Permalänk
Medlem

Dator stänger av efter ett tag

Min dator blev idag fraktad i en bil. Nu när jag startar den så funkar allt som vanligt, sen efter ett tag stänger datorn bara av sig själv. Det är inte på grund av överhettning för jag har kollat hur temperaturerna ser ut och inget ser konstigt ut där.
Någon som vet vad det kan vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Min dator blev idag fraktad i en bil. Nu när jag startar den så funkar allt som vanligt, sen efter ett tag stänger datorn bara av sig själv. Det är inte på grund av överhettning för jag har kollat hur temperaturerna ser ut och inget ser konstigt ut där.
Någon som vet vad det kan vara?

Jo, det är säkert en bugg i diepcdie.exe som körs efter att man avsiktligt aktivera schaker.dll i samband med trnsprt.sys. Men det kan också vara någon kabel som hoppat ur, granska ALLA kablar så att det sitter i ordentligt till att börja med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jo, det är säkert en bugg i diepcdie.exe som körs efter att man avsiktligt aktivera schaker.dll i samband med trnsprt.sys. Men det kan också vara någon kabel som hoppat ur, granska ALLA kablar så att det sitter i ordentligt till att börja med.

hahahaha asgarv typ ^^
Jo någon kabel som glappar gissar jag. Eller grafikkortet

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

hahahaha asgarv typ ^^
Jo någon kabel som glappar gissar jag. Eller grafikkortet

Jag skrev att den blev fraktad i bil pga jag tänkte att hårddisken kanske tagit skada eller liknande. Har kollat alla kablar och verkar som alla sitter som dom ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Jag skrev att den blev fraktad i bil pga jag tänkte att hårddisken kanske tagit skada eller liknande. Har kollat alla kablar och verkar som alla sitter som dom ska.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla så processorfläkten verkligen sitter på. Blir det för varmt så kan datorn stänga av sig (hände mig i veckan då jag förträngt att fylla på med nytt vatten). Det går inte alltid att lita på temperaturgivarna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kolla så processorfläkten verkligen sitter på. Blir det för varmt så kan datorn stänga av sig (hände mig i veckan då jag förträngt att fylla på med nytt vatten). Det går inte alltid att lita på temperaturgivarna.

Fläkten snurrar och sitter fast så hårt det bara går

Skickades från m.sweclockers.com
Vet inte om detta kan vara något som orsakar något problem men nätagget ger ifrån sig tickljud varannan sekund

Permalänk
Medlem

Tror jag kan ha hittat problemet... Kollade under datorn och fläkten på nätagget snurrar inte. Hur fixa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Tror jag kan ha hittat problemet... Kollade under datorn och fläkten på nätagget snurrar inte. Hur fixa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Du kan ju öppna och se om något fastnat eller liknande, annars är det nog nytt nätagg som gäller.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Tror jag kan ha hittat problemet... Kollade under datorn och fläkten på nätagget snurrar inte. Hur fixa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Köp nytt. Enklast och minst tidskrävande. Om du nu inte har garanti etc.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

märkte att nätaggsfläkten inte snurrar men den kanske inte ska snurra under en viss load

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lunkas:

Tror jag kan ha hittat problemet... Kollade under datorn och fläkten på nätagget snurrar inte. Hur fixa det?

Skickades från m.sweclockers.com

1: Dator startar - check
2: Dator dör - check
3: Nätagg´s fläkt står stilla - check
1+2+3= Beräknar ..... 10%......20%......30%......40%......50%......60%......70%......80%......90%......100%
Beräkning klar, anropar dumstrut v 2.1 beta 3
Svar: Laga fläkt eller byt ut på närmast OK mack.

Seriös fråga... "fläkt död, vad att göra?"
Hur lyckas ni ens skruva ihop en dator?

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Har läst att nätagget inte ska snurra under en viss load så ni behöver inte förklara mig som en dumstrut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

1: Dator startar - check
2: Dator dör - check
3: Nätagg´s fläkt står stilla - check
1+2+3= Beräknar ..... 10%......20%......30%......40%......50%......60%......70%......80%......90%......100%
Beräkning klar, anropar dumstrut v 2.1 beta 3
Svar: Laga fläkt eller byt ut på närmast OK mack.

Seriös fråga... "fläkt död, vad att göra?"
Hur lyckas ni ens skruva ihop en dator?

Wow, dagens retard.

Skrivet av lunkas:

Har läst att nätagget inte ska snurra under en viss load så ni behöver inte förklara mig som en dumstrut

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt. De flesta nätagg har semi-passiv kylning.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

Det låg en plastbit i nätaggsfläkten som jag nu testade pilla bort, tickljudet försvann och fläkten började snurra så ska se nu om det funkar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xedious:

Wow, dagens retard.

Tackar Mycket hjälpsamt svar du gav.
Så skall vi gå hand i hand till månskenet?

Till TS: Tänk efter lite innan en post, skadar inte att forska lite innan man postar "hjälp" trådar.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Tackar Mycket hjälpsamt svar du gav.
Så skall vi gå hand i hand till månskenet?

Till TS: Tänk efter lite innan en post, skadar inte att forska lite innan man postar "hjälp" trådar.

Det var du som inte var hjälpsam och jag klandrar inte TS för att ha skapat tråden. Han fick svar, fick hjälp och lyckades förhoppningsvis lösa det. Trots dina försök till att idiotförklara honom.

Tänk till innan du postar nästa gång, du tillförde ingenting förutom dålig stämning.

Till TS: Hoppas att det funkar nu, det låter ju onekligen som att det var problemet!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Det var du som inte var hjälpsam

Citat:

Uber Me "Laga fläkt eller byt ut"

Du har så rätt så, jag vet inte vad jag skriver när jag sover.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Du har så rätt så, jag vet inte vad jag skriver när jag sover.

Lite off topic nu men ditt svar var liksom inte så snällt. Forumet finns här för att hjälpa folk, vissa är inte så kunniga och behöver hjälp. Personen i fråga kanske inte hade byggt ihop datorn själv och behövde hjälp, och man behöver liksom inte mycket dator kunskaper för att bygga ihop en dator.

Skickades från m.sweclockers.com