Permalänk
Medlem

Problem med ljud - Asus Xonar DX

Tjena tjena,

Har ett Asus Xonar DX ljudkort i datorn och jag har problem med att få ljud från högtalare från line out (den gröna) på baksidan av burken. Ljudet funkar fint för högtalare samt hörlurar om man kopplar in sladden där fram vid hörlursingången. Har kollat ljudinställningar i kontrollpanelen och det ser ut som det ska. Datorn uppfattar därmed ett ljud men jag får alltså inte ut det. Har kopplat in högtalarna till alla ingångar där bak utan någon framgång.

En tanke är om det kan vara fel på ingången på den nyinköpta datorn kanske? Vad tror ni mer kunniga?

Tacksam för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Verkar som att jag lade tråden i fel forumdel - sorry för detta!

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet så är det inte olika färger på in och utgångarna på ett Asus Xonar DX.
Alla är guld färgade.
http://images.bit-tech.net/content_images/2008/05/asus-xonar-...
ingången längst till vänster på bilden är mic ingången samt den digitala optiska utgången. Och den andra från vänster är den som du kopplar tex hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Har du kollat på inställningarna för ljudet att det är ditt ASUS kort du har valt som det primära ljudkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Så vitt jag vet så är det inte olika färger på in och utgångarna på ett Asus Xonar DX.
Alla är guld färgade.
http://images.bit-tech.net/content_images/2008/05/asus-xonar-...
ingången längst till vänster på bilden är mic ingången samt den digitala optiska utgången. Och den andra från vänster är den som du kopplar tex hörlurarna.

Yes, det stämmer bra och jag har provat alla. Det står även att ASUS är mitt primära ljudkort och att det inte ska komma från moderkortet. Får ju ljud, bara genom fel uttag så att säga. Tror att det kanske kan vara något med mjukvaran då jag har hört om andra som har problem med ljudkortet. Ska testa att installera andra drivrutiner tänkte jag, annars känns det som att det måste vara fel på datorn på något sätt.

Permalänk

Om du öppnar mjukvaran, under analog ut, står det Hörlurar eller FP Hörlurar? Kan ju vara så att det inte ändras automatiskt av någon anledning.
Dum fråga kanske, men du har inte kopplat front audio till moderkortet istället för direkt till ljudkort?