantastiska in-ear hörlurar då jag får känslan av att dom är väldigt underskattade/onämnda!

Beställde dessa hörlurar från England vilket då blev billigare och jag sparade ca 500kr! Men dessa är värda mer än vad dom kostar, borde kosta runt 2000kr som dom presterar. Förpackningen är lyx och åter lyx, mycket fint paketerade och det osar kvalitet! Många bra tillbehör och fin förvaringsväska. Själva hörlurarna är gjorda av någon slags metall men ändå väldigt lätta! Byggkvalitén är fenomenal, känns som att man håller i ett Hattori Hanzo svärd (ni som har sett filmen Kill Bill förstår vad jag menar).

Passformen är den absolut bästa jag någonsin varit med om, har aldrig någonsin haft ett par hörlurar som sitter så bra i örat. Jag använder kuddarna som sitter på från början och efter en minut så känns det som att dom blivit ett med mina öron. Hörlurarna smälter ihop med min kropp och det känns knappt att dom sitter i, det är bara jag och musiken! Ett par hörlurar kan inte sitta mer perfekt en dessa!

Ljudet = bästa jag har hört! Direkt ur kartong låter det helt fantastiskt och enligt recensioner jag läst på internet så ska dom låta ännu bättre efter 20 timmars inspelning. Känns omöjligt då jag redan nu tycker dom låter helt underbart! Jag upptäcker instrument och ljud jag aldrig hört förut i min musik, allt låter annorlunda och bättre!

När jag lyssnar på mina favoritlåtar känns det som att jag hör dom för första gången och återupptäcker dom på nytt! Allt finns där, diskanten, mellanregistret och basen. Varenda detalj går att höra, alla instrument är tydliga och går lätt att urskilja från varandra. Tidigare hade jag ett par a-Jays Four vilket ändå klassas som ett par bra hörlurar, men dom går inte att jämföra med dessa hörlurar. Dom är på helt olika nivåer!

Men nu kan jag inte koncentrera mig mer på denna recension, jag vill bara blunda och njuta av mina nya gudomliga hörlurar. Om du letar efter ett par nya in-ear hörlurar, sluta leta! Det här är hörlurarnas hörlur!

http://www.audioaffair.co.uk/Yamaha-EPH100-Earphones/product_...

Och hur mycket betalade dem dig för denna recension?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

900kr (Från england, 1400kr i sverige) för ett par in-ear? :/

Då kan man lika gärna köpa instegsmodellen eller modell högre av Grados brilljanta hörlurar. Det är kvalitet för pengarna.

Permalänk
Skrivet av PhenPhantom:

Vad betalade du exakt i svenska pengar?! Låter onekligen intressant! Leter just nu efter nya nämligen och det verkar ju som om de är perfekta!

950,37kr för att vara exakt! Du kommer inte bli missnöjd

Skrivet av lil_tiger.95:

No offence men du låter inte erfaren nog för att säga att dessa hörlurar borde kosta 2000, men jag kan ha fel. Kan du beskriva ljudet lite mer ingående och beskriva dess karaktär?

Ljudet är väldigt detaljrikt och väldigt analytiskt, ljudbilden öppnas upp rejält och alla instrument framträder på ett sätt jag aldrig hört förut. Det känns väldigt ofärgat och frekvenskurvan väldigt rak!

Skrivet av Newklear:

Och hur mycket betalade dem dig för denna recension?

Ingenting, det är det som är bäst med det hela! Inte ofta man är så nöjd över ett köp

Permalänk
Inaktiv

Blir ett köp innan oscarsgalan.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=935282
Tappat mina gamla.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra lurar!

Jag fick prova ett par olika storlekar på pluppar (som medföljer) innan jag fann min storlek, och nu passar de riktigt bra. Jag glömmer att de sitter i hörselgången.

De isolerar omgivningsljud mycket bra, perfekt för mig som åker mycket buss och tunnelbana.

Passformen och att de sätta så långt in i hörselgången bidrar även till en mycket bra, fast bas.

Ljudet är något lite hissad i basen, men med det sagt, är de övervägande neutrala i ljudbilden.

Instrument återges mycket fint, det bästa är dock hur röster återges mycket naturtroget, både i musik och prat; talk radio.

Jag har haft dem i snart två år nu, och kommer inte att byta.

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

känns väldigt dyrt för inear lurar?
hur fungerar de utan en extern dac direkt från mobil eller surfplatta för spotify t.ex ( på high quality). gör de ens skillnad i ljud då från inears för en tredjedel priset?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

känns väldigt dyrt för inear lurar?
hur fungerar de utan en extern dac direkt från mobil eller surfplatta för spotify t.ex ( på high quality). gör de ens skillnad i ljud då från inears för en tredjedel priset?

Ja. Det är en befintlig skillnad, tusen spänn för EPH-100 är ett bra pris.

Edit: Har prövat inear lurar för mer pengar som låtit sämre.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt nöjd med mina, fick tag i ett par nya från ebay för 500:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

känns väldigt dyrt för inear lurar?
hur fungerar de utan en extern dac direkt från mobil eller surfplatta för spotify t.ex ( på high quality). gör de ens skillnad i ljud då från inears för en tredjedel priset?

Dyrt? De här är dyra

Visa signatur

Fractal Design R3 Black Pearl|FD Edison M 750W|ASRock P67 Pro3|Intel Core i7 2600K|Corsair Vengeance 32GB|MSI GeForce GTX 760 2GB|ASUS Xonar DG|2 x Intel 530 240GB SSD RAID 0|HGST 1TB HDD|Samsung BD|EIZO FlexScan 27"|Logitech Combo mx800|ASUS RT-N66U|ASUS PCE-AC68|Compal CBN CH 7486E|2 x WD MyBook Studio II 2TB RAID 1|WD My Passport 1TB|WD My Passport Ultra 2TB|WD Red 1TB i alu-ask|Det finns inget "för mycket back-up"|Win10Pro|

Permalänk
Medlem

Det här låter som aen köpt recension om jag ska vara ärlig

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv

Mycket nöjd. Diskanten är inte alls skarp som vissa lurar, men man hör ändå mellanregistret etc tydligt och diskanten låter inte alls burkig utan behaglig att lyssna på.

Permalänk
Medlem

finns dessa att köpa i sverige ens? prisjakt ser dött ut..
Vilka alternativ finns det för ett par riktigt bra inear för detta pris ungefär.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

finns dessa att köpa i sverige ens? prisjakt ser dött ut..
Vilka alternativ finns det för ett par riktigt bra inear för detta pris ungefär.

Köpt på Lars Bengtsson eller vad det heter, vid st Eriksplan i Sthlm. 995 kr har dom kostat båda gångerna jag köpt, dock har båda gått sönder i vänster lur, dvs inget ljud kommer ut. Hänt två gånger.

Har nu sennheisers 2800kronors inear med mic och gissa vad.. Saknar mina eph100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Köpt på Lars Bengtsson eller vad det heter, vid st Eriksplan i Sthlm. 995 kr har dom kostat båda gångerna jag köpt, dock har båda gått sönder i vänster lur, dvs inget ljud kommer ut. Hänt två gånger.

Har nu sennheisers 2800kronors inear med mic och gissa vad.. Saknar mina eph100.

2800kr för inear känns brutalt.. Jag har mina on-ear för det priset. Men om man är ute mycket så förstår jag det iofs.

jag bor i göteborg så kan inte ta mig till stockholm. Har de en webutik ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Finns på ebay om du vill testa, under 800:- med frakt.

http://www.ebay.co.uk/itm/Yamaha-EPH-100-In-Ear-only-Headphon...

Permalänk
Medlem

har faktiskt aldrig handlat från ebay.. Hur funkar det. är det privatpersoner som säljer där som tradera? Antar att det är mixat privatpersoner och företag.
Allt är säkert osv? Något att tänka på?

De är inte begagnade saker eller?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Slog faktiskt till på en nu. Var 5.5 pund frakt på den men vet inte om det är slutgiltliga eller om jag kommer få ett mail sen som säger att jag behöver betala lite mer frakt (hänt tidigare från amazon).
Hur som helst drogs totalt 780kr från min bank via paypal (inte paypals egna konvertering). Så det känns ju som ett bra pris om allt nu funkar som det ska och varan är ny osv.

Nu är väl nästa steg att hitta en smidig portabel DAC till min mobil för att faktiskt få bra ljud ut. S3an är väl inte känd för att ha särkilt bra inbyggd DAC.
Tips?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Köpt på Lars Bengtsson eller vad det heter, vid st Eriksplan i Sthlm. 995 kr har dom kostat båda gångerna jag köpt, dock har båda gått sönder i vänster lur, dvs inget ljud kommer ut. Hänt två gånger.

Har nu sennheisers 2800kronors inear med mic och gissa vad.. Saknar mina eph100.

Mina har också slutat funka pga fukt men börjat fungera igen så snart de torkat. Säker på att det inte var samma sak?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Slog faktiskt till på en nu. Var 5.5 pund frakt på den men vet inte om det är slutgiltliga eller om jag kommer få ett mail sen som säger att jag behöver betala lite mer frakt (hänt tidigare från amazon).
Hur som helst drogs totalt 780kr från min bank via paypal (inte paypals egna konvertering). Så det känns ju som ett bra pris om allt nu funkar som det ska och varan är ny osv.

Nu är väl nästa steg att hitta en smidig portabel DAC till min mobil för att faktiskt få bra ljud ut. S3an är väl inte känd för att ha särkilt bra inbyggd DAC.
Tips?

Det pris+frakt som står är det gäller, inga andra kostnader. Har handlat många gånger på ebay och har aldrig haft några problem, kolla bara att säljaren har många positiva omdömen. Det står att varan är ny.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nima2001:

har faktiskt aldrig handlat från ebay.. Hur funkar det. är det privatpersoner som säljer där som tradera? Antar att det är mixat privatpersoner och företag.
Allt är säkert osv? Något att tänka på?

De är inte begagnade saker eller?

Det är som Tradera, det är faktiskt samma företag blandning av allt, privat, företag, nytt, beg, säkert och bedragare. Ebay i sig självt är bara en marknadsplats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fått mina lurar nu precis. testat nån timma på spotify genom miN samsung s3.
Definitivt inget rättvist test då både s3 och spotify är halvkassa för test av bra hörlurar.
första jag kände var att det inte finns någon bas i stort sett.. diskanten känns inte skärande vid hög volym vilket brukar vara fallet med billigare inears. så det känns bra varjefall. än så länge bra comfort och passform i örongången. inget obehag än som kan ske när inear går djupt in.

men nu väntar jag på att de ska bli inspelade (hoppas jag). för de låter inte jätte bra nu med musik utan bas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

fått mina lurar nu precis. testat nån timma på spotify genom miN samsung s3.
Definitivt inget rättvist test då både s3 och spotify är halvkassa för test av bra hörlurar.
första jag kände var att det inte finns någon bas i stort sett.. diskanten känns inte skärande vid hög volym vilket brukar vara fallet med billigare inears. så det känns bra varjefall. än så länge bra comfort och passform i örongången. inget obehag än som kan ske när inear går djupt in.

men nu väntar jag på att de ska bli inspelade (hoppas jag). för de låter inte jätte bra nu med musik utan bas

Vad får dig att tro att inte S3an är "känd för att ha särskilt bra DAC"? Det är väl precis vad den har. ^o) Wolfson dvs.

Jag tror inte din telefon drar ner lurarna speciellt mycket, om ens något (kan ha fel).

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Den låter rätt köpt recensionen. Men spelar ingen roll, den är från 2012

Känns dock rätt saftigt att lägga ut 1000kr för hörlurar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

2800kr för inear känns brutalt.. Jag har mina on-ear för det priset. Men om man är ute mycket så förstår jag det iofs.

jag bor i göteborg så kan inte ta mig till stockholm. Har de en webutik ?

Jaha, Varför är det konstigt att betala mycket för in ears men inte för on ears? imo har ett par in ears för 2500 kr mycket bättre ljud än ett par on ears för 2500 kr. iallafall dom jag provat. hela världen stängs ute och man hör varenda detalj superbra. Det läcker inte massa ljud varken ut eller in heller.

Dessutom så är användningsområdet mycket större för iallafall mig. Jag lyssnar nästan bara på musik ute. jag sitter väldigt sällan hemma i en fåtölj men en förstärkare och ett par on-ears.

Skrivet av oouhdawg:

Köpt på Lars Bengtsson eller vad det heter, vid st Eriksplan i Sthlm. 995 kr har dom kostat båda gångerna jag köpt, dock har båda gått sönder i vänster lur, dvs inget ljud kommer ut. Hänt två gånger.

Har nu sennheisers 2800kronors inear med mic och gissa vad.. Saknar mina eph100.

Vilka har du nu? IE80 eller?

Jag har IE80 (2500kr typ) och funderar på att köpa ett par shureför runt 3000, EPH-100 eller typ ett par ultimate ears eller nåt sånt där snordyrt i framtiden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

De tar en litet tag att spela in men sen kommer basen. Var inne och fick ut ett par nya pga glapp och snackade lite med personalen där. De sa att de håller på att fasas ut och att ersättaren var annorlunda, inte bättre inte sämre utan båda.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600