Permalänk

När man kör en RPi som mediaspelare och t.ex. strömmar bluray-rips från en NAS eller annan lösning. Hur fungerar den med ljud? Kan den t.ex. skicka DTS vidare via HDMI till en förstärkare osv? Inga problem med det eller andra 'tyngre' ljudformat?

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinardirith:

När man kör en RPi som mediaspelare och t.ex. strömmar bluray-rips från en NAS eller annan lösning. Hur fungerar den med ljud? Kan den t.ex. skicka DTS vidare via HDMI till en förstärkare osv? Inga problem med det eller andra 'tyngre' ljudformat?

Den klarar det mesta förutom HD ljud

Visa signatur

Intel I5 2500K - Gigabyte GA-Z77X-D3H - Corsair 16GB DDR3 - Asus 280x 3GB

Permalänk
Medlem

Den skickar Dolby Digital och DTS via HDMI till en förstärkare utan problem men den hanterar inte "tyngre" format som Dolby TrueHD eller DTS HD MA eftersom dessa HD-format kräver licenser som Raspberry Pi inte har.

Permalänk
Medlem

Dolby TrueHD ska funka enl OpenELECforumet och "it will be decoding the DTS core of the DTS-HD MA stream to stereo, not decoding the full DTS-HD MA stream, as there isn't an Open Source DTS-HD MA/HRA decoder"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Alright, tack för svar alla Sitter och smider framtidsplaner..

Visa signatur

Stationär: Meshify C Vit TG || ROG B550-F || 5800X+NH-D15 || 4070ti || Vengeance LPX 32GB || KC3000 M.2 || FD Newton R3 600W Ljud: RX-V781, Dynavoice LCR-5, FX-4, Velodyne SPL-1000 Ultra || DacPort Slim || Tennmak IEM

Permalänk
Medlem

Samlat ihop lite från Kodiforumet ang ljudformat:
"However the Pi does support 5.1 PCM 48/96kHz and 4.0 PCM 192kHz, and has enough CPU power to do realtime decoding of Dolby True HD (which has an Open Source decoder), so 48/96kHz Dolby True HD tracks can be replayed losslessly, and 5.1 192kHz tracks should be replayed down sampled to 96kHz. As there is no Open Source decode solution for DTS HD MA/HRA there isn't a bitstreaming solution for them - however you will get the DTS core bitstreamed or decoded. If you have the option you could decode the DTS HD MA/HRA losslessly to PCM on a PC using a 3rd party non-Open Source plugin (to say FLAC or PCM) and these would then play back losslessly at 48k/96k or down sampled to 96k in the case of 192k tracks."

"Decoding True-HD to 7.1 channel PCM is now feasible.
Passthrough of 5.1 DTS/AC3/E-AC3 works."

"It transcodes DTS 5.1 to DD 5.1 (it adds about 20% to CPU)"

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar det rätt så innebär det att raspberry kan koda av TrueHD ljudspår (men inte DTS-HD MA) och skicka som PCM till en receiver ?

Trevligt, givetvis men ändå lite av en "nödlösning" - de flesta som är ljud-nördar (räknar inte mig själv dit) föredrar nog bitstreamat ljud så att det kodas av i receivern (så att man ser "TrueHD" lysa upp där)

Permalänk
Medlem

Går det att koppla in en extern hårddisk via usb och installera en torrentklient?
Kan man installera ett trådlöst tangentbord från tex logitech eller blir det problem med drivrutiner?
Vad ska man köra för OS då?

Skulle vilja att den fungerar som en vanlig dator. Kunna surfa på blocket, spela upp fullhd film m.m.

Är detta något som går att lösa? Är väldigt oinsatt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Om jag tolkar det rätt så innebär det att raspberry kan koda av TrueHD ljudspår (men inte DTS-HD MA) och skicka som PCM till en receiver ?

Trevligt, givetvis men ändå lite av en "nödlösning" - de flesta som är ljud-nördar (räknar inte mig själv dit) föredrar nog bitstreamat ljud så att det kodas av i receivern (så att man ser "TrueHD" lysa upp där)

En annan bieffekt, vad jag märkt är att du inte häller få äkta surroundljud, om man ställer in ljudet i xbmc. Men den bör ju kunna skicka HD ljud om receivern tar hand om grovjobbet (när man kan ställa in i kodi att skicka ljudet helt orört till receivern, alltså pass through).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Om jag tolkar det rätt så innebär det att raspberry kan koda av TrueHD ljudspår (men inte DTS-HD MA) och skicka som PCM till en receiver ?

Trevligt, givetvis men ändå lite av en "nödlösning" - de flesta som är ljud-nördar (räknar inte mig själv dit) föredrar nog bitstreamat ljud så att det kodas av i receivern (så att man ser "TrueHD" lysa upp där)

det spelar i praktiken ingen roll, enda skillnaden blir att viss kontrolldata inte följer med. (som att ange nivåanpassning för centerkanalen tex) ljudkvaliten blir precis densamma, sålänge det inte krånglar givetvis.

Skrivet av kungen52:

Går det att koppla in en extern hårddisk via usb och installera en torrentklient?
Kan man installera ett trådlöst tangentbord från tex logitech eller blir det problem med drivrutiner?
Vad ska man köra för OS då?

Skulle vilja att den fungerar som en vanlig dator. Kunna surfa på blocket, spela upp fullhd film m.m.

Är detta något som går att lösa? Är väldigt oinsatt...

är du väldigt oinsatt så får du sätta dig in lite, annars är inte detta en pryl för dig.

så krångligt är det du vill göra dock inte, och svaret på alla frågorna är ja.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Går det att koppla in en extern hårddisk via usb och installera en torrentklient?
Kan man installera ett trådlöst tangentbord från tex logitech eller blir det problem med drivrutiner?
Vad ska man köra för OS då?

Skulle vilja att den fungerar som en vanlig dator. Kunna surfa på blocket, spela upp fullhd film m.m.

Är detta något som går att lösa? Är väldigt oinsatt...

Vill du använda den som en "vanlig" dator så finns det bättre alternativ. Tex så hade Komplett denna[1] för halva priset, men den tog snabbt slut. Då får man en "vanlig" dator som inte har några begränsningar. En raspberry är betydligt mer begränsad pga att allt inte finns till ARM. Allt du nämner går att göra med en raspberry, men du kommer få sätta dig in i och lösa en hel del problem för att få det att funka.

[1] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760022

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

det spelar i praktiken ingen roll, enda skillnaden blir att viss kontrolldata inte följer med. (som att ange nivåanpassning för centerkanalen tex) ljudkvaliten blir precis densamma, sålänge det inte krånglar givetvis.

är du väldigt oinsatt så får du sätta dig in lite, annars är inte detta en pryl för dig.

så krångligt är det du vill göra dock inte, och svaret på alla frågorna är ja.

Har läst på lite och verkar som att man ska köra openelec eller raspbmc.
Antar att man tankar hem "addons" så man kan köra torrent, webbläsare spotify m.m?

Skrivet av DeluxXxe:

Vill du använda den som en "vanlig" dator så finns det bättre alternativ. Tex så hade Komplett denna[1] för halva priset, men den tog snabbt slut. Då får man en "vanlig" dator som inte har några begränsningar. En raspberry är betydligt mer begränsad pga att allt inte finns till ARM. Allt du nämner går att göra med en raspberry, men du kommer få sätta dig in i och lösa en hel del problem för att få det att funka.

[1] http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2760022

Har kollat lite och tror jag kommer få allt att funka. På inet så kostar den ju 599kr med allt man behöver ha vilket inte är några större pengar. Kan vara kul att ha något och pilla lite med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Har läst på lite och verkar som att man ska köra openelec eller raspbmc.
Antar att man tankar hem "addons" så man kan köra torrent, webbläsare spotify m.m?

webbläsare är värre.
Är det en surfdator du är ute efter, köp nåt annat.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

webbläsare är värre.
Är det en surfdator du är ute efter, köp nåt annat.

Är ju inget måste. Tänkte bara om det gick.
Ska lägga en beställning på en sådan nu.
Är ju inga större pengar direkt.

Vad är att föredra. Openelec eller rasbmc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Är ju inget måste. Tänkte bara om det gick.
Ska lägga en beställning på en sådan nu.
Är ju inga större pengar direkt.

Vad är att föredra. Openelec eller rasbmc?

Är det en Pi 2 du tänker köpa så får du välja mellan OpenELEC och OSMC, Raspbmc finns inte till Pi 2.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Någon som fått openelec att fungera till Raspberry Pi 2? För mig funkar det absolut inte.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Om man köper en raspberry 2 kör man då Windows eller linux?
Hur får man tag i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Någon som fått openelec att fungera till Raspberry Pi 2? För mig funkar det absolut inte.

Du har laddat ner rätt fil? Installerat hur? Vad händer?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benny buse:

Om man köper en raspberry 2 kör man då Windows eller linux?
Hur får man tag i Windows?

Glöm Windows.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Benny buse:

Om man köper en raspberry 2 kör man då Windows eller linux?
Hur får man tag i Windows?

Windows till Raspberry Pi 2 är planerat till i höst att släppas av Microsoft, ingen direkt mer info än det.
Sen får man se hur bra det kommer fungera, vilken prestanda man får ut med Windows, vilka program som kommer etc.

Skrivet av MatteN:

Glöm Windows.

Glöm Windows just nu ja, men i höst så kan det mycket väl bli att en del kör Windows som kommer till Raspberry Pi 2, om det blir en bra version som rullar på snabbt (i förhållande till hårdvaran) och är stabil.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Ingen vet vad Windows 10 kommer innebära när det gäller Pi 2, enda info som är släppt är att det blir en IoT-version. Om det sen innebär att det är nåt för vanliga konsumenter eller bara nåt utvecklare blir glada över är oklart. Så köp inte en Pi 2 för att köra Windows 10 på den.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Är det en Pi 2 du tänker köpa så får du välja mellan OpenELEC och OSMC, Raspbmc finns inte till Pi 2.

Okey, vad är det för skillnad mellan dessa två ?
Har beställt än Pi 2 nu i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungen52:

Okey, vad är det för skillnad mellan dessa två ?
Har beställt än Pi 2 nu i alla fall

Båda kör Kodi 14.1, OSMC är i bara i Alpha-stadiet än (bygger på Raspbmc, så väldigt stabil).
Annars är det väl tycke och smak som avgör. Det kan saknas vissa funktioner i OSMC än så länge, men utvecklaren jobbar stenhårt. Det kommer troligen vara så att OSMC kommer att ha mer features än OpenELEC snart. På mina Pi (både B och 2) spelar OSMC upp filmer med högre bitrate än OpenELEC.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Installerar Raspbian(Noob) nu... Det står 2.3MB/sec om det säger något?

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Du har laddat ner rätt fil? Installerat hur? Vad händer?

Formaterar sd kortet som vanligt med SDFormatter, laddar ner img filen från openelecs sida, den för pi 2. Sedan lägger jag in imagen på sd kortet med Win32diskImager som vanligt.

Det enda som händer är att man ser startskärmen med alla färgerna, sedan händer inget mer.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av putte_br:

Imponerande prestanda i ett så litet kort.
Får ta och skaffa mej en sån när pengarna finns för det. hitta en komplett rpi 2 med alla tillbehör för 842.65 kr billigt eller dyrt?
http://www.ebay.com/itm/Raspberry-Pi-2-Model-B-Complete-Start...

och
för 612.93 kr utan tangent bord.
http://www.ebay.com/itm/RASPBERRY-PI-2-8GB-NOOBS-EU-Starter-K...

Putte_br

Varför inte bara köra direkt från en svensk butik, kan tänka mig att flera olika säljer startkit, men här har du en länk.

http://www.inet.se/produkt/v100448/raspberry-pi-2-1gb-startki...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nattmannen:

Varför inte bara köra direkt från en svensk butik, kan tänka mig att flera olika säljer startkit, men här har du en länk.

http://www.inet.se/produkt/v100448/raspberry-pi-2-1gb-startki...

Kanske för att den inte finns i lager...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk

Så där ... Får väll stoppa in något så att man kan se på film ochså- Stavningskotrollen är visst på EN men det går väll...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Formaterar sd kortet som vanligt med SDFormatter, laddar ner img filen från openelecs sida, den för pi 2. Sedan lägger jag in imagen på sd kortet med Win32diskImager som vanligt.

Det enda som händer är att man ser startskärmen med alla färgerna, sedan händer inget mer.

När du startar Openelec, får du då en liten regnbågs-färgad fyrkant uppe i högra hörnet? Hade samma problem som dig när jag först installerade openelec, den startade och visade Openelec -loggan o sen hände inte mycket mer. Provade att ominstallera det fler gånger än jag vågar erkänna innan jag märkte fyrkanten

Den fina lilla fyrkanten i hörnet tydde på att pajen inte får tillräckligt ström så jag traskade ner till Kjell o köpte en Reseladdare på 2.1A och vips så funkade allt som det skulle( efter en ominstallation av openelec, den installationen jag hade på kortet blev korrupt av nån anledning ) så nu puttrar den openelec utan problem.

Om detta inte är ditt problem och du har en nätdel som ger din paj 2A så vet jag inte vad det kan vara tyvärr

Visa signatur

NZXT Switch 810 | MSI Z77A-G45 | i7 3770K |Cooler Master Hyper 212 Plus | 8GB(2x4GB) 1600 MHz | Asus GeForce GTX 780 DC2 | Corsair CX750M

Permalänk
Medlem

Någon som kan hjälpa till att få SSH att fungera?
Jag har följt flera guider, testat med 2 olika datorer, olika OS på rPi men kan inte få det att fungera...

Jag har aktiverat SSH på Pajen. Troligtvis är problemet att jag inte lyckas ge den någon IP, för jag har inte lyckats pinga den hur jag än gör.

Behöver hjälp!

EDIT: Insåg att jag kanske inte berättade helt vad jag ville göra.
Jag försöker köra SSH direct över Ethernet, Dator-->Raspberry.
Dock lyckas jag inte ge Pajen någon IP (tror jag), jag kan iaf inte pinga den och inte ansluta via PuTTY

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6