Permalänk

Vad händer på Bredbandsbolaget?

Hej!

Läser lite på deras facebook där folk är rasande på deras kundservice. Ingen verkar jobba där. Kunder väntar i flera timmar på att få prata med någon, vissa blir avbrutna andra lägger på i ren frustration. Är det någon här som jobbar på BBB och kan ge oss en insyn?

Hittade denna länk.

Signade precis upp mig och väntar på att den ska kicka igång. Verkar nog få vänta ett tag...

Permalänk
Medlem

De har väl flyttat alla tele2 kunder till BBB men inte utbildat nog med personal för det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Lät inte kul. Om man skulle få för sig att säga upp bredbandet av nån anledning så kan man inte nå dem?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Jo det är väl antalet kunder som kommer in från Tele2 sedan så skulle jag nog tro att det kommer in samtal rätt ofta angående grejen med zyxel modemet eftersom folk inte kan logga in på det och öppna portar eller liknande. Sedan så har de nog nåt och göra med själva migreringen som inte gått smidigt så folk ringer ingen, sä länge allt fungerar så ringer ju inte folk

Fortsätter det såhär så dröjer det inte länge förrän Norska Telenor på ett eller annat sätt äger eller helt klart dominerar hela Sveriges IT infrastruktur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jo det är väl antalet kunder som kommer in från Tele2 sedan så skulle jag nog tro att det kommer in samtal rätt ofta angående grejen med zyxel modemet eftersom folk inte kan logga in på det och öppna portar eller liknande. Sedan så har de nog nåt och göra med själva migreringen som inte gått smidigt så folk ringer ingen, sä länge allt fungerar så ringer ju inte folk

Fortsätter det såhär så dröjer det inte länge förrän Norska Telenor på ett eller annat sätt äger eller helt klart dominerar hela Sveriges IT infrastruktur.

Personligen är jag jättebesviken att vi fick från att vara tele2 hus då jag knappt har haft driftproblem 1 gång om året under de 5 åren vi hade dem, och ända sedan bredbandsbolaget har mitt internet blivit långsamt och jätte opålitligt.

, ibland fungerar det bra men hemsidor har blivit slöare, internet är inte i närheten av lika responsivt som tidigare och ibland blir mitt internet som sirap och fungerar knappt, hemsidor misslyckas med att ladda osv

om det stämmer att norska telenor snart tagit över hela infrastukturen så vill jag ha en lag som ser till att det inte blir möjligt, satans vilken dålig drift de har, tar man över så många kunder så får man se till att de har kapacitet för det för jag vill inte att sverige ska stanna i sin infrastruktur service och utveckling, vi får inte bli som amerika,

Permalänk
Medlem

Förutom att BBB ville flytta en till ett dyrt TV-abonnemang och inte har några vidare rutiner för kabel-tvkunder så är det inga problem om man väl kommer i kontakt med dem. De ville och kunde dock inte ändra TV-paketet innan man flyttades. Så småning om kommer det in i samma system och bör inte vara farligare än att vara kund av deras tidigare produkter. Nu när fler har flyttats så kommer det säkert fler samtal. När jag flyttades gick det att komma fram både över telefon och över e-post. Gått bra sedan flytten, och var inte som att Tele2 utvecklade sin tjänst i vilket fall som helst. Det finns gott om konkurrenter till Telenor i Sverige. Många som varit fristående blir dock uppköpta av de större. Telia är riktigt stora på fiber och stadsnät nu. Både Telia och Telenor går numera under flera olika varumärken och utbud. De som står för infrastruktur blir snarare färre, finns gott om tjänsteleverantörer däremot. Det finns fortfarande gott om lokala nät och är inga problem att bygga dessa eller för den delen byta operatör till dessa.

Tele2 fanns både som operatör/nätägare och tjänsteleverantör i andras nät, men inte som att de satsa på att konkurrera med sådana som Comhem på fiber och fiberkoax. Bredbandsbolaget hade inte fiberkoax sedan tidigare. Så är inte den största konkurrenten som svalde allt ändå. Frank fortsätter med sina telefoner. Är väl enbart Tele2s fel om ni tycker det är fel, det är de som inte ville satsa något på deras nät längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förutom att BBB ville flytta en till ett dyrt TV-abonnemang och inte har några vidare rutiner för kabel-tvkunder så är det inga problem om man väl kommer i kontakt med dem. De ville och kunde dock inte ändra TV-paketet innan man flyttades. Så småning om kommer det in i samma system och bör inte vara farligare än att vara kund av deras tidigare produkter. Nu när fler har flyttats så kommer det säkert fler samtal. När jag flyttades gick det att komma fram både över telefon och över e-post. Gått bra sedan flytten, och var inte som att Tele2 utvecklade sin tjänst i vilket fall som helst. Det finns gott om konkurrenter till Telenor i Sverige. Många som varit fristående blir dock uppköpta av de större. Telia är riktigt stora på fiber och stadsnät nu. Både Telia och Telenor går numera under flera olika varumärken och utbud. De som står för infrastruktur blir snarare färre, finns gott om tjänsteleverantörer däremot. Det finns fortfarande gott om lokala nät och är inga problem att bygga dessa eller för den delen byta operatör till dessa.

Tele2 fanns både som operatör/nätägare och tjänsteleverantör i andras nät, men inte som att de satsa på att konkurrera med sådana som Comhem på fiber och fiberkoax. Bredbandsbolaget hade inte fiberkoax sedan tidigare. Så är inte den största konkurrenten som svalde allt ändå. Frank fortsätter med sina telefoner. Är väl enbart Tele2s fel om ni tycker det är fel, det är de som inte ville satsa något på deras nät längre.

well då var det ju bättre än jag trodde, men rädslan finns där att för varje aktör som lämnar nätet ökar riskerna om det visar sig att sverige tillslut skulle uppdelat i 3 olika segment och företagen nöjer sig med området de har som i det ser ut i usa just nu nu och folk blir låsta till en operatör som till mitt område där var det tele2 som satsade och drog så vi kunde få upp till en gbit eller 750/750 även om jag nöjde mig med 250/250,

fast detta spelar såklart ingen roll om säg usa sumpar net neutrality,
en positiv sak som hände dock att i usa är att fcc bestämde lobbyister till trots att man inte kalla det för bredband om det var under 25 mbits, vissa ville såklart ta det till 100 mbits vilket hade varit bättre men företagen i usa menade at 4 - 6 mbits var tillräckligt för säg netflix:P

Permalänk
Medlem

Det är ingen här som ger ett av oligopolbolagen koncessioner och regional/lokal ensamrätt att leverera bredband. Så fungerar det inte i Sverige. Vem som helst får bygga och alla får förhandla med markägare på samma villkor. Det är inte helt ovanligt med att en lägenhet har möjlighet att välja mellan tre olika fysiska lösningar, t.ex. fiberkoax, fiberlan och fiber från tre olika operatörer. Två olika är desto vanligare däremot.

Det är för det mesta husägaren som bestämmer vilket nät man blir tvingad att använda, men att grannhuset har en viss lösning och operatör hindrar inte att något annat väljs. Ofta kan också ett hus som binder upp sig till en tjänsteleverantör senare byta så att det går att välja mellan flera tjänsteleverantörer när avtalet går ut, eller helt enkelt ansluta sig till något annat nät. Går ofta att välja mellan lokala stadsnät där själva infrastrukturen lokalt ägs av t.ex. kommun eller Telia för villaägare. Ska du ha Comhem till ett radhusområde eller fiber från bredbandsbolaget är det ju föreningen som bestämmer detta. De har inte delat upp marknaden så hårt, och karteller är ju dessutom olagligt. I USA så är det vanligt med kabeloperatörer som är ensamma i respektive städer och det är också vanligt att ansluta sig till kabelnätet som småhus/villaägare. Här finns ofta både Comhem och Tele2 som nu flyttar alla till BBB i samma städer när vi pratar koax/kabelnät. Däremot brukar fastighetsbolag välja lösning och operatör. Ser inte hur man skulle tvinga dessa att erbjuda flera olika fysiska lösningar. Många erbjuder både bredband via kabeltv och fiber/lan från olika operatörer däremot. TV-tjänster är knutna till lösningen som nätet/operatören har i högre utsträckning än tjänsteleverantör för bredband däremot.

De stora är dock Telia, Comhem och Telenor/BBB. Även om många lokala stadsnät ägs av andra än dessa så behöver dessa också anslutas till en så kallad kommunikationsoperatör, en del stadsnät är själva drift/kommunikationsoperatör och har avtal med tjänsteleverantörer som erbjuds där eller så har de har avtal med bolag som främst ägs av de tre nämnda eller något mer lokalt alternativ. Mesta av konkurrensen blir mellan Telias, Comhems och Telenors egna olika bolag/varumärken. Däremot finns det ju ingen möjlighet att låsa in folk så att man blir fast. Telia och Telenor levererar i högre grad så kallade öppna nät, där man kan välja tjänsteleverantör, de fungerar också som sagt som (kommunikations-)operatör till lokala stadsnät, och stadsnät, byalag med mera brukar kunna byta operatör genom åren. Ibland agerar olika delar av samma koncern oberoende av varandra och erbjuder samma tjänster. Det är inte riktigt som elnätsbolag eller att en äger allt ännu. Det är inte som vatten och avlopp.

Behöver man gräva in nytt kan man ju så länge någon är intresserad av att erbjuda det, och kostnaden för denna sista bit är inte astronomisk. Tur är väl det. Transformatorstationer, distributionsnät och liknande är lite dyrare däremot så där handlar det om naturliga monopol och regleras därför. Liknande hade behövts om bara en kunde dra fram fiber till ett område också. Nu är det inte så. Det är ekonomiskt försvarbart att dra fiber till ett område eller flerbostadshus om tillräckligt många ansluter sig.

Byalag 10-20-30km ute på landet kanske får nöja sig med att bygga eget nät, men de kan välja mellan kommunikationsoperatörerna (som mycket väl kan vara någon som inte har någon fiberanslutning till orten sedan tidigare – eller någon som hyr in sig på de förbindelser som finns) och de kan dessutom välja sk öppna nät där kunden kan välja tjänsteleverantör.

Inget av detta har med Tele2 eller kundtjänst att göra.

Permalänk
Avstängd

Som BBB kund kan jag intyga att deras kundservice är fullständigt Bedrövlig. Jag har nyligen fått möjligheten till fiber, och har vid ett flertal tillfällen försökt nå deras service för att säga upp mitt abonnemang.

"Kötiden är beräknad 11 minuter" brukar den säga på ett ungefär, och nu ska jag inte överdriva men vid varje tillfälle har jag fått vänta över 35-40 minuter, och då har jag lagt på fullständigt förbannad!

Om någon på bredbandsbolaget ser detta, ni är Sveriges Sämsta operatör.

Permalänk
Skrivet av Michaelscott:

Som BBB kund kan jag intyga att deras kundservice är fullständigt Bedrövlig. Jag har nyligen fått möjligheten till fiber, och har vid ett flertal tillfällen försökt nå deras service för att säga upp mitt abonnemang.

"Kötiden är beräknad 11 minuter" brukar den säga på ett ungefär, och nu ska jag inte överdriva men vid varje tillfälle har jag fått vänta över 35-40 minuter, och då har jag lagt på fullständigt förbannad!

Om någon på bredbandsbolaget ser detta, ni är Sveriges Sämsta operatör.

Gör som svärfar gjorde, han skulle säga upp sitt abonnemang hos dem, då var kötiden superlång, så han la på sen ringde han upp och tryckte för nytt abonnemang istället, då kom han fram på en gång varpå han sa upp sitt abonnemang.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michaelscott:

Som BBB kund kan jag intyga att deras kundservice är fullständigt Bedrövlig. Jag har nyligen fått möjligheten till fiber, och har vid ett flertal tillfällen försökt nå deras service för att säga upp mitt abonnemang.

"Kötiden är beräknad 11 minuter" brukar den säga på ett ungefär, och nu ska jag inte överdriva men vid varje tillfälle har jag fått vänta över 35-40 minuter, och då har jag lagt på fullständigt förbannad!

Om någon på bredbandsbolaget ser detta, ni är Sveriges Sämsta operatör.

Skicka ett rekommenderat brev.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Historiskt har jag aldrig haft problem med BBB deras kundtjänst har varit väldigt hjälpsam de få gångerna jag har behövt dom, men nu här i förra veckan bara dog wifi't. Har väl alltid varit skit på detta jävla thompson modem så man måste in i web ui't en gång i veckan och resetta för att wifi ska komma igång igen men nu när de tagit bort web ui't kan jag inte ens göra det. Försökt ringa kundtjänst några gånger och oavsett vilken tid man ringer så är "förväntat väntetid över 1 timme" fan fuck that shit. Slutade med att jag bryggade modemet och gick och köpte en egen router istället.. Tvi vale. Väldigt sugen på att undersöka att byta operatör nu

Permalänk

Ingen som jobbar där eller känner någon som gör? Det måste ju vara kaos på deras kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ingen här som ger ett av oligopolbolagen koncessioner och regional/lokal ensamrätt att leverera bredband. Så fungerar det inte i Sverige. Vem som helst får bygga och alla får förhandla med markägare på samma villkor. Det är inte helt ovanligt med att en lägenhet har möjlighet att välja mellan tre olika fysiska lösningar, t.ex. fiberkoax, fiberlan och fiber från tre olika operatörer. Två olika är desto vanligare däremot.

Det är för det mesta husägaren som bestämmer vilket nät man blir tvingad att använda, men att grannhuset har en viss lösning och operatör hindrar inte att något annat väljs. Ofta kan också ett hus som binder upp sig till en tjänsteleverantör senare byta så att det går att välja mellan flera tjänsteleverantörer när avtalet går ut, eller helt enkelt ansluta sig till något annat nät. Går ofta att välja mellan lokala stadsnät där själva infrastrukturen lokalt ägs av t.ex. kommun eller Telia för villaägare. Ska du ha Comhem till ett radhusområde eller fiber från bredbandsbolaget är det ju föreningen som bestämmer detta. De har inte delat upp marknaden så hårt, och karteller är ju dessutom olagligt. I USA så är det vanligt med kabeloperatörer som är ensamma i respektive städer och det är också vanligt att ansluta sig till kabelnätet som småhus/villaägare. Här finns ofta både Comhem och Tele2 som nu flyttar alla till BBB i samma städer när vi pratar koax/kabelnät. Däremot brukar fastighetsbolag välja lösning och operatör. Ser inte hur man skulle tvinga dessa att erbjuda flera olika fysiska lösningar. Många erbjuder både bredband via kabeltv och fiber/lan från olika operatörer däremot. TV-tjänster är knutna till lösningen som nätet/operatören har i högre utsträckning än tjänsteleverantör för bredband däremot.

De stora är dock Telia, Comhem och Telenor/BBB. Även om många lokala stadsnät ägs av andra än dessa så behöver dessa också anslutas till en så kallad kommunikationsoperatör, en del stadsnät är själva drift/kommunikationsoperatör och har avtal med tjänsteleverantörer som erbjuds där eller så har de har avtal med bolag som främst ägs av de tre nämnda eller något mer lokalt alternativ. Mesta av konkurrensen blir mellan Telias, Comhems och Telenors egna olika bolag/varumärken. Däremot finns det ju ingen möjlighet att låsa in folk så att man blir fast. Telia och Telenor levererar i högre grad så kallade öppna nät, där man kan välja tjänsteleverantör, de fungerar också som sagt som (kommunikations-)operatör till lokala stadsnät, och stadsnät, byalag med mera brukar kunna byta operatör genom åren. Ibland agerar olika delar av samma koncern oberoende av varandra och erbjuder samma tjänster. Det är inte riktigt som elnätsbolag eller att en äger allt ännu. Det är inte som vatten och avlopp.

Behöver man gräva in nytt kan man ju så länge någon är intresserad av att erbjuda det, och kostnaden för denna sista bit är inte astronomisk. Tur är väl det. Transformatorstationer, distributionsnät och liknande är lite dyrare däremot så där handlar det om naturliga monopol och regleras därför. Liknande hade behövts om bara en kunde dra fram fiber till ett område också. Nu är det inte så. Det är ekonomiskt försvarbart att dra fiber till ett område eller flerbostadshus om tillräckligt många ansluter sig.

Byalag 10-20-30km ute på landet kanske får nöja sig med att bygga eget nät, men de kan välja mellan kommunikationsoperatörerna (som mycket väl kan vara någon som inte har någon fiberanslutning till orten sedan tidigare – eller någon som hyr in sig på de förbindelser som finns) och de kan dessutom välja sk öppna nät där kunden kan välja tjänsteleverantör.

Inget av detta har med Tele2 eller kundtjänst att göra.

tack så mycket nu känner jag peace of mind igen^^

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå Telenor som äger BBB och inte Tele2?

Visa signatur

MOBO: MSI Gaming Pro Z270 CPU:Intel Core i7-7700K @ 4,20ghz
PSU:EVGA 750G2 Chassi:Fractal Design Meshify C
SSD1:Samsung 840 250GB SSD2:Samsung 850 500GB
RAM:Corsair 32GB@3200mhzGPU: GTX1080 Founders Ed 8GB

Permalänk
Medlem

De senaste veckorna har jag ringt flera gånger till dem pga lite olika skäl, aldrig väntat mer än 10-20 minuter, ringde senast i förrgår pga mitt mobila bredband som varit krångel med bland annat plus min hemtelefoni pga en ny telefondosa som inte gör riktigt som den ska, tror det är sammanlagt sådär 10+ samtal totalt
Så, hur kommer det sig att jag kommit fram utan problem, det är väl samma personal som tar emot för iptelefonin som för bredbandet?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

All jävla skam över BBB säger jag. Är själv gammal tele2-kund och där har allt fungerat fint med mitt fiber-bredband. Inte nog med att jag iom BBB:s uppköp fick dyrare månadskostnad för exakt samma tjänst, så slutade skiten också fungera i något dygn.

Jag ringde supporten, fick sitta 52 minuter i telefonkö bara för att få öppna ett ärende om att mitt internet inte fungerade. De började dessutom yra att det var min router som det var fel på vilket är totalt skitsnack. Felet låg i att de hade för få ip-adresser att dela ut till oss kunder, vilket gjorde att de fick uppgradera sin utrustning (antar jag) för att det skulle fungera för mig och närmsta grannarna. Skapligt kasst förberedda de verkar på att ta över för tele2.

De har en riktig jäkla uppförsbacke att jobba igen nu. Så fort jag får möjlighet att koppla in en annan leverantör i mitt jack så kommer BBB ryka all världens väg, sämsta leverantören jag upplevt faktiskt.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av godspeed:

De senaste veckorna har jag ringt flera gånger till dem pga lite olika skäl, aldrig väntat mer än 10-20 minuter, ringde senast i förrgår pga mitt mobila bredband som varit krångel med bland annat plus min hemtelefoni pga en ny telefondosa som inte gör riktigt som den ska, tror det är sammanlagt sådär 10+ samtal totalt
Så, hur kommer det sig att jag kommit fram utan problem, det är väl samma personal som tar emot för iptelefonin som för bredbandet?

Det brukar sitta dedikerad personal för vissa tjänster speciellt sådant med en lättare felsökning ex telefoni (lite i stil med har du kopplat ur och in kontakten?). Vilket gör att dessa samtal går fort och kan städas undan mycket snabbare än internet support samtalen som kräver en djupare felsökning innan det skickas vidare, det är extremt mycket handhavande fel.

Även om du trycker för IP telefoni men säger att det gäller vanlig telefoni så blir du troligen kopplad (gäller antagligen för samtliga tjänster). Om det sedan är samma person eller den som sitter bredvid som svarar är en annan sak.

Kanske ska förtydliga att jag inte jobbar på bredbandsbolaget.

Nu vet inte jag riktigt vart det finns några siffror på antal kunder men kollar men bredbandskollens statistik så görs det ca 3 så många tester från Bredbandsbolaget kunder jämfört med Tele2 Swipnet, vilket bör betyda en ganska stor ökning av antal kunder.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Hitman:

Nu vet inte jag riktigt vart det finns några siffror på antal kunder

Läser du artikeln som länkades så rör det sig om över 300.000 kunder som skall migreras från Tele2 till BBB som skall vara klart fram till Maj. Det är inte direkt en liten del kunder när det handlar om Sverige. Även om de bara migrerat 50.000 kunder så länge och det inte genomförs smidigt och om bara 10% ringer in och felanmäler så skulle 5000 samtal, även om det är utspritt under en vecka, vara väldigt många samtal. Och det finns ingen nät relaterad support i hela Sverige som skulle klara det trycket, särskilt eftersom person troligtvis ringer in kvällstid eftersom folk jobbar eller pluggar normalt.

Och när det gäller Telenor så har de över de senaste 3 åren eller så köpt BBB, Canal Digital, Open net. Glocal net(har jag för mig) och har sitt eget öppna nät som heter Open universe och skulle inte förvåna mig om Telenor kommer i framtiden börja migrera över BBB's Tele2 förvärvning av kunder till Open universe så dessa kunder får välja operatör, de är bara smarta och låter BBB's kundjänst ta smällen av all kritik istället.

Trenden jag har sett över de senaste 3-4 åren är iaf att det är klart att Telenor har som mål att ta över och dominera den svenska marknaden och från min synpunkt så verkar det som att Telia fokuserar mer på sitt mobila nät och sin fiber infrastruktur istället för kanske access nät ut mot kunder även om de köpte Zitius.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scerio:

Det är väl ändå Telenor som äger BBB och inte Tele2?

Telenor äger BBB, det stämmer. De har även köpt Tele 2s bredbandsdel.
Vidare äger de även Ownit.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro