BBB eller Telia ADSL, vilken är minst dynga?

Permalänk

BBB eller Telia ADSL, vilken är minst dynga?

Har varit kund hos BBB i över 10 år, och nyligen höjde de priset på deras 8/1 bredband från 339 till 389 kr. Tycker detta är löjligt, och tänkte "hota" imorgon med att byta till Telia som har samma hastighet för lägre pris, om de inte sänker priset till det ursprunliga. Har även hemtelefoni hos dem, med räkningar i snitt 600 kr.

Till min fråga; kommer svarstiden att skilja sig avsevärt om jag byter till Telia? Eller de använder samma station?

Är förutom priset nöjd med BBB, väldigt få avbrott.

Permalänk
Avstängd

BBB har tagit bort alla tjänster via ADSL utom Bredband 24 som kostar 389/månad.
(Dom har också Bredband 40 och 60 via VDSL2)

Det lär ju vara samma station och du bär få snarlik hastighet, däremot kanske du får bättre peering med Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Har varit kund hos BBB i över 10 år, och nyligen höjde de priset på deras 8/1 bredband från 339 till 389 kr. Tycker detta är löjligt, och tänkte "hota" imorgon med att byta till Telia som har samma hastighet för lägre pris, om de inte sänker priset till det ursprunliga. Har även hemtelefoni hos dem, med räkningar i snitt 600 kr.

Till min fråga; kommer svarstiden att skilja sig avsevärt om jag byter till Telia? Eller de använder samma station?

Är förutom priset nöjd med BBB, väldigt få avbrott.

Svarstider kommer troligen bli bättre med Telia. Framförallt nedåt i Europa. Har du haft få avbrott med BBB som kommer du med största sannolikhet ha det med Telia åxå. Efter min erfarenhet så är det kvaliten på ledningen man har hem som är största boven när det gäller avbrott eller driftstörningar.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Googolplex:

Har varit kund hos BBB i över 10 år, och nyligen höjde de priset på deras 8/1 bredband från 339 till 389 kr. Tycker detta är löjligt, och tänkte "hota" imorgon med att byta till Telia som har samma hastighet för lägre pris, om de inte sänker priset till det ursprunliga. Har även hemtelefoni hos dem, med räkningar i snitt 600 kr.

Till min fråga; kommer svarstiden att skilja sig avsevärt om jag byter till Telia? Eller de använder samma station?

Är förutom priset nöjd med BBB, väldigt få avbrott.

Har du endast ADSL bredband, ingen telefoni?
Om du endast har bredbands via ADSL så skulle priset hos telia bli 418 kr/månad för "Bredband 8"
nedhastighet: 6-8 Mbit/s
upphastighet: upp till 0,8 Mbit/s

Så Telia´s blir dyrare om du inte har telefoni, med telefoni hos Telia (bredbandstelefoni/IPtelefoni) så blir priset 409 kr/mån.
Så i vilket fall så är det dyrare än Bredbandsbolaget.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av Mayth:

Svarstider kommer troligen bli bättre med Telia. Framförallt nedåt i Europa. Har du haft få avbrott med BBB som kommer du med största sannolikhet ha det med Telia åxå. Efter min erfarenhet så är det kvaliten på ledningen man har hem som är största boven när det gäller avbrott eller driftstörningar.

Mvh
Mattias

Tack för omfattande svar. Svarstid är det viktigaste för mig som spelar FPS.

Skrivet av PowerNet:

Har du endast ADSL bredband, ingen telefoni?
Om du endast har bredbands via ADSL så skulle priset hos telia bli 418 kr/månad för "Bredband 8"
nedhastighet: 6-8 Mbit/s
upphastighet: upp till 0,8 Mbit/s

Så Telia´s blir dyrare om du inte har telefoni, med telefoni hos Telia (bredbandstelefoni/IPtelefoni) så blir priset 409 kr/mån.
Så i vilket fall så är det dyrare än Bredbandsbolaget.

Jag har också hemtelefoni. Priset för bredband 8 är 329kr/mån, bredband 30 359kr/mån när jag skriver in min adress hos Telia. Kan dock inte välja högre än 8, men konstigt att vi får olika prisförslag.

Permalänk
Skrivet av trollhattan:

BBB har tagit bort alla tjänster via ADSL utom Bredband 24 som kostar 389/månad.
(Dom har också Bredband 40 och 60 via VDSL2)

Det lär ju vara samma station och du bär få snarlik hastighet, däremot kanske du får bättre peering med Telia.

Ser det nu, men det står Bredband 8 på fakturan. Min hastighet är ganska exakt 10/0.9mbit/s. Så inga 12-24 mbit här inte. Vad är peering?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Googolplex:

Tack för omfattande svar. Svarstid är det viktigaste för mig som spelar FPS.

Jag har också hemtelefoni. Priset för bredband 8 är 329kr/mån, bredband 30 359kr/mån när jag skriver in min adress hos Telia. Kan dock inte välja högre än 8, men konstigt att vi får olika prisförslag.

Då om du flyttar din hemtelefoni till Telia och kör IP telefoni så blir det 409 kr/mån för Bredband 8.
418 kr (329 + 89) är Bredband 8 + "hel ledning" avgift om man inte har någon telefoni alls.
Har du annan telefoni (analog) hos en annan operatör så är det ju såklart även där 329 kr som det blir för Bredbandet.

Så:
Bredband 8:
Utan telefoni: 418 kr
Med analog telefoni hos annan operatör så blir det 329 kr/mån
Med IP telefoni hos Telia så blir det 409 kr/mån inkl IP telefoni.

"Bredband via telejacket förutsätter att du har fast telefoni annars tillkommer en så kallad nätavgift á 89 kr/månad."

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Ser det nu, men det står Bredband 8 på fakturan. Min hastighet är ganska exakt 10/0.9mbit/s. Så inga 12-24 mbit här inte. Vad är peering?

Peering är i grunden vilka leverantörer(ISP's) som utbyter data med varandra. (Massvis med "politik" och stora summor pengar osv. inblandat här.) Vad jag vet så är det telia som står för den mesta kommunikationen med omvärden och de flesta ISP's som vi har här i sverige hyr bandbredd utanför landet från telia.

I stora drag så gör detta att de flesta ISP's i sverige behöver routa all sin trafik till en punkt där de utbyter data med telia innan den kan komma utanför landet medans telia inte har några sådana begränsningar på sig.

Edit: Här är ett ett företag som har "peering" punkter. https://www.netnod.se/ix/members. Den sidan visar vilka ISP's de har anslutna till sig och vart de finns.

Hoppas att det var förståeligt och ger ett liten uppfattning om hur det funkar.
Mvh
Mattias

Permalänk

Har du möjlighet till VDSL2? Har vdsl 30 här hemma, kostar 359 i månaden. Från Telia ska tilläggas

Edit: Just det ja, är väldigt nöjd måste jag också säga

Visa signatur

CCNP R&S

Permalänk
Medlem

allt är bättre än BBB/telenor.

Visa signatur

WIDOW | Debian, Windows 7 | i5-4670K | Corsair H110 | MSI Z87-G45 GAMING | 16GB DDR3-1600MHz(2x8GB) | 2xKingston 120GB | 1TB WD black | 1TB Seagate | XFX AMD Radeon R9 280 DD 3GB | Fractal Design Define R5 | Corsair CX750M | 3x24" Asus VE247h 1080p |
Dell Dimension 4100 | Win98SE | Pentium III 1GHz | 512MB RAM | Sound Blaster Live! 24-bit | Geforce3 Ti 200 64MB AGP | Dual 1.44MB FDD | DVD-ROM | CD-RW |
Socket 7 Pentium | MS-DOS 6.22 | Pentium MMX 200MHz | 64MB RAM | nVidia Riva TNT2 | Yamaha Audician 32 Plus | Dual 1.44MB FDD |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

Peering är i grunden vilka leverantörer(ISP's) som utbyter data med varandra. (Massvis med "politik" och stora summor pengar osv. inblandat här.) Vad jag vet så är det telia som står för den mesta kommunikationen med omvärden och de flesta ISP's som vi har här i sverige hyr bandbredd utanför landet från telia.
I stora drag så gör detta att de flesta ISP's i sverige behöver routa all sin trafik till en punkt där de utbyter data med telia innan den kan komma utanför landet medans telia inte har några sådana begränsningar på sig.
Hoppas att det var förståeligt och ger ett liten uppfattning om hur det funkar.
Mvh
Mattias

Nja.
I peeringen så är det varken politik eller pengar inblandade.
Vid peering så utbyter operatörerna trafik utan att ta betalt, eller betala en annan operatör. Det som däremot kostar vid peering är att få koppla in sig hos en knutpunlkt (IX), i Sverige sker det via Netnod i första hand, men även diverse mindre knutounkter finns. Netnod tar då betalt för att operatörerna ska få ansluta sig till den knutpunkten, det är då för att täcka omkostnader Netnod har för utrustning (switchar/routrar, kraftaggregat, UPS, serverrum osv) personal, och andra kostnader Netnod har.

Men själva peeringen i sig är ingen kostnad för operatörerna.

Ser man på den operatören som är "bäst" internationellt sätt, i både kapacitet och finns på flest orter så är det utan tvekan TSIC (TeliaSonera International Carrier) som rankas som en av världens största operatörer och tillhör det så kallade "Tier 1" laget (som i princip består av 17 operatörer i hela världen).

Sen så finns det en bunt svenska operatörer som har mycket god internationell kapacitet med, ex TDC, Telenor.
Både Telia och Telenor är delägare i flera fiberkablar som går mellan EU/USA osv.
Men den operatören som finns representerad på flest ställen av de svenska är TSIC utan tvekan, vilken som sagt räknas till en av världens största operatörer

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Räkna med att inte komma i kontakt med kundtjänst dom är överbelastade till 10000%, eller underdimensionerade . Om du säger upp.

Kolla kommentarer från andra på deras facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nja.
I peeringen så är det varken politik eller pengar inblandade.
Vid peering så utbyter operatörerna trafik utan att ta betalt, eller betala en annan operatör. Det som däremot kostar vid peering är att få koppla in sig hos en knutpunlkt (IX), i Sverige sker det via Netnod i första hand, men även diverse mindre knutounkter finns. Netnod tar då betalt för att operatörerna ska få ansluta sig till den knutpunkten, det är då för att täcka omkostnader Netnod har för utrustning (switchar/routrar, kraftaggregat, UPS, serverrum osv) personal, och andra kostnader Netnod har.

Men själva peeringen i sig är ingen kostnad för operatörerna.

Ser man på den operatören som är "bäst" internationellt sätt, i både kapacitet och finns på flest orter så är det utan tvekan TSIC (TeliaSonera International Carrier) som rankas som en av världens största operatörer och tillhör det så kallade "Tier 1" laget (som i princip består av 17 operatörer i hela världen).

Sen så finns det en bunt svenska operatörer som har mycket god internationell kapacitet med, ex TDC, Telenor.
Både Telia och Telenor är delägare i flera fiberkablar som går mellan EU/USA osv.
Men den operatören som finns representerad på flest ställen av de svenska är TSIC utan tvekan, vilken som sagt räknas till en av världens största operatörer

I just fenomenet peering som sådant ja visst den som sker utan politik och pengar. Men ett sådant företag som Telia i detta fallet. Vad skulle de tjäna på att släppa in en liten ISP på sitt nät? Inget utan att den lilla ISP'n betalar för det. De köper en uppkopling uppåt i hierarkin på samma sätt som privatpersoner gör. Sen betalar de flesta ISP's även transit avgifter till "Tier 1" Gänget. I vissa fall ganska så stora sådana.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mayth:

I just fenomenet peering som sådant ja visst den som sker utan politik och pengar. Men ett sådant företag som Telia i detta fallet. Vad skulle de tjäna på att släppa in en liten ISP på sitt nät? Inget utan att den lilla ISP'n betalar för det. De köper en uppkopling uppåt i hierarkin på samma sätt som privatpersoner gör. Sen betalar de flesta ISP's även transit avgifter till "Tier 1" Gänget. I vissa fall ganska så stora sådana.

Mvh
Mattias

Peering används främst där både mottagande och avsändande part skickar/tar emot likvärdig mängd information, och då istället för att det ska debiteras 10 Gbit/s trafik av Telia till Telenor, och sedan att Telenor ska debitera för att ta emot 10Gbit/s trafik från Telia så sker det utan någon kostnad av båda operatörerna.
Således, så vid liknande trafikflöde mellan operatörerna så används peering.
Men är det en liten operatör (ex en lokal operatör inom en stad, eller ort, eller län eller liknande mindre) så köper den operatören oftast transit av en större operatör, ex av Telia, TDC, Telenor, IP-Only eller annan operatör som "bär" trafiken för den mindre operatören mot en kostnad, vanligen under 20 kr/ Mbit som nyttjas.

Men en mindre operatör kan ju även peera med vissa operatörer direkt, men skicka viss trafik via transit länken/kapaciteten för att således nå fler operatörer.

Så Telia skulle inte tjäna på att släppa in en liten ISP i sitt nät med peering om trafiken från den lilla ISP´n överstiger trafiken som går från Telia till den mindre ISP´n, då peering i grunden bygger på att båda operatörerna ska utbyta trafik, och då i likvärdig mängd för att "kvitta" trafiken och inte behöva betala för transit, vilket det annars skulle vara.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Skrivet av PowerNet:

Då om du flyttar din hemtelefoni till Telia och kör IP telefoni så blir det 409 kr/mån för Bredband 8.
418 kr (329 + 89) är Bredband 8 + "hel ledning" avgift om man inte har någon telefoni alls.
Har du annan telefoni (analog) hos en annan operatör så är det ju såklart även där 329 kr som det blir för Bredbandet.

Så:
Bredband 8:
Utan telefoni: 418 kr
Med analog telefoni hos annan operatör så blir det 329 kr/mån
Med IP telefoni hos Telia så blir det 409 kr/mån inkl IP telefoni.

"Bredband via telejacket förutsätter att du har fast telefoni annars tillkommer en så kallad nätavgift á 89 kr/månad."

Alltid något lurt i det finstila. Men för 409kr/mån är det utan tvekan en bättre deal, jag kan ju lika väl byta telefon också. BBB tar dessutom en aviavgift på 40kr.

Ringer imorgon o löser något, blir med all sannolikhet byte till Telia. Tack för hjälpen.

Permalänk
Skrivet av lappen81:

Räkna med att inte komma i kontakt med kundtjänst dom är överbelastade till 10000%, eller underdimensionerade . Om du säger upp.

Kolla kommentarer från andra på deras facebook

Måste säga att jag aldrig upplevt detta trots att jag varit kund hos dem senaste ~5 åren. Däremot var det ett jäkla strul med att säga upp TV från BBB vilket funkade kasst, dock inte pga. långa telefonköer.

I samband med att jag flyttar om två veckor ringde jag för att säga upp bredbandet, och fick nog inte vänta mer än 3-4 minuter då. Nu visade det sig dock att de hade ett bättre erbjudande på VDSL2 än telia, så kommer behålla dem ändå. Telia kunde varken erbjuda 60Mbit och var dessutom dyrare.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det spelar sån stor roll, för Telenor har t.ex egen fiber struktur till typ 10st länder i EU. Telia och Telenor har även gått ihop och kommer sammarbeta i Danmark. Sedan så vet jag att Telenor kör peer mot Level3 som i sin tur kör peer mot TSIC.

När det gäller frågan i sig så skiljer sig nog inte ping så pass mycket att man skulle välja Telia över BBB(Telenor). Jag skulle snarare valt Telia så man slipper BBB's låsta Zyxel modem om det nu skulle vara nåt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lappen81:

Räkna med att inte komma i kontakt med kundtjänst dom är överbelastade till 10000%, eller underdimensionerade . Om du säger upp.

Kolla kommentarer från andra på deras facebook

Ringde Teknisk support precis och kom fram efter en kvart så det kanske börjar ordna upp sig.

Permalänk
Medlem

Gäller det ADSL / VDSL skulle jag garanterat ta Telia alt Tele2.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB