[HP WX8400] OS, Användningsomåde; behöver tips

Permalänk

[HP WX8400] OS, Användningsomåde; behöver tips

Helloj,

Har aldrig knegat runt i denna forumdel på Swec än men ska väl ta mig friheten att skriva något.

Kör i dagsläget en HP WX8400 med ett kasst Windows Server 2003 på som knappt lirar alls.

  • 2 x Intel Xeon 5120

  • 2*2GB 667(eller 800)MHz ECC RAM

  • 1 x 320GB SATA-HDD på 7.2K rpm

  • Gigabitkort

  • 250/100 fiberlina

I dagsläget är det enda som körs Teamspeak samt Apache/PHP/Mysql och inget annat, Windows är tråkigt, blä, vill byta
bort denna mot något annat men har inte riktigt tagit mig tiden, tänkte höra vad ni anser vara ett bra operativsystem för en
pojkspole som jag?

Hostar det jag vill att mina polare ska köras, har varit Arma 2 förut, CS:GO, terraria, någon gång en minecraft server men kör för det mesta lätta grejer, tanken är något LINUX-baserat OS typ virtualisering eller dylikt, vill få mina superbros att få eget inlogg och en del av kraften för att lägga upp de tjänsterna de vill ha på servern eller något lätthanterligt GUI eller dylikt då många inte kan köra allt via SSH.

Vad kommer lira med hårdvaran? Något där som måste tänkas på?

Tips, tankar, funderingar på OS, bra användningsområde, tips på grejer man kan hosta, någon som vill ha något hostat?

Använder väl i dagsläget ungefär ~1-2% CPU och ~20% av RAM och det går att få lägre då mycket ska saneras bort.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Skrivet av Dustforce:

Helloj,

Har aldrig knegat runt i denna forumdel på Swec än men ska väl ta mig friheten att skriva något.

Kör i dagsläget en HP WX8400 med ett kasst Windows Server 2003 på som knappt lirar alls.

  • 2 x Intel Xeon 5120

  • 2*2GB 667(eller 800)MHz ECC RAM

  • 1 x 320GB SATA-HDD på 7.2K rpm

  • Gigabitkort

  • 250/100 fiberlina

I dagsläget är det enda som körs Teamspeak samt Apache/PHP/Mysql och inget annat, Windows är tråkigt, blä, vill byta
bort denna mot något annat men har inte riktigt tagit mig tiden, tänkte höra vad ni anser vara ett bra operativsystem för en
pojkspole som jag?

Hostar det jag vill att mina polare ska köras, har varit Arma 2 förut, CS:GO, terraria, någon gång en minecraft server men kör för det mesta lätta grejer, tanken är något LINUX-baserat OS typ virtualisering eller dylikt, vill få mina superbros att få eget inlogg och en del av kraften för att lägga upp de tjänsterna de vill ha på servern eller något lätthanterligt GUI eller dylikt då många inte kan köra allt via SSH.

Vad kommer lira med hårdvaran? Något där som måste tänkas på?

Tips, tankar, funderingar på OS, bra användningsområde, tips på grejer man kan hosta, någon som vill ha något hostat?

Använder väl i dagsläget ungefär ~1-2% CPU och ~20% av RAM och det går att få lägre då mycket ska saneras bort.

Har ett par WX8400 själv, med uppgraderade CPU'er. De är kompenta på sitt sätt, de klarar iaf VT-X, så det går absolut att virtualisera på den. Hiva upp en VM var till dina kompisar kanske?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1