Permalänk

1920x1080, FPS drops i smokes?

Hola Sweclockers.

Innan har jag alltid spelat på 1280x720 men har nyligen börjat testa på högsta upplösningen, dvs 1920x1080 (alla inställningar på low ingame) - och med det kom självklart problemen.

Jag ligger väl runt 180-300 i fps på maxad upplösning, men när det kommer en smoke så dropar det som fan. Jag dropar när jag går in i smoken, sen när jag är inne i den blir allting lugnt och stabilt igen. När det kommer 3-4 smokes så fps dropar jag åt helvete. Scopar jag in en smoke med AWP så dropar jag också något otroligt. Dropar alltså ner till ungefär 50-90 när jag går in i smoken eller scopar i den. Det är för mig helt ospelbart på den upplösningen men vill verkligen lira med den då jag tycker det är så grymt skönt. Kanske bör tilläggas att jag sitter på en 144hz skärm i Asus VG248QE.

Lite info om datorn:

Intel Core i5-3330
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

Klarar inte min dator av upplösningen eller vad är det frågan om? Isåfall vad behöver uppgraderas?

Tack!

Edit, launchoptions: -noforcemparms -noforemaccel -high -processheap -freq 144 -threads 4 -novid -tickrate 128 +exec autoexec.cfg

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Hola Sweclockers.

Innan har jag alltid spelat på 1280x720 men har nyligen börjat testa på högsta upplösningen, dvs 1920x1080 (alla inställningar på low ingame) - och med det kom självklart problemen.

Jag ligger väl runt 180-300 i fps på maxad upplösning, men när det kommer en smoke så dropar det som fan. Jag dropar när jag går in i smoken, sen när jag är inne i den blir allting lugnt och stabilt igen. När det kommer 3-4 smokes så fps dropar jag åt helvete. Scopar jag in en smoke med AWP så dropar jag också något otroligt. Dropar alltså ner till ungefär 50-90 när jag går in i smoken eller scopar i den. Det är för mig helt ospelbart på den upplösningen men vill verkligen lira med den då jag tycker det är så grymt skönt. Kanske bör tilläggas att jag sitter på en 144hz skärm i Asus VG248QE.

Lite info om datorn:

Intel Core i5-3330
MSI B75MA-P45, Socket-1155
Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB
MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA

Klarar inte min dator av upplösningen eller vad är det frågan om? Isåfall vad behöver uppgraderas?

Tack!

Edit, launchoptions: -noforcemparms -noforemaccel -high -processheap -freq 144 -threads 4 -novid -tickrate 128 +exec autoexec.cfg

Senaste drivrutinen för graffet? Fick en ok ökning på min 580 kort efter det.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Det är inget ovanligt att smoke i spel ger FPS drops. Nu vet jag inte exakt vilken teknik som används i CS:GO för rök men vanligtvis används partikeleffekter och är det riktigt många sådana samtidigt (i ett rökmoln) så blir det tungt för GPUn. Se bara BF4 som exempel, flera smoke plus flare är ingen lätt uppgift för mitt kort. Lyckligtvis är det oftast bara tillfälligt FPSen går ner. Ett annat exempel är den vandranden dimman i WoW i Valley of Four Winds - Paoquan Hollow, ställer man sig mitt i den så störtdyker FPSen.

Hursomhelst skulle eventuellt ett kraftigare grafikkort bota ditt problem men frågan är om det är värt det för en sådan sak. Men som sagt, spelar inte CS:GO och vet därför inte hur mycket rök man träffar på.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av qhrizz:

Senaste drivrutinen för graffet? Fick en ok ökning på min 580 kort efter det.

Fixade senaste drivrutinen igår och det blir inte bättre... Fattar fan inte vad det kan vara

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Det är inget ovanligt att smoke i spel ger FPS drops. Nu vet jag inte exakt vilken teknik som används i CS:GO för rök men vanligtvis används partikeleffekter och är det riktigt många sådana samtidigt (i ett rökmoln) så blir det tungt för GPUn. Se bara BF4 som exempel, flera smoke plus flare är ingen lätt uppgift för mitt kort. Lyckligtvis är det oftast bara tillfälligt FPSen går ner. Ett annat exempel är den vandranden dimman i WoW i Valley of Four Winds - Paoquan Hollow, ställer man sig mitt i den så störtdyker FPSen.

Hursomhelst skulle eventuellt ett kraftigare grafikkort bota ditt problem men frågan är om det är värt det för en sådan sak. Men som sagt, spelar inte CS:GO och vet därför inte hur mycket rök man träffar på.

Spelar på en ganska hög nivå och väldigt mycket dessutom så det går absolut inte att spela med fpsdrops i smokes. Det funkar somsagt prima på lägsta upplösningen men vill bestämt kunna använda högsta. Vad skulle krävas för grafikkort tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Spelar på en ganska hög nivå och väldigt mycket dessutom så det går absolut inte att spela med fpsdrops i smokes. Det funkar somsagt prima på lägsta upplösningen men vill bestämt kunna använda högsta. Vad skulle krävas för grafikkort tro?

Jag spekulerar just nu så om någon annan kan ge ett bättre svar så är de välkomna att göra det.

Finns det ingen inställning i CS:GO för partikeleffekter eller rök du kan sänka?

Känns ju synd att rekommendera ett 780Ti för CS:GO som kostar 6k

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kör 2560x1440p med GTX680 och i7 2600k och jag upplever aldrig något lagg. Tror knappast att jag går under 120fps i smokes.
Det låter som att det är något problem med din setup för kortet tror jag absolut ska kunna driva spelet i 120 fps+ även i smokes

Permalänk
Avstängd

Ett 660 är ett budget/mellanklass. Köp ett 280/280x eller 770 så slipper du lagget (tror jag..)

Permalänk
Medlem

Din processor är ju tyvärr inte i det översta laget. Även om det är en i5a så är det en låst i5a som körs i 3Ghz.

Börja med att klocka ditt grafikkort med MSI Afterburner.

Gå in i 'Settings' och lås upp volt/volt monitoring.

Maxa Volt och Power Limit och tryck 'Apply'. Se ifall det är stabilt in-game i en timma eller två. Om det är det kan du börja öka coreclock i steg om 50Mhz. Tills att det blir instabilt. Men det är viktigt att du prövar överklockningen ordentligt annars kanske spelet buggar ur under en viktig match och då blir du inte glad.

Tror nämligen att det är lönlöst att köpa ett nytt high-end eller mid-end kort i nuvarande generation till den där processorn. Det är nog i den flaskhalsen ligger.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Din processor är ju tyvärr inte i det översta laget. Även om det är en i5a så är det en låst i5a som körs i 3Ghz.

Börja med att klocka ditt grafikkort med MSI Afterburner.

Gå in i 'Settings' och lås upp volt/volt monitoring.

Maxa Volt och Power Limit och tryck 'Apply'. Se ifall det är stabilt in-game i en timma eller två. Om det är det kan du börja öka coreclock i steg om 50Mhz. Tills att det blir instabilt. Men det är viktigt att du prövar överklockningen ordentligt annars kanske spelet buggar ur under en viktig match och då blir du inte glad.

Tror nämligen att det är lönlöst att köpa ett nytt high-end eller mid-end kort i nuvarande generation till den där processorn. Det är nog i den flaskhalsen ligger.

Testar direkt! Återkommer med resultat. Tack så mycket!

Permalänk

Kan tillägga att fpsen inte dropar alls om jag höjer inställningarna från low till med/high :S ENDAST när det är mycket smokes eller när jag är preciiis utanför en. Fattar inte

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Din processor är ju tyvärr inte i det översta laget. Även om det är en i5a så är det en låst i5a som körs i 3Ghz.

Börja med att klocka ditt grafikkort med MSI Afterburner.

Gå in i 'Settings' och lås upp volt/volt monitoring.

Maxa Volt och Power Limit och tryck 'Apply'. Se ifall det är stabilt in-game i en timma eller två. Om det är det kan du börja öka coreclock i steg om 50Mhz. Tills att det blir instabilt. Men det är viktigt att du prövar överklockningen ordentligt annars kanske spelet buggar ur under en viktig match och då blir du inte glad.

Tror nämligen att det är lönlöst att köpa ett nytt high-end eller mid-end kort i nuvarande generation till den där processorn. Det är nog i den flaskhalsen ligger.

Har maxat det du sa. Höjde med 50hz nyss också. Precis likadant änsålänge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Testar direkt! Återkommer med resultat. Tack så mycket!

Skrivet av InTompaWeTrust:

Kan tillägga att fpsen inte dropar alls om jag höjer inställningarna från low till med/high :S ENDAST när det är mycket smokes eller när jag är preciiis utanför en. Fattar inte

Skrivet av InTompaWeTrust:

Har maxat det du sa. Höjde med 50hz nyss också. Precis likadant änsålänge...

Det är nog läge att uppdatera riggen då skulle jag tro.

Om du har någon vän som har ett finare grafikkort, Nvidia GTX 770 och uppåt, eller från det röda laget r9 280x och uppåt så kan du ju fråga och se ifall du kan få pröva det kortet bara så att du kan utesluta vad det är för något du behöver köpa för att få ut den prestandan du vill ha.

Om du gör ovanstående så får du inte glömma att avinstallera alla grafikdrivrutiner med hjälp av DDU.

Om det inte lirar med ett nyare grafikkort så är det läge att köpa nytt moderkort+cpu.

Antingen helt nya Z97, eller så kör du lite billigare och köper ett kit till Z87 och en i5 4670k/i7 4770k

Lycka till.

(Du kan ju också pröva att höja coreclock på grafikkortet ytterligare. Uppa i steg om 50Mhz tills att det blir ostabilt. Därefter sänker du i steg om 20Mhz tills det blir stabilt igen.)

Permalänk
Medlem

liknande problem

hej har liknande problem, har alltid spelat på högsta upplösning 1920x1080 men nu helt plötsligt ballar datorn ur i smokes. eller vid en exploderande granat. sensen sänks så löjligt mycket i ögonblicket att man blir helt vilsen i smoken (som awpare blir man tokig), vet inte vad jag gjort men helt klart är det att det måste vara någon inställning man lyckats pilla på.

tacksam för hjälp cheers!

Permalänk
Hedersmedlem

För mig var det överklockningen av min processor och stänga av anti-aliasing som gjorde att jag har konstant fps i smokes.

i5 760 @ 4.23 ghz samt ett sapphire 280x

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Spelar på en ganska hög nivå och väldigt mycket dessutom så det går absolut inte att spela med fpsdrops i smokes. Det funkar somsagt prima på lägsta upplösningen men vill bestämt kunna använda högsta. Vad skulle krävas för grafikkort tro?

Jag tror inte att smokes använder någon form utav partiklar. Dock väldigt högupplösta texturer som animeras runt. Detta kan väl vara jobbigt för en GPU.

Själv kör jag allt på det lägsta, förutom antialiasing och annan form utav kantutjämning, då jag faktiskt inte bryr mig om hur spelet ser ut, om det inte stör dig så kanske det är värt att prova?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

Kan det vara att du spelar på LOW vilket leder till att CPU jobbar mer än GPU och det blir liksom för tungt för CPU att driva spelet på LOW? Jag kör med min dator och ligger på 300fps, droppar aldrig i smokes men då på absolut högsta inställningar och 1920x1080.. Cpun är klockad till 4.6ghz också

Visa signatur

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Skrivet av InTompaWeTrust:

Kan tillägga att fpsen inte dropar alls om jag höjer inställningarna från low till med/high :S ENDAST när det är mycket smokes eller när jag är preciiis utanför en. Fattar inte

Om du har low på all grafik antar spelet att du har kass gpu och lägger mer arbete på cpun, inte att rekommendera om det är där flaskhalsen ligger. Kör på mid eller high texturer, stör spelet minst. Och skaffa ny CPU vid tillfälle, klocka min 2600k från 3.8 turbo till 4.6. Ökade med 100 "stadiga fps"