Köpa grafikkort till gaming

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuty:

Precis. kortet kräver en 8 pin och en 6 pin, vilket ditt nätaggregat har. (6 och 6+2)

Är du säker? Jag ser faktiskt bara 6+2pin och inget mer nu när jag tittar..
TS om detta är fallet så kan du köpa till en adapter, molex -> 6pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Är du säker? Jag ser faktiskt bara 6+2pin och inget mer nu när jag tittar..
TS om detta är fallet så kan du köpa till en adapter, molex -> 6pin

Kollade bara snabbt på inet, där verkar det finnas i beskrivningen. http://www.inet.se/produkt/6909730/fractal-design-tesla-r2-50...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zuty:

Kollade bara snabbt på inet, där verkar det finnas i beskrivningen. http://www.inet.se/produkt/6909730/fractal-design-tesla-r2-50...

Pinsamt.. googlade på fel nätagg. Tittade på integra istället.. xD

Permalänk

På grafikkortet står det 700 w och mitt är ju 500 w

Då funkar väl inte grafikkortet eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Martin_cool:

På grafikkortet står det 700 w och mitt är ju 500 w

Då funkar väl inte grafikkortet eller?

Strunta i det, du behöver ha ett nätagg som levererar typ 400w för att det ska börja ligga på gränsen. Rekommendationer från butiker är bara rakt av fel, det är väldigt mycket högre just för att vissa nätagg är dåliga och de kan ju inte gärna säga "köp detta annars kommer din dator gå sönder". Ditt nätagg är bra, du behöver inte bekymmra dig om du inte planerar ett till grafikkort.

Permalänk

Så? Då är det väl bara att köpa en adapter till moderkortet sen funkar det eller?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Martin_cool:

Så? Då är det väl bara att köpa en adapter till moderkortet sen funkar det eller?

Du behöver ingen adapter, jag tittade som sagt på fel aggregat när jag nämnde adaptern, så det är bara att köra på

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Bra grafikkort. Köpte precis ett sådant för några veckor sedan. Upplever mitt som tyst, förhållandevis svalt (~70c i load) och kraftfullt.

ASUS-kylaren sägs vara den sämsta eftermarknadskylaren på 290 men själv upplever jag den som bra. Detta påstående baseras på att bara 3 av 5 heatpipes har direktkontakt med GPU core, men min subjektiva åsikt är att det är ett klockrent grafikkort.

Dessutom är det fabriksöverklockat till 1000MHz direkt ur kartong.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av wa:

Det där är pixmania dock. Kolla deras betyg på prisjakt...

Jag har förvisso beställt förmodligen 50st artiklar vid det här laget från Pixmania och allt har gått bra.
Men jag kan ha haft tur också, dom verkar ju inte vara vassaste strået i stacken direkt.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har förvisso beställt förmodligen 50st artiklar vid det här laget från Pixmania och allt har gått bra.
Men jag kan ha haft tur också, dom verkar ju inte vara vassaste strået i stacken direkt.
/Lifooz

Jo jag har också beställt därifrån vid nått tillfälle. Innan jag visste hur mycket problem folk haft med dom.
Det gick bra för mig då också.
Men skulle man få nått som är defekt från fabrik så verkar dom kunna ta veckor/månader på sig att ordna det.
Efter en massa krånglande så får man kanske tillbaks en hel produkt. Inget kul att sitta en månad utan sitt nya grafikkort tex.

Visa signatur

[]i5-2500k[]16gb[]R9-290[]

Permalänk

håller definitivt med om ett 280x. Har haft ett sådant ett bra tag och ville egentligen ej byta men en fläkt som krigat dagligen i över ett år fick nog och begick självmord vilket gick på garantin. Fick möjligheten att köpa ett nytt grafikkort för samma summa eller lägga till en slant och landade då på ett 290! Har inte hunnit få kortet men enligt benchmarks så är det ju löjligt bra för dess pris (3000kr)

för 290 så är det precis på gränsen att ett 500w nätagg klarar kortet. Enligt min uppfattning är rekomenderat;

500watt absolut minimum, alltså INGEN överklockning.
650 watt minimum för OC.
750 watt "vad som rekemonderas utav sapphire/msi"

Allt utgår givetvis ifrån att du har ett riktigt bra nätagg. Alltså pratar jag om 290.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag har förvisso beställt förmodligen 50st artiklar vid det här laget från Pixmania och allt har gått bra.
Men jag kan ha haft tur också, dom verkar ju inte vara vassaste strået i stacken direkt.
/Lifooz

Det är inte leveranserna som är deras problem, utan hur de hanterar reklamationer...

Sen suger det att man kan få pryttlar med fel elkontakter, utan vettig Svensk manual osv.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Jag hittade ett Asus Radeon R9 280X 3Gb Matrix Platinum ROG.

Är det bättre än: http://www.inet.se/produkt/5411078/asus-radeon-r9-290-4gb-dir...

Permalänk
Medlem

Nej.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.