Köpråd speldator ca 6-7K. Kan jag behålla vissa delar från äldre dator?

Permalänk
Medlem

Köpråd speldator ca 6-7K. Kan jag behålla vissa delar från äldre dator?

Vill börja med att säga att jag inte är alls insatt i datorbygge.

Jag har en sunkig HP inköpt 2010, http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-Elite-HPE-Des...

Grafikkortet är utbytt för ca 2 år sedan till ett gtx660 som tyvärr är trasigt. Jag misstänker att PSU har varit i det klenaste laget med hänsyn till spec. ovan. Stundtals har datorn låtit som ett jetplan vid hård belastning. I alla fall får jag nu ingen bild och jag har testat på annan dator med samma resultat.

Jag har också uppgraderat minne till corsair 1333mhz ddr3 8gb ( 2 x 4) samt installerat en Intel SSD 240 gb.

Datorn används av min grabb som är 11 år. Då jag vill "framtidsäkra" datorn, är det ingen vits att byta ut till ett motsvarande grafikkort till denna dator. F.n. spelar han CS, WOW och A Creed.

Eftersom jag varken har kunskap eller tycker det är kul med datorbygge undrar jag om det är möjligt att låta t.ex Inet att bygga min dator exklusive minne och hårddisk förutsatt att minnen går att använda i en ny dator? Hur installerar jag i så fall windows då jag har win 7 OEM installerat på nuvarande hårddisk?

Jag skulle också bli oerhört tacksam för köpråd enligt ovanstående, fast då exklusive RAM,HD,Skärm och Windows.

Mvh

Paul

Permalänk
Skrivet av pege75:

Vill börja med att säga att jag inte är alls insatt i datorbygge.

Jag har en sunkig HP inköpt 2010, http://support.hp.com/se-sv/product/HP-Pavilion-Elite-HPE-Des...

Grafikkortet är utbytt för ca 2 år sedan till ett gtx660 som tyvärr är trasigt. Jag misstänker att PSU har varit i det klenaste laget med hänsyn till spec. ovan. Stundtals har datorn låtit som ett jetplan vid hård belastning. I alla fall får jag nu ingen bild och jag har testat på annan dator med samma resultat.

Jag har också uppgraderat minne till corsair 1333mhz ddr3 8gb ( 2 x 4) samt installerat en Intel SSD 240 gb.

Datorn används av min grabb som är 11 år. Då jag vill "framtidsäkra" datorn, är det ingen vits att byta ut till ett motsvarande grafikkort till denna dator. F.n. spelar han CS, WOW och A Creed.

Eftersom jag varken har kunskap eller tycker det är kul med datorbygge undrar jag om det är möjligt att låta t.ex Inet att bygga min dator exklusive minne och hårddisk förutsatt att minnen går att använda i en ny dator? Hur installerar jag i så fall windows då jag har win 7 OEM installerat på nuvarande hårddisk?

Jag skulle också bli oerhört tacksam för köpråd enligt ovanstående, fast då exklusive RAM och HD.

Mvh

Paul

det du kan spara är ju ddr3 minnen, ssd, hårddisk,

jag misstänker att inet inte kommer att vilja använda dina delar om dom ska bygga ihop den, blir det strul med en dator från inet så har ju dom support, det blir ju givetvis ingen support om dom bygger med dina delar om det sen kraschar, då ska du ju betala för felsökning + att du fått betala för monteringen.

Windows kommer du troligen få köpa igen (välj inte OEM denna gång)

angående montering så finns det alternativet att du gör det själv eller kollar med nån här på SweC som bor i närheten om dom kan hjälpa dig med montering,

att du ber nån firma använda gamla & nya delar och ta betalt för det ser ja som obefintligt,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag var otydlig. Jag skulle i sådana fall fall beställa datormontering utan HD och RAM och sedan när jag får datorn, kan jag plugga in HD och RAM. Jag kan alltid slå en pling till INet imorgon och lyssna.

Permalänk
Skrivet av pege75:

Ursäkta att jag var otydlig. Jag skulle i sådana fall fall beställa datormontering utan HD och RAM och sedan när jag får datorn, kan jag plugga in HD och RAM. Jag kan alltid slå en pling till INet imorgon och lyssna.

ja ring dom

fast troligen kommer dom inte att göra montering och installation om du inte har med HDD och RAM i köpet.

du känner ingen som kan bygga ihop datorn & installera Windows.

en hårddisk kostar runt 500kr
nya 8GB minnen 7-800kr

OS & montering ca: 1500-1700kr, om du köper allt nytt

det finns mycket du kan spara bara på den delen, om du ny bara behöver köpa nytt win för 900kr ta inte OEM.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag misstänker också att de inte kommer att göra ett halvbygge. Tack för input.