Installera ny hårddisk i PS4 - FAT32 eller NTFS på usbstickan?

Permalänk

Installera ny hårddisk i PS4 - FAT32 eller NTFS på usbstickan?

Tjena!

Imorgon ska jag installera en ny 2TB hårddisk i min PS4. Det jag undrar är; ska man ha FAT32 eller NTFS på usb-stickan man lägger firmware-filen i? Står inget om detta på Playstations guidesida på nätet. Det kanske inte spelar någon roll vilken av dem man väljer?

Tacksam för svar!
/KDA

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag tänkte med sätta in en annan disk i min ps4.
Är det någon mening med att ha en ssd ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänkte med sätta in en annan disk i min ps4.
Är det någon mening med att ha en ssd ?

Typ inte, då du behöver typ minst 500GB (om du vill ha plats för mer än två eller tre spel (ett spel är genomsnitt 30/60GB)) och en SSD på den storleken blir väldigt dyr tyvärr men det är upp till dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tjena!

Imorgon ska jag installera en ny 2TB hårddisk i min PS4. Det jag undrar är; ska man ha FAT32 eller NTFS på usb-stickan man lägger firmware-filen i? Står inget om detta på Playstations guidesida på nätet. Det kanske inte spelar någon roll vilken av dem man väljer?

Tacksam för svar!
/KDA

För mig att det ska vara FAT32

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Det ska vara FAT32 på stickan ja.
Kolla den stora ps4 tråden.
Jag har skrivit en del om hur du gör där.

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Skrivet av hejy8607:

Det ska vara FAT32 på stickan ja.
Kolla den stora ps4 tråden.
Jag har skrivit en del om hur du gör där.

Tack tack!
Men spelar det någon roll vilken av usb-portarna man använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Tack tack!
Men spelar det någon roll vilken av usb-portarna man använder?

Nej.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Jag tänkte med sätta in en annan disk i min ps4.
Är det någon mening med att ha en ssd ?

Googla/youtubea för skillnaderna.

Om du inte orkar: nej, det är inte värt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Firmware filen jag dragit ned är 758 MB. Det ska vara rätt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KDAson:

Firmware filen jag dragit ned är 758 MB. Det ska vara rätt va?

Ja.

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

exFat eller fat32. NTFS fungerar i 99% av fallen endast i windows.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Kan man inte byta intern disk i ps4an likt så man gjorde med ps3an?

Alltså det borde väl gå, även om det kanske inte är lika smidigt..?
Eller det kanske är vad vi pratar om här?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan man inte byta intern disk i ps4an likt så man gjorde med ps3an?

Alltså det borde väl gå, även om det kanske inte är lika smidigt..?
Eller det kanske är vad vi pratar om här?

Jo det är det som vi pratar om;)

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk

Installationen gick felfritt! Tack så mycket allihopa för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Kan man inte byta intern disk i ps4an likt så man gjorde med ps3an?

Alltså det borde väl gå, även om det kanske inte är lika smidigt..?
Eller det kanske är vad vi pratar om här?

Det kan man och det är typ smidigare i 4:an än 3:an

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av KDAson:

Installationen gick felfritt! Tack så mycket allihopa för all hjälp!

Vilken storlek på hårddisken blev det?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Skrivet av Destroyedbeauty:

Vilken storlek på hårddisken blev det?

2 TB vart det

Permalänk
Medlem

Det billigaste o bästa är att köpa en hybrid disk (ssd/hdd) då får man både utrymme och slipper längre laddningstider.

Permalänk
Medlem

Jo hybrid disk går ju men ska man byta hdd i ett ps4 anser jag att lagringsutrymmet är viktigast.
Du får inte plats för så mkt mer i en 1 tb hybriddisk utöver 500 gb originaldisken så att byta till en 2 tb är smartast enligt mig iaf

Visa signatur

pc-konsultens x-768 med en I7 2860QM 2,5-3,6 GHz 8 MB, 16 GB Kingston HyperX DDR3 1600 MHz
NVIDIA GeForce GTX 580M 2 GB, Intel 320 Series 160 GB SSD
500 GB 7200 RPM, Blu-ray-combo, Windows 7 Ultimate 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Det billigaste o bästa är att köpa en hybrid disk (ssd/hdd) då får man både utrymme och slipper längre laddningstider.

Hybriddisk fungerar bara om data laddas om och om igen.
Så första gången du laddar spelet går det definitivt inte fortare.

Som exempel i Assassins Creed Unity hjälper det inte mig förrän jag laddade om samma uppdrag 5 gånger.
Då fungerade det bra en stund.

Sedan byter man spel och efter några rundor återgår till föregående spel. Då skall den ladda in allt på nytt igen.
8GB flash minne som chache i en SSHD hjälper inte alltid.

Som experiment fick min PS4 en SSD en stund och detta hjälper ju då självklart alltid.

Kan säga att jag avslutade test med att även min PS4 fick en 2TB disk just för att alla spel vare sig de ligger på skiva eller laddas ner installeras på PS4.
Liten lagring ger inte många spel.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av KDAson:

2 TB vart det

Följde du konceptet i denna video, eller köpte du en hårddisk out-of-the-box?

Visa signatur

TV: Sony 49" UHD LED Smart TV KD49XE9005
Dator: Intel i7-6700HQ | 16GB | Nvidia GTX 1070 8GB | 256GB SSD+1TB HDD
Konsol: PS4 Pro 2TB SSHD + 5TB External HDD | PS3 Slim 1TB HDD | New Nintendo 3DS XL + 32GB MicroSD
Övrigt: iPhone 7 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hybriddisk fungerar bara om data laddas om och om igen.
Så första gången du laddar spelet går det definitivt inte fortare.

Som exempel i Assassins Creed Unity hjälper det inte mig förrän jag laddade om samma uppdrag 5 gånger.
Då fungerade det bra en stund.

Sedan byter man spel och efter några rundor återgår till föregående spel. Då skall den ladda in allt på nytt igen.
8GB flash minne som chache i en SSHD hjälper inte alltid.

Som experiment fick min PS4 en SSD en stund och detta hjälper ju då självklart alltid.

Kan säga att jag avslutade test med att även min PS4 fick en 2TB disk just för att alla spel vare sig de ligger på skiva eller laddas ner installeras på PS4.
Liten lagring ger inte många spel.

Kan du rekommendera en hdd som funkar minst lika bra som den som redan sitter i? Gärna en som inte är för dyr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG CX |

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med sparad data? spelen vet jag ligger i biblioteket.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Destroyedbeauty:

Följde du konceptet i denna video, eller köpte du en hårddisk out-of-the-box?

Jag köpte en vanlig hårddisk bara. Ingen sådan som han har i videon.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iller:

Hybriddisk fungerar bara om data laddas om och om igen.
Så första gången du laddar spelet går det definitivt inte fortare.

Som exempel i Assassins Creed Unity hjälper det inte mig förrän jag laddade om samma uppdrag 5 gånger.
Då fungerade det bra en stund.

Sedan byter man spel och efter några rundor återgår till föregående spel. Då skall den ladda in allt på nytt igen.
8GB flash minne som chache i en SSHD hjälper inte alltid.

Som experiment fick min PS4 en SSD en stund och detta hjälper ju då självklart alltid.

Kan säga att jag avslutade test med att även min PS4 fick en 2TB disk just för att alla spel vare sig de ligger på skiva eller laddas ner installeras på PS4.
Liten lagring ger inte många spel.

Hur många spel räcker standard disken på 500gb till ungefär då? Runt 10 bara??
Om man räknar snitt på att varje spel är mellan 40-60gb..

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Kan du rekommendera en hdd som funkar minst lika bra som den som redan sitter i? Gärna en som inte är för dyr.
Skickades från m.sweclockers.com

Finns bara en 2TB som passar officiellt
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2801355

Alternativt gör man som jag gjorde, köper denna och sprättar upp
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2539209

Skrivet av andreas_dock:

Hur många spel räcker standard disken på 500gb till ungefär då? Runt 10 bara??
Om man räknar snitt på att varje spel är mellan 40-60gb..

Spel kan ta allt från 8GB upp till 70GB (Först spelet sedan DLC).

Så om vi tar i lite i överkant på genomsnittet så säger vi att ett spel tar 50GB som är lika mycket som en Blu-ray-skiva. Då får du bara 10 spel på maskinen sen måste du börja radera för att kunna spela flera.

Läser man runt på Internet brukar man få in runt 15 spel innan gränsen är nådd i verkligheten.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Hybriddisk fungerar bara om data laddas om och om igen.
Så första gången du laddar spelet går det definitivt inte fortare.

Som exempel i Assassins Creed Unity hjälper det inte mig förrän jag laddade om samma uppdrag 5 gånger.
Då fungerade det bra en stund.

Sedan byter man spel och efter några rundor återgår till föregående spel. Då skall den ladda in allt på nytt igen.
8GB flash minne som chache i en SSHD hjälper inte alltid.

Som experiment fick min PS4 en SSD en stund och detta hjälper ju då självklart alltid.

Kan säga att jag avslutade test med att även min PS4 fick en 2TB disk just för att alla spel vare sig de ligger på skiva eller laddas ner installeras på PS4.
Liten lagring ger inte många spel.

Många utav dom filer som spelen använder är ju samma oavsett vilket uppdrag du spelar.
I Warframe t.ex. där man kan se hur fort andra medspelare laddar så är jag alltid först sen jag bytte till hybrid oavsett bana.
Skillnaden i pris mellan en 1TB SSHD och en 1TB vanlig HDD är inte sådär jätte stor heller.

Ingen som testat att stripe:a två diskar med en extern lösning btw?
typ http://www.raidsonic.de/data/products/icybox/IB-3620/datashee... med en esata -> sata kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yaroze:

Många utav dom filer som spelen använder är ju samma oavsett vilket uppdrag du spelar.
I Warframe t.ex. där man kan se hur fort andra medspelare laddar så är jag alltid först sen jag bytte till hybrid oavsett bana.
Skillnaden i pris mellan en 1TB SSHD och en 1TB vanlig HDD är inte sådär jätte stor heller.

För mig personligen är 1TB för lite.
Fast kryper SSD 1TB ner till runt 2000kr så skall PS4 också komma med i gemenskapen.

Min PS3 sitter ju redan med 500GB SSD.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av iller:

Så om vi tar i lite i överkant på genomsnittet så säger vi att ett spel tar 50GB som är lika mycket som en Blu-ray-skiva. Då får du bara 10 spel på maskinen sen måste du börja radera för att kunna spela flera.

Läser man runt på Internet brukar man få in runt 15 spel innan gränsen är nådd i verkligheten.

Har precis köpt min PS4'a, dock inte fått den ännu.
Kommer initalt spela Last of Us (för tredje gång, yey! - 2 genomspelningar på PS3..) samt Killzone Shadowfall. Så jag byter nog inte disk på den direkt, men efter ett tag kanske.. vart mest för info jag frågade då jag förr eller senare kommer slå i taket på den.

Skrivet av iller:

För mig personligen är 1TB för lite.
Fast kryper SSD 1TB ner till runt 2000kr så skall PS4 också komma med i gemenskapen.

Min PS3 sitter ju redan med 500GB SSD.

Jo men så är det ju, flashbaserad lagring (och all annan lagring med för den delen) sjunker ju pris hela tiden, sett till den storlek de håller - och det är ju för att utvecklingen går framåt.

Mestadels är jag en Xbox -kille som lirat sjukt mycket på 360 och har även en Xbox One. Så de flesta spelen kommer nog att liras på "gröna lagets sida", och XB One har en extern SSD på 256 ansluten via USB 3 och den är märkbart snabbare än den inbyggda 500gb'arn från samsung alá 5400rpm.

Min PS3'a har bytt disk till en intern 180gb ssd från Intel, hade en 160gb i den innan, så det var ju faktiskt en uppgradering Samt att PS4'an då får ha kvar sin orginaldisk till att börja med.

Är väl lite utav en samlare på just spel och konsoler, trevlig hobby.
Och då det spelas mest på Xbox* så använder jag Playstation -enhterna för exklusiva titlar som nämna ovan.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •