Permalänk
Snusfri

Har idag en RPI Model B som körs som webserver men den är en aning seg, någon som testat att köra RPI 2 som webserver och kan jämnföra hur den står sig med den som jag har prestandamässigt?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Tryck upp OSD (skärminfo) och ta en titt på FPS längst ner så ser du att RPI inte orkar driva den i 23.976 utan tappar ner till ca 9fps konstant.

Notera att bilden är ifrån min Q1900 där FPS'n ligger på 23.98Fps konstant och inga drops
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2015/01/31/2015-01-3...

Ja fps går ner till 8-9 och ibland stiger den till cirka 34. Lite märkligt men kan ju knappast stämma överens med verkligheten eftersom en film med 8 bilder i sekunden skulle resultera i extremt mycket framedrops. Jag upplever att jag får ett bra bildflyt om filmen i sig har encodats bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iller:

Jag köpte samma paket.
Lådan passade perfekt utan modifikation.

Fick detta problem.
Formaterade om evo-kortet med SD-formater och efter det har jag inte fått några fel alls efter flertal omstarter och simulerade strömavbrott. Så här långt efter ett dygn.

EDIT: Nu började korruptionen komma tillbaka.
Nej nu är det slut med Samsung-produkter för mig.

Oki, jag fick skära bort den lilla plastbiten som beskrivet i videos.

Pratar du om SD-kortet som är med i Inets paket så är inte det ett Evo utan ett Standard. Inga problem här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan tipsat om denna men när min Samsung laddare till plattan på 2,0A började ge regnbågsflaggan så köpte jag denna.

2,4A för 149kr tyckte jag var värt och den funkar bra även med wifi-dingel och tangentbord.

http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-230-V/36-5756

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Vet inte om någon redan tipsat om denna men när min Samsung laddare till plattan på 2,0A började ge regnbågsflaggan så köpte jag denna.

2,4A för 149kr tyckte jag var värt och den funkar bra även med wifi-dingel och tangentbord.

http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-230-V/36-5756

Jag fick också detta fenomen när körde med min Iphone laddare, trodde först det var en inställning som hade hoppat igång.

Såg det dock först idag medan jag har använt den ett par dagar utan att det har uppkommit innan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag fick också detta fenomen när körde med min Iphone laddare, trodde först det var en inställning som hade hoppat igång.

Såg det dock först idag medan jag har använt den ett par dagar utan att det har uppkommit innan.

jag fick den inte först men när jag kollade på ett 1080p klipp med DTS så kom den rätt omgående och när den kom så började filmen lagga..
Tydligen varnar denna för att det är för lite ström och då tar RPI2 bort turbo-läget och då orkade inte dom 600MHzen som vart kvar att driva klippet!

Så jag köpte denna och nu verkar allt funka som det ska igen, nu väntar jag bara på min fjärrkontroll från Kina för 43kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

jag fick den inte först men när jag kollade på ett 1080p klipp med DTS så kom den rätt omgående och när den kom så började filmen lagga..
Tydligen varnar denna för att det är för lite ström och då tar RPI2 bort turbo-läget och då orkade inte dom 600MHzen som vart kvar att driva klippet!

Så jag köpte denna och nu verkar allt funka som det ska igen, nu väntar jag bara på min fjärrkontroll från Kina för 43kr

Jag trodde de hade med PVR live-tv och göra först, att den sökte.
Får man fråga vad det är för fjärrkontroll?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av splitfile:

Har du aktiverat "Justera uppdateringsfrekvens för att matcha video" under System - inställningar - Video - Uppspelning ?

Ja, är öppe och vänder runt korrekt fps men så fort filerna är lite "tyngre" så dippas det ner runt 10 fps

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Jag trodde de hade med PVR live-tv och göra först, att den sökte.
Får man fråga vad det är för fjärrkontroll?

http://www.ebay.com/itm/251754257799?_trksid=p2060778.m2749.l...
Det var en sån jag köpte.. runt 38kr med frakt och ska funka out of the box med RPI så

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

http://www.ebay.com/itm/251754257799?_trksid=p2060778.m2749.l...
Det var en sån jag köpte.. runt 38kr med frakt och ska funka out of the box med RPI så

Ja men den har jag förstått är ganska populär, själv kör jag med denna vilket funkar helt okej.
Då Kodi inte riktigt vill ta emot alla knapp kommandon på min mele f10.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slusk:

http://www.ebay.com/itm/251754257799?_trksid=p2060778.m2749.l...
Det var en sån jag köpte.. runt 38kr med frakt och ska funka out of the box med RPI så

Ja, du får vad du betalar för. Jag har en sån i en låda. Rena skräpet. Obekväm att hålla i, ful och dålig räckvidd.

Skrivet av bärplockaren:

Ja men den har jag förstått är ganska populär, själv kör jag med denna vilket funkar helt okej.
Då Kodi inte riktigt vill ta emot alla knapp kommandon på min mele f10.

Ful och obekväm om du frågar mig. Inte prisvärd.

Jag har faktiskt köpt mängder med MCE-fjärrkontroller genom åren innan jag hittat några som gjort mig nöjd.

De jag använder nu köpte jag från tyska eBay och liknar denna fast mina är snäppet snyggare. Pianolack, lagom storlek samt QWERTY-tgb på baksidan. Verkar dock inte finnas kvar tyvärr så jag kan inte länka till helt rätt modell.

Generellt kan man säga att alla MCE som har det ir-ögat i länken ovan har bäst räckvidd. Man kan nästan stå i rummet intill och det fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Ja, är öppe och vänder runt korrekt fps men så fort filerna är lite "tyngre" så dippas det ner runt 10 fps

Om det nu var så att filmerna faktiskt visades i ca 10fps så skulle det vara outhärdligt för varenda människa på jorden.
Du har ju uppenbarligen något felinställt eller gamla/dåliga encodes som inte håller sig inom ramarna för vad som kan hårdvaruavkodas på RPI och liknande.

Vad kör du för något på din RPI? OpenELEC, Raspbmc, Xbian eller OSMC? Vilken version?

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man knapparnas funtion i RetroPie / snes-snes9xrpi?

Har kört fast där och kommer inte på hur man gör.

Spelade lite Super Mario World men knapparna sitter fel.

Har en universal usb controller från gametech som ser ut som Ps2 kontrollerna.

Putte_br

Visa signatur

Dator 1 [] AMD FX-8350 5.06Ghz [] CROSSHAIR V FORMULA-Z [] Ram : Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1866Mhz []CF Radeon HD7870 [] PSU : XFX Core Edition 850W 80+ Bronze [] Kylning : Beg vattenkylning med cpu Ek-Supremacy Elite AMD .::. 5GHz klubben 2014.::. - .::. OC 1GHz+ Cinebench Klubben 2014 .::.-.::. 4GHz+ Klubben 2014 .::..::. 3DMark FireStrike Klubben .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

Jag har faktiskt köpt mängder med MCE-fjärrkontroller genom åren innan jag hittat några som gjort mig nöjd.

De jag använder nu köpte jag från tyska eBay och liknar denna fast mina är snäppet snyggare. Pianolack, lagom storlek samt QWERTY-tgb på baksidan. Verkar dock inte finnas kvar tyvärr så jag kan inte länka till helt rätt modell.

Generellt kan man säga att alla MCE som har det ir-ögat i länken ovan har bäst räckvidd. Man kan nästan stå i rummet intill och det fungerar utan problem.

Ja precis man får vad man betalar för, håller med denna MCE-fjärr jag länka är det ett himla strul med ir-ögat.

Tycker dock att mele f10 är en skön fjärr men då är inte knappsatsen helt optimal tyvärr, däremot är ir-ögat klockrent räckvidd som du är inne på kan man stå och vifta hej vilt utan problem vid angränsande rum.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Hur får jag svenskt tangentbord i OpenElec? Tycker jag har ändrat lite överallt och när jag ska skriva står det tom swedish qwerty. Men å ä ö funkar ej att trycka på tangentbordet. Använder ett Logitech k400.

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem
Skrivet av lurman:

Hur får jag svenskt tangentbord i OpenElec? Tycker jag har ändrat lite överallt och när jag ska skriva står det tom swedish qwerty. Men å ä ö funkar ej att trycka på tangentbordet. Använder ett Logitech k400.

Prova gå till huvudmenyn på System och välj där Openelec, sen menyn som ploppar upp har du tangentbordslayout välja där sv-latin1.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för Powersupply till den om man vill klocka och driva wifikort i den?

Permalänk
Medlem

Angående Powersupply:
Det som följer med startkitet från inet just nu är: https://www.inet.se/produkt/8906614/vaggladdare-usb-2-1a-1x-u... och https://www.inet.se/produkt/8300499/usb-2-0-kabel-typ-a-ha-mi... .
Hört att två ampere ska räcka mer än väl, och mer än så ska man inte använda enligt medföljande info till Pi:en.

Fick min Pi2 igår, installerade Raspbian och Kodi. Fungerar fint, kan använda min tv fjärrkontroll för att styra Kodi vilket är trevligt. Hade inte undersökt möjligheten innan så blev positivt överraskad att min gamla Samsung 720p från 2008 fixade det.
Har lite krångel med upplösningen, overscan och hdmi_mode dock. Kör på default tills vidare, får försöka tweaka det senare.

Svtplay har en app i Kodi, men kan man få andra play-tjänster att fungera? Typ tv4 och tv3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Angående Powersupply:
Det som följer med startkitet från inet just nu är: https://www.inet.se/produkt/8906614/vaggladdare-usb-2-1a-1x-u... och https://www.inet.se/produkt/8300499/usb-2-0-kabel-typ-a-ha-mi... .
Hört att två ampere ska räcka mer än väl, och mer än så ska man inte använda enligt medföljande info till Pi:en.

Fick min Pi2 igår, installerade Raspbian och Kodi. Fungerar fint, kan använda min tv fjärrkontroll för att styra Kodi vilket är trevligt. Hade inte undersökt möjligheten innan så blev positivt överraskad att min gamla Samsung 720p från 2008 fixade det.
Har lite krångel med upplösningen, overscan och hdmi_mode dock. Kör på default tills vidare, får försöka tweaka det senare.

Svtplay har en app i Kodi, men kan man få andra play-tjänster att fungera? Typ tv4 och tv3?

XOT addon, har i stort sett alla svenska (fria) playkanaler.
http://www.rieter.net/content/

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seyaro:

Fick min Pi2 igår, installerade Raspbian och Kodi. Fungerar fint, kan använda min tv fjärrkontroll för att styra Kodi vilket är trevligt. Hade inte undersökt möjligheten innan så blev positivt överraskad att min gamla Samsung 720p från 2008 fixade det.
Har lite krångel med upplösningen, overscan och hdmi_mode dock. Kör på default tills vidare, får försöka tweaka det senare.

Vad är det för inställning som gör att man kan använda sin TV remote, hur ställer man in det?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Vad är det för inställning som gör att man kan använda sin TV remote, hur ställer man in det?

Kolla om din TV stödjer CEC. Jag behövde inte göra någon inställning för att få det att fungera.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hardrade:

Vad ska man ha för Powersupply till den om man vill klocka och driva wifikort i den?

Hade du bläddrat upp 5 inlägg hade du sett vad jag skrev..

Denna funkar med wifi och usb-tangentbord vilket min samsung 2.0A inte gjorde.
http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-230-V/36-5756

Permalänk
Medlem
Skrivet av =dorf=:

Kolla om din TV stödjer CEC. Jag behövde inte göra någon inställning för att få det att fungera.

Tackar, dock hade ingen av mina 3st tv stöd för CEC.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Prova gå till huvudmenyn på System och välj där Openelec, sen menyn som ploppar upp har du tangentbordslayout välja där sv-latin1.

Det är faktiskt en av sakerna jag provat. Har ändrat till sv-latin1 under två av tangentbordslayouterna. Tyvärr funkar ändå inte å ä ö när jag tex ska söka efter en film eller döpa om något osv!

Visa signatur

"- Du, kan jag ringa upp dig senare. Det är någon idiot i toabåset bredvid
som sitter och svarar på allt jag säger till dig."

Permalänk
Medlem

Rätt onödigt med tangentbord i OpenELEC, använd Yatse på mobil eller surfplatta så har du tangentbord där.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Tackar, dock hade ingen av mina 3st tv stöd för CEC.

Är du säker? De olika tillverkarna kör egna namn för den funktionen.

Jag har mina Pi's kopplade till 3 TV-apparater av olika märken och årsmodell. Gammal LG, CEC (Simplink) funkar fint. Gammal Samsung, CEC (Anynet+) funkar fint. Nyare Philips, CEC (EasyLink) funkar ibland men bråkar eftersom att jag har fler enheter anslutna som gärna snackar CEC samtidigt verkar det som så det är avstängt i pajen och fjärren till den är en X10-fjärr (RF): http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc
Fjärren funkar fint direkt vid anslutning. Behövdes ingen config. Kör senaste OpenELEC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Är du säker? De olika tillverkarna kör egna namn för den funktionen.

Jag har mina Pi's kopplade till 3 TV-apparater av olika märken och årsmodell. Gammal LG, CEC (Simplink) funkar fint. Gammal Samsung, CEC (Anynet+) funkar fint. Nyare Philips, CEC (EasyLink) funkar ibland men bråkar eftersom att jag har fler enheter anslutna som gärna snackar CEC samtidigt verkar det som så det är avstängt i pajen och fjärren till den är en X10-fjärr (RF): http://www.inet.se/produkt/6101315/fjarrkontroll-for-mce-htpc
Fjärren funkar fint direkt vid anslutning. Behövdes ingen config. Kör senaste OpenELEC.

Säker är jag inte men enligt Prisjakt har den inte stöd för det, har även kolla i manualen och hittar inget där om CEC eller Simplink.
Jag har en mce-fjärr som du länkade till, tänkte mest ut i fall att det skulle funka direkt med tv fjärren.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Säker är jag inte men enligt Prisjakt har den inte stöd för det, har även kolla i manualen och hittar inget där om CEC eller Simplink.
Jag har en mce-fjärr som du länkade till, tänkte mest ut i fall att det skulle funka direkt med tv fjärren.

Är det denna?
http://www.elgigantenforetag.se/products/Bildskarmar-TV/LCD-L...

Där står det:
"Anynet+ - Med Anynet-tekniken kan du styra alla dina HDMICEC-kompatibla apparater med en och samma fjärrkontroll oavsett fabrikat."
iallafall.

Det står i nedre högra hörnet om den får CEC-kontakt eller vad man ska säga när Kodi startar.

Permalänk
Medlem

Någon som har några tankar angående RP2 och Plex? Någon som prövat det?

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Någon som har några tankar angående RP2 och Plex? Någon som prövat det?

Nej, varför skulle nån ha gjort det?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.