Samsung 840 EVO vs PRO ?

Permalänk

Samsung 840 EVO vs PRO ?

Funderar på att köpa en ssd men finner mig själv lite konfunderad...
Jag kollar just nu på samsung 840 EVO och PRO. Jag undrar helt enkelt om PRO versionen är värt prisskillnaden? Jag har hittat väldigt blandad information. Vissa säger att bara livslängden skiljer medan andra säger att PRO är märkbart snabbare.
Så vad tycker/vet ni om det här?

Permalänk
Medlem

Det verkar som om EVO fortfarande har problem med degradering. Införskaffa PRO versionen eller annan SSD som t.ex. MX100.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Köp absolut INTE en EVO. Dras med vad som verkar vara en obotbar "bugg".

Som sagt, köp Pro eller till exempelvis Crucial MX100.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Ja för fan, köp pro. Dumsnålt att köpa en som håller kortare tid. Eller mjae, om du köper en stor iaf. Ångrar att jag inte köpte pro.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av LPG:

Det verkar som om EVO fortfarande har problem med degradering. Införskaffa PRO versionen eller annan SSD som t.ex. MX100.

Hade ingen aning om detta, tack för infon!

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Köp absolut INTE en EVO. Dras med vad som verkar vara en obotbar "bugg".

Som sagt, köp Pro eller till exempelvis Crucial MX100.

Skrivet av deadich:

Ja för fan, köp pro. Dumsnålt att köpa en som håller kortare tid. Eller mjae, om du köper en stor iaf. Ångrar att jag inte köpte pro.

Ok, det verkar som ett självklart val med andra ord. Tack för råden!

Permalänk
Medlem

Ta och kolla på 850 EVO också? De ligger runt samma pris som 840 EVO:n, ibland lite billigare när butikerna har kampanjer.
Tror inte de har samma sorts problem som 840 (rätta mig någon om jag har fel)

Edit: t.ex. 850 evo 250gb hos alina @ 1099

Permalänk
Skrivet av Slapinator:

Ta och kolla på 850 EVO också? De ligger runt samma pris som 840 EVO:n, ibland lite billigare när butikerna har kampanjer.
Tror inte de har samma sorts problem som 840 (rätta mig någon om jag har fel)

Edit: t.ex. 850 evo 250gb hos alina @ 1099

Ska kolla in på detta också.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av evo men är väldigt nöjd med min pro Men kolla på 850 evo, den känns ju mest prisvärd om den inte dras med några buggar.

Permalänk
Medlem

850 Pro har 10 års garanti, lätt värt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Ta och kolla på 850 EVO också? De ligger runt samma pris som 840 EVO:n, ibland lite billigare när butikerna har kampanjer.
Tror inte de har samma sorts problem som 840 (rätta mig någon om jag har fel)

Edit: t.ex. 850 evo 250gb hos alina @ 1099

Vi vet ju inte det (än), men enligt tillverknings tekniken och alla förbättringar som gjorts med 3D NAND så bör det inte ske, nej.

LethalJam: om du ska välja mellan 840 pro och 840 EVO är valet enkelt dock: PRO alla dagar.
Frågan är mer, priset. Du kanske kan få en mer prisvärd disk för samma pris, vet inte. 840 Pro bör säljas ut ur lager, men kan du hitta en till bra pris så är den väl värd.
http://techreport.com/review/27436/the-ssd-endurance-experime...

850 Pro är bättre i teorin, men ej beprövad på samma sätt. 850 EVO skrivmässigt snabbare, men mindre tålig än 840 Pro.

Permalänk
Medlem

Reklamera

Hej,
Är det någon här som har reklamerat 840 EVO?

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D Black Case, ASUS ROG VIII Extreme/Assembley Z170, Intel® Core™ i7-6700K, Hydro Series™ H115i Extreme Perfomance CPU Cooler, Corsair Link Cooling and Lighting Kit, Geforce GTX Titan X Pascal, Corsair AX1200i, OCZ RD400 1TB M.2, Corsair Venegeance LPX DDR4 3000MHz 4X16 GB, Astro Gaming A50, SoundBlaster X Katana, TrackIR5, HTC VIVE, SteelSeries Apex, Logitech G502, Thrustmaster Hotas Warthog, Thrustmaster T300 Ferrari, ASUS ROG Swift PG278Q, Alienware AW3420DW

Permalänk

Jag har fortfarande funderingar gällande denna 840 EVO serie och då är det för filsystem andra än NTFS.
Är det någon annan som vet om dess prestandabuggar påverkar EXSI och Linux filsystem?

Visa signatur

Skicka PM eller citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ellez:

Hej,
Är det någon här som har reklamerat 840 EVO?

Japp, men det är en del off topic. Var dock inga problem med både en 840 standard och en EVO.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

840 ska du verkligen inte köpa P.g.a den obotliga buggen som andra ovan talar om. Sen är det lite svårt att säga, 850 evo är ju ny och därav kanske samsung fixat buggen, 850 är mycket mer prisvärd iaf. 840 PRO ska inte ha några problem men 850 PRO är bättre, dock inte lika beprövad.

Jag skulle väntat och sett om det kommer upp något skit om 850 evo/pro, men om du har bråttom skulle jag satsat på en 840 PRO bara för säkerhets skull.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellman.f:

Jag har fortfarande funderingar gällande denna 840 EVO serie och då är det för filsystem andra än NTFS.
Är det någon annan som vet om dess prestandabuggar påverkar EXSI och Linux filsystem?

Buggen är transparent så filsystem spelar ingen roll. Och ja jag körde linux på både 840 och 840 EVO och dom var påverkade. EXT4 med TRIM (Discard).
Så det spelar ingen som helst roll.

Permalänk

Köpte en Evo 850 för ett tag sedan, aldrig haft några problem

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3820 3.6 GHz GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB DirectCUII OC SLI
Minne: Crucial Ballistix Elite 16GB DDR3 1866mhz MB: ASUS SABERTOOTH X79 - ATX / X79
PSU: Corsair AX 1200W 80+ Gold Chassi: Cooler Master Storm Trooper
HDD: Corsair Force LS SSD 240 GB Kylare: Hydro i100

Permalänk
Medlem
Skrivet av RedbullF1:

Köpte en Evo 850 för ett tag sedan, aldrig haft några problem

Skulle fortfarande hålla mig borta från Samsungs TLC SSD buggen som 840 EVO och 840 Basic har upptäcker man inte på kort tid utan det tar några månader innan man tappar prestandan finns även andra alternativ till 850 EVO som MX100 alternativ OCZ Arc ifall man litar på att OCZ har förbättrat sig sedan de köptes av Toshiba.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Finns ju även MX200 nu med SLC buffert likt 840 EVO fast den är baserat på ledigt utrymme så inte fast utan dynamisk och därmed större också. Dock endast på 256GB modellen men det spelar mindre roll då det bara finns 256GB, 512GB och 1TB modeller och både 512GB och 1TB ska maxa sata 6GBit i skrivning utan SLC buffert.

Sedan finns det BX100 med billigare variant än MX100.

Priset är väl lite oklart för tillfället i sverige. Nordichardware har recensioner på dom. MX200 och MX100 verkar i praktiken prestera likvärdigt även om MX200 har högre skrivhastighet men även 840 EVO ska i teorin vara snabbare än MX100 om man kollar syntetiska tester men trots det vinner MX100 med liten marginal i många riktiga laster.

BX100 var väl som man kunde tro slöast av dom alla. Men som sagt alternativ finns. Vill man ha MX100 så får man väl köpa snart för MX200 är i princip identisk fast med liten annan firmware så den kommer ersätta MX100 med all sannolikhet.

Crucial erbjuder ju fortfarande M550 med 20nm nand istället för dom som vill ha det.

Sedan finns det ju andra tillverkare att välja på med. 840 EVO är gammal och varken prisvärd eller snabbare än nåt annat i dag.

Permalänk
Skrivet av LethalJam:

Funderar på att köpa en ssd men finner mig själv lite konfunderad...
Jag kollar just nu på samsung 840 EVO och PRO. Jag undrar helt enkelt om PRO versionen är värt prisskillnaden? Jag har hittat väldigt blandad information. Vissa säger att bara livslängden skiljer medan andra säger att PRO är märkbart snabbare.
Så vad tycker/vet ni om det här?

Min åsikt är att det inte finns någon anledning att överhuvudtaget köpa en 840.
Jag har själv en 850 PRO och är helnöjd men vill du inte lägga så mycket pengar så kan du köpa en 850 EVO.
840 serien skulle iaf inte jag köpa.

Permalänk
Medlem

Köper aldrig budget grejor om det inte är tok bra pris! Du kan inte vänta å hålla utkik i dagen tips tråden? Köpte sj nyss en 240 gb intel 730 kvalitets disk för under 1000 lappen.

Hur som helst idag skulle jag enbart köpa intel 730 samsung 850 pro 840 pro men hade köpt på bästa pris.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d