Problem med reklam. (Hjälp!)

Permalänk
Medlem

Problem med reklam. (Hjälp!)

tjena, det är såhär att jag har ett litet problem med reklam, när jag använder datorn så kan det poppa upp reklam mitt i skärmen även om jag inte har en webbläsare igång, (bild http://gyazo.com/3140dca7a0ab59bc7970b73cef64144f). Jag använder mig även utav Adblock när jag väl använder en webbläsare. Jag har sökt igenom min dator efter virus men det inget resultat. Detta började igår (2015-02-16) efter jag installerat ett program. Jag har tagit bort det programmet och allt som tillhörde det men detta händer fortfarande. När jag klickar på reklamen så försvinner den och en sida kommer upp. Det är olika slags reklamer som kommer upp för varje gång.

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör malwarebytes och adwcleaner.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vad änvände du för skannings-program?
Prova med MalwareBytes, det brukar hitta adware.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Kör malwarebytes och adwcleaner.

Skulle du kunna förklara lite om vad "Malwarebytes" och "Adwcleaner" är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Vad änvände du för skannings-program?
Prova med MalwareBytes, det brukar hitta adware.

Microsoft Security Essentials

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

Microsoft Security Essentials

MSE är i min mening värdelöst att skanna med.
Prova Malwarebytes, ett anti-malware program som skannar lagrade filer, alternativt aktiva processer efter adware och virus. Finns som gratis och betal-version, har använt gratis-versionen i några år nu, fungerat bra tycker jag.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

MSE är i min mening värdelöst att skanna med.
Prova Malwarebytes, ett anti-malware program som skannar lagrade filer, alternativt aktiva processer efter adware och virus. Finns som gratis och betal-version, har använt gratis-versionen i några år nu, fungerat bra tycker jag.

Så du menar att jag kan ta bort mse?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

Så du menar att jag kan ta bort mse?

Njae, det är väl upp till dig, men MSE's andra skyddsfunktioner fungerar ju, bara den inbyggda skann-funktionen som missar virus

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Higgs:

Njae, det är väl upp till dig, men MSE's andra skyddsfunktioner fungerar ju, bara den inbyggda skann-funktionen som missar virus

Har fått höra att det aldrig är bra att ha mer än 1 virus skydd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exde:

Så du menar att jag kan ta bort mse?

Du bör inte ta bort ditt antivirusprogram om du inte tänkt ersätta det med något annat antivirus. Men visst finns det gratisalternativ som får lite bättre detection rate än mse. Avast free exempelvis.
Men det är en sidofråga. Malwarebytes antimalware är nog ett bra förstasteg här. Det använder jag som komplement med manuella sanningar medan mitt antivirus alltid ligger i bakgrunden och har koll.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

Så du menar att jag kan ta bort mse?

Skrivet av exde:

Har fått höra att det aldrig är bra att ha mer än 1 virus skydd.

Gratis-Versionen av MalwareBytes ger inget realtids-skydd iallafall, bara en skanner funktion och karantän. Så det fungerar bra med MSE och Malwarebytes installerat samtidigt om man vill.

Visa signatur

Mvh Pappa
-
R5 3600X, MSI RTX 3070, 16GB DDR4 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

tjena, det är såhär att jag har ett litet problem med reklam, när jag använder datorn så kan det poppa upp reklam mitt i skärmen även om jag inte har en webbläsare igång, (bild http://gyazo.com/3140dca7a0ab59bc7970b73cef64144f). Jag använder mig även utav Adblock när jag väl använder en webbläsare. Jag har sökt igenom min dator efter virus men det inget resultat. Detta började igår (2015-02-17) efter jag installerat ett program. Jag har tagit bort det programmet och allt som tillhörde det men detta händer fortfarande. När jag klickar på reklamen så försvinner den och en sida kommer upp. Det är olika slags reklamer som kommer upp för varje gång.

Tack på förhand!

Kolla i lägg till/ta bort listan. Kan vara så att när du installerade programmet så installerade du även något annat. Du gav ditt godkännande och därför är det inget virus eller liknande.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ska söka igenom datorn med Adwcleaner och Malwarebytes, återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

Ska söka igenom datorn med Adwcleaner och Malwarebytes, återkommer med resultat!

Kan det vara detta som orsakar det tro? http://gyazo.com/2931e30b3da294af8475b5c8edf59f7c

Permalänk
Medlem
Skrivet av exde:

Absolut möjligt, allt det där ser ut att vara lämpligt att lägga i karantän.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Pröva skanna igen. Välj fullständig scan. Skanna också i felsäkert läge. Testa AdwCleaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Pröva skanna igen. Välj fullständig scan. Skanna också i felsäkert läge. Testa AdwCleaner.

Redan kört med adwcleaner, den hittade också saker. Rensat och klart

edit: http://gyazo.com/1d75a6078ffd2484cd07f07019b6a0b9

Permalänk

Du kan prova JRT också om du vill, tog bort en massa skräp från min dator. http://www.bleepingcomputer.com/download/junkware-removal-too...
Carey Holzman tog upp den på en av hans youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=GpcM9BO9kDo (~1h:04min in på klippet). Funkade fint för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

körde först Malwarebytes på fullständig, hittade ingenting. Sedan så körde jag endast på C: drivern och hittade lite saker, efter det så körde jag "JRT" som också hittade lite saker och nu kommer det inte upp någon reklam!

Tack alla som hjälpte till! <3

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!