EVGA accepterar returer av Geforce GTX 970

Permalänk
Medlem

Hoppas på kompensation för samtliga grafikkortstillverkare i form av rabatterat pris på 980.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hoppas Gigabyte gör samma sak här nu då, fast jag betvivlar det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Sulle82:

Var i en djup diskussion med Netonnet precis, de vägrar ta in kortet för ens Nvida gör sitt uttalande.
Funderar på att packa skiten och bara åka in till närmsta butik och lämna grafikkortet.

Det blir EVGA produkter fram över när jag köper dator prylar.

Jag har pratat med en Zandra på Netonnet och hon säger att jag kan skicka tillbaka mitt kort om jag inte är nöjd. Jag har berättat varför och hon är full medveten om vad jag pratar om. Köpte kortet den 11 november. Om dom säger nej till dig så vet jag inte riktigt om jag kan lita på att kunna skicka det... vill ju inte bli tvungen att betala något för frakt och sen att få tillbaka det om jag nu inte får lämna tillbaka.

Visa signatur

Tänk om en val gör valet att bli vald till val på valnatten.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dimestam:

Det är inte säkert eftersom alla har inte har angett de felaktiga specifikationerna, men det finns säkert någon här som har bättre koll på juridiken än vad jag har. Hursomhelst ska man vara bra gnällig för att returnera ett GTX 970 pga. detta.

Säljaren behöver inte skriva ut specifikationerna själva utan det räcker med att tillverkaren skriver fel på sin hemsida. Eller för den delen räcker det med att specifikationerna skiljer från vad köparen med fog kan förutsätta. Eftersom det är Nvidia som spridit felaktiga specifikationer så måste man ju utgå från att de faktiskt stämmer varpå ansvaret trillar ner till säljaren. Sedan får säljaren i sin tur klaga på sina återförsäljare så får de göra upp bäst de vill. Läs §16 i konsumentköplagen. Den är tämligen tydlig. Det hade varit ett annat läge om det var gissade specifikationer som grävts fram av tredje part. Som till exempel specifikationer på Apples processorer. De är inte direkt allmänt tillgängliga utan glada entusiaster ger sig på att gräva djupt ner i arkitekturen med allt från mikroskop till specialskriven mjukvara.

Varför jublar alla över att ett företag säger att de tänker följa svensk lagstiftning? Korten har sålts med felaktiva specifikationer vilket är ett ursprungligt fel enligt konsumentköplagen §16. Eftersom det inte går att åtgärda så finns det bara två möjliga utfall för den som väljer att reklamera. Antingen återköp eller prisavdrag. Sen är det väl bara av principiella skäl som det är vettigt att reklamera. Alltså om man vill markera att det inte är ok att släppa felaktiga specifikationer. Inte för att jag tror att det kommer skada Nvidia mer om ett fåtal lämnar tillbaks sina kort. De verkar redan ha haft problem uppöver öronen.

edit: stavfel

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Som redan framgår har alla som köpt ett 970 rätt att lämna tillbaka detta om informationen som framgick vid köpet inte var korrekt. Detta är en lagstadgad möjlighet i Svensk lag (marknadsföringslagen och konsumentköplagen) och gäller alla modeller oavsett tillverkare. Stå på er kunder!

Att EVGA officiellt erkänner detta må vara bra då det underlättar för kunder och butiker att förstå vad som faktiskt gäller utan att behöva krångla, men det spelar egentligen ingen roll eftersom att detta hade gällt även utan EVGA's uttalande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Om nu lagstiftningen säger att man har rätt att returnera, så ska det väl inte spela någon roll vad tillverkaren säger? Det är väl återförsäljaren som glatt ska ta emot min retur och sen får den stångas med tillverkarna i olika led?

Fast det där inte riktigt sant. En produkt som inte lever upp till vad som har utlovats skall anses behäftad med fel. Frågan är om 970 verkligen inte lever upp till vad de på förhand uttalat i sin reklam och dylikt. Det där är väldigt långt ifrån så lätt som många verkar tro. Att ta tillbaka korten är därmed ren goodwill.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Inaktiv

Väljer att acceptera? De är väl ändå tvungna? Iallafall alla återförsäljare. De har ett ansvar att kontrollera att beskrivningen och specifikationerna stämmer. Jag köpte mitt med lovord om att det hade samma minneskontroller och samma mängd rasterenheter som ett 980. Detta var dock falskt. Något som också påverkar prestandan. När det sedan visar sig att de har styckat upp de sista 512MB av videominnet på en egen och sjukt mycket slöare minneskontroller så har de alltså ljugit för oss.

Permalänk
Medlem

De flesta bara klagar. Jag hoppas mer på att detta gör 970's billigare så jag kan köpa ett.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kört amd i 6 år, bytte nu till nvidia för en månad sen, skicka tillbaka för coilwhine, fick samma cw igen, sen fick man läsa detta. Morr, man kanske borde stannat på amd sidan. Dock kör jag 1080p bra tag till så det får vara bara. Lite smått störande dock när alla säger att nvidia är det bättre laget på alla sätt o vis.. Shitstorm activated

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är inte säkert eftersom alla har inte har angett de felaktiga specifikationerna, men det finns säkert någon här som har bättre koll på juridiken än vad jag har. Hursomhelst ska man vara bra gnällig för att returnera ett GTX 970 pga. detta.

Så en del tillverkare har alltså angett rätta specifikationerna på korten? isf om man har ett sådant kort så nej då kan man ju inte använda sig av falsk speccade kort, men efter som att nVidia inte gått ut med detta så känns det ju lite skummt om en del tillverkare hade dessa uppgifter?

Rätta mig självklart om jag har fel

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

3% påverkan av prestanda resulterar i cirka 50% prestandaförlust när man passerar 3.5GB VRAM användning? Detta påverkar även GTX980 korten men lite mer på GTX970 enligt testerna?

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av BM-Mods:

Så en del tillverkare har alltså angett rätta specifikationerna på korten? isf om man har ett sådant kort så nej då kan man ju inte använda sig av falsk speccade kort, men efter som att nVidia inte gått ut med detta så känns det ju lite skummt om en del tillverkare hade dessa uppgifter?

Rätta mig självklart om jag har fel

Nej många (de flesta?) anger inte ROP och L2 överhuvudtaget, om det nu spelar någon roll. Se Zotamedus svar ovan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast det där inte riktigt sant. En produkt som inte lever upp till vad som har utlovats skall anses behäftad med fel. Frågan är om 970 verkligen inte lever upp till vad de på förhand uttalat i sin reklam och dylikt. Det där är väldigt långt ifrån så lätt som många verkar tro. Att ta tillbaka korten är därmed ren goodwill.

Går ett företag ut och ändrar specifikationer för en redan såld produkt så krävs det inte så mycket vett för att förstå att man blir tvungen att ta tillbaka det man sålt under tidigare specs. Sen att vissa får microstutter och lagg vid högre minnesanvändning är bara droppen som får bägaren att rinna över. Goodwill pftt

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Nej många (de flesta?) anger inte ROP och L2 överhuvudtaget, om det nu spelar någon roll. Se Zotamedus svar ovan.

Jag läste det efter och som jag förstår det så har man ju då rätten på sin sida att returnera kortet pga just detta.
Hade jag ägt ett 970 så hade jag valt att göra det för att markera att det är fel, då jag inte spelar nått som skulle kräva 4GB minne men utan just för att markera att man inte ska ljuga om specifikationerna som kortet faktiskt har.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kan inte Sweclockers göra ett prestanda-test där man ser när och hur mycket det uppdelade minnet påverkar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quid:

Kan inte Sweclockers göra ett prestanda-test där man ser när och hur mycket det uppdelade minnet påverkar?

Ja tack, precis det jag vill se!

Vore kalas, om inte annat för att få till en livlig diskussion här på forumet huruvida testet är riktigt eller inte

Permalänk
Avstängd

Är det inte olagligt att lura sina kunder i affären med falsk specs?

För tex om comviq skulle sälja surf och man betalar för 2 GB och får bara en 1 GB det är väl olagligt det är väl samma som nvidia gör?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem

tveksamt att återförsäljare typ komplett m.m skriver ut L2 samt raster som tidigare nämnts
dessutom är jag ganska säker på att samtliga sidor (gigabyte, asus m.m) står det något i linje med "all produktinformation kan ändras utan notifiering"

lustigt att gigabyte har skrivit såhär nu om deras 900 serie:
* The entire materials provided herein are for reference only. GIGABYTE reserves the right to modify or revise the content at anytime without prior notice.
* Advertised performance is based on maximum theoretical interface values from respective Chipset vendors or organization who defined the interface specification. Actual performance may vary by system configuration.
* All trademarks and logos are the properties of their respective holders.
* Due to standard PC architecture, a certain amount of memory is reserved for system usage and therefore the actual memory size is less than the stated amount.

längst ner på deras sida.

även för 980 m.m

ganska säker att den första raden alltid stått där.

men visst vill man kriga så äre ju bara att göra så. men jag är väldigt tveksam på att sidor har angett raster/L2 cache i specifikationerna där du köpte kortet...

finns nog inte på tillverkarnas hemsida heller (gigabyte asus m.m)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Quid:

Kan inte Sweclockers göra ett prestanda-test där man ser när och hur mycket det uppdelade minnet påverkar?

Riktiga tester
Längst ned finner ni grafer med renderingstiden och dess påverkan efter 3.5GB. Ungefär i mitten av sidan finns även en fin graf som visar hur mycket ett 970 blir tvunget att använda sig av RAM-minnet istället för videominnet efter 3.5GB. Något som är sjukt mycket slöare och som också kan ge upphov till en massa stuttering.

Permalänk
Skrivet av Quid:

Kan inte Sweclockers göra ett prestanda-test där man ser när och hur mycket det uppdelade minnet påverkar?

En intressant artikel på guru3d också

http://www.guru3d.com/news-story/does-the-geforce-gtx-970-have-a-memory-allocation-bug.html

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 3700x MB: Gigabyte B550M-DS3H
GPU: Gigabyte RTX 3060 12GB
RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR4 3200 MHz
Monitor: AOC G2490vxa 144 Hz
Headphones: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Ibland är man glad att man bor i Sverige. Låt butikerna med större hävstång ta striden med tillverkarna. Skönt dock att EVGA "är beredda att acceptera" returer. Ger nog många i andra länder hopp om att få returnera kortet, och kanske uppmuntrar fler tillverkare att ta samma steg.

Verkar konstigt att nVidia inte är mer måna om sitt anseende än att dom hävdar att det är "by design". Trodde faktiskt att dom skulle kompensera kunderna på något sätt, och lugna den större skaran. Nu kommer det antagligen bli ramaskri istället.

Ge kunderna valet att byta upp sig till 980 mot en mindre peng, eller stanna kvar mot ersättning typ i form av spel eller något annat som kan tänkas vara likvärdigt.

Fast det finns väl en chans att sista ordet än inte är sagt.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Går ett företag ut och ändrar specifikationer för en redan såld produkt så krävs det inte så mycket vett för att förstå att man blir tvungen att ta tillbaka det man sålt under tidigare specs. Sen att vissa får microstutter och lagg vid högre minnesanvändning är bara droppen som får bägaren att rinna över. Goodwill pftt

Fast det är ju där det råder vissa frågetecken. Man kan ju hävda att den håller specifikationerna sedan den har 4gb minne på rätt minnesbuss men med mindre cache.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deathdancer:

Ibland är man glad att man bor i Sverige. Låt butikerna med större hävstång ta striden med tillverkarna. Skönt dock att EVGA "är beredda att acceptera" returer. Ger nog många i andra länder hopp om att få returnera kortet, och kanske uppmuntrar fler tillverkare att ta samma steg.

Verkar konstigt att nVidia inte är mer måna om sitt anseende än att dom hävdar att det är "by design". Trodde faktiskt att dom skulle kompensera kunderna på något sätt, och lugna den större skaran. Nu kommer det antagligen bli ramaskri istället.

Ge kunderna valet att byta upp sig till 980 mot en mindre peng, eller stanna kvar mot ersättning typ i form av spel eller något annat som kan tänkas vara likvärdigt.

Fast det finns väl en chans att sista ordet än inte är sagt.

Det är "by design", men de valde att inte berätta det för oss. Tvivlar starkt på att 8800 anställda inte märker att specifikationerna på ett nytt flaggskepp är helt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Eller ännu värre.. Ett Palit..

Så går det när man köper en failad serie som stannar kvar i 28nm . Du skulle väntat på volta

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

sägs orsaka ett prestandadelta på blygsamma tre procent

varför ens bry sig?? vänta istället 2-4 månader sen köp kortet så har de blivit billigare eller köp på rea...
är ett bra kort drar mindre ström och är snabbt okej pris..

Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9

Permalänk
Medlem

Man kan alltid lita på EVGA!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag läste det efter och som jag förstår det så har man ju då rätten på sin sida att returnera kortet pga just detta.
Hade jag ägt ett 970 så hade jag valt att göra det för att markera att det är fel, då jag inte spelar nått som skulle kräva 4GB minne men utan just för att markera att man inte ska ljuga om specifikationerna som kortet faktiskt har.

This! Jag förstår inte denna inställningen. Nvidias PR är redan sarjat och om du skickar tillbaka ett kort eller inte ger det nog blanka f#n i. Du gör det bara kämpligt för dig själv eftersom du dels måste ta debatten med försäljaren, vara utan grafikkort x antal dagar (veckor?) och vad hade du tänkt byta till ist? 290/290x hade varit att byta ned sig och att köpa ett 980 lär du knappast vilja göra eftersom du då stödjer Nvidia.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av octa:

sägs orsaka ett prestandadelta på blygsamma tre procent

varför ens bry sig?? vänta istället 2-4 månader sen köp kortet så har de blivit billigare eller köp på rea...
är ett bra kort drar mindre ström och är snabbt okej pris..

För att kortet tvingas sno av ditt RAM-minne mycket mer! Detta istället för att använda sina 4GB utan att behöva låna lika mycket RAM. Slutar med att spel kan få så kallad microstuttering, vilket påverkar spelandet oerhört. Något som heller ej går att fixa med mjukvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobbeH94:

Fast det är ju där det råder vissa frågetecken. Man kan ju hävda att den håller specifikationerna sedan den har 4gb minne på rätt minnesbuss men med mindre cache.

Vem är det du försöker försvara egentligen? Inte ens Nvidia tycker "den håller specifikationerna", vilket är varför de ändrade specs. Så nej det kan man inte hävda.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+