Fått räkning, under 18.

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Kunde inte sant det bättre själv. Det är många som utge att vara 18 år när dom inte är det och på det sättet så lura dom företaget, är det inte stöld från företaget?

Hur skulle det kunna vara stöld? För att stöld ska bli aktuellt ska något vara "frånhänt annan genom brott". Däremot kan bedrägligt beteende bli aktuellt, en lindrigare form av bedrägeri..men tror knappast det heller.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

Jag gillar alla fullständigt irrelevanta inlägg som "Du skulle tänkt på det innan du blah blah blag" "Lägligt att du kom på det efter" mm. TS efterfrågar hur han ska göra och vad som gäller jurdiskt, inte era egna "sitta-hemma-vid-datorn-och-tycka-saker-utan-grund"-åsikter...

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ska dem skicka dig till KFM utan personuppgifter + att du är under 18? De kan ju lycka till att driva in de där pengarna. Jag hade struntat i att betala, låter mest som hot om att betala, men vad ska dem egentligen göra utifrån situationen du beskriver?

Ingenting.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Kunde inte sant det bättre själv. Det är många som utge att vara 18 år när dom inte är det och på det sättet så lura dom företaget, är det inte stöld från företaget?

Snarare företaget som stjäl från köparen.

OT:
Han betalar för en tjänst som inte är genomförd eller? Värderades bilen över nätet?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Som sagt, kontakta konsumentvägledare. På deras hemsida framgår det att de får in många anmälningar mot företag som dessa, tyvärr så berättar de inte riktigt vad de tycker att man ska göra eller ger någon vidare vägledning.
Så kontakta konsumentvägledare direkt. Det är uppenbart att sidor som dessa är ett problem. Även om många i tråden verkar tro det så är Sverige som samhälle inte riktigt uppbyggt på "skyll dig själv din jävla idiot". Om många upplever problem med en viss näringsverksamhet så kommer det åtgärder från myndigheter, förr eller senare. Så eftersom du är en av dem som känner sig lurad så gör du rätt i att anmäla och söka rådgivning.

Edit: Bra länk: http://www.ungkonsument.se/Rattigheter/Vara-du-inte-har-besta...

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubblaren:

Vad mer specifikt googla du? Om de är bluff vill jag ju inte betala. Men samtidigt så har jag ju ändå klickat att jag är över 18.

Skrev bara in namnet på Google och första och ända förslaget var *namn* bluff.

Permalänk
Medlem

Det enda tipset jag kan ge är att inte bara klicka vidare när det handlar om något som rimligtvis kan kosta pengar. Det är jag ganska säker på att du förstår nu, men det är ändå viktigt att belysa. Jag tror att det kan bli så att dina föräldrar får ta skulden om du inte betalar och det visar sig att du är under 18, då dem har det lagliga ansvaret för dig. Kan också vara så att jag blandar ihop ett par lagar här...

Annars sett så har företaget helt rätt, det är du som har gjort fel och lämnat oriktiga uppgifter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marmeladov:

Hur skulle det kunna vara stöld? För att stöld ska bli aktuellt ska något vara "frånhänt annan genom brott". Däremot kan bedrägligt beteende bli aktuellt, en lindrigare form av bedrägeri..men tror knappast det heller.

Polisen ser privatkopiering som stöd så varför skulle inte polisen tar det här som en stöd?

Företaget förvänta sig att han ska betala men sen skyller på sin ålder att han inte är 18 år för att får det gratis för mig så är det väl stöd.

Man kan även se det som bedrägeri med.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Avstängd

Vääänta. så jag kan skriva in regristreringsnumret på min grannes bil så skickar de lite räkningar till honom?

Permalänk
Medlem

Det e ju ingen dum att berätta det för dina päron också. Så de kan hjälpa dig istället. Du har ju inte direkt rånat en bank å kört över en pensionär? så bättre du berättar för dem så kollar ni genom så får de ringa konsument bla bla istället.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Vääänta. så jag kan skriva in regristreringsnumret på min grannes bil så skickar de lite räkningar till honom?

Enligt detta företag, ja .

Permalänk
Skrivet av marmeladov:

Se de andra länkarna jag postade lite längre ned.
Det spelar ingen roll om du ljugit om din ålder eller inte, enligt SVENSK lag är du inte bemyndigad att ingår ekonomiska avtal innan du fyllt 18, oavsett om du säger att du är 5 år eller 150år. Det är din faktiskt ålder som spelar roll. Att de sedan kommer dragandes med någon harang om att det inte spelar någon roll eftersom du ljugit, så snackar de skit. Det du ska göra, om de envisas, är att du ska bestrida fakturan och ta hjälp av en jurist. Jag antar att du bor hemma och då kommer det förmodligen ingå rättshjälp i din hemförsäkring. En jurist kommer titta på det här i några få minuter och sedan skaka på huvudet och ärendet kommer läggas ned.

Du ska inte betala ett skvatt till detta fiffel-företag, däremot ska du tänka efter lite mer nästa gång du klickar på något liknande på nätet.

Dessutom, de kan omöjligen bevisa att det är just DU som satt vid datorn och ingick avtalet, det kan lika gärna vara någon annan. De skulle med andra ord förlora även om de skulle bemöda att dra en stämning mot dig. Det kommer dock aldrig hända, dylika företag försöker bara skrämma folk till att betala och lägger sig i regel platt efter en stund om man vägrar och backar upp det med ordentliga argument.

Edit: Det är svinbra om de vänder sig till kronofogden, så kommer kronofogden skratta åt idioterna och avskriva din skuld. Just eftersom du inte är 18. Perfekt, se länk tre jag postat, vilket handlar just om detta.

Hade läst alla dina länkar du skickat, de verkar bekräfta det du hävdar så det känns skönt att jag inte ska behöva betala. Nu mera kommer de blir lite mer försiktigare vid såna sidor på internet, att de inte kan bekräfta att det var just jag har du iofs också rätt i, skulle ju kunna blåljuga åt dem men de verkar jag inte behöva göra heller. Visste inte att det var så allvarligt om att skuldsätta barn under 18, tänkte att det skulle vara föräldrarnas problem.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Vääänta. så jag kan skriva in regristreringsnumret på min grannes bil så skickar de lite räkningar till honom?

Japp och sen när han bestrider det och företaget tar fram IP:n köpet gjordes från och det mycket riktigt inte visar sig tillhöra din granne utan istället visar sig vara ditt så blir det urkundsförfalskning för din del eftersom du genomfört ett köp i någon annans namn.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GeekySole9354:

Enligt detta företag, ja .

Haha, ett jäkligt bra sätt att jävlas med folk alltså?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naga:

Japp och sen när han bestrider det och företaget tar fram IP:n köpet gjordes från och det mycket riktigt inte visar sig till höra din granne utan istället visar sig vara ditt så blir det urkundsförfalskning för din del eftersom du genomfört ett köp i någon annans namn.

Om man skulle använda sig utav en vpn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Polisen ser privatkopiering som stöd så varför skulle inte polisen tar det här som en stöd?

Företaget förvänta sig att han ska betala men sen skyller på sin ålder att han inte är 18 år för att får det gratis för mig så är det väl stöd.

Man kan även se det som bedrägeri med.

Stöd? Stöld menar du. Stöld är när man tar något från någon annan. Inget annat.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag har kollat igenom deras avtal, det är enligt svensk lag ogiltigt om du är under 18 när det tecknades eller om du inte har uppgett;
Ditt namn eller
Din adress eller
Ditt personnummer

Viket gör att dom inte kan kräva dig på någonting över huvud taget. Har du inte uppgett namn / adress / personnummer så har dom inget att gå på. Bara ditt för och efternamn räcker inte då vem som helst skulle kunna heta lika.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av zxhosting:

Polisen ser privatkopiering som stöd så varför skulle inte polisen tar det här som en stöd?

Företaget förvänta sig att han ska betala men sen skyller på sin ålder att han inte är 18 år för att får det gratis för mig så är det väl stöd.

Man kan även se det som bedrägeri med.

Nej.
Polisen ser verkligen inte piratkopiering som stöld, man ser det som brott mot upphovsrätten, verkligen inte stöld.
Stöld innebär att man tar något från någon annan, att kopiera saker är något helt annat.

Skrivet av Storage Jar:

Stöd? Stöld menar du. Stöld är när man tar något från någon annan. Inget annat.

Nu såg jag att du hade redigerat ditt inlägg, vilket var tur. Föregivande av allmän ställning är något heeelt annat, exempelvis om gemene man utger sig för att vara polis eller annan myndighetsperson, det har inget att göra med detta fall.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av fLipSidE0001:

Det går att få fram ägare på fordonets registreringsnummer.

Lite OT så kan man inte värdera en bil utan att värderingsmannen (eller kvinnan) får se bilen, annars är det bara en gissning utifrån vad de andra bilarna säljs för.

Men vad stoppar då vem som helst att beställa "värdering" på t.ex min bil?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Hade läst alla dina länkar du skickat, de verkar bekräfta det du hävdar så det känns skönt att jag inte ska behöva betala. Nu mera kommer de blir lite mer försiktigare vid såna sidor på internet, att de inte kan bekräfta att det var just jag har du iofs också rätt i, skulle ju kunna blåljuga åt dem men de verkar jag inte behöva göra heller. Visste inte att det var så allvarligt om att skuldsätta barn under 18, tänkte att det skulle vara föräldrarnas problem.

Det är bra. Du ska inte vara orolig, de kommer inte få en krona av dig hur mycket de än försöker. Du har lagen på din sida vilket löjligt användaravtal de än skriver. Det är lite som på olagliga torrent-sidor då de har svinlånga "användaravtal" som ska friskriva sig från allt möjligt. Det är som att de inte fattar att lagboken slår ltie högre än vilka påhittade texter på internet som helst

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av bubblaren:

Enligt fakturan jag fått ska jag betala 79 Euro innan den 20:e februari, 25 Euro för varje dag betalningen är försenad.

Nej, har inte lämnat ut mer än vad de står att man ska fylla i för uppgifter på deras hemsida.

och på vilket sätt har dom registrerat dig ?

ja testade med en tillfällig email-address, knappade in fel mobilnummer så man inte blir uppringd och tog ett registrerings nummer som ja hittat på nätet..

även fast ja skulle valt en egen bil och email och telefon, dom uppgifterna kan ju dom flesta som känner dig få tag på. antar att det är rätt så offentliga uppgifter.

inga personnummer, adress, namn vill dom ha. hur knyter dom fakturan till dig ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Det skrivs mycket om vad som gäller enligt svensk lag, men företaget i fråga är inte svenskt. "Regler och villkor" säger att värderingen utförs av "Ratingexpert OÜ" vilket verkar vara ett estländsk företag. Jag antar att estländska regler och lagar gäller då?

*edit*
Här står följande:

Citat:

De parter som undertecknar ett avtal kan välja vilken lag som ska tillämpas för hela eller delar av detta avtal och vilken domstol som är behörig vid tvist. Parterna kan när som helst komma överens om att en annan lag ska vara tillämplig (partsautonomi).

Om parterna inte uttryckligen har valt tillämplig lag, omfattas avtalet av lagen i det land som det har närmast anknytning till, enligt närhetsprincipen (hemvist eller central förvaltning för den part som ska utföra den prestation som anges i avtalet, huvudsakligt verksamhetsställe eller annat verksamhetsställe där prestationen enligt avtalet ska fullgöras, etc.). I följande två fall gäller särskilda bestämmelser:

* När avtalet gäller en sakrätt i fast egendom antas att avtalet har närmast anknytning till det land där den fasta egendomen är belägen.
* Avtal om godstransport antas ha närmast anknytning till det land där platsen för lastning eller lossning finns eller till det land där avsändaren har sitt huvudsakliga verksamhetsställe.

För att skydda konsumenternas rättigheter ska lämpliga bestämmelser, i enlighet med principen om skydd av den svagare parten, tillämpas vid leverans av varor eller utförande av tjänster åt en person. Dessa avtal omfattas av lagen i det land där konsumenten har sin vanliga vistelseort, om inte parterna beslutar annat. Parternas val av tillämplig lag ska dock inte medföra att konsumenten berövas det skydd som tillförsäkras honom enligt lagen i det land där han har sin hemvist, om denna är mer fördelaktig för konsumenten. Dessa bestämmelser ska varken tillämpas på transportavtal eller avtal om utförande av tjänster i ett annat land än det där konsumenten har sin hemvist.

Permalänk
Skrivet av Nattmannen:

Hittade en som gjort liknande sak:

Tack för länken, fanns bra med info som jag kan relatera till detta.
http://lawline.se/answers/ogiltigt-avtal-med-minderarig-undan...

Skrivet av SweSparky:

Snarare företaget som stjäl från köparen.

OT:
Han betalar för en tjänst som inte är genomförd eller? Värderades bilen över nätet?

Skrivet av Ramblemoe:

Som sagt, kontakta konsumentvägledare. På deras hemsida framgår det att de får in många anmälningar mot företag som dessa, tyvärr så berättar de inte riktigt vad de tycker att man ska göra eller ger någon vidare vägledning.
Så kontakta konsumentvägledare direkt. Det är uppenbart att sidor som dessa är ett problem. Även om många i tråden verkar tro det så är Sverige som samhälle inte riktigt uppbyggt på "skyll dig själv din jävla idiot". Om många upplever problem med en viss näringsverksamhet så kommer det åtgärder från myndigheter, förr eller senare. Så eftersom du är en av dem som känner sig lurad så gör du rätt i att anmäla och söka rådgivning.

Edit: Bra länk: http://www.ungkonsument.se/Rattigheter/Vara-du-inte-har-besta...

Läste länken nyss o det gav mig en bra idé vad jag ska säga emot och ska inte betala helt enkelt, får ta och kontakta en konsumentvägledare antar jag väl då. Tur man lever i Sverige, inte tänkt på regler och bestämmelser men just nu är jag jäkligt glad att de finns!

Skrivet av zxhosting:

Polisen ser privatkopiering som stöd så varför skulle inte polisen tar det här som en stöd?

Företaget förvänta sig att han ska betala men sen skyller på sin ålder att han inte är 18 år för att får det gratis för mig så är det väl stöd.

Jag har ju inte stulit något om jag trodde det var gratis? Sen kan dom inte heller bekräfta att det var just jag som skrivit dessa uppgifter, kan lika gärna ha varit min idiot till granne. O lär dig stava ordentligt vetja.

Man kan även se det som bedrägeri med.

Skrivet av fragwolf:

Det e ju ingen dum att berätta det för dina päron också. Så de kan hjälpa dig istället. Du har ju inte direkt rånat en bank å kört över en pensionär? så bättre du berättar för dem så kollar ni genom så får de ringa konsument bla bla istället.

Haha nej de hade ju varit lite värre, ska nog ändå ta och prata med dom gällande de här då de är ändå ganska allvarligt enligt mig.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av Naga:

Japp och sen när han bestrider det och företaget tar fram IP:n köpet gjordes från och det mycket riktigt inte visar sig tillhöra din granne utan istället visar sig vara ditt så blir det urkundsförfalskning för din del eftersom du genomfört ett köp i någon annans namn.

Annars kan man ju bara gå till grannen o låna hans dator

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4

Permalänk
Skrivet av grovlimpa:

Det skrivs mycket om vad som gäller enligt svensk lag, men företaget i fråga är inte svenskt. "Regler och villkor" säger att värderingen utförs av "Ratingexpert OÜ" vilket verkar vara ett estländsk företag. Jag antar att estländska regler och lagar gäller då?

*edit*
Här står följande:

Det spelar ingen roll vad företaget är. "Brottet" som TS gjort sig skyldig till enligt den suspekta sidan har skett i Sverige, således skall svensk lag tillämpas.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Nej.
Polisen ser verkligen inte piratkopiering som stöld, man ser det som brott mot upphovsrätten, verkligen inte stöld.
Stöld innebär att man tar något från någon annan, att kopiera saker är något helt annat.

Nu såg jag att du hade redigerat ditt inlägg, vilket var tur. Föregivande av allmän ställning är något heeelt annat, exempelvis om gemene man utger sig för att vara polis eller annan myndighetsperson, det har inget att göra med detta fall.

Haha ja, några glas vin ställer till det.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Många juridikexperter här. Läs avtalslagen innan ni börjar i huruvida det är svart eller vitt med åldersgränser.

TS, ring din kommun. De har personal som hjälper dig med sådana ärenden. Lite inte blint på vad folk säger här. Mycket okunskap blandat med gissningar. Måndag morgon, ring! Lycka till och återrapportera i tråden!

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Det spelar ingen roll vad företaget är. "Brottet" som TS gjort sig skyldig till enligt den suspekta sidan har skett i Sverige, således skall svensk lag tillämpas.

Fast det handlar ju inte om ett brott, frågan är om avtalet han har ingått med ett estländskt företag är giltigt.

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Jag har kollat igenom deras avtal, det är enligt svensk lag ogiltigt om du är under 18 när det tecknades eller om du inte har uppgett;
Ditt namn eller
Din adress eller
Ditt personnummer

Viket gör att dom inte kan kräva dig på någonting över huvud taget. Har du inte uppgett namn / adress / personnummer så har dom inget att gå på. Bara ditt för och efternamn räcker inte då vem som helst skulle kunna heta lika.

Ja men det är de som är skumt. Jag har inte skrivit in mer än mitt mobilnummer och e-post som personliga uppgifter, men ändå har jag fått en pappers faktura på det av företaget där det står mitt hela namn och vad de kostar mig

Skrivet av lowngcawt:

Men vad stoppar då vem som helst att beställa "värdering" på t.ex min bil?
Skickades från m.sweclockers.com

Det är väl de som jäkligt dåligt för de är ju just de att de finns inget som hindrar de. Du får väl bo under en sten tills vidare..

Skrivet av marmeladov:

Det är bra. Du ska inte vara orolig, de kommer inte få en krona av dig hur mycket de än försöker. Du har lagen på din sida vilket löjligt användaravtal de än skriver. Det är lite som på olagliga torrent-sidor då de har svinlånga "användaravtal" som ska friskriva sig från allt möjligt. Det är som att de inte fattar att lagboken slår ltie högre än vilka påhittade texter på internet som helst

Känns bra att tydliga svar och förståelse av andra, nu är jag inte orolig nu mer nu vill ja bara bränna ner företaget o skita i betalningen. Kommer då vara lite mer vaksam på nätet nu mera!

Skrivet av Grönahunden:

och på vilket sätt har dom registrerat dig ?

ja testade med en tillfällig email-address, knappade in fel mobilnummer så man inte blir uppringd och tog ett registrerings nummer som ja hittat på nätet..

även fast ja skulle valt en egen bil och email och telefon, dom uppgifterna kan ju dom flesta som känner dig få tag på. antar att det är rätt så offentliga uppgifter.

inga personnummer, adress, namn vill dom ha. hur knyter dom fakturan till dig ?

De gör dom inte heller, dom antar att de är rätt information dom fått och skickar fakturan till angiven konsument.

Visa signatur

Chassi: Carbide Series SPEC-03 Red Processor: AMD FX-8320 3,5 Ghz (stock)
Moderkort: MSI 970 GAMING Grafikkort: XFX R9-380 4GB Ramminne: Kingston Hyperx Fury 2x4GB 1600MHz Nätaggregat: EVGA 650 GQ 80+ GULD Råtta: Corsair Raptor M40
Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4