inget bios kan man skaffa ett annat?

Permalänk

inget bios kan man skaffa ett annat?

hej jag har nyligen rensat en laptop hdd och den vill inte bota längre windows (skiva, usb och extern hdd) tänkte fråga kan man byta bios till något annat än det som är standard? gärna något enkelt och lite lite proccesor krävande... eller är detta alldeles för invecklat? har den in kopplad i min egna burk nu o testar den och den funkar perfekt att lagra saker på.

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem

Frågar du om att ersätta bioset i den bärbara datorn eller om att byta firmware i hddn ? du får kolla på tillverkarens hemsida om det finns biosfiler och nått programeringsverktyg där.
Bios påverkar inte datorns prestanda när den väl är startad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Frågar du om att ersätta bioset i den bärbara datorn eller om att byta firmware i hddn ? du får kolla på tillverkarens hemsida om det finns biosfiler och nått programeringsverktyg där.
Bios påverkar inte datorns prestanda när den väl är startad.

grejen e den att jag får blåskärm när jag testar att instalera windows på den och då säger koden efter lite googling att bios inte finns

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av john00133:

grejen e den att jag får blåskärm när jag testar att instalera windows på den och då säger koden efter lite googling att bios inte finns

Om inte bios finns så kommer den inte ens att försöka boota, inte visa någon text när du slår på den osv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

grejen e den att jag får blåskärm när jag testar att instalera windows på den och då säger koden efter lite googling att bios inte finns

Skrivet av mrqaffe:

Om inte bios finns så kommer den inte ens att försöka boota, inte visa någon text när du slår på den osv...

Som sagt bios försvinner inte bara för att man har installerat om datorn.
Bios och windows är två helt skilda saker det vet du va?

Permalänk

BIOS lagras inte på hårdisken utan det är moderkortet som har hand om de. Alltså har det knappast försvunnit.

Permalänk
Medlem

om du kommer så långt att di kna få blåskärm (vilket är Windows felmeddelande system) så har du garanterat ett fungerande bios.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

grejen e den att jag får blåskärm när jag testar att instalera windows på den och då säger koden efter lite googling att bios inte finns

Du kanske borde dela med dig av hela felkoden som Windows gett dig, lite specs på vad det är för dator. Detta underlättar för folk att hjälpa dig felsöka.

BIOS = Basic Input Output System
Kort sagt, ett litet chip som sitter på moderkortet som "drar igång" allt. Utan den, ingen CPU, Minne, Grafik, Hårddisk, Nätverk, Tangentbord, Mus, USB mm. Inget fungerar, och du får bara tom bild i all evighet.
Det lilla chippet gör att det inte bara är en stor värmepanna/glödlampa, utan en räknande (tänkande) maskin. Grunderna till detta härstammar till 1980 talet.
BIOS chip går ej att byta (i normala fallet), utan att lödda av kretsen, och även då så är det problematiskt i bäst fall, omöjligt i sämsta. Det man får göra då är att kontakta tillverkaren och ersätta moderkortet istället.

Som många påpekar, om du kommer så långt att ens Windows börjar boota, eller att du får en bild överhuvudtaget i datorn, är bevis på att du har ett BIOS chip. Sen kan du ha fel version, eller skadad information, virus och mycket annat som ställer till det. Det kan folket här på forumen gärna försöka hjälpa dig med dock. Ge dem all info du kan bara