Vilken mobil ska man satsa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

Kan bara komma på en app just nu, men den kan jag verkligen inte klara mig utan. Swedbank - Mobilbanken

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan bara komma på en app just nu, men den kan jag verkligen inte klara mig utan. Swedbank - Mobilbanken

Damn. Där kom den första Windows appen jag faktiskt saknar då.

De flesta som nämnts tidigare i detta inlägg finns nu btw, UBER, SONOS, timer, dropbox.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av john00133:

Efter mycket övervägande så bestämmer jag att jag ska klämma o känna lite på mobilerna samt sen när det är gjort slå en tärning o se vilken de blir.

Det kan dock bli svårt att känna på en Oneplus One om du inte känner någon som har den...

Permalänk

Är samsung galaxy alpha eller xperimentet m2 något att ha?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Kan bara komma på en app just nu, men den kan jag verkligen inte klara mig utan. Swedbank - Mobilbanken

Skrivet av ggwp:

Damn. Där kom den första Windows appen jag faktiskt saknar då.

De flesta som nämnts tidigare i detta inlägg finns nu btw, UBER, SONOS, timer, dropbox.

En mycket bra Swedbankapp är ju numera fixat med Swedbanks goda minne.
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/bankappen/29c61da...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

En mycket bra Swedbankapp är ju numera fixat med Swedbanks goda minne.
http://www.windowsphone.com/sv-se/store/app/bankappen/29c61da...

noice! tack

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk

ingen som vet om samsung galaxy alpha är något att ha? den kändes bra och tjejen som jag rådfråga sa att den var bra och är smidig någon som har något mer att säga som e posetivt /negativt?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ingen som vet om samsung galaxy alpha är något att ha? den kändes bra och tjejen som jag rådfråga sa att den var bra och är smidig någon som har något mer att säga som e posetivt /negativt?

Som en iPhone användare måste jag säga att jag blev grymt imponerad av hårdvaran när jag testade en bekants Alpha. Jag tyckte den kändes väldigt skön och premium i handen. Tyvärr gillar jag inte Android så jag hade själv inte kunnat ha en sådan, men om jag gillade Android är det nog den luren jag hade kört på.

Har även hört att de ska sluta tillverka denna modell snart, så bäst att vara snabb om du vill ha den: http://gadgets.ndtv.com/mobiles/news/samsung-to-stop-galaxy-a...

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Sony Xperia Z3. Världens bästa smartphone just nu, borträknat phablets.

Motivering: Bäst användargränssnitt för Android, borträknat Nexus (bland det viktigaste), grym batteritid, riktigt bra kamera, bra skärm, riktigt höga specs, vattentålighet och riktigt fin design. Bättre apputbud än Lumia 930, som jag använder.

Har själv en Z3:a, och kan bara hålla med!
Ångrar inte alls att jag köpte en.

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox-dragon:

Japp, älskar Sony. Har vart Samsung fanboy fram till Note 3 och sen fick jag nog.

Då blev det att testa Sony Z1, Z Ultra, Z2 och nu Z3. Tycker att dom har förbättrat Z3 jämfört med äldre.
Köpte nyss trådlös laddningsskal, älskar det!

Det är inbyggt i Nokian har även en laddplatta till den. Fast då tycker jag nog det skall bli intressantare med magnetkontakten har det på min Surface pro och tycker det är smidigt. Laddnings Plattan har ju sina begränsningar då man inte kan använda telefonen vid laddning. Man kan säga vad man vill om Win tel men Nokia har faktiskt legat i framkant med olika funktioner och gratis program till sina win telefoner. Tror Microsoft kommer få svårt att hänga på utan Nokia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

ingen som vet om samsung galaxy alpha är något att ha? den kändes bra och tjejen som jag rådfråga sa att den var bra och är smidig någon som har något mer att säga som e posetivt /negativt?

Negativt, knox och allt annat som försvårar att låsa upp telefonen helt. Mindre utvecklarstöd pga deras egna cpu osv. Bara 720p. Touchwiz, även om det är lite av en personlig smak så förändrar inte det saken att deras skit gör att de hackar till då och då. Och vissa appar körs inte i samma fps som andra telefoner. Så att göra ett os som är så tungdrivet är en stor nackdel i mina ögon. Det är ju inte direkt ett spel vi pratar om.

Fingertrycksavläsaren är väl inte heller den direkt bra. Sådant ska fungerar till 100% annars använder man inte skiten. En annan nackdel är att man får vänta med uppdateringar. Och efter ett tag får man de inte alls. Se bara på 4.3 och tidigare eller vad det var som har en bugg i vad det nu heter, den där grejen som gör att varje app kan ha sin egna webläsare. Som tex facebook, när du klickar en länk så öppnas den i facebooks egna webläsare. Detta kan man i fb ställa in att den inte ska göra iof.

Men iaf, det är vid användandet av denna inbyggda webläsare i en app där det tydligen är en riktigt elak bugg. Google har ju sedan länge fixat den och gått vidare. Men många tillverkare kör ju med standardbrowsern fortfarande(inte chrome utan typ "internet" som samsung har)
Lösningen är att inte öppna länkar i appars egna webläsare samt använda chrome, firefox eller annan webläsare.
Men buggen i dessa telefonen kommer ju aldrig fixas av samsung då de överger gamla modeller.
Kolla bara på nexus s eller vad den heter som är från medeltiden. Istället för att fixa en patch till ett gammalt operativsystem så fixade google till senaste os:et på den.

Sen kan man ju fortsätta med nackdelarna. Men som med allt annat så blir ju allt personligt i slutändan. Ta tex som batteritiden som är rätt dålig. Eller dålig är den ju inte direkt. Men jämför man den med andra telefoner som finns ute så är den inte direkt bra. Säg att du får runt 3 tim skärmtid på en dag. Ungefär som en nexus 5 som har erkänt dålig batteritid jämfört med andra lurar.

En annan nackdel som jag ser det är den fysiska hemknappen samt de kapacitiva knapparna på sidan om denna. Mjukvaruknappar på skärmen är bra mycket bättre då de alltid är i nederkant och kan ändras. Ta tex då tangentbordet är framme. På en nexus blir tillbakapilen en pil neråt istället för att visa att du ska trycka på denna för att minimera tangentbordet. När det väl är borta så blir det en pil till vänster istället. Och listan fortsätter.

Just det, ett par positiva saker: Löstagbart batteri, gorilla glas 4

Så är du ute efter en telefon som är rätt liten(4,7") och har rätt dålig batteritid och har en fysisk hemknapp och är rätt skön att hålla i så slå till. Men för dessa pengar får man många telefoner som är bra mycket bättre.

Permalänk
Skrivet av creativ:

Negativt, knox och allt annat som försvårar att låsa upp telefonen helt. Mindre utvecklarstöd pga deras egna cpu osv. Bara 720p. Touchwiz, även om det är lite av en personlig smak så förändrar inte det saken att deras skit gör att de hackar till då och då. Och vissa appar körs inte i samma fps som andra telefoner. Så att göra ett os som är så tungdrivet är en stor nackdel i mina ögon. Det är ju inte direkt ett spel vi pratar om.

Fingertrycksavläsaren är väl inte heller den direkt bra. Sådant ska fungerar till 100% annars använder man inte skiten. En annan nackdel är att man får vänta med uppdateringar. Och efter ett tag får man de inte alls. Se bara på 4.3 och tidigare eller vad det var som har en bugg i vad det nu heter, den där grejen som gör att varje app kan ha sin egna webläsare. Som tex facebook, när du klickar en länk så öppnas den i facebooks egna webläsare. Detta kan man i fb ställa in att den inte ska göra iof.

Men iaf, det är vid användandet av denna inbyggda webläsare i en app där det tydligen är en riktigt elak bugg. Google har ju sedan länge fixat den och gått vidare. Men många tillverkare kör ju med standardbrowsern fortfarande(inte chrome utan typ "internet" som samsung har)
Lösningen är att inte öppna länkar i appars egna webläsare samt använda chrome, firefox eller annan webläsare.
Men buggen i dessa telefonen kommer ju aldrig fixas av samsung då de överger gamla modeller.
Kolla bara på nexus s eller vad den heter som är från medeltiden. Istället för att fixa en patch till ett gammalt operativsystem så fixade google till senaste os:et på den.

Sen kan man ju fortsätta med nackdelarna. Men som med allt annat så blir ju allt personligt i slutändan. Ta tex som batteritiden som är rätt dålig. Eller dålig är den ju inte direkt. Men jämför man den med andra telefoner som finns ute så är den inte direkt bra. Säg att du får runt 3 tim skärmtid på en dag. Ungefär som en nexus 5 som har erkänt dålig batteritid jämfört med andra lurar.

En annan nackdel som jag ser det är den fysiska hemknappen samt de kapacitiva knapparna på sidan om denna. Mjukvaruknappar på skärmen är bra mycket bättre då de alltid är i nederkant och kan ändras. Ta tex då tangentbordet är framme. På en nexus blir tillbakapilen en pil neråt istället för att visa att du ska trycka på denna för att minimera tangentbordet. När det väl är borta så blir det en pil till vänster istället. Och listan fortsätter.

Just det, ett par positiva saker: Löstagbart batteri, gorilla glas 4

Så är du ute efter en telefon som är rätt liten(4,7") och har rätt dålig batteritid och har en fysisk hemknapp och är rätt skön att hålla i så slå till. Men för dessa pengar får man många telefoner som är bra mycket bättre.

tackar för svar men man kan ju köpa till ett annat bättre batteri som är aftermarket samt finger scanner eller vad det nu heter kommer jag ju inte använda vet jag redan samt tyckte jag att knapparna inte va så dåliga men de e ju bara jag

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Kör du Android så rekommenderar jag alla dagar i veckan en Nexus lur... Skräpet från andra tillverkare förstår jag verkligen inte varför man vill ha.

Skräpet? Vad jag vet har nexuslurarna tillverkats av htc, samsung, lg, motorola. Aosp har funkat på alla mina androidlurar o jag har inte ägt en nexus än (skulle dock gärna ha 6an men den är för dyr imo). Tycker batteriet är en viktig punkt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är genuint värdelöst att det ofta tar lång tid innan man får en androiduppdatering till sin telefon, och de flesta tillverkare orkar bara med att skicka ut 1-2 uppdateringar sen överger de modellen och går vidare till de nya. Sånt får mig att bojkotta hela företaget. Bara massa konsumenthets om att alltid köpa "den senaste" modellen som är marginellt bättre på någon/några punkter. Sen gillar jag inte heller att om man nu köper den senaste modellen så är den bara den senaste några månader...sen kommer det en ny modell (!?). Dessa anledningar har gjort att jag hållit mig till Apple, även om de inte må ha de bästa telefonerna.

Permalänk
Medlem

LG Nexus 5 har haft min i 1 år den är fortfarande i top segmentet.

Visa signatur

MSI GP702PE Leopard Intel I7 4700HQ 8gig ram mSATA 30 gig 510/550rw Seagate Laptop SSHD 500GB OS Linux Mint 17.1 x64
Intel I5 4690k 8 gig ram 2133 Gigabyte R9 290 Corsair HG10 bracket Corsair H100i OS Linux Mint 17.1
http://openbenchmarking.org/result/1412314-KH-LIGTI904750

Permalänk
Medlem

G3an e fin, har en själv och är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För att app-utbudet är så sjukt dåligt att man knappt kan tro att det är sant?

Det är kanske bara jag men de viktigaste apparna finns. De som inte finns kan man bokmärka så man får upp samma funktion på <appnamnets> hemsida.

Och jag använder väldigt sällan appar numera. Webbläsaren används helt klart majoriteten av tiden, annars är det kanske VLC, YouTube-apparna som jag hade saknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det som är dåligt med utbudet? Vilka appar saknar du i Windows Store?

Jag äger en Windows Phone men använder den inte längre på grund av det dåliga utbudet och att telefonen verkar ha glapp i kopplingen till bateriet... Den startar om/ stänger av sig när man skakar den.

Apparna jag saknade var: Skånetrafiken som krävs för att köpa bussbiljett här i Skåneland, så ett stort problem. Hangouts från Google fans inte heller. Esspresso House appen saknade jag då jag köper kaffe med den. Tror inte Bank ID fanns heller men minns lite dåligt. Swish?

Permalänk
Medlem

Z1 compact har varit nere i riktigt låga prisklasser. Bra telefon för det priset

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cousken:

Jag äger en Windows Phone men använder den inte längre på grund av det dåliga utbudet och att telefonen verkar ha glapp i kopplingen till bateriet... Den startar om/ stänger av sig när man skakar den.

Apparna jag saknade var: Skånetrafiken som krävs för att köpa bussbiljett här i Skåneland, så ett stort problem. Hangouts från Google fans inte heller. Esspresso House appen saknade jag då jag köper kaffe med den. Tror inte Bank ID fanns heller men minns lite dåligt. Swish?

Det jag framförallt saknar på min Lumia 1020 är Swiftkey. Känns som pekfingervalsen jämfört med min android. Sen är iofs kameran sjuuuukt mycket bättre än på min Nexus 4

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

är en OPPO Find 5 något att ha?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

är en OPPO Find 5 något att ha?

Beror väl på priset, har ett par år på nacken nu.
http://www.swedroid.se/recensioner/telefoner/oppo-find-5-rece...

Permalänk

kanske finns nyare oppo? eller har dem slutat o göra dem tro?

Visa signatur

Cpu: i7 6700k
Ram: 32gb
Moderkort: ASUS z170 Pro Gaming
Grafikkort: GeForce GTX 1070 SEA HAWK

Permalänk
Medlem

Oneplus one helt 100, du kommer inte att ångra dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av john00133:

kanske finns nyare oppo? eller har dem slutat o göra dem tro?

Nej, visst finns det.

Skrivet av NewCamps:

Oneplus one helt 100, du kommer inte att ångra dig.

På tal om oppo så är det de som äger och tillverkar 1+1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Som en Nokia fanboy gick jag direkt från en symbian till en Windows Phone och har då ingen referens till vad som finns i iOS och android som tydligen är så otroligt mycket bättre. Det är kanske femte gången jag frågar vad som specifikt saknas i windows store och alltid får jag ett generellt svar att det är "kasst", "värdelöst" eller dyligt. Kan inte någon hjälpa mig och berätta vad specifikt som är så kasst?

En utmaning till alla med iOS och Android: Nämn 3 appar du inte kan vara utan som inte finns i Windows Store.

En YouTube app som inte är kass, Firefox, Reddit Sync och Hangouts är några jag tänker på.
Edit: Skulle vara skönt om inte hela wp storen var fylld med skräp appar bara för att få upp sin total app count.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Vad är det som är dåligt med utbudet? Vilka appar saknar du i Windows Store?

Jag håller med honom. Typ varje vecka är det nånny appjävel som jag behöver som alla mina polare kan köra men inte jag.

lumia är för övrigt sjukt överhypat här på swec, har en själv.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

galaxy s5 , flest funktioner

- vattentät
- ir sensor (släng alla fjärrisar ut genom fönstret)
- fingeravtrycksläsare (skydda valfria appar att öppnas från obehöriga)
- puls och stegräknare (slipp android armbanden)
- bästa skärmen
- utbytbart batteri (slipp vara slav till laddsladden)

- galet bra och snabb kamer
- sjukt bra batteritid

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Jag håller med honom. Typ varje vecka är det nånny appjävel som jag behöver som alla mina polare kan köra men inte jag.

lumia är för övrigt sjukt överhypat här på swec, har en själv.

Överhypat?

Allt som heter windows phone är ju hatat här på forumet. Var hittar jag denna 'hype'?

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cousken:

Jag äger en Windows Phone men använder den inte längre på grund av det dåliga utbudet och att telefonen verkar ha glapp i kopplingen till bateriet... Den startar om/ stänger av sig när man skakar den.

Apparna jag saknade var: Skånetrafiken som krävs för att köpa bussbiljett här i Skåneland, så ett stort problem. Hangouts från Google fans inte heller. Esspresso House appen saknade jag då jag köper kaffe med den. Tror inte Bank ID fanns heller men minns lite dåligt. Swish?

Lumia 520?

För övrigt finns BankID och Swish.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround