Bästa sättet att bygga en skärmsläckare på? (Windows)

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att bygga en skärmsläckare på? (Windows)

Hej hej,

Har knepat ihop en egen skärmsläckare som visar bilder på ett typiskt sätt (slide in). Jag har byggt den med Windows Presentation Foundation i C# med Visual Studio. Den fuungerar helt ok, läser olika foldrar på disken croppar och skalar bilder så de visas på ett optimalt sätt på skärmen t.ex.. Den fungerar med multipla skärmar.

Har dock stött på några problem som gör att jag funderar på att byta från WPF till något annat... Men vet inte vad.

Problemen jag har med WPF är att
- Det inte går att synca animation till bildskärmsens uppdateringsfrekvens. Har jag t.ex. två skärmar med olika hz (144 och 60 t.ex.) så blir inte animationen mjuk.

- GPU krävande, animatiorna är inte speciellt optimerade och kräver mycket av GPUn.

- Ej 3D, skulle vilja kunna bygga detta i 3D och inte begränsas till den vanliga fönster-funktionaliteten.

Applikationen behöver kunna startas med olika argument (start.exe /c ), kunna accessa mappar på disken och öppna maximerade fönster utan ramar och dyl.

Har ni några förslag på bibliotek jag kan kika på så vore jag supertacksam!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att inget av ovanstående problem beror på WPF.

- Animeringar ska göras beroende på tid sen senaste rendering och inte i fasta intervall, på så sätt spelar inte uppdateringsfrekvensen någon roll. (möjligtvis låsa den till en viss uppdateringsfrekvens för att undvika problem med multipla skärmar)

- DirectX(och OpenGL) kan hostas i WPF och du kan på så sätt utan problem rendera 3D.

- Gällande GPU-problem skulle jag gissa att detta beror på att du inte använder några bibliotek, som tex DirectX, för rendering.

Permalänk
Medlem

Ja, du har såklart rätt i det du skriver. Jag är lite dålig på terminologin, har inte programmerat för windows tidigare så är inte så vass på vad man kan göra och inte.

Och nej precis, jag använder inte något speciellt bibliotek just nu för det grafiska. Var lite naiv när jag började bygga detta för jag hade läst att WPF var hårdvaruaccelererat och, ja det stämmer ju, men det är inte speciellt effektivt. Därav att jag behöver använda mig av DirectX eller OpenGL på ett mer effektivt sätt.

Tittade lite på SharpDX som möjliggör C# för DirectX-programmering men detta känner jag är på en för hög nivå för mig, komplexiteten blir ganska stor när man inte har något "gratis" som t.ex. transitions och easing. Sen såg jag att det finns något som heter Paradox som är en spelmotor (som är gratis?) som är byggd på SharpDX och WPF men där man får en massa spel-saker gratis. Jag får kolla vidare på om det kan vara något.

Visa signatur