Intel 530 240 GB eller Samsung 850 EVO 250 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Har inte sagt något om skrivning. Utan toleransen jag syftar på är just den spännings tappning som leder till att det går så långsamt och får problem. Föreslår att du läser på deras 3D nand, deras marginaler mot 2D och hur de ändrat hela sättet att lagra elektronerna, just för att minska detta problem till obefintligt. Sen att hela kretsen tillverkas på 40nm gör att antalet elektroner per nivå också är bytydligt fler, även i TLC läge, än i 2D 20nm MLC läge.

Sen håller jag helt med dig, Samsung har skött detta problemet uruselt, och det måste man ha i åtanke. Jag har själv tvekat pga detta. Men sen är det som i 970 fallet.. där finns inga alternativ som är lika bra som 850 EVOn, om du hittar den till bra pris dvs. MX100/Intel 530 är långsammare enheter, till samma pris.

Samtidigt så har du enorma mängder 840 Pro användare som aldrig haft problem.
Åtskilliga OCZ och Corsair användare som inte fick något fixat på 6 mån när Sandforce buggen sket sig.
Nvidia försökte tysta sitt problem väldigt fort, in i det sista, men det gör inte att folk slutar köpa Nvidia grafikkort, få ens returnerar deras 970 kort.
Intel har haft 8MB buggen i åratal på sina 320 mfl SSD, där många användare fått en trasig disk nån dag efter garantin gått ut och sitter där med brickad enhet.

Så jag står vid vad jag säger, alla tillverkare gör misstag, och alla större försöker alltid tysta ner allt, först. Välkommen till 2000-talet och västvärldens ekonomi girighet...

Det är just det jag menar, alltså toleransen:) vet att 3d nand har betydligt högre tolerans om inte 10 eller 100 gånger bättre.

Precis just det, ingen support= bortslösade pengar när enheten börjar få konstiga fel. Finns ju vist konsumentskydd i Sverige man får ta till i värsta fall (om det ens går). Sitter själv på 840 pro och som sagt den har annan teknik som inte läckström påverkar lika mycket.

Mmm det är just det, finns inget som slår evo idag. Men dom andra ska tydligen börja i år med 3d nand.

Det finns alternativ till 970, men i stället drar lite mer ström. Intel hade väl någon mer bugg, när enheten blev strömlös så försvann datan (vid strömavbrott och liknande).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Tror inte man behöver vara speciellt orolig när det kommer till 850. Samsung kanske inte skötte 840 problemen optimalt men oavsett vad de säger utåt har de fått sig en omgång och gör säkert inte om samma misstag, och den förlängda garantin indikerar just att så är fallet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | MSI Z97-GD65 Gaming | MSI Geforce GTX 970 Gaming 4G | Intel i5 4690k | Cooler Master Hyper 212 EVO | EVGA Supernova G2 750W | 2x8GB Corsair Vengeance Low Profile DDR3 1600Mhz | Samsung 850 EVO | Seagate 1TB SATA3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jag var en av dem som upptäckte detta, och kan säga att det är lugnt.
Det visar sig att Intel har gjort detta by design.
Om det är för en liknande anledning som 840 EVO vete H, men disken skriver en liten mängd av sig själv, varje dag.
Räknat på det dock så kommer det ta 10+ år innan den "skriver sig till döds", så det påverkar inte.

Folk är panikslagna verkar det som. De tror väl snart att 980 har falska uppgifter för att 970 har det. Eller att alla gigabyte kort är skräp bara för de snålat på nån efterföljande revision. Eller att Samsungs Galaxy 6an är det pga SSDna.

850 EVO kommer fungera bra. Problemet med 840 är att den hade för tajta marginaler.
850 EVO disken har bättre marginaler och lagringsteknik än alla <20nm MLC kretsar, med råge. Så risken att felet sker är obefintlig, då den skulle ske på alla MX100, många Sandisk och Toshiba samt 840 PRO disken då med. Sen sagt så vet man ju inte om den kommer ha andra fel, det händer var och varannan tillverkare varje år.
Jag håller dock fullständigt med kronwalled att Samsung har skött det uselt, och de har inte råd att göra om missen.

Icte: Det är ditt val. Personligen så är det val mellan bättre prestanda eller bättre pålitlighet. 850 EVOn springer cirklar runt Intel 530 disken i prestanda, men samtidigt så är Intel disken mer än nog för gemene mans behov, utan problem.

Bästa sättet är att ha lite tålamod och vänta på en rea, för de kommer, titt som tätt. Du kan ju kolla fynd tråden här på Sweclockers, för de brukar snappa upp alla bra erbjudanden, så kan man få en disk till bra pris. (Tex 850 Pro för mindre än 850 EVO kostade när Inet hade sin Sweclockers rea). Eller Asus 290 kort, med bättre kylaren för <2600-nånting kr när komplett hade sin)

Skrivet av tvelander:

Ta 850 Evo, lyssna inte på andra, det är grym disk.

Har testat alla samsung från 830 till 850 Pro.

Och även alla Intel.

Läste igenom massa olika trådar på andra forum om just 850 EVO med 3D V-NAND tekniken och precis som ni säger så verkar Samsung ha skärpt sig. Att de kör med 40 nm TLC visar att de har förstått sitt misstag med 840 EVO vilket gör mig mindre orolig

Blev så att jag till sist beställde en 850 EVO från Alina också och kommer förmodligen att returnera 530 till NetOnNet då den är lite långsammare. Får på så sätt en snabbare disk med 10 GB minne för ett mindre pris och med samma långa garantitid som Intel har Tack allesammans!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Det är just det jag menar, alltså toleransen:) vet att 3d nand har betydligt högre tolerans om inte 10 eller 100 gånger bättre.

Precis just det, ingen support= bortslösade pengar när enheten börjar få konstiga fel. Finns ju vist konsumentskydd i Sverige man får ta till i värsta fall (om det ens går). Sitter själv på 840 pro och som sagt den har annan teknik som inte läckström påverkar lika mycket.

Mmm det är just det, finns inget som slår evo idag. Men dom andra ska tydligen börja i år med 3d nand.

Det finns alternativ till 970, men i stället drar lite mer ström. Intel hade väl någon mer bugg, när enheten blev strömlös så försvann datan (vid strömavbrott och liknande).

Notera att all NAND har läckströmmar, det blir bara värre och värre för varje skrivning också. Därför upptäcktes inte detta problem i början med 840 diskarna.

Ang 3D NANDet som Samsung har, så har de redan innan de släppte 850, haft en generation i testning. Så 850 sitter faktiskt på andra generationen, vilket bör ytterligare minska risken för problem. Sen är det Samsungs NAND, styrkrets, RAM cache och firmware, så det är verkligen "in house" byggt.

Kan säga så här, jag litar på deras Pro diskar, och på 850 EVOn, mer än jag litar på deras support. Och folk som har fått tex defekta laptops, Iphones från Apple har också blivit nekade support (hände en vän till mig), så ingen är perfekt.

Eftersom 290X kräver så pass mycket ström så behöver den också kraftigare nätaggregat än 970, så det kan bli ett dyrt byte, för att få samma prestanda. 3,5GB problemet kommer verkligen visa sig är när folk om något år eller så köper ett till kort för att köra SLI.

Av vad jag vet var det strömlös problemet 8MB buggen. De släppte också en fw fix till detta, som hjälpe en del, men problemet fanns kvar, precis som 840 EVO disken har sitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Notera att all NAND har läckströmmar, det blir bara värre och värre för varje skrivning också. Därför upptäcktes inte detta problem i början med 840 diskarna.

Ang 3D NANDet som Samsung har, så har de redan innan de släppte 850, haft en generation i testning. Så 850 sitter faktiskt på andra generationen, vilket bör ytterligare minska risken för problem. Sen är det Samsungs NAND, styrkrets, RAM cache och firmware, så det är verkligen "in house" byggt.

Kan säga så här, jag litar på deras Pro diskar, och på 850 EVOn, mer än jag litar på deras support. Och folk som har fått tex defekta laptops, Iphones från Apple har också blivit nekade support (hände en vän till mig), så ingen är perfekt.

Eftersom 290X kräver så pass mycket ström så behöver den också kraftigare nätaggregat än 970, så det kan bli ett dyrt byte, för att få samma prestanda. 3,5GB problemet kommer verkligen visa sig är när folk om något år eller så köper ett till kort för att köra SLI.

Av vad jag vet var det strömlös problemet 8MB buggen. De släppte också en fw fix till detta, som hjälpe en del, men problemet fanns kvar, precis som 840 EVO disken har sitt.

Får jag fråga vilken enhet som varit försökskaninen för 3d nand? menar du 850pro?

290X drar inte mycket mer ström än 970, TDP värdet är bara uppskattning hur kraftig kylare det behöver vara.

Handlar om runt 95 watt skillnad, mellan 970 och 290x. Är blygsam skillnad mellan korten om man ser till vilket agg man ska välja, båda korten skulle klara sig på 450 watts agg, men många köper mellan 550/750 watts agg. Sen går inget av korten full load 24/7.

Dold text
Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får jag fråga vilken enhet som varit försökskaninen för 3d nand? menar du 850pro?

290X drar inte mycket mer ström än 970, TDP värdet är bara uppskattning hur kraftig kylare det behöver vara.

Handlar om runt 95 watt skillnad, mellan 970 och 290x. Är blygsam skillnad mellan korten om man ser till vilket agg man ska välja, båda korten skulle klara sig på 450 watts agg, men många köper mellan 550/750 watts agg. Sen går inget av korten full load 24/7.

Den första generationen släpptes aldrig ut, den var ju väldigt obeprövad och ny, och de ville vara säkra på att den fungerade, och inte låta oss beta testa antar jag.
De testade den i 1+ år vill jag minnas jag läste dock.

Så även om andra tillverkare kan få ut 3D idag.. så är alla andra i "beta" stadiet fortfarande i så fall.

Ang 970, kan knappt köra mitt 290 på 500W, så njae, tror inte på det. Men visst, så mycket skillnad är det kanske inte. Notera dock att 95W är en hel i7a CPU i stock... så det är en del i skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Den första generationen släpptes aldrig ut, den var ju väldigt obeprövad och ny, och de ville vara säkra på att den fungerade, och inte låta oss beta testa antar jag.
De testade den i 1+ år vill jag minnas jag läste dock.

Så även om andra tillverkare kan få ut 3D idag.. så är alla andra i "beta" stadiet fortfarande i så fall.

Ang 970, kan knappt köra mitt 290 på 500W, så njae, tror inte på det. Men visst, så mycket skillnad är det kanske inte. Notera dock att 95W är en hel i7a CPU i stock... så det är en del i skillnad.

Okej, jo dom borde ha testat först. Men oftast släpper dom det på marknaden och låter köparen vara kaninen.

Sägs ju komma i år från dom andra tillverkarna, så kan ju möjligt bli en beta släpp i år. om dom inte väntar tills nästa år.

Vilket sätt kan du knapt köra 290 på 500 watts agg (det är väll om du har ett med dålig kvalité i så fall)? Tänk på att dra bort 10% på swec test så den ligger på 391 watt och då har dom en törstig överklockad cpu, så runt 370 watt (om deras 6 kärniga I7 drar 120 watt). Så under 400 watt drar ett helt system då, om man inte har typ 10 HDD och 10 fläktar inkopplat samtidigt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Intel 530 är rock solid om du vill ha en pålitilig disk

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Okej, jo dom borde ha testat först. Men oftast släpper dom det på marknaden och låter köparen vara kaninen.

Sägs ju komma i år från dom andra tillverkarna, så kan ju möjligt bli en beta släpp i år. om dom inte väntar tills nästa år.

Vilket sätt kan du knapt köra 290 på 500 watts agg (det är väll om du har ett med dålig kvalité i så fall)? Tänk på att dra bort 10% på swec test så den ligger på 391 watt och då har dom en törstig överklockad cpu, så runt 370 watt (om deras 6 kärniga I7 drar 120 watt). Så under 400 watt drar ett helt system då, om man inte har typ 10 HDD och 10 fläktar inkopplat samtidigt

Var ett antec 500W som inte orkade med det iaf, vägrade starta det.
Ett Cooler Master M2 Pro 520W orkade, men man hörde på fläkten att den jobba rätt bra.
Men tanke på att man ska ligga på ca 50-75% för att nätagget ska må bra så fick jag ta ett 750W (hade säkert räckt med 600W men jag hade inget liggande).

Vill du diskutera det mer så kan vi ta det via PM eller så, då jag känner att vi börjar komma OT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silver:

Intel 530 är rock solid om du vill ha en pålitilig disk

Damn right men var ett svårt val ändå. 850 EVO har nyare teknik, är snabbare, har 10 GB extra, är billigare än 530 och har lika lång garanti. Ända problemet jag ser med den är att den kör med TLC istället för MLC vilket kan förkorta livslängden på disken men samtidigt så bör transistorerna på 40nm åtgärda detta problem. Intel känns som ett safe bet men svårt att säga nej till Samsung disken

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Var ett antec 500W som inte orkade med det iaf, vägrade starta det.
Ett Cooler Master M2 Pro 520W orkade, men man hörde på fläkten att den jobba rätt bra.
Men tanke på att man ska ligga på ca 50-75% för att nätagget ska må bra så fick jag ta ett 750W (hade säkert räckt med 600W men jag hade inget liggande).

Vill du diskutera det mer så kan vi ta det via PM eller så, då jag känner att vi börjar komma OT

Låter inte otroligt att fläkten får jobba då, om du är uppe i 50/60% last då brukar fläkten få jobba, ditt agg var väl uppe i 76% ca last som max (om man ser till värsta tänkbara scenariot med både cpu jobbar för full på 4 kärnor och även grafikkortet), mer troligt att det låg på mellan 60/70%, beroende på vilken cpu du har. antec agget kanske inte hade rätt utdelning på 12 volt linan, den behöver ju närmare 400 watt där (även något extra vid startögonblicket) och vissa agg har inte det som krävs (dessutom kanske agget var dålig kvalité som gått ett tag och orkade inte den last som krävdes).

Men inget dåligt beslut att köpa ett 750 watt agg, om du valt ett med bra kvalité.

Skrivet av Icte:

Damn right men var ett svårt val ändå. 850 EVO har nyare teknik, är snabbare, har 10 GB extra, är billigare än 530 och har lika lång garanti. Ända problemet jag ser med den är att den kör med TLC istället för MLC vilket kan förkorta livslängden på disken men samtidigt så bör transistorerna på 40nm åtgärda detta problem. Intel känns som ett safe bet men svårt att säga nej till Samsung disken

tja snarare 3D nand som förbättrar oddsen för disken ska leva länge ihop med 40 nm.

För min del är det snarare om supporten är bättre nu eller lika dålig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar