Lenovos datorer levereras med udda annonsprogram – allvarlig säkerhetsrisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thunderbolt:

Inte konstigt att många tycker att Apple's datorer är mycket bättre än alla andra pga alla dessa bloat-program, det går knappt att använda en "märkes" dator i dess original utförande...

Håller med om att det här beteendet verkligen skadar PC:ns och Windows rykte. Det förstör verkligen första intrycket när man startar upp en "fabriksny" dator för första gången och det tar 10 minuter att logga in, sen när man äntligen kommit in fullkomligen drunknar man i reklam, "fejkade" säkerhetsvarningar och erbjudanden att prenumerera på dyra tjänster. Sedan blir startskärmen fylld av olika applikationer med hemmasnickrade gränssnitt som går helt emot det enhetliga utseendet i Windows.

Microsoft kunde kanske gå in och erbjuda rabatterade licenser till tillverkare som leverera en "ren" Windows upplevelse. Microsoft skadas ju kanske allra mest av det här, eftersom Windows får ett oförtjänt rykte att vara segt, plottrigt och användarfientligt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Finns det något smidigt att helt bli av med skiten ?.

Smidigt och smidigt.. Men:

https://www.thurrott.com/uncategorized/1146/clean-pc-walkthro...

Du borde kunna använda licensen du har redan, men med en windows utan malware.

Permalänk
Medlem

Därför man alltid ska installera en ren Windows på nya datorer.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

På så vis.. Hm... Finns ett tilläg som heter pale moon commander som visst skall ha lite mer avancerade inställningar i allmänhet. Kanske går att hitta där.

Det blev väldigt mycket Pale Moon och Firefox och väldigt lite Windows och Lenovo här, med andra ord off topic. Kan inte du göra någon samlingstråd angående Pale Moon, om intresset för diskussioner finns?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Man borde ha sett mycket av det ute i det vilda om det nu var så vanligt. Kan hända det förekommer i mindre grad i Norden eller så. Alternativt om det går en skiljelinje mellan Lenovo proper och Medion(Ideapad). Har ögonen öppna...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Smidigt och smidigt.. Men:

https://www.thurrott.com/uncategorized/1146/clean-pc-walkthro...

Du borde kunna använda licensen du har redan, men med en windows utan malware.

Svårare med win 8. Licensen är inbakt i bios, ska dock gå att fiska fram den, men kommer inte ihåg vilken programvara som var pålitlig.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det blev väldigt mycket Pale Moon och Firefox och väldigt lite Windows och Lenovo här, med andra ord off topic. Kan inte du göra någon samlingstråd angående Pale Moon, om intressent för diskussioner finns?

Ber om ursäkt

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Dokumentera att ni har felet, testa en återställning och påvisa att felet fortfarande finns. Skriv till företaget där ni handlade produkten och reklamera varan för det fel du upplever. Vid problem kontakta ARN.

Datorn var ju skev från dag 1 och jag sopade som sagt rent den en vända men det tog bara 2-3 dagar så var allt tillbaka igen . Enligt lenovo så allt som är på den när man startar första gången finns i RECOVERY partitionen vilket borde betyda att Malware är där med då DOM ansåg att det skulle förbättre kundupplevelsen med att man blir helt ner kräkt med reklam i hela sin webbläsare och att den installerar "bra" tilläggs moduler per automatik utan din vetskap.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ber om ursäkt

Behövs absolut inte till mig. Men det verkade som att det var något som fångade en hel del personers intresse och en egen tråd inte hade varit så tokigt?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Lenovo har prispressat laptop marknaden bra länge nu, menar: Kolla bara Lenovo y50-70 som går att få för 8k idag på reor, som har bättre hårdvara än MSI/ASUS datorer i 11k-klassen.

Nja så mycket bättre till ligger inte Lenovo. 1000 kronor under asus 551JM ligger y50-70 men då har asusen en klart bättre skärm och större ssd cache så slutpriset efter skärmbyte är nog ganska lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

mm, men detta går bra med. Skulle jag störa mig så vet jag om detta tillägget också

Men sablar vad snabbt det går, FF har jag märkt varit trött ett tag (trodde det berodde på mitt fiber eller routern). Men lär inte köra FF igen (kör exakt samma profil som FF, så bör inte vara kakor och sånt som är problmet).

Ja, firefox fokuserar mer på bakåtkompatibilitet än snabbhet. XP och Pentium II for the win. Men så tappar de också i hastighet eftersom de inte använder moderna instruktionssätt.

Skrivet av NodCommander:

Det blev väldigt mycket Pale Moon och Firefox och väldigt lite Windows och Lenovo här, med andra ord off topic. Kan inte du göra någon samlingstråd angående Pale Moon, om intresset för diskussioner finns?

Jo det vore bättre. Sorry. Tycker bara det är kul när folk visar intresse.

Edit: Skapade en ny tråd i ämnet

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Håller med om att det här beteendet verkligen skadar PC:ns och Windows rykte. Det förstör verkligen första intrycket när man startar upp en "fabriksny" dator för första gången och det tar 10 minuter att logga in, sen när man äntligen kommit in fullkomligen drunknar man i reklam, "fejkade" säkerhetsvarningar och erbjudanden att prenumerera på dyra tjänster. Sedan blir startskärmen fylld av olika applikationer med hemmasnickrade gränssnitt som går helt emot det enhetliga utseendet i Windows.

Microsoft kunde kanske gå in och erbjuda rabatterade licenser till tillverkare som leverera en "ren" Windows upplevelse. Microsoft skadas ju kanske allra mest av det här, eftersom Windows får ett oförtjänt rykte att vara segt, plottrigt och användarfientligt.

Tja. Microsoft använder det ju för att sälja datorer via sin affär: http://www.microsoftstore.com/store?SiteID=msusa&Locale=en_US...

Så jag antar att microsoft gärna ser att de andra skickar med mer malware.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Datorn var ju skev från dag 1 och jag sopade som sagt rent den en vända men det tog bara 2-3 dagar så var allt tillbaka igen . Enligt lenovo så allt som är på den när man startar första gången finns i RECOVERY partitionen vilket borde betyda att Malware är där med då DOM ansåg att det skulle förbättre kundupplevelsen med att man blir helt ner kräkt med reklam i hela sin webbläsare och att den installerar "bra" tilläggs moduler per automatik utan din vetskap.

Ja och? Antingen reklamerar du och följer standard förfarande vid reklamation eller så struntar du i. Jag bryr mig inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Ja och? Antingen reklamerar du och följer standard förfarande vid reklamation eller så struntar du i. Jag bryr mig inte.

Då ska jag låta dom svara på mailet om inte så får ARN ta hand om det. .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Testa om du är drabbad här:
https://filippo.io/Badfish/

Permalänk
Medlem

Antar de släpper en fix för de som redan drabbats?
Har för mig det finns någon förinstallerad programvara för att uppdatera de förinstallerade programvarorna så Lenovo borde ju kunna släppa det som en uppdatering att ta bort spionprogramvaran.

För övrigt håller jag med om att det är ett elände med förinstallerade programvaror. Visst drivrutiner så att hårdvaran funkar out of the box är ju bra om de lagt in men allt annat är ju bara irriterande. Lyckades göra en ren installation av Windows 7 utifrån produktnyckeln på baksidan av en begagnad Lenovo Thinkpad jag köpte men det var inte så lätt. Dessutom fick jag eländet med att lägga in drivrutiner istället då när jag gjorde ren installation. Som tur är har jag även Arch Linux installerat så man kan köra bloatfritt till vardags och bara boota windows när någon obskyr programvara som endast finns för Windows måste användas (oftast av sambon).

Permalänk
Medlem

Tacka veta jag rena Windowslicenser utan massa oidentiferbart skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja.. Det har varit.. Men enda sedan Tabs on top, Australis, och böghatande VD så har det fått bli Pale Moon för min del. Visserligen är den baserad på Firefox men man slipper all skit som Firefox tyvärr numera innebär.

Varit sugen på Pale Moon i flera månader men inte vågat lämna den gamle räven än.

Hur är din erfarenheter av PM?

Visa signatur

| 4770K @stock | Corsair 2x8GB @1600MHz | Gigabyte 680 OC | Corsair 850W TX | Gigabyte GA-Z87X-UD3H | Samsung 830 120GB | WD 1TB 5200RPM | WD 500GB 7200RPM |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Tacka veta jag rena Windowslicenser utan massa oidentiferbart skräp.

Tacka vet jag mac ^^

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Det stormar kring världens största datortillverkare efter upptäckten att Lenovos datorer levereras med vad som mest kan liknas vid en man in the middle-attack.

Läs artikeln

Snyggt jpbbat SC. Tipsade er om detta vid två tillfällen, senast den 15/1 då myce.com skrev om det
Varför ska man tipsa er om nyheter?

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Tacka vet jag mac ^^

Jag tar Linux över mac alla gånger. Men tyvärr kräver de flesta spel Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SW00N:

Varit sugen på Pale Moon i flera månader men inte vågat lämna den gamle räven än.

Hur är din erfarenheter av PM?

Bara positivt Har skapat en tråd här för att diskutera PM då det är Off Topic #15236766

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Varför skickar man med virus/malware i sina datorer? Idioter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RealPower:

Varför skickar man med virus/malware i sina datorer? Idioter.

För att tjäna mer pengar. Men jag hoppas att det skadar Lenovos rykte så pass mycket att de förlorar pengar istället.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

lolzors... och just DÄRFÖR det formateras så fort datorn sätts på. Gjort så med alla laptops jag köpt åt mig själv samt vänner... Gör om gör rätt!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem

Intressant, undrar när mjukvaran installeras på lenovo?
Är det redan i Kina, eller här i Europa?

I asien så levereras så gott som alla datorer enbart med FreeDos, alltså i praktiken utan något fungerande OS om mna nu inte vill köra gamla dos program

Köpte en Lenovo för ett år sen i Thailand, mycket prisvärd.
Efter köpet så går man till den mindre pc tillbehörsbutiken vid utgången och får windows, office och en del annat smått och gott för 350thb.
Var till ett barnbarn så den stannade i Thailand, är viktigt att följa tradition där man är

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Svårare med win 8. Licensen är inbakt i bios, ska dock gå att fiska fram den, men kommer inte ihåg vilken programvara som var pålitlig.

Har kört med Hiren Boot CD i många år, funkar finfint med att få ut nyckel m.m. även ur Win 8.0/8.1...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Dåligt av Lenovo att inte ha mer koll kan man tycka. Har haft ett virus som liknar detta program lite, alltså det är virus som följt med när man laddat ner något gratisprogram (testversioner osv) från olika sidor. Farsans båda datorer fick också samma virus. Det sätter sig djupt och går inte att ta bort med något virusprogram jag prövat hittills, manuellt funkar inte heller. Programmet tvingar alla webbläsare att visa upp en viss startsida som är en söksida som Google fast med värdelösa resultat och det blir reklam överallt som inte kommer från hemsidorna. Var tvungen att formatera disken och stoppa in OSet på nytt, dock märkte jag att Windows 8/10 inte blir påverkade på samma sätt som Win7 av detta virus, lyckades ta bort det från Win8 hyfsat enkelt dock höll jag på i flera dagar på Win7 utan framgång.

Permalänk
Medlem

Blåsa datorn är lagom lätt när majoriteten av datortillverkare pga av snålhet inte skickar med i skivor i dagens läge. Det är till och med så illa a i och med Windows flopp 8 så har 8,1 uppdatering bränt recovery partitioner på datorn.

För att inte tala om hur jävla skevt det är som konsument att behöva "tvätta" rent något som är NYTT. Men samtidigt man får vad man betalar för visst är det så. Det är därför som en annan inte köper något från microsoft , asus, eller acer och nu kommer lenovo och netonnet läggas till på listan. Jag lägger hellre 7 dagar i veckan 25k på något som fungerar än 5-15k på skit.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk

Och med detta så spolade Lenovo bort känslan av ansvarsfullhet och kvalitet som funnits sedan dom köpte IBM's PC-division.
Något som är extra störande är att Lenovo nyligen skrytit om hur mycket bättre deras Thinkpads är nu än när IBM ägde dom. Efter detta är Lenovo lika ansvarsfulla som vilket kinesiskt budgetmärke som helst.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!