Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

Har tidigare skrivit ang detta problem i denna tråd men, varenda gång jag startar (power-on) min 930 så funkar inte internet (har wifi avstängt), går då in i sim inställningar och ändrar till 3G, då funkar internet, ställer tillbaka till 4G, och då funkar internet, allt OK stills nästa gång jag stänger av telefonen och startar den igen. Spelar ingen roll om jag gör det hemma, på jobbet, arlanda osv... Spelar ingen roll om jag väntar eller flyttar telefonen tex startar den hemma o åker till jobbet och testar internet när jag kommer fram. Min Lumia 930 vill alltså aldrig gå ut på internet med 4G efter power-on. Har oftast bra täckning och kör med Comviq. Mycket irriterande då jag gärna stänger av den på natten. Kan det vara problem med Sim kortet? Nån annan som har detta problem? Hade tidigare en 920 och den hade (har) inte detta problem.

/O

Nu har ju Denim börjat rulla ut till 930-användarna, (Ny firmware plus OS uppdatering). Vänta på att du kan ladda hem den för att se om ditt problem löses.
Gå in i system>telefonuppdateringar för att se om du kan hämta hem den. Är du med i DP-programmet avaktivera då DP innan du söker eftersom en del rapporterat om att DP blockerar visning/hämtning av Denim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nu har ju Denim börjat rulla ut till 930-användarna, (Ny firmware plus OS uppdatering). Vänta på att du kan ladda hem den för att se om ditt problem löses.
Gå in i system>telefonuppdateringar för att se om du kan hämta hem den. Är du med i DP-programmet avaktivera då DP innan du söker eftersom en del rapporterat om att DP blockerar visning/hämtning av Denim.

Hur avaktiverar man DP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stelex:

Hur avaktiverar man DP?

Gå in i appen "Preview for dewelopers", avmarkera "enable" och tryck på Done

Permalänk

Uppdaterade till Denim men ingen skillnad!! Den vill inte gå ut på nätet via 4G om jag inte ställer den på 3G först och sen till 4G.

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

Uppdaterade till Denim men ingen skillnad!! Den vill inte gå ut på nätet via 4G om jag inte ställer den på 3G först och sen till 4G.

Har ingen lösning på detta, men det händer även mig (har dock en Lumia 830). Jag stänger dock inte av telefonen, utan när jag lämnar mitt hem (mitt wifi) så kan den liksom inte koppla upp sig till internet förrens jag går in och ändrar först till 3G för att sedan ändra om till 4G. Sjukt irriterande och drygt moment att göra då det händer mig väldigt ofta... Är som att telefonen inte ''fattar'' att den ska använda internet utan wifi för mig.

Har även jag Comviq, men hade inte heller detta problem i förra telefonen (Nexus 4).

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

Uppdaterade till Denim men ingen skillnad!! Den vill inte gå ut på nätet via 4G om jag inte ställer den på 3G först och sen till 4G.

Skrivet av Ostbiten:

Har ingen lösning på detta, men det händer även mig (har dock en Lumia 830). Jag stänger dock inte av telefonen, utan när jag lämnar mitt hem (mitt wifi) så kan den liksom inte koppla upp sig till internet förrens jag går in och ändrar först till 3G för att sedan ändra om till 4G. Sjukt irriterande och drygt moment att göra då det händer mig väldigt ofta... Är som att telefonen inte ''fattar'' att den ska använda internet utan wifi för mig.

Har även jag Comviq, men hade inte heller detta problem i förra telefonen (Nexus 4).

Det här är i första hand ett operatörsproblem.
Ring upp operatören (eller kontakta via någon supportsida) och be dem titta i telefon-loggen om det är flaggat för något nätverksdelningsfel där.
Om så är fallet be dem åtgärda detta fel. (I de flesta fall behövs ett konto där näverksdelning är aktiverat.)

Det är ju söndag nu, så innan ni kan ringa operatören, kan ni prova nedanstående saker en efter en:
1) Gå in i inställningar>tal för att se om ni har något språk aktiverat där, om inte aktivera ett.
2) Gå in i Inställningar>åtkomstpunkt och kolla om ni har operatören ansluten där. Om inte, aktivera operatören.
3) Gå in i inställningar>låsskärm för att se om ni har lösenord aktiverat där. Om så, prova att avaktivera.
4) Gå in i Inställningar>Mobilnät+SIM>SIM-inställningar och prova att enbart ha 3G aktiverat.

Ni kan också prova det här:
5) Kolla i Inställningar>Mobilnät+SIM>SIM-inställningar om "Val av nätverk" är satt till "Automatiskt"
Om det är det, prova att växla till manuellt genom att peka på "Val av nätvek" och välj "sök efter nätverk"
Välj därefter det nätverk ni har. Obs detta är en walk around som även inaktiverar roaming om detta är viktigt för er.
Om nätverket istället är satt till manuellt prova att sätta det till "automatiskt".

Hoppas att något av tipsen funkar.
Rapportera gärna hur det går, speciellt kontakten med operatören.

Permalänk

Någon som vet var man kan köpa ett nytt baksideskal till en lumia 930 då mitt sprack då den åkte i golvet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av haloguilty:

Någon som vet var man kan köpa ett nytt baksideskal till en lumia 930 då mitt sprack då den åkte i golvet?

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Lumia+930+back+cover&_fr...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av haloguilty:

Någon som vet var man kan köpa ett nytt baksideskal till en lumia 930 då mitt sprack då den åkte i golvet?

http://www.mytrendyphone.se/shop/external/pages/ro/search_se/search.asp?q=Nokia+Lumia+930+Bak+Skal

Permalänk

Tack för infon av Er båda

Har den svarta varianten (köpt begagnad) som har svart aluminium ram med lite skav.
Kan man byta ramen till en billig slant alternativt "måla" i med någon svart färg?
Det är kanske bättre med någon form av fodral istället?

Permalänk
Skrivet av Wickman:

Det här är i första hand ett operatörsproblem.
Ring upp operatören (eller kontakta via någon supportsida) och be dem titta i telefon-loggen om det är flaggat för något nätverksdelningsfel där.
Om så är fallet be dem åtgärda detta fel. (I de flesta fall behövs ett konto där näverksdelning är aktiverat.)

Det är ju söndag nu, så innan ni kan ringa operatören, kan ni prova nedanstående saker en efter en:
1) Gå in i inställningar>tal för att se om ni har något språk aktiverat där, om inte aktivera ett.
2) Gå in i Inställningar>åtkomstpunkt och kolla om ni har operatören ansluten där. Om inte, aktivera operatören.
3) Gå in i inställningar>låsskärm för att se om ni har lösenord aktiverat där. Om så, prova att avaktivera.
4) Gå in i Inställningar>Mobilnät+SIM>SIM-inställningar och prova att enbart ha 3G aktiverat.

Ni kan också prova det här:
5) Kolla i Inställningar>Mobilnät+SIM>SIM-inställningar om "Val av nätverk" är satt till "Automatiskt"
Om det är det, prova att växla till manuellt genom att peka på "Val av nätvek" och välj "sök efter nätverk"
Välj därefter det nätverk ni har. Obs detta är en walk around som även inaktiverar roaming om detta är viktigt för er.
Om nätverket istället är satt till manuellt prova att sätta det till "automatiskt".

Hoppas att något av tipsen funkar.
Rapportera gärna hur det går, speciellt kontakten med operatören.

Skrev till Comiq men de svarade inte på två veckor, startade då chatt men fick inget vettigt ur dem... beställde ett nytt nano-SIM så får vi se.
Testade de flesta förslagen ovan men ingen skillnad. Ähh får väl köpa en ajfåån

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

Skrev till Comiq men de svarade inte på två veckor, startade då chatt men fick inget vettigt ur dem... beställde ett nytt nano-SIM så får vi se.
Testade de flesta förslagen ovan men ingen skillnad. Ähh får väl köpa en ajfåån

De flesta förslagen? Inte alla alltså?

Det är framför allt combon 4+5 du ska aktivera, men 1-3 är också viktiga att ha kollat upp.
Nytt SIM-kort lär nog inte hjälpa i det här fallet, om du inte samtidigt kombinerar det med ett nytt abonnemang. Det är bara operatören som kan säga vad som är fel i det här fallet. Kanske har de inte testat sitt nät ordentligt mot telefonens firmware, alternativt att de har en annan abonnemangstyp som passar bättre med 930:an. Som sagt lyssna med operatören, men testa 4+5 under tiden.

Permalänk

4.) enbart 3G funkar naturligtvis...
5.) Står på Auto. Sökte upp Comviq4G, valde det startade om - funkade inte
3.) Är avaktiverat
1.) Har Svenska, testat med Engelska - ingen skillnad

Comviq har tagit bort möjligheten att ringa kundtjänst, chatten gav inget, skrev meddelande till kundtjänst men verkar som att ingen läste det på två veckor.

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

4.) enbart 3G funkar naturligtvis...
5.) Står på Auto. Sökte upp Comviq4G, valde det startade om - funkade inte
3.) Är avaktiverat
1.) Har Svenska, testat med Engelska - ingen skillnad

Comviq har tagit bort möjligheten att ringa kundtjänst, chatten gav inget, skrev meddelande till kundtjänst men verkar som att ingen läste det på två veckor.

Hur är det med 2) är Comviq aktiverad där?
Annars visar 5) att det är något knas på nätdelningen för ditt abb hos Comviq.

Skriv på deras Facebooksida att du försökt öppna en chat men att ingen svarat.
Det brukar bli lite bättre fart när klagomålen blir officiella så att alla kan läsa. Om du dessutom skriver om ditt nätdelningsproblem där, kanske det dyker upp någon som du kan vända dig till direkt.
https://www.facebook.com/Comviq

Permalänk

Jaha, nu har jag fått ett nytt nano SIM, har fått SIM aktiverat men som förväntat - ingen skillnad - kan fortfarande inte starta med 4G.
Köpte en nano -> micro adapter och testade mitt SIM i en Lumia 920 om den kunde starta med 4G - det funkade.
En kollega har en helt ny Lumia 930 men inte fått sitt nya nano SIM aktiverat ännu. Testade mitt SIM i hans nya Lumia 930 - gick inte heller att starta med 4G!

Verkar som att Comviqs nätinställningar och Lumia 930 inte är kompativa.
Har inte Facebook...

Visa signatur

New: Lian-li A03, Corsair 430w, GA-H55M-USB3, Intel i5 650, XMS3 2x2GB, 3x Noctua, Samsung SH-203B, Win7, Kingston SSD 120GB+Samsung 750GB, Freezer 7,LG , Logitech Pro 2800, Logitech X-210, Benq EW2430
Old: Antec Sonata III, Win7, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E8600, XMS2 Xtreme 4x1G, ATI HD5750, WD 500GB, LG 20,1" Wide and/or Pansonic PV60, Logitech EasyCall

Permalänk
Medlem
Skrivet av sturebyking:

Verkar som att Comviqs nätinställningar och Lumia 930 inte är kompativa.

Jag har en Nokia 625. När jag körde Telia innan fungerade 4G bra, nu när jag kör Tele2 (samma nät som Comviq som alla säkert vet) så har jag aldrig 4G.

Tele2:s 4G-nät fungerade däremot med min Samsung Note 2, som annars har sämre signalstyrka än Nokian.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thureson:

Jag har en Nokia 625. När jag körde Telia innan fungerade 4G bra, nu när jag kör Tele2 (samma nät som Comviq som alla säkert vet) så har jag aldrig 4G.

Tele2:s 4G-nät fungerade däremot med min Samsung Note 2, som annars har sämre signalstyrka än Nokian.

Prova ring ##3282 eller ##3282#. Gå in på inställningar och aktivera 4g.
Fungerade på Lumia 920 men det är väl inte att rekommendera. Du kan läsa mer om det här http://www.techview.co/2013/03/how-to-lumia-920-820-enable-4g...

Vet inte om denna quick fix fungerar på 930 men kan ju vara värt ett försök.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det går att använda tangentbord/mus nu efter senaste uppdateringen?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Ni som har en 930 hur är det när ni scrollar listor typ menyn i inställningar, har ni lite flimmer då (eller delay)?

Min sambo har en 930 och den känns inte lika responsiv som min 920. Är det ett känt problem?

Jag blir nästan lite illamående när jag använder den.. Jag provade att återställa den men problemet kvarstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zart:

Ni som har en 930 hur är det när ni scrollar listor typ menyn i inställningar, har ni lite flimmer då (eller delay)?

Min sambo har en 930 och den känns inte lika responsiv som min 920. Är det ett känt problem?

Jag blir nästan lite illamående när jag använder den.. Jag provade att återställa den men problemet kvarstår.

Japp. Man vänjer sig efter ett tag. Pinna på startskärmen så du slipper scrolla i applistan 😉

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Japp. Man vänjer sig efter ett tag. Pinna på startskärmen så du slipper scrolla i applistan 😉

Varför är det så? Vi tänkte gå och lämna in telefonen i helgen men det kanske är helt onödigt då.. Vissa hemsidor beter sig knepigt på den med (känns som att de renderas fel). Kan du gå in på akkurat.se och se om du får svarta boxar som lägger sig över texten? Jag får det inte på 920.

Permalänk
Medlem

Nja. Gör ett försök. Jag var nära att göra samma sak. Som tur är är det bara i själva menyerna som detta märks. I övrigt är skärmen (och telefonen) riktigt grym!

Vad gäller webbsidan så beter den sig lite skumt. Testa desktop-mode. Den brukar vara mer förlåtand emot dåligt kodade sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Nja. Gör ett försök. Jag var nära att göra samma sak. Som tur är är det bara i själva menyerna som detta märks. I övrigt är skärmen (och telefonen) riktigt grym!

Vad gäller webbsidan så beter den sig lite skumt. Testa desktop-mode. Den brukar vara mer förlåtand emot dåligt kodade sidor.

Skickades från m.sweclockers.com

Den beter sig bra för mig. Jag håller på att utveckla en app som fungerar bra på min 920, men flimmrar på sambons.

Det blir nog ett försök på reklamation

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zart:

Ni som har en 930 hur är det när ni scrollar listor typ menyn i inställningar, har ni lite flimmer då (eller delay)?

Min sambo har en 930 och den känns inte lika responsiv som min 920. Är det ett känt problem?

Jag blir nästan lite illamående när jag använder den.. Jag provade att återställa den men problemet kvarstår.

Har inget flimmer eller delay i menyer eller någon annanstans . Flyter som en död fisk i vatten.

Kan du filma en snutt och visa? (nyfiken)

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Har inget flimmer eller delay i menyer eller någon annanstans . Flyter som en död fisk i vatten.

Kan du filma en snutt och visa? (nyfiken)

Jag försökte filma men det var svårt att se på filmen (dels för mitt äckliga finger men även för att kameran i min 920 kanske inte är tillräckligt snabb )

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zart:

Ni som har en 930 hur är det när ni scrollar listor typ menyn i inställningar, har ni lite flimmer då (eller delay)?

Min sambo har en 930 och den känns inte lika responsiv som min 920. Är det ett känt problem?

Jag blir nästan lite illamående när jag använder den.. Jag provade att återställa den men problemet kvarstår.

Min 930 är där superflyt på. Mycket bättre än på 920 och klart mycket snabbare.

Har läst om en del som har/har haft lite problem med detta men trodde det var åtgärdat, el. det bara var på dom första som släpptes. Oavsett har jag inte sett minsta spår av detta på min.

Ska tillägga att min sambo och son köpte 930 samtidigt och dom fungerar lika bra som min.
Ser ut som något inte står riktigt rätt till på din sambos då.

Permalänk
Medlem

Grymt bra pris på Elgiganten just nu. Man blir bra sugen men min lumia 920 rullar fortfarande på så känns dumt att byta.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Sjukt bra pris, fan en tusenlapp billigare än vad jag köpte 830 för...

Är väl alltid så inom elektronik, det går inte göra ett bra köp...

Vet inte vad man kan få av att sälja en begagnad 830 heller, så är nog svårt att få ett byte.

2500 för 930, så hade jag kunnat levt utan minneskort och glance tror jag, med tanke på den snabbare processorn och bättre kamera!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Grymt bra pris på Elgiganten just nu. Man blir bra sugen men min lumia 920 rullar fortfarande på så känns dumt att byta.

Håller med, min 920 som jag köpte i december 2013 fungerar utmärkt, men jag köper en 930 ändå.

Edit: Åren går fortare än man tror, det var ju 2012 jag köpte den.