Permalänk
Medlem

Slimmad väggpropp/grenuttag

Hej bakom min säng finns det uttag jag vill använda som läslampa.
Problemet är att jag bor i en etta och varje cm är viktig och letar om nån sett ett
slimmat grenuttag (eller bara stickkontakt så jag kan göra ett eget) man kan ju också ta en ojordad (men såna säljs väl inte längre och böja)

Se bild:

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Hej bakom min säng finns det uttag jag vill använda som läslampa.
Problemet är att jag bor i en etta och varje cm är viktig och letar om nån sett ett
slimmat grenuttag (eller bara stickkontakt så jag kan göra ett eget) man kan ju också ta en ojordad (men såna säljs väl inte längre och böja)

Se bild:

http://s9.postimg.org/b590hj54f/slim.jpg

Om du ska gör om kontakten själv så tänk på att det är olagligt om du inte har licens som elektriker. Allt som har med starkström att göra ska man ge fan i.

EDIT: Betyder inte att det är omöjligt att lösa, ta lampan och kontakten till en lampaffär så kan dom fixa det.

EDIT EDIT: Jag har fel det är lagligt att göra, rekommenderar fortfarande inte att TS gör det själv när det ska vara så nära på sin egen säng.
Tack för rättningen BackFeed, se hans inlägg här: #15172815

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Med 3 vägs grenuttag, dock lite onödigt dyr. 199:- G21 F015
http://www.netonnet.se/art/koppla-och-anslut/el/grendosa/evol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du ska gör om kontakten själv så tänk på att det är olagligt om du inte har licens som elektriker. Allt som har med starkström att göra ska man ge fan i.

gäller detta även om man ändrar nätaggets kontakt? inte in i väggen, in i nätagget.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

gäller detta även om man ändrar nätaggets kontakt? inte in i väggen, in i nätagget.

Så fort du ska modifiera en kabel, kontakt eller annan del som leder starkström så är det både farligt och olagligt. Förvisso svårt att spåra, polis osv har ju inte kameror i ditt hem men om det skulle börja brinna och de ser att det startade i din modifikation kommer du inte få ut ett enda öre av skadorna ifrån försäkringsbolagen och du kommer få betala dryga böter och få eventuellt fängelse om någon skulle råka illa ut i branden din modifikation orsakat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ta bort nuvarande och sätt "Doslock med ledningsuttag" välj modelen med skruvhål, och sen nytt utag på lämpligt ställe.

http://www.biltema.fi/sv-fi/Bygg/El/Uttag-Strombrytare-och-Di...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Om du ska gör om kontakten själv så tänk på att det är olagligt om du inte har licens som elektriker. Allt som har med starkström att göra ska man ge fan i.

Är det verkligen det? Så vitt jag vet gäller det bara fasta installationer, och en väggkontakt klassas inte som en sådan.

Har du någon källa?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är det verkligen det? Så vitt jag vet gäller det bara fasta installationer, och en väggkontakt klassas inte som en sådan.

99% säker på det är så. Är däremot 100% säker att du inte får pengar av försäkringsbolag om skadan kan spåras ifrån en modifierad ledare. Försäkringsbolagen har strängare regler än lagen, konstigt nog.
I vilket fall som helst bör man undvika det, så man inte skadar sig själv eller andra antingen genom brand eller elektriskstöt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så fort du ska modifiera en kabel, kontakt eller annan del som leder starkström så är det både farligt och olagligt. Förvisso svårt att spåra, polis osv har ju inte kameror i ditt hem men om det skulle börja brinna och de ser att det startade i din modifikation kommer du inte få ut ett enda öre av skadorna ifrån försäkringsbolagen och du kommer få betala dryga böter och få eventuellt fängelse om någon skulle råka illa ut i branden din modifikation orsakat.

Heh... ok.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Är det verkligen det? Så vitt jag vet gäller det bara fasta installationer, och en väggkontakt klassas inte som en sådan.

Har du någon källa?

Det gissas hej vilt här. Du har rätt.

Kolla denna också, nu ser man tyvärr inte relevant del med om det är en likadan som jag har hemma så är sjävla stickkontakten nästan helt plan. Har dessutom en mjuk dragögla som hjälper till att få grepp.
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-4-v%C3%A4gs/36-2310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

99% säker på det är så. Är däremot 100% säker att du inte får pengar av försäkringsbolag om skadan kan spåras ifrån en modifierad ledare. Försäkringsbolagen har strängare regler än lagen, konstigt nog.
I vilket fall som helst bör man undvika det, så man inte skadar sig själv eller andra antingen genom brand eller elektriskstöt.

Jag hittade detta hos elsäkerhetsverket, som går igenom vad man får göra själv:

http://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/Vad_du_for_gor...

Under rubriken "Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar" står tvetydig information. Som jag tolkar det är det fritt fram, så länge som man inte byter "slag" av stickpropp, dvs från jordat till ojordat eller tvärtom.

Jag vill också minnas att man bara får göra den här typen av arbeten om man har tillräcklig kunskap. Lite luddigt, men fungerar kanske bra som varning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Det gissas hej vilt här. Du har rätt.

Kolla denna också, nu ser man tyvärr inte relevant del med om det är en likadan som jag har hemma så är sjävla stickkontakten nästan helt plan. Har dessutom en mjuk dragögla som hjälper till att få grepp.
http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag-4-v%C3%A4gs/36-2310

men nu får du gärna länka källa för att slå spiken i kistan om du ska säga så, för detta är faktiskt intressant att veta.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har du någon källa?

Finns något som heter Starkströmsföreskriftelserna som beskriver vad man får och inte få lov att göra samt hur de ska göras.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6msf%C3%B6reskrifte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

men nu får du gärna länka källa för att slå spiken i kistan om du ska säga så, för detta är faktiskt intressant att veta.

Vad man får och inte får göra själv?
Duger det med elsäkerhetsverkets infoblad?

http://www.elsvea.se/Dokument/gorasjalv.pdf

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Vad man får och inte får göra själv?
Duger det med elsäkerhetsverkets infoblad?

http://www.elsvea.se/Dokument/gorasjalv.pdf

Saxat från infobladet:

"Reparera och byta ut delar i trasiga skarvsladdar och apparatsladdar"

Om sladden har gått av eller om isoleringen har skadats får
du inte laga den. Däremot kan du kapa av den trasiga delen.
Du får bara ersätta sladd, stickkontakt och skarvuttag med
samma slags materiel som tidigare. Det är generellt inte
tillåtet att byta ut en ojordad stickkontakt mot en jordad.
Enda undantaget från denna regel är anslutningssladden till
lampor som saknar beröringsbara metalldelar. (Behöver du
byta stickkontakt på lampor av annat slag eller på hushållsapparater,ska
de lämnas in till en fackman för ombyggnad.)

Japp, det duger, tack

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Finns något som heter Starkströmsföreskriftelserna som beskriver vad man får och inte få lov att göra samt hur de ska göras.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Starkstr%C3%B6msf%C3%B6reskrifte...

Jepp, se mitt föregående inlägg för elsäkerhetsverkets sammanfattning rörande privatpersoner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Det gissas hej vilt här. Du har rätt.

Efter att ha dragit 230 volt genom kroppen så har jag börjat uttrycka största försiktighet. Även om det orsakades av en bristfällig installation på jobbet och jag inte rört kabeln innan dess så skulle jag inte rekommendera den typen av arbete för någon som inte har strikt erfarenhet av saken. Det var så smärtsamt att jag inte ens hade velat att min värsta fiende skulle råka ut för det.

Men det visade sig att det var lagligt att byta skickproppen så länge man inte byta ifrån jordad till ojordad. Så den biten är helt och hållet mitt fel... trots det kommer jag rekommendera TS att inte göra det, särskilt inte när det ska sitta intill sängen...

Skrivet av backfeed:

Jepp, se mitt föregående inlägg för elsäkerhetsverkets sammanfattning rörande privatpersoner.

I stand corrected. Men som jag skrev, i detta inlägg lite högre upp, rekommenderar jag inte TS att göra det i vilket fall som helst. Särskilt inte när det ska vara intill en säng. Säkrare att köpa en färdig grendosa då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Efter att ha dragit 230 volt genom kroppen så har jag börjat uttrycka största försiktighet. Även om det orsakades av en bristfällig installation på jobbet och jag inte rört kabeln innan dess så skulle jag inte rekommendera den typen av arbete för någon som inte har strikt erfarenhet av saken.

Förstår helt och hållet. Idioter som tror att de kan men inte har någon som helst aning är livsfarliga. Särskilt gamla snålgubbar sticker ut som en högriskgrupp som aldrig borde få köpa elmaterial.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

På sätt och vis rätt oviktigt vad lagen säger om detta.
-Om en olycka händer på grund av detta så kommer du ju bli skyldig eftersom det uppenbarligen var en dålig konstruktion från din sida.
-Om det inte händer en olycka så kommer det inte bli några konsekvenser för dig oavsett om det är lagligt eller inte.

Min rekommendation är självklart att inte göra en egen stickpropp. Varför inte hitta en annan lösning i stället? Kanske såga/skära lite i sängen? (har ju ingen aning om hur den ser ut och vilka möjligheter det finns för detta).

Permalänk
Skrivet av Arazand:

Efter att ha dragit 230 volt genom kroppen så har jag börjat uttrycka största försiktighet. Även om det orsakades av en bristfällig installation på jobbet och jag inte rört kabeln innan dess så skulle jag inte rekommendera den typen av arbete för någon som inte har strikt erfarenhet av saken. Det var så smärtsamt att jag inte ens hade velat att min värsta fiende skulle råka ut för det.

Du tänker ju bakvänt.
Du borde snarare vägra att peta på el som du inte installerat själv, då att du kan vara säker på att allt är rätt gjort ;p

OCh för att anknyta till ämnet. Jag har köpt massor av proppar från Hornbach, som ser ut precis som dom som länkas i inlägg #2.
Rekommenderas om det är jordad kabel det ska jobbas med. Lätta att ha att göra med, och mycket plattare går det nog inte att få dom.

Grenuttaget från NetOnNet blir antagligen lite plattare, om man vill åt sista milimetrarna.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Du tänker ju bakvänt.
Du borde snarare vägra att peta på el som du inte installerat själv, då att du kan vara säker på att allt är rätt gjort ;p

Nja, när en yrkesman gör ett jobb litar jag nog mer på dom än mitt eget fumlande och dividerande mellan forum och instruktionshäften. Jag kan ju aldrig bli säkrare än hur säker jag är på mitt instruktionsmaterial. En yrkesman har ju både instruktionsmaterial och erfarenhet.

Som amatör-designer har jag lärt mig att inte lita på sin egen uppfattning av något och man ska alltid vara redo att ändra saker och att göra fel, man drabbas så lätt av blindhet för sina egna projekt. Så varför skulle det inte gälla andra saker som inte har med design att göra också? Visst samma sak gäller ju yrkesmannen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grabbar grabbar. Somliga möter döden med ett leende och andra skyr den som pesten!
Vi lever i ett fritt land och allt som står emellan oss och evigheten är 3 kablar!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Så fort du ska modifiera en kabel, kontakt eller annan del som leder starkström så är det både farligt och olagligt. Förvisso svårt att spåra, polis osv har ju inte kameror i ditt hem men om det skulle börja brinna och de ser att det startade i din modifikation kommer du inte få ut ett enda öre av skadorna ifrån försäkringsbolagen och du kommer få betala dryga böter och få eventuellt fängelse om någon skulle råka illa ut i branden din modifikation orsakat.

Shit happends en jag känner vars lägenhet brann för några år sedan, efter det undersöktes kom det fram att det var fel i elcentralen.. den elektrikern som hade kopplat där har ju fortfarande elfirma.. :/

El är ju inte helt ofarligt så det är klart man ska vara försiktig och veta vad man håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Grabbar grabbar. Somliga möter döden med ett leende och andra skyr den som pesten!
Vi lever i ett fritt land och allt som står emellan oss och evigheten är 3 kablar!

Dock dör personer sällan av el-olyckor, men man kan få leva med kvarstående skador resten av livet. Elektricitet kan orsaka massor av fysiologiska skador, förlamning är en som är ganska vanlig. Eller olyckorna som utlöser brand, konstant smärta resten av livet ifrån muskelsmältande brännskador. Så det har inget med evighet att göra, det har med ens framtida liv att göra.

Skulle jag jämföra mina 6 timmars pass under tatueringsnålen med el-chock hade jag valt tatueringsnålen varje gång. El-chock är bland det hemskaste jag varit med i alla kategorier. Men värst är det rent psykiskt för man är medveten vad som händer men har ingen kontroll över någon. En person med bundna armar kan fortfarande kämpa emot, med el är man helt chanslös.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Dock dör personer sällan av el-olyckor, men man kan få leva med kvarstående skador resten av livet. Elektricitet kan orsaka massor av fysiologiska skador, förlamning är en som är ganska vanlig. Eller olyckorna som utlöser brand, konstant smärta resten av livet ifrån muskelsmältande brännskador. Så det har inget med evighet att göra, det har med ens framtida liv att göra.

Skulle jag jämföra mina 6 timmars pass under tatueringsnålen med el-chock hade jag valt tatueringsnålen varje gång. El-chock är bland det hemskaste jag varit med i alla kategorier. Men värst är det rent psykiskt för man är medveten vad som händer men har ingen kontroll över någon. En person med bundna armar kan fortfarande kämpa emot, med el är man helt chanslös.

Förstår... måste varit ett hemskt trauma för dig.
Jag ville bara avdramatisera lite. Stog senast idag och skruva i en gammal bajonettglödis i en 50-tals lampsockel i källaren här med en gummimatta över händerna

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Förstår... måste varit ett hemskt trauma för dig.
Jag ville bara avdramatisera lite. Stog senast idag och skruva i en gammal bajonettglödis i en 50-tals lampsockel i källaren här med en gummimatta över händerna

Just saying. Det är ju helt upp till dig vad du vill göra. Men sen är det inte rätt att avdramatisera livsfara.
Oavsett vad du tänker göra, önskar jag dig lycka till och hoppas att det går bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eluttag, lampknappar behöver du ingenting för.. däremot om det gäller trefas eller våtutrymmen så måste du ha behörighet.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Att bygga eller böja till en kontakt är väl kanske inte att rekommendera, men att byta till en färdigköpt stickpropp lär man väl sig i grundskolan? I alla fall gjorde jag det. Annars finns det tydliga guider på hur du ska göra. kör på, men tänk igenom vad du gjort innan du testar den.

Permalänk
Medlem

inga problem, jag bygger och löder, och är ljudtekniker så jag fixar det! men man ska vara försiktig med starkström såklart!

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U