Nio största lanseringarna 2015

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Clint Eastwood:

Alltså, ni som hetsar upp er över en ny OS version, vad gör ni med erat OS? En ny DX version kan jag förstå, men förutom det? Blir det ny dator och installation och sedan sitta och bänka fönstermenyer? Jag personligen ser inte mycket av mitt OS när det väl är konfat och klart, arbetsmiljön i alla program ser ju precis likadant ut i win7 som 8,9,10? Sitter ni i desktopen och kör iconhockey hela dagarna eller har jag missat något?

Win10 är ju helt revolutionerande, ett OS vars största nyhet är en startmeny har ju inte hänt sedan 1995! Fönster med "drop shadow" stöd är nästan lika spännande då det är 15 år sedan det hände senaste då Win2k hade stöd för detta (även om det inte alltid användes).

Nerdgasmen kan eventuellt bli totalt om ryktet om att boot-tiden är 42ms lägre än Win8.1 visar sig stämma!

Rent seriöst ser jag ändå fram emot Win10, inte stora nyheter men verkar ändå vara en förbättring över Win8 i sin grafiska design för oss desktop-användare.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det blir ett nytt moderkort med SLI-support, ett till 970, skylake och en Occulus Rift till nästa vinter alltså. Undrar jag när man ska kunna spara ihop till en insatts på en köpeslägenhet. Eller kommer jag få bo i en hyres fullproppad med teknik i resten av livet? Hehe... antagligen.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det blir ett nytt moderkort med SLI-support, ett till 970, skylake och en Occulus Rift till nästa vinter alltså. Undrar jag när man ska kunna spara ihop till en insatts på en köpeslägenhet. Eller kommer jag få bo i en hyres fullproppad med teknik i resten av livet? Hehe... antagligen.

Med det kitet så kan du vandra runt i en virituell 5a med sjöutsikt

OT:Själv hoppas jag på ett trevligt prestandahopp från 2600k till någon k-variant av skylake

Permalänk
Inaktiv

Ser verkligen fram emot allt på listan, utom Oculus Rift. Den är på plats 999 för mig.

Permalänk
Medlem

Vette tusan om jag tycker att en smart klocka platsar, sen spelar det ingen roll om den är från "uppfinnarna" av smarta klockor på Apple.
Förtydligande ovanstående innehåller ironi.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Man sparar otroligt mycket utvecklingstid på att slippa göra applikationer till de olika enheterna, detta innebär att man får tid inegrera ens system med mer olika apparater. Som det är idag kör jag ofta med remote app till en vanlig pc, det är knappast inte det bästa men det gått fort att slänga upp.

Av dessa 10st så är såklart Windows 10 det som kommer beröra fler personer och för de flesta är den viktiga nyheten.

Ja asså, det va därför metro-appar kom till. Och det är ju bra. Men de olika enheterna har olika typer av användarinput, de har olika skärmupplösning, olika mycket lagringsutrymme, olika mycket kräm i hårdvaran, och slutligen olika typer av användningsområden.

Om jag sitter med surfplatta och vill ändra lite i en bild så spelar det ingen roll om jag har Photoshop CS, har jag ingen mus kommer det inte funka. Då måste Adobe gör en surfplatteversion med drastiskt ändrat användargränssnitt och avskalade funktioner och mindre krav på CPU/ram/lagringsutrymme (vilket de gjort). Och där försvann ju hela poängen med metro-appar. Lika lite vill jag sitta på min desktopdator och med musen sitta och klicka på gigantiska knappar gjorda för pekskärmar.

Det som funkar bäst att anpassa är faktiskt webbsidor, tänk SVT eller Facebook både vars mobilsidor och vanliga sidor är klockrena. Det eller appar som inte kräver mer hårdvara än vad den minsta gemensamma nämnaren (dvs mobiltelefonen) kan åstadkomma.

Skrivet av anon159643:

På andra plats usb 3.1 som är dubbelt så snabbt och man nu kan halvera tiden för att göra många saker. Frågan är det med usb 3.1. finns någon mening att skaffa ssd usb hårddiskar? Jag tänker framförallt om man kör virtuella maskiner ifrån usb.

Jag har en gammal intel 80gb ssd som jag har i ett usb3-skal. Den är inte lika snabb som inbyggd ssd, men jag har den som bootdisk med Ubuntu på och märker ingen skillnad i användning öht och då lirar jag ändå Diablo3 och CS:Go från den. Usb 3 funkar absolut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer klara mig på min nuvarande burk tills i vinter har jag bestämt. Ska då uppgradera till helt nytt system med Skylake, R9 380 osv. 2015 blir ett bra år.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av JonatanR:

var är broadwell då? eller är inte det alls för desktop datorer? eller till den största frågan om den innan får svaret "nej", när i hela helvete släpps den?!?

undrar jag med!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Datavetare

Inte så mycket information kring Skylake än, Broadwell är rent nyhetsmässigt inte så mycket och hurra för, men rykten gör gällande att Skylake får en rejäl omstrukturering av L1- och L2-cache designen vilket i så fall är första gången sedan Nehalem. Inget man kan förvänta sig stordåd av, men skulle kunna ge lite mer än vad vi sett de senaste generationerna.

Är personligen skeptiskt till det som tidigare stod på Wikipedia kring cache-designen för Skylake, sannolikheten att man båda lyckas öka storleken OCH minska latensen är väldigt nära noll (om man inte tänker sänka frekvensen rätt rejält) då Intel inte lär kunna bryta mot grundläggande fysiklagar. Men någon relevant förbättring kan man ändå hoppas på.

Annars är Goldmont den stora tekniska nyheten att vänta på från Intel, även om det kanske inte är något den genomsnittlige SweC-medlemmen drömmer om i sin gaming-rigg. Airmont skeppas nu till tillverkare, men det är Silvermont på 14nm med i.o.f.s. en rejält förbättrad GPU-del men CPU-delen är i stort sett den samma (marginellt högre maxfrekvens). Goldmont (som del i kretsen "Broxton") är intressant då den designats från start som något 3:e-part väldigt enkelt kan använda tillsammans med periferienheter som inte behöver komma från Intel men ändå kan kombineras i en och samma systemkrets. Tyvärr är detta framflyttat till 2016.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

Skylake låter riktigt trevligt, vilket garanterat kommer bli en uppgradering för min del iaf då jag vill modernisera min plattform lite, även om processorn i sig kanske inte är brutalt mycket snabbare än min gamla Ivybridge.

Oculus Rift är en självklarhet. Har fått ut mycket nöje med DK1 och DK2, så nu hoppas jag att det hela drar igång ordentligt under året!

Kommer antagligen behöva uppgradera till Win10 också förr eller senare, men det får nog mogna några månader först innan inköp, så det återstår väl att se om det blir ett inköp i år eller nästa. Don't f*ck this up, Microsoft!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av JonatanR:

var är broadwell då? eller är inte det alls för desktop datorer? eller till den största frågan om den innan får svaret "nej", när i hela helvete släpps den?!?

Skrivet av tyvar1:

undrar jag med!

Det är ganska rörigt eftersom det ska släppas en mix av Broadwell och Skylake till desktop ganska tätt inpå varandra. Just nu ser det ut som att att Intel lanserar ett gäng Broadwell för befintliga LGA 1150 och även passar på att gå över till Broadwell(-E) på nuvarande LGA 2011-3.

Skylake och LGA 1151 blir en ny plattform med en hel del nya finesser. Den kommer säkert att existera jämsides LGA 1150/2011 och hamna en bit ovanför LGA 1150 i pris. Den som lever får se.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Kanske det äntligen är dags att byta processor nu då. Sitter fortfarande på den första i7-processorn: i7-920 (Bloomfield). Än så länge har jag dock inte haft något egentligt behov av att uppdatera.

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Dimestam:

Det är ganska rörigt eftersom det ska släppas en mix av Broadwell och Skylake till desktop ganska tätt inpå varandra. Just nu ser det ut som att att Intel lanserar ett gäng Broadwell för befintliga LGA 1150 och även passar på att gå över till Broadwell(-E) på nuvarande LGA 2011-3.

Skylake och LGA 1151 blir en ny plattform med en hel del nya finesser. Den kommer säkert att existera jämsides LGA 1150/2011 och hamna en bit ovanför LGA 1150 i pris. Den som lever får se.

tack för informationen, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Project Ara telefonen skulle lanseras nu i början av 2015 <- ser mest fram emot detta!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Kanske det äntligen är dags att byta processor nu då. Sitter fortfarande på den första i7-processorn: i7-920 (Bloomfield). Än så länge har jag dock inte haft något egentligt behov av att uppdatera.

Känner samma med 2600K I 1080p så finns det inga problem med en GTX 980, så det har inte funnits någon anledning att byta. Men med DDR4, PCI-e 4.0, USB 3.1 etc så kanske det blir en uppgradering ändå

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men handlar det då inte mer om att det var den första lanseringen som du faktiskt läste om och engagerade dig i än om att det faktiskt var en revolutionerande lansering?

Aja, helt ovesäntligt egentligen, jag är själv bara så besviken på utvecklingen av CPU-prestanda.
"Förr" så fick man dubbel prestanda nästan varje år och det lanserades nya modeller titt som tätt.
Jag vill inte säga att saker var bättre förr, men det är tråkigare idag.

Ja, på sätt och vis.
Jag själv har inte läst så mycket om CPU'er före Sandy Bridge.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

De senaste åren har varit riktigt tråkiga. Hoppas VR kommer bli stort och framförallt bra/användbart.

Permalänk
Skrivet av MrM3:

Kommer klara mig på min nuvarande burk tills i vinter har jag bestämt. Ska då uppgradera till helt nytt system med Skylake, R9 380 osv. 2015 blir ett bra år.

Håller med, jag börjar bli pepp på att uppgradera. Min dator (3+ år) funkar fortfarande utmärkt, men i år får man mer än bara råprestanda. Freesync, USB C och Skylake tillsammans med ett av de nya grafikkorten kan bli riktigt nice!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Om de ska leverera 100w från usb 3.1 hur grova kommer då kablarna bli? Om de kör på 5V som tidigare blir det ju 20A vilket torde kräva rätt grova grejer...

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av The Mutt:

Om de ska leverera 100w från usb 3.1 hur grova kommer då kablarna bli? Om de kör på 5V som tidigare blir det ju 20A vilket torde kräva rätt grova grejer...

Det är max 5A @ 20V.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Rätt ointressant förutom nya grafikkort från AMD och Nvidia annars är det som andra har sagt AMD Zen prollarna som är det man väntar på så frams till dess så räcker nog i7 2600k utmärkt får jag hoppas när 4k freesync skärmarna kommer som nog är det jag hlst vill uppgradera i år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Det är max 5A @ 20V.

Så det är alltså 20V i 3.1?

Permalänk
Avstängd

För mig personligen:
Steam machines -- iskallt. En ytterligare konsol, varför? Har läst på en del men undrar fortfarande - varför?..;)
VR -- stekhett, något som verkligen kan revolutionera spelvärlden och inte bara spel utan med potentialen att skapa helt nya genrer och användningsområden.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Skyclaw:

Så det är alltså 20V i 3.1?

Det finns fem olika profiler specificerade i USB Power Delivery. Beroende på vilka profiler som stöds (kommer att variera) går det att få ut 5, 12 eller 20 V. Wikipedia har en bra tabell: https://en.wikipedia.org/wiki/USB#PD

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ingenting var direkt jättespännande på listan, förutom kanske steam os, men det är för att jag hoppas alltid att linux ska bli mer populärt, så att mer spel kommer till det. Apple watch är bara en i mängden kommer knappast vara nått speciellt. Windows 10 är windows 8 med några småförändringar så det är inte särskilt intressant heller.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

Ser verkligen fram emot 380x och Windows 10. Prestanda förbättringarna från w8 utan att man behöver w8 sen dx12 blir nog bra också, förhoppningsvis stöder 380x det?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Inte så jättemycket intressant. Själv längtar jag efter AMD Zen, Steam OS samt Freesync. Med reservation för att jag glömt något.

Just ja. OR är helt ointressant sedan Facebook. Lägger mitt hopp till OPVR!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Just ja. OR är helt ointressant sedan Facebook. Lägger mitt hopp till OPVR!

Tycker det är ointelligent resonemang, eller iallafall barnsligt.
Själv hade jag betalat tjugo tusen om jag kunde få tag på consumer-version redan nu. (Med något vettigt spel såklart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Tycker det är ointelligent resonemang, eller iallafall barnsligt.
Själv hade jag betalat tjugo tusen om jag kunde få tag på consumer-version redan nu. (Med något vettigt spel såklart)

Varför då? Jag står inte bakom vad Facebook står för. Lite samma sak för folk som inte vill använda Telia pga korruptionsskandalen exempelvis.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Oculus VR. Alltså tror ni på er själv.
Kommer inte slå igenom alls. Vänta och se.
Det är som 3D för många år sedan som var skit och är skit nu också.

Alla vill ha bra bild och det kommer aldrig VR ha.

Sen sitta med en sådan i några timmar kommer man inte göra så du går över till din skärm istället.

Gå inte på alla dessa flugor som kommer. Bara massa trams.

Att sitta med en skärm med hög upplösning är en härlig upplevelse och kommer vara så i all framtid.