Köpa SSD för max 1000 kr

Permalänk
Medlem

Köpa SSD för max 1000 kr

Hej!

Ska byta ut disken i tjejens laptop till en SSD för lite snabbare boot osv. Hon vill ha lite plats att växa i så en 128 GB är minimum skulle jag tro.
Har kollat på Intel 530 där man får ett smidigt kloningsprogram till. Är den bra? 5 års garanti är inte fel heller.

Kom gärna med förslag och dela med er av era erfarenheter så beställer jag en ikväll.

Tack på förhand!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Alternativet ovan kan vara bättre än mitt (5år vs 3år garanti) och den är snabbare i syntetiska tester.

men vill ändå nämna denna då jag är mycket nöjd med min.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Då jag alltid undrat så tar jag och lånar tråden lite 😁

kopplar man in ssd:n i samma uttag som HD:n är i? Det måste inte vara en speciell kabinnet för ssd? Frågan gäller stationära såklart

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle nog valt Crucial över Samsung.

Samsung håller på en del fuffens med sina TLC-kretsar som vi sett Sweclockers rapportera om.
Iofs handlar det om 840 Evo och inte 850 men man blir orolig om nu må hända nya modellen också kanske är drabbad...

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkboot:

Då jag alltid undrat så tar jag och lånar tråden lite 😁

kopplar man in ssd:n i samma uttag som HD:n är i? Det måste inte vara en speciell kabinnet för ssd? Frågan gäller stationära såklart

Japp, samma uttag. (Sata)

Sedan är SSD i 2,5", man behöver alltså ha en vagga som man lägger SSD i så att den sedan kan läggas i en 3,5"-plats i datorn.

Detta är dock inget krav, jag har min tex liggande löst i den stationära.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Alternativet ovan kan vara bättre än mitt (5år vs 3år garanti) och den är snabbare i syntetiska tester.

men vill ändå nämna denna då jag är mycket nöjd med min.

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/cr...

Jag har Crucial i bägge mina datorer och är nöjd med dom båda. Den ena är säkert 5 år gammal och har aldrig klickat.

Fick du något kloningsprogram till den?

Det kanske finns något gratisprogram som gör jobbet lika bra som sansungs eller Intels?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Jag har Crucial i bägge mina datorer och är nöjd med dom båda. Den ena är säkert 5 år gammal och har aldrig klickat.

Fick du något kloningsprogram till den?

Det kanske finns något gratisprogram som gör jobbet lika bra som sansungs eller Intels?

Du får Acronis TrueImage med Crucial MX100/MX200 SSD.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Jag har Crucial i bägge mina datorer och är nöjd med dom båda. Den ena är säkert 5 år gammal och har aldrig klickat.

Fick du något kloningsprogram till den?

Det kanske finns något gratisprogram som gör jobbet lika bra som sansungs eller Intels?

Inga program alls till min. Tyvärr. Finns säkert gratisprogram dock

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Du får Acronis TrueImage med Crucial MX100/MX200 SSD.

Hmm det fick inte jag.. Eller jag måste fasen kolla.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Kloningsprogram fungerar ganska kass. Det är bättre att ta sig omaket med en ominstallation.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Hmm det fick inte jag.. Eller jag måste fasen kolla.

Lyfter du på plastbiten som SSD ligger i så ligger lappen under.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Lyfter du på plastbiten som SSD ligger i så ligger lappen under.

Vore trevligt om detta blev bekräftat.

Så dessa två diskarna är det som gäller i denna prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Vore trevligt om detta blev bekräftat.

Så dessa två diskarna är det som gäller i denna prisklassen?

Jag äger en MX100 själv så ja!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Efter en stund fundering så blev det en Samsung. Det som det föll på var garantin. 5 år är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mekken:

Vore trevligt om detta blev bekräftat.

Så dessa två diskarna är det som gäller i denna prisklassen?

Vet inte om du missade mitt inlägg, men OCZ Arc 100 är ett alternativ. Har andra enheter med samma kontroller och är nöjd. Acronis-programvara tror jag ingår även med Arc 100. Jag fick det med mina diskar.

Edit: Ser att du redan köpt din SSD. Jag hoppas att du blir nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mekken:

Efter en stund fundering så blev det en Samsung. Det som det föll på var garantin. 5 år är bra.

Grattis till ett bra köp! 😘

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med att Samsungs 840 EVO är inte att lita på.

Men MX100 är ingen bra laptop disk. Den har usel energisparläge och drar rätt mycket ström. Som desktop disk är den dock bra.
http://www.nordichardware.se/SSD-Recensioner/svenska-ssd-guid...

Intel 530 är inget monster, men den har iaf djupt energisparläge, och lägre förbrukning. Samsungs Pro diskar är också ett bra val, om du kan hitta dem till vettigt pris. Hela 850 serien med 3D nand har även enormt bra energibesparing.