Värt att lägga till 1500 kr extra?

Permalänk
Medlem

Värt att lägga till 1500 kr extra?

Tjo, tänkte fråga er "experter" ifall det är värt att lägga till de 1500 kr som behövs mellan dessa datorer.

Så vad tror ni, är det värt?

http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id...

http://greattech.se/product.html/infinity-machine-2?category_...

Är det en såpass mkt bättre processor och ett bättre grafikkort och det övriga för 1500 kr extra?

/Johan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej inte värt. Köp till en ssd till den första istället.

Eller ännu bättre - bygg en egen burk med pentium anniversary.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nej inte värt. Köp till en ssd till den första istället.

Eller ännu bättre - bygg en egen burk med pentium anniversary.

Men varför mer värt med ssd om man bara tänkt spela Total war-serien spel o liknande och mest tänkt att kolla på filmer o så.

Vad är det som blir så mycket bättre med ssd liksom? Jag som inte är kunnig alls om skillnaden om sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Men varför mer värt med ssd om man bara tänkt spela Total war-serien spel o liknande och mest tänkt att kolla på filmer o så.

Vad är det som blir så mycket bättre med ssd liksom? Jag som inte är kunnig alls om skillnaden om sånt.

En ssd minskar laddningstider rejält och ger dig helt enkelt en bättre upplevelse overall.

Definitivt något att satsa på.

Permalänk
Medlem

Sen kan jag väl passa på att fråga ifall det går att få bättre än den första datorn jag länkar till för 5490 kr?
Vilken dator är bättre på marknaden just nu än den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av conquer:

En ssd minskar laddningstider rejält och ger dig helt enkelt en bättre upplevelse overall.

Definitivt något att satsa på.

Ere så, men kan inte någon bygga en dator för 6000 max som är det duger att spela Rome: total war 2 med högsta inställningarna utan att det hackar.
Enligt greattech så gick det med den datorn för 5490 kr i första inlägget. Försäljningssnack bara eller?

Mycket tacksam för snabba svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Ere så, men kan inte någon bygga en dator för 6000 max som är det duger att spela Rome: total war 2 med högsta inställningarna utan att det hackar.
Enligt greattech så gick det med den datorn för 5490 kr i första inlägget. Försäljningssnack bara eller?

Mycket tacksam för snabba svar

Som jag skrev så får du en bättre datorn om du bygger en egen baserad på intels haswell pentium linje.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som jag skrev så får du en bättre datorn om du bygger en egen baserad på intels haswell pentium linje.

Jo jo fast grejen är att jag inte kan bygga nån då jag inte ens vet vad jag ska välja eftersom jag inte har någon koll alls på ad som passar och är prisvärt. Så lite svårt att bygga då hehe. Du får gärna hjälpa. Men det får max kosta 6000. Windows 7 (windows 8 är bara skit, vägar ha det) och en full hd skärm har jag redan köpt så där går det inte att ändra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Jo jo fast grejen är att jag inte kan bygga nån då jag inte ens vet vad jag ska välja eftersom jag inte har någon koll alls på ad som passar och är prisvärt. Så lite svårt att bygga då hehe. Du får gärna hjälpa. Men det får max kosta 6000. Windows 7 (windows 8 är bara skit, vägar ha det) och en full hd skärm har jag redan köpt så där går det inte att ändra.

Jag har aldrig hört talas om det spelet du vill bygga för, bättre att någon annan hjälper. Windows 8.1 är ju superbra. Bästa OSet sedan IBM DOS, OS/2 och XP. Vad är det du tycker är 'skit'?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Jag har aldrig hört talas om det spelet du vill bygga för, bättre att någon annan hjälper. Windows 8.1 är ju superbra. Bästa OSet sedan IBM DOS, OS/2 och XP. Vad är det du tycker är 'skit'?

Alltså jag tycker det är skitfult. Man vänjer sig säkert men för en som inte är så jättekunnig så tycker det är svårhanterligt och fult designmässigt, windows 7 är mkt enklare för mig. Men just windows 7 kontra 8.1 spelar väl inte nån större roll gentemot spel, eller gör det?

Du har aldrig hört talas om Total War: Rome 2? Hehe trodde typ alla visste vad det var för spel men okej.
Specen för det är iaf detta: http://wiki.totalwar.com/w/Rome_II_Recommended_Specs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Alltså jag tycker det är skitfult. Man vänjer sig säkert men för en som inte är så jättekunnig så tycker det är svårhanterligt och fult designmässigt, windows 7 är mkt enklare för mig. Men just windows 7 kontra 8.1 spelar väl inte nån större roll gentemot spel, eller gör det?

Du har aldrig hört talas om Total War: Rome 2? Hehe trodde typ alla visste vad det var för spel men okej.
Specen för det är iaf detta: http://wiki.totalwar.com/w/Rome_II_Recommended_Specs

Windows 8.1 har alla funktioner Windows 7 har och fler. Dessutom är det snabbare och stabilare. Utseendet spelar väl inte så stor roll? Nej din spelprestanda påverkas inte nämnvärt av operativsystemet.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Windows 8.1 har alla funktioner Windows 7 har och fler. Dessutom är det snabbare och stabilare. Utseendet spelar väl inte så stor roll? Nej din spelprestanda påverkas inte nämnvärt av operativsystemet.

Utseendet är nog inräknat i att det där med apparna är tokjobbigt (fast går kanske få bort), men skitsamma redan köpt Windows 7 då jag tycker det är väldigt mkt bättre för min del.

Det jag behöver experthjälp på är en dator där man kan spela på högsta inställningar till de spec jag länkade till ovanför här, alltså till Rome 2 utan att det hackar.

Permalänk
Medlem

Vet inget om Rome spelet så vet inte om det kommer att hacka. Jag tror inte något modernt spel skulle hacka med denna dator:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7622608/2015-01-20

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vet inget om Rome spelet så vet inte om det kommer att hacka. Jag tror inte något modernt spel skulle hacka med denna dator:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/7622608/2015-01-20http://www.inet.se/files/img/tiny/forum-divider.png
http://www.inet.se/kundvagn/bild/7622608/2015-01-20

Så den datorn rekommenderar du iaf? Är det en sån man måste bygga själv eller bygger dom den på inet och levererar den sen? Måste man bygga själv är jag helt körd och känner ingen heller.

Men säg mig, hur mkt bättre är den du fixade jämfört med den för 5490 kr, förutom att den du gjorde är ca 1000 kr dyrare.

Permalänk

Nu vet jag inte om datorn som ggwp länkar är bra eller dålig då jag inte är uppdaterad vad gäller datordelar idag, jag byggde min egna dator för cirka 4 år sedan och då var jag novis precis som du är bjornenjohan, men jag tycker inte du ska köpa den du har länkat utan istället köpa en dator i delar på inet om din ekonomi tillåter.. Angående SSD så är det nästan (läs nästan) ett måste då det går extremt mycket snabbare att starta upp datorn, knappt någon load-screen i spel osv.. men som sagt, det är din ekonomi som avgör det hela.. Hade jag varit du så hade jag försökt spara ihop cirka 5-6000kr och köpt en vettig dator på inet (rekommenderar starkt inet.se för deras support!). Att sätta ihop en dator själv är inte heller speciellt svårt, om jag kan göra det helt själv som har tummen mitt i handen så fixar du det nog också Det är bara att läsa på en jädrans massa på nätet om hur du sätter ihop den så ska det gå utmärkt! Och om du har en ekonomi som tillåter så kan inet sätta ihop den till dig för 799kr.. Men känner du att du inte klarar av att sätta ihop den själv så köp den du länkade själv istället, men av egna erfarenheter så får man mycket mer dator för pengarna om man väljer delar själv!

Och ska du sätta ihop datorn själv så kom ihåg ESD-armbandet! -> http://www.inet.se/produkt/6901005/esd-armband-for-montering-... annars finns det risk att elektricitet från din kropp slår ut datorkomponenterna!

//Mvh Oliver!

Visa signatur

Gigabyte Radeon HD 6850 | AMD Phenom II x4 955 BE | Cooler Master Hyper 212 plus | MSI 870a-G54 | Corsair 4GB 1333 MHz | Corsair 600w | 500GB Samsung Spinpoint F3 | Cooler Master Elite 334 | BenQ TFT 21.5" LED..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Windows 8.1 har alla funktioner Windows 7 har och fler. Dessutom är det snabbare och stabilare. Utseendet spelar väl inte så stor roll? Nej din spelprestanda påverkas inte nämnvärt av operativsystemet.

Har han redan köpt ett Win7 så spelar det väl ingen roll då har han ju redan det. Jag kör själv Win7 kommer köra det till Win10 släpps iaf.

Jag är inte så bra på vad som är bäst av billiga komponenter, så låter nog någon annan bygga ihop något..

ggwp's paket är säkert bra för priset.. man får ju ofta vad man betalar för men skulle ha lagt till lite för att få en SSD på 250GB/256GB istället för 120GB. Sedan skulle jag nog valt en 3TB hårddisk också bara för det är en prisvärd storlek nu för tiden.. men det går att köpa till senare för någon 1000-lapp.