Netgear GS108Ev3, max 20 Mbit throughput?!

Permalänk
Medlem

Netgear GS108Ev3, max 20 Mbit throughput?!

Hej!

Jag har använt en Netgear GS105Ev2 (alltså 5-port) ett tag för att splitta VLAN för IP-TV, och den går som tåget. Saken var den att jag behövde en switch med 8 portar, och köpte idag en GS108Ev3. Något förvånad blev jag då jag fick ut 20/20 på Bredbandskollen. Koppar in min gamla GS105Ev2, 250/100. Testar alla defaultinställningar, och kör med enbart: router(pfSense)->switch->ensam dator. Samma resultat.

Ramlar över http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=93251 där en användare haft samma problem sedan oktober 2014. En annan skriver att "I have the same issue with a recently purchased v3 - about 18-20Mbps max. Opened a support ticket and they told me this is a known firmware issue, but there was no ETA on the new firmware."

Är det någon som sitter med denna switch och upplevt likande? Jag har inte fått någon annan träff än den tråden. Det kan väl inte vara så att Netgear trycker ut en switch som i flera månader har en throughput på TJUGO MEGABIT?! #slaganfall

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Avstängd

Jag köpte själv just en Netgear GS108Ev3 i fredags... dock efter att jag hade läst på om den innan. Så jag kände till det här problemet.

Då jag har TV, XBOX, PS3, HEMBIOFÖRSTÄRKARE och DIGITALBOX ansluten till den så tänkte jag att det var ett ickeproblem för mig... och det fungerar ju bra nu.

Dock har jag ej gjort något hastighetstest på den så jag vet inte om den är drabbad av det där problemet. Men troligtvis är den det då det skulle vara mjukvarurelaterat och det finns bara en version ute på mjukvaran ännu.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit en support ticket, men tänker nog lämna tillbaka eländet ändå. Någon här på Sweclockersforumet skrev förut att man aldrig ska köpa nätverksutrustning som hinnehåller orden "gear" eller "link" - jag börjar fatta varför. Har ändå tyckt att Netgears switchar funkat bra tills nu...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Fick en snabb dialog med supporten iaf, trots mitt halvarga mail ;). Detta kanske kan hjälpa någon annan.

Skrivet av Mitt mail:

http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=93251

I recommend you read the forum thread above. The first poster has had the issue for MONTHS and still no firmware update!

Today I bought the GS108Ev3, and the throughput maxes out at 20 Mbit (!!!!) compared to my regular 350/150 Mbit with my older GS105Ev2. The product is not useable until you provide a new firmware. Can we at least have a beta, right about NOW?! You have next week to provide a fix before I return it.

Skrivet av Netgear support:

GS108Ev3 does indeed have a problem with its firmware, however this does not affect general browsing or usage - however it does affect results from services such bredbandskollen.se which is why we get a lot of Swedish people contacting us. What happens is that the kind of traffic generated by bredbandskollen triggers the flow control of the device resulting in poor performance. However if you run, for instance, speedtest.net or an iperf test between hosts you should see normal results.

Anyways, it''s not intended to be that way and it is clearly a problem with the firmware - however it''s not something that is easy to fix and that is why the firmware is taking time. Our current offered solution is to replace the unit with a GS108Ev2 which is basically the same device but without the problem. Another thing that is different is that the GS108Ev2 does not have web interface management, it has to be managed through an application. If you need a web interface we''ll try to find another solution for you.

Let me know how you wish to proceed.

Skrivet av Mitt svar:

It does affect general usage. Other than synthetic benchmarks such as the mentioned Bredbandskollen, I get the same results whilst pulling files off FTP (even when I 'fetch' from my pfSense box) or downloading from Valve's Steam service. Also my IPTV stutters when the switch is under load, which my old GS105Ev2 does not - and is the very reason I need a VLAN managed switch in the first place. As you say, this may be because of the flow control - but it is not isolated to just synthetic benchmarks!

I appreciate your pragmatic approach to this. I'll see if my place of purchase has the v2 in store and is willing to make a swap, otherwise I'll contact you again.

Skrivet av Netgear support:

Alright, yes you are right, I looked through the issue we have and new information has come up indicating that it indeed affects also some 'real' usage.

Going back to the store would definitely be the quickest way to have it replaced but if they don't have it, just let me know and I'll replace it for you.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Netgear verkar inte bry sig om problem i sina switchar. Det har varit känt att Green power inställningen ger problem med att portar dör och man måste starta om switchen. Detta problem har varit känt i 2 år...

Permalänk
Medlem

Supporten verkar dock duglig. Synd att produkterna lämnar mer att önska.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag har en sånn här ZYXEL GS-108B v2 8-port GbE Switch och är super nöjd rekomenderas

Visa signatur

Dag blir natt o natt blir dag, vilket j...a underbart liv man lever när man sitter framför datorn.

Permalänk
Medlem

Ny firmware som skall lösa problemet.

Halloj!

Det kom en ny firmware för cirka två veckor sedan, 2.00.05, som skall göra Flow Control till en option som är avstängd som default.

Som jag har tolkat den lilla kryptiska raden i readme för firmwaret ordentligt så verkar det som om webinterfacet/managementinterfacet orsakar strul när flow control är påslaget. I grund och botten kräver webinterfacet att all HTTP-trafik granskas för att hitta trafik som skall till det, och eftersom det är en ganska klen processor så klarar det inte av så hög throughput (förmodligen här de cirka 20mbit:en kommer in)... Problemet är att när flow control är påslaget så skickar switchen då ut meddelanden för att begränsa hastigheten...

Genom att stänga av flow control i switchen så görs inte detta längre, och den relativt svaga microcontrollern i Switchen blir inge begränsning längre. Istället lämnas kontrollen tillbaka till TCP för att sköta flow control.

Readmen för 2.00.05 (med nedladdningslänk på botten): http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/26885/~/gs108ev...

Visa signatur

Magebarf - the hogalong flipetyflop bigaloo

Permalänk
Medlem

Vart hittar jag Flow Control i senaste firmwaret?
Hittar det varken i .05 eller i .07. Är jag blind?

Får normala värden med .05 och segt som sirap med .07.

Bara jag som upplever detta?