FCC omdefinierar bredband till minst 25 Mbps

Permalänk

För att svara på frågeställningen så svarade jag 10mbit. Borde vara likvärdigt uppåt också så det inte blir 10 ner och 1 upp, då blir det inget bredband. Egentligen skulle jag vilja svara 100mbit men både tillgängligheten och priserna är inte där det ska vara än. En bredbandsuppkoppling på 100/100 borde vara standard och kosta maximalt 300 kronor per månad tycker jag.
Längtar tillbaka till studentlyan där man hade 100/100 för 60 kronor per månad... det var tider det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av afterburned:

Många argumenterar för att bredband bör fortsätta vara 10/10 eftersom många klarar sig på det. Själv har jag alltid sett namnet bredband som en hastighetsgaranti för lite mindre kunniga konsumenter som vill ha lite utöver det man klarar sig på. Därför tycker jag det är bra att de höjer hastighetsgränsen till 25Mbit/s och förhoppningsvis fortsätter att höja den i framtiden.

Stabilitetskrav är dock något som saknas och bör läggas till i kravet för att en uppkoppling ska kunna kallas för bredband.

Bra formulerat. Jag tänkte först rösta på just 10Mbit då jag hade klarat mig ok på det men det är ju faktiskt 2015 nu och "bredband" blir ju (nästan) samma sak som en internetuppkoppling om man sätter gränsen så låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimpur:

Hade definierat Bredband till Fiber oavsett hastighet. ADSL tycker jag inte ska räknas som bredband.

Förstår att man kan tänka så. Men jag har å andra sidan DSL och stabilt 63mbit ner 15mbit upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Även fast kraven är för låga (i min mening borde 10/10 obegränsat räknas som bredband och inget annat) i Sverige och EU så är våran situation lååångt mycket bättre än stackars USA där ISPn äger kabeln. Tänk om hela Sverige var indelat i Telia, Telenor och Comhem zoner, och bor du i en zon så får du finna dig med den ISPn, för så ser USA ut...

Skickades från m.sweclockers.com

Gillade ditt inlägg, mest för att det är precis sådär det är på vissa ställen i Sverige. Där jag bor kunde man endast få ComHem tills för ett par månader sedan.

Permalänk
Medlem

Mina 18/3 via adsl e klent. Ligger fiber mindre än 500m från mitt hus. betalar över 500kr i månaden för de om man räknar med den fasta tele linjen jag e tvungen att ha. De e *BIP* ej ok

Visa signatur

ORD POLISER O FOLK SOM STÖR SEJ PÅ SÄTTET JAG SKRIVER HITTA ER EN VETTIG MENING ME LIVET IST FÖR SOM I MITT FALL HACKA PÅ EN MED ETT HANDIKAP. FÖR DE E BARA TRÖTTSAMT

Permalänk
Inaktiv

Definitionen kom att bli en term då IDE kablar fanns i datorer.. idag kör jag kablar som klarar mer än ATA133, de är mindre och breda kablar är för daterade datorer.. definitionen spelar vilken roll?

Permalänk
Medlem

så 10/10 fiber och 4g uppkoppling på mobilen som fixar 35/5 ska alltså då räknas som bredband medans fiber inte räknas som bredband pga av hastigheten??

skulle nog mer sagt att allt utom fiberuppkopplingar inte får kallas bredband

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Förstår att man kan tänka så. Men jag har å andra sidan DSL och stabilt 63mbit ner 15mbit upp.

och hur är responstiden? min fiberuppkoppling pendlar mellan 1-7ms beroende på vilken mätserver jag väljer genom speedtest i Sverige/Danmark

gjorde detta test nyss

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Å där gick jänkarna ned i antalet bredbands-innehavare från 1 procent till 1 promille.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Då sitter jag med ett halvt bredband. Min nedladdning klagar jag inte så mycket på, men min uppladdning kan vara bättre. ADSL 24/1 men får ut ca 15/1. Jag kryssade också i 10/10 som minimum för att det ska kallas bredband

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

256 kbit/s kan ju inte vara bredband. Det går ju inte ens streama video då.
Patetiskt lånsamt.

Även PTS borde höja ribban, ja 2 mbit/s var bredband för 15 år sedan. Tiderna förändras.

Som förväntat så ville dom amerikanska internetleverantörerna gnälla för att inte behöva göra någonting för att dom har monopol och inte vill investera i ny infrastruktur då dom kan leverera en oändligt kass tjänst då dom inte har några konkurrenter.

Hursomhelst, oavsett vad dessa definitioner säger, så har iaf vi mycket bättre bredband än Amerikanerna också.

PTS borde höja definitionen för bredband till 10 mbit/s.
USA borde verkligen fixa i lagstiftningen och regelverken för att bryta ner de existerande monopolen. Det finns många som vill starta ISPer i USA men dom kan inte för dom får inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Nedströms är rätt ointressant. Vad man har i uppström är det som är intressant. Annars blir internet bara en till tv-kanal.

Nej, uppströms är för 95%+ av befolkningen rätt ointressant, då de flesta bara tar emot från internet ex, webbtv, läser mail, surfar etc och i de fallen så är det inga direkta krav på upphastigheten.

Skrivet av Mattsingen:

När man är en familj på 5 så är man väldigt glad för 100/100. Vi skulle inte klara oss med mindre vilket är ett problem när vi nu letar större boende. Det är långt ifrån alla platser som kan nå detta i södra förorterna till Stockholm.

Klart att ni skulle klara er med mindre än 100/100, webbtv/strömmad video tar inte så mycket, så 30/x (ex 30/10) skulle säkerligen egentligen räcka.
Som fler har sagt så ligger nyttjandet inte ens i närheten av vad kapaciteten kan ge, kollar man ett genomsnitt på en kund som har 100/100 så är det i genomsnitt runt 1 Mbit/s om ens det i månaden (sen finns de ju de kunderna som tankar väldigt mycket torrents osv) men många klarar sig på en bråkdel av 100/100 egentligen.
Ex 30/30 räcker och blir över för en normal familj utan problen i 95% av fallen, då det som sagt är väldigt sällan kapacitet nyttjas i större grad, utan genomsnittet ligger på under 1 Mbit/s (och mycket mindre än det om man räknar in alla bredbandskunder).

Sen så är det egentligen bättre att prata om bredband i termer som pingtider, stabilitet etc, en fiberlina som är ex 24/2 springer hästlängder kring en ADSL lina som är på 24/2, både rent hastighetsmässigt och pingtider, coh i stabilitet.
Så att bara fokusera på en viss hastighet eller så är rätt ointressant, då även en 100/100 fiberlina med dålig ping, eller packetloss likväl kan klås av en stabil ADSL lina (även om pingtider är högre, men med 0 packetloss såklart).

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Tills du blir mer än en person i ditt hushåll.

Hur kan tre stycken ha röstat på 256 Kbps?

Dom kanske sitter och headbangar till ljudet av deras 56K modem.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Nej, uppströms är för 95%+ av befolkningen rätt ointressant, då de flesta bara tar emot från internet ex, webbtv, läser mail, surfar etc och i de fallen så är det inga direkta krav på upphastigheten.

Klart att ni skulle klara er med mindre än 100/100, webbtv/strömmad video tar inte så mycket, så 30/x (ex 30/10) skulle säkerligen egentligen räcka.
Som fler har sagt så ligger nyttjandet inte ens i närheten av vad kapaciteten kan ge, kollar man ett genomsnitt på en kund som har 100/100 så är det i genomsnitt runt 1 Mbit/s om ens det i månaden (sen finns de ju de kunderna som tankar väldigt mycket torrents osv) men många klarar sig på en bråkdel av 100/100 egentligen.
Ex 30/30 räcker och blir över för en normal familj utan problen i 95% av fallen, då det som sagt är väldigt sällan kapacitet nyttjas i större grad, utan genomsnittet ligger på under 1 Mbit/s (och mycket mindre än det om man räknar in alla bredbandskunder).

Sen så är det egentligen bättre att prata om bredband i termer som pingtider, stabilitet etc, en fiberlina som är ex 24/2 springer hästlängder kring en ADSL lina som är på 24/2, både rent hastighetsmässigt och pingtider, coh i stabilitet.
Så att bara fokusera på en viss hastighet eller så är rätt ointressant, då även en 100/100 fiberlina med dålig ping, eller packetloss likväl kan klås av en stabil ADSL lina (även om pingtider är högre, men med 0 packetloss såklart).

Håller absolut inte med dig, skulle snarare säga att 95% behöver högre uppload, ju längre vi kommer i utvecklingen desto mera delar vi, säkerhetskopierar till olika ☁ tjänster för att inte tala om alla som skaffat ipkameror som kan kräva löjligt hög hastighet. När det gäller hastigheten ner beror det på vilket typ av video man streamar, i vår familj kan vi tex ha 4-6 olika som streamar allt från netflix till rena bluray filmer, till det kommer även alla andra saker och tillbehör som ska hämta info, så nja jag tycker nog att närmare hundra är att rekomendera för "aktiva" familjer. När det gäller pingen är det mestadels intresant för onlinespel då de flesta video tjänsterna buffrar stora delar under uppspelning. (gör det bättre med hög hastighet) och man ska ju inte glömma att när en högre % av banbredden används höjs pingen oftast markant vilket ställer till det för online spelare, sedan är ju paketförluster snarare ett fel som bör felanmälas och åtgärdas då det upenbarligen är ett fel. (jitter är en annan sak) /mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aragon:

Håller absolut inte med dig, skulle snarare säga att 95% behöver högre uppload, ju längre vi kommer i utvecklingen desto mera delar vi, säkerhetskopierar till olika ☁ tjänster för att inte tala om alla som skaffat ipkameror som kan kräva löjligt hög hastighet. När det gäller hastigheten ner beror det på vilket typ av video man streamar, i vår familj kan vi tex ha 4-6 olika som streamar allt från netflix till rena bluray filmer, till det kommer även alla andra saker och tillbehör som ska hämta info, så nja jag tycker nog att närmare hundra är att rekomendera för "aktiva" familjer. När det gäller pingen är det mestadels intresant för onlinespel då de flesta video tjänsterna buffrar stora delar under uppspelning. (gör det bättre med hög hastighet) och man ska ju inte glömma att när en högre % av banbredden används höjs pingen oftast markant vilket ställer till det för online spelare, sedan är ju paketförluster snarare ett fel som bör felanmälas och åtgärdas då det upenbarligen är ett fel. (jitter är en annan sak) /mvh

Nja, inte direkt.
Då kopieringen sköts automatiskt så ligger den ju "alltid" i fas i de flesta fallen, så hastigheten upp spelar mindre roll då om telen synkar en nytagen bild till ett online utrymme, IP kameror kräver inga "löjligt hög hastighet" utan en IP kamera går att köra på gammal ADSL med under 1 Mbit/s upp om man vill det (eller över 3G).
Och med Netflix så skulle ni toppa max 20-30 Mbit/s (5Mbit/s för HD på Netflix som rekkomenderad hastighet, i praktiken betydligt lägre nyttjande).
Och för bluray finns det inga tjänster än så länge, inte ens Netflix stödjer det och det är väll en fråga om de ens inom snar framtid (5-10 år) kommer stödja det i större skala, visst de har "Ultra HD" men endast mot vissa operatörer.
Nja, pingtider är relevant osvsett onlinespel eller inte, för ju lägre ping ju snabbare får du dns svar, svar på en http begäran etc och informationen kan snabbare hämtas.
Sen så på fiber så påverkas inte pingtiderna något nämndvärt om linan fylls, utan det är oftast bara på ADSL, 3G/4G som pingtider påverkas av att linan används, då ADSL, 3G/4G inte är full duplex, och att data som skickas påverkar hastigheten ned, medans det inte gör det på fiber direkt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

10/10 valde jag. Orimligt att man inte ska ha nåra databegränsningar. Vem ska betala det då?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

10/10 valde jag. Orimligt att man inte ska ha nåra databegränsningar. Vem ska betala det då?

Det är väl ingen som har databegänsning på sitt "bredband" i Sverige och det funkar väl hur bra som helst?

Visa signatur

P35-DS4 | E6750 | 8800 GTS 640 MB | 4 GB DDR2 | Intel 330 120 GB | HX520W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem

10/10 hade räckt bra som minimumhastighet för bredband tycker jag. Men men detta kanske kommer öka snitthastigheten för standardbredband en tid framöver.

Permalänk
Datavetare

Hur man uppfattar "långsammare" uppkopplingar beror rätt mycket på kapaciteten i nätet bakom anslutningen till huset. Hade tidigare ~7/7 Mbit/s som delades av 4st, det var tokstabilt på just den hastigheten oavsett tid på dagen och belastning vilket gjorde det fullt möjligt att leva med bandbredden även om Netflix blev begränsat till en person på "1080 super HD" (tog ca 5-6Mbit/s).

Sitter idag på 100/10 som enligt bredbandskollen faktiskt ger 111/12 så här på morgonen, där kanske man får tacka PST för att de röt i tidigare kring utlovad vs faktiskt bandbredd. Skillnaden nu är att under de värst belastade tiderna så kan nedströmshastigheten ibland åka ner mot 50Mbit/s, högre än 7Mbit/s men får känslan att det är en viss packet-loss under de hårdaste belastade tiderna, endast 1% packet-loss är ofta förödande för latensen över en TCP-lina.

Som andra påpekat i tråden så tycker även jag att låg latens är viktigare än riktig hög bandbredd. Beror naturligtvis på användarmönster, men jobbar man hemma, spelar eller gör andra saker som på något sätt är interaktiva blir ju latens kritiskt. När jag hade 7/7 så var ju netströmshastigheten över telefonen högre (ca 16/3 där), latensen var betydligt lägre på den förra vilket ändå gjorde upplevelsen bättre på 7/7, till och med för surf.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Landsväg. Stadsväg. Gårdsgata. Motorled. Vägfärjeled. Kostig.

ADSL, Fiber, Wifi ,4G , 3G , 56k modem?

Alla väg typer har en egen definition, motorväg tog jag för den är obehindrad, högsta hastigheten som tillåts i Sverige och flera filer.

Skrivet av Meedosh:

10/10 minimum o de måste vara fiber! Bort med adsl!

Skickades från m.sweclockers.com

Bort och bort, jag vill inte rycka internet tillgången för halva Sverige, men jag vill inte att 8/1 ska klassas som bredband heller. Betyder inte att de inte kan använda det, men det fungerar långt från alltid för att konsumera alla tjänster som nätet har att erbjuda, och är därför inte bredband i mina ögon.

Skrivet av Minsc S2:

"Bredband" för mig är en konstant internetuppkoppling som inte bryts av att telefonen ringer eller som kräver att man kopplar upp sig med modem varje gång man ska gå ut på internet.

Jag märker att min definition av bredband är förlegad med kanske en sisådär 10-15 år.

Med tanke på att jag vid denna månad, år 2000 redan fick mitt 2Mbit "bredband" så ja... en del efter

Skrivet av Curik:

Gillade ditt inlägg, mest för att det är precis sådär det är på vissa ställen i Sverige. Där jag bor kunde man endast få ComHem tills för ett par månader sedan.

Jo det träsket fastnade man snabbt i för många år sedan. Lustiga med Comhem är att de inte klarar konkurrens, utan de måste vara ensamma för att fungera.
Tyvärr är USA mycket på det sättet... dessa ISP företag bygger endast var de kan tjäna som bäst.

Skrivet av Oliver91:

så 10/10 fiber och 4g uppkoppling på mobilen som fixar 35/5 ska alltså då räknas som bredband medans fiber inte räknas som bredband pga av hastigheten??

skulle nog mer sagt att allt utom fiberuppkopplingar inte får kallas bredband

Jag kan nog acceptera 20/3 ADSL som bredband, men på gränsen. Man skickar inte så ofta stora mängder data så 2 Mbit uppström bör räcka till det mesta. VDSL fanns ju ett tag, men användbara sträckan är för kort. Kabel-TVn har de ju också skrämt upp till 50-100-250Mbit sist jag kollade.

Men min definition bygger räknat på den effektiva hastigheten. Du ska 24/7 kunna använda denna bandbredd till minst 90% (finns ju OH mm som måste tas med). I dag i Sverige så kan du beställa 24Mbit ADSL, och få 12,1Mbit, som då är "okej", eftersom definitionen är 50-100%. Där tycker jag också att man behöver tweaka, och att kunden ska betala för det han får, inte det det som de ställe in.

Eftersom 4Gs effektiva hastighet på det sättet är några få kb/s, så vinner 56k modem över 4G.
Dessa 4G ska mao få säga att de är "X"kb/s anslutning, med möjlighet upp till 80Mbit under kortare period (eller vad de nu har).

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag inte hastigheten på linan inte har något att göra med det hela för att definera något som "bredband" det har mer att göra med när man gick ifrån de uppringda internet uppkopplingarna dvs att det var en fast internet uppkoppling, ser ingen som helst andledning varför begreppet behöver utvecklas.
Hela diskussionen verkar lite snevriden kring detta i mina ögon. Varför ska leverantörerna behöva ha en hastighets standard att följa för att få kalla sin produkt "bredband" lite som att Volvo skulle behöva ha bilar som når en viss hastighet för att få kalla det bil.
Ser snarare att om vi ska börja ha hastighets reglerade begrepp så bör detta falla under ett nytt begrepp.
Vi skulle kunna kolla på andra it-relaterade standardiserade märkningar, tex nätaggrigat som använder sin 80 plus bemärkning och kanske ha ett liknande system.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Använder mig av 4G då inget annat alternativ finns. Förstår inte hur detta kan få gå under benämningen bredband då samtliga mobila bredband idag har begränsad datamängd. När denna mängd är uppnådd sänks hastigheten till blygsamma 0.2 Mbit/s eller stängs av helt. Då nås inte ens minsta gränsen på 2 Mbit/s som definierats som bredband i Sverige.

Visa signatur

AM3 FX-8350, Noctua NH-D15 ● 4x8 GB Corsair Vengeance pro 1600MHz DDR3 ● Asus M5A97 Pro ● GeForce RTX 3060 ● Seasonic Focus GX-850 ● Lian Li PC-V2100B plus II

Permalänk
Medlem

Hade 2/2 fiber för 15 år sedan, så detta är bra för utvecklingen.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk

Bredbandsmål

Skulle säga att regeringen satt sin gräns vid 100/100Mbit
Målet är iaf 100/100 till 90% av invånarna till 2020.

Bredbandsforum

Tycker med 100/100 är en lämplig gräns och jag antar att amerikanerna ändrar sin gräns då utbytet av gammal infrastruktur går för sakta.

Permalänk

100/100 Mbit/s och utan datamängdsbegränsning är bredband idagsläget för mig. 2020 så lägger jag nog ribban på 1000/1000Mbit/s.

25/3 för bredband var löjligt. 25/25 hade ju endå varit ett bra steg i rätt riktning. Internet ska inte handla om allt vi drar ner det ska ju handla om kommunikation peer-to-peer och då fungerar det inte med dålig uppladdning och datamängdsbegränsningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Hur kan tre stycken ha röstat på 256 Kbps?

Folk kommer alltid rösta på det extrema i alla undersökningar för att det är kul att göra så.

Som nästan alla sagt: 10 Mb/s är tillräckligt. Det viktigaste är att ha obegränsat tak. Tänk om det fanns ett 3G eller 4G absonemang till mobiltelefon med dessa minimumkrav. Jag skulle välja detta abonemang över allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

100mbit är ju "standardhastigheten" som t.ex brukar ingå i lägenheter (som min), så 100mbit röstade jag på.

Men nu är det ju inte 100mbit TILL Internet i en sån koppling utan i det interna husnätet. De flesta lägenhetsanslutningarna lovar ju bara 10mbit till/från Internet även om man i många fall kan få ut mer beroende på användandet från övriga hushåll.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem
Skrivet av kon87:

Vad kallas det annars?

Internet/Internetuppkoppling.

Så som vi har internet på jobbet men ej bredband.
Enligt PTS är 2Mbit bredband.. men den definitionen kan dom ju glömma och göra en ny.

Röstade på 25Mbit.

Sedan som någon föreslog att ha obegränsat med data som ett krav för att få kalla det bredband tycker jag också är bra.
Men då får inte heller mobilt bredband kallas det längre om det är begränsat och det är väl bra då det knappt är bredband om det går att använda slut på någon måndads bredband på några timmar eller en dag.. det känns inte rätt att kalla något sådant för bredband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Men nu är det ju inte 100mbit TILL Internet i en sån koppling utan i det interna husnätet. De flesta lägenhetsanslutningarna lovar ju bara 10mbit till/från Internet även om man i många fall kan få ut mer beroende på användandet från övriga hushåll.

Så kan det ju säkert vara, får dock ut 100mbit (nåja 96-98mbit kanske)...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

25/x är inte alls orimligt då det är nästan det som krävs för att en familj (~4pers) ska kunna utnyttja det utan att det påverkar varandras upplevelse. (Ex. Två som kollar Netflix, en som spelar och en som streamar musik.)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|