Grand Theft Auto V för PC försenas

Permalänk
Medlem

Oavsett hur bra eller dåligt spelet kommer bli är det bra att de är ärliga och putsar på det hela.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

inte? 4GB vram räcker gott och väl för shadow of mordor/ Skyrim moddat med majoriteten 2K/4K texturer.

Du kan inte jämföra Shadow of Mordor då kartan i det spelet är betydligt mindre. Varför du inte kan jämföra Skyrim och GTA V borde inte ens behöva förklaras. Du borde inte jämföra olika spel med varandra i huvudtaget då det är så olika. Jämföra spelmotorer och hur effektiva och vilka möjligheter dom har skulle vara mer rättvist samt givande.

Du vet att minne används av mer grejer än texturer eller hur?

Skrivet av klotim:

Mja, De enda de behöver är utnyttjande av mipmaps och lods för att hantera textur upplösningar beroende på distans samt bättre arkitektur gällande vram hantering.

Men jag förstår hur du menar. Men Deras texturer är av samma kvalitet som GTA IV. Dom kan ju åtminstående ha en ultra texture pack för de som har hårdvaran för det. Det är ju som sagt 2015.

Ja, valmöjligheten borde ju finnas i alla fall, det håller jag med om. Tycker dock inte man kan jämföra det med Skyrim ett 3 år gammalt spel som är byggt på en gammal spelmotor(förvisso modifierad) som kändes utdaterad redan då spelet släpptes. Motorn i det spelet erbjuder ju i princip inget grafiskt krimskrams i andra vägar så att man kan spela det utan problem med 4k textur är inte särskillt konstigt. Skyrim som dessutom har mycket loading screens och definitivt är mindre "sömlöst" än vad GTA V är.

Texturer verkar va en sån grej som överlag ofta är en besvikelse. Tidigare nämnt Far Cry 4 var också ett spel där jag kände att texturerna var väldigt "meh" och trots detta så hade det problem med hitching när man rörde på sig snabbt. Kan även minnas att jag stört mig på texturer i andra nyligen släppta spel, då texturerna inte kännts väldigt "2014". Kommer dock inte på några exempel på rak hand. Dock kan jag ju tycka att texturer är det jag minst kollar på när jag bedömmer hur grafiskt tilltalande ett spel är. Det jag ville framföra var dock att det uppenbarligen är svårt för många utvecklare hur man ska hantera texturer när man strävar efter en "Open World experience".

Permalänk
Avstängd

Hellre att de fixar till spelet ordentligt än att de släpper något buggigt skit. Iaf bra att de släpper de innan sommar så man kan spela som en jävel hela sommaren. Får hoppas AMDs 390x-kort släppts då också så man får minst 144 fps på en freesync-skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Det började inte alls pc exklusivt.

GTA kom 2 månader före till PC men när det var dags för GTA 2 så var det först ut till playstation ändå om de bara skiljer ett par dagar

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Nu börjar det fan bli jobbigt med utrymme. Blir problem att orka med både GTA V och Evolve på en 240 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Dom e ju värdelösa!
Se deras textures och AA. Detta med 4K samt maxad grafik:
Ser ju fint ut på downsample bilderna men se original bilden för att se...

MM kolla huset, se väggen? Vattenmålning. Upplösning på den texturen? 512px tippar jag på.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Oj oj Vilken fin "skjorta" han har. Eller vad de nu är för någon sörja.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

O här, titt vilken fin AA på de där trädet. Fantastiskt.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Inte lustigt att system speccs är så låga.

Har bara en sak att säga... Amatörer.

Förhoppningsvis är det detta dom kommer att jobba på. Texturerna är ändå något dom kan göra större tycker man, då geometrin borde vara jobbigare att göra om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

GTA kom 2 månader före till PC men när det var dags för GTA 2 så var det först ut till playstation ändå om de bara skiljer ett par dagar

Skrivet av GaMeR2K5:

Jo... även om det dröjde bara några månader innan det släpptes till Playstation.

Antog att användaren menade att det skulle startat som pc exklusivt med endast pc version tillgänglig, men menade han det som ni säger är jag med. Hade inte ens någon dator på den tiden utan satt med min gråa låda. Hade ingen aning om att det kom först till pc på den tiden.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Köpte och spelade genom GTA V till ps3an när det släpptes. Det blev det sista spelet jag köpte till den konsolen. Ruskigt bra spel. Bra gameplay med tanke på att man spelade med kontroll och grym handling. Lirade genom kampanjen men provade multiplayer en gång bara. Så jag ser fram emot releasen till PC och kommer garanterat köra mera multiplayer med vänner. Spelet kommer förhoppningsvis bli lite mera långlivat om det kommer mods också.

Jag kan förstå folk som blir besvikna att det är uppskjutet (igen) men för mig spelar det mindre roll. Troligen för att jag kört genom det en gång redan. Det är dock ett spel att se fram emot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Du kan inte jämföra Shadow of Mordor då kartan i det spelet är betydligt mindre. Varför du inte kan jämföra Skyrim och GTA V borde inte ens behöva förklaras.

Du vet att minne används av mer grejer än texturer eller hur?

Ja, valmöjligheten borde ju finnas i alla fall, det håller jag med om. Tycker dock inte man kan jämföra det med Skyrim ett 3 år gammalt spel som är byggt på en gammal spelmotor(förvisso modifierad) som kändes utdaterad redan då spelet släpptes. Motorn i det spelet erbjuder ju i princip inget grafiskt krimskrams i andra vägar så att man kan spela det utan problem med 4k textur är inte särskillt konstigt. Skyrim som dessutom har mycket loading screens och definitivt är mindre "sömlöst" än vad GTA V är.

Texturer verkar va en sån grej som överlag ofta är en besvikelse. Tidigare nämnt Far Cry 4 var också ett spel där jag kände att texturerna var väldigt "meh" och trots detta så hade det problem med hitching när man rörde på sig snabbt. Kan även minnas att jag stört mig på texturer i andra nyligen släppta spel, då texturerna inte kännts väldigt "2014". Kommer dock inte på några exempel på rak hand. Dock kan jag ju tycka att texturer är det jag minst kollar på när jag bedömmer hur grafiskt tilltalande ett spel är.

VRAM används I majoritet av texturer/AA samt upplösning på skärmen.
Jag nämnde att både texturerna och AA var dåliga.

Klart shadow of mordor är mindre storleksmässigt men tror du texturer är renderade högupplöst på distans, knappast.
Dvs det kvittar hur stor världen är sålänge du har occlusion culling och mipmaps samt lods.
+ att texturer inte ligger permanent i vram minnet utan töms vid olika scenarior.
Så jag ser faktiskt inget som gör att de är omöjligt att ha minst 2K texturer och 1K texturer för mindre modeller som glas och mat osv.

Loading times på skyrim behöver du inte ens argumentera om för det är så motorn dem har är uppbygd.

Skrivet av nils45:

Förhoppningsvis är det detta dom kommer att jobba på. Texturerna är ändå något dom kan göra större tycker man, då geometrin borde vara jobbigare att göra om.

Säg inte de! Modeller är ganska lätta att göra om i bland annat zbrush och 3dmax.
Däremot att förstora en textur är i princip omöjligt om du inte har 150 olika filter med 20 st skärp filter. Men det ger inte en kliniskt ren o fin textur. Ska dem förstoras så ska det göras från grunden och det tar tid.. Väldigt lång tid...

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Det blir också stöd för upp till tre bildskärmar och Nvidia 3D Vision

Oh sweet baby yes!

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Förstår inte inlägget som klagar på grafiken. Originalbilderna är i 4K upplösning. Det kommer att se jättebra ut i 1080p eller 1440p på en 24-27" bildskärm.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Det började inte alls pc exklusivt.

Ok.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabiat:

Jag tycker inte man kan kompensera för saker som saknas i 3d väg genom att uppdatera texturer. Om man är ett fan av "påklistrat fotografi"-looken så är det säkert toppen det där moddet, jag tycker dock det ser löjligt ut. Som när folk kör med "Ultra HD Realistic textures" i Minecraft, rätt löjligt.

Fattar inte hur du kan argumentera mot bättre texturer, vad skulle du vilja ha istället? Stora pixlar á la Doom 1?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Oväntat... Tur man köpte spelet till xbox one, ser helt fantastiskt ut på min 4k tv och behöver inte tänka på fps eller hårdvara. Nej tacka konsoler. Alltid först ut med spel också.

Nämen, har trollet hittat hit?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk
Medlem

"Det blir också stöd för upp till tre bildskärmar och Nvidia 3D Vision!

Skrivet av Ceogar:

Oh sweet baby yes!

Eller hur Ceogar

Blir roligt för oss som har multiskärmar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klotim:

Hade vart en dröm för mig faktiskt

Tror absolut inte att du gjort det bättre, snarare tvärtom.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Börjar känna mig gammal... Jag tycker inte spel behöver vara snyggare än Half Life 2. Det är storyn och gameplay som är viktigt! Varför ska allt se så realistiskt ut? Jag spelar spel för nöjets skull, inte för att inspektera pixlar!

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Fyfan säger jag... där rök den hypen för rock stars framtida spel. jävla tur att jag inte köpte skiten i förhandsbokning

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Tror absolut inte att du gjort det bättre, snarare tvärtom.

oj vilken attityd... Snällt av dig.
De blir nog bättre ska du se

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk

Nog kan de få två månader påsig att finjustera för att göra porten bättre och allt, så att det inte blir så buggigt vid release.
Men med tanke på hur mycket tid Rockstar faktiskt haft på sig att fixa spelet till PC blir man ganska besviken... :S

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Dom e ju värdelösa!
Se deras textures och AA. Detta med 4K samt maxad grafik:
Ser ju fint ut på downsample bilderna men se original bilden för att se...

MM kolla huset, se väggen? Vattenmålning. Upplösning på den texturen? 512px tippar jag på.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Oj oj Vilken fin "skjorta" han har. Eller vad de nu är för någon sörja.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

O här, titt vilken fin AA på de där trädet. Fantastiskt.
Se hela bilden och zooma för att se: http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...
http://media.rockstargames.com/rockstargames/img/global/news/...

Inte lustigt att system speccs är så låga.

Har bara en sak att säga... Amatörer.

Tycker det är jäkligt snyggt för att vara open world. Sen ser jag hellre att spelet glider runt på 60FPS utan stutter och att det är kul, än att de missat att lägga AA på nått jäkla träd.

Men förmodligen kommer det va sjukt dåligt optimerat för PC i alla fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Garderoben:

Oväntat... Tur man köpte spelet till xbox one, ser helt fantastiskt ut på min 4k tv och behöver inte tänka på fps eller hårdvara. Nej tacka konsoler. Alltid först ut med spel också.

Inte för att bedja för hårt åt det kära "PCMR" meen måste flika in här ändå..

Förstår inte vad du menar med att det "ser fantastiskt ut på din 4K TV", du tror väl inte på riktigt att ditt Xbox One skickar ut 4k upplösning?

För övrigt är det skönt att spelen släpps oftast först till er med konsol, men förstår verkligen inte hur man kan tycka det är bättre med tanke på den senaste generationens konsoler där spel kan ligga runt 20-30 fps.

Riktigt segt med dessa nyheter, man vill ju prova på detta så snart som möjligt! Det minskar ju inte heller pressen på en buggfri lansering för Rockstar..

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

asså jag orkar inte... att dem ska sätta en deadline som inte kan nås. bättre att sätta en deadline som är kanske 2 månader för mycket så att man slipper sitta här och bli besviken för att det inte kommer när dem sa det. självklart vill jag att dem ska göra klart det.

Permalänk
Avstängd

7870 eller 660 rekommenderat, är det för maxat i 1080p? det är väl knappt att dom korten räcker för GTA4.
Är lite skeptiskt till min req om man vill ha annat än en slideshow.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av klotim:

inte? 4GB vram räcker gott och väl för shadow of mordor/ Skyrim moddat med majoriteten 2K/4K texturer.

Njaa, nu uppdaterade du ju precis din signatur, innan dess var det ju ett 590 där..

Permalänk
Medlem

Dom vill nog sälja lite mer till PS4/XBONE först.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Fattar inte hur du kan argumentera mot bättre texturer, vad skulle du vilja ha istället? Stora pixlar á la Doom 1?

Tror inte du förtstår min poäng eller läst allt jag skrivit. Har inte skrivit att sämre texturer är bättre eller mer tilltalande. På en sidonot i och med dennes skärmdumpar av Skyrim så ville jag bara uttrycka min åsikt om överdrivna texturer. Jag tycker inte ett spel ser bättre ut för att man moddar det med oproportioneligt högupplösta texturer när spelet saknar så mycket annat i grafiska vägar, om något så tycker jag bara oproportioneligt högupplösta texturer bara lägger tonvikten på allt annat som ser grafiskt dåligt ut. Jag menade inte att högupplösta texturer i sig är fula/sämre eller något annat i den linjen, vilket du kanske hade förstått om du tagit dig tiden att faktiskt läsa.

Att jämföra Skyrim med GTA V är orättvist i min mening. Skyrim är ett gammalt spel byggt på en ännu äldre spelmotor. Klotim menade att eftersom att han kan spela Skyrim med sina 4k texturer så finns det ingen anledning till att GTA V ska kunna göra samma sak. Att man ska dra ett sånt här jämförande förutsätter ju att spelen och deras motorer är så lika varandra som möjligt, och det kan jag berätta för dig att dom definitivt inte är.

En annan poäng jag ville framföra var att hanteringen av texturer i "open world"-spel uppenbarligen inte är lätt, något som är enkelt att konstatera om man kollar på många spel släppta nyligen. Om man har ett spel med fläskiga texturer som lider utav stuttering och konstant hitching på grund utav just detta så tar jag hellre ett spel med lite sämre texturer som går att spela utan problem. Ni kan ju sitta och kolla på stillbilder om ni inte har problem med låg fps, stutter och fps drops. Vänta jag tar tillbaks det där sista, förlåt mig, jag tog mig till att använda samma onödiga samt efterblivna retorik som dig.

Skrivet av klotim:

Dvs det kvittar hur stor världen är sålänge du har occlusion culling och mipmaps samt lods.

Occlusion culling och mipmaps funkar bra för att spara prestanda i vissa fall. Dessa är ju dock inte helt utan sinna nackdelar eller begränsningar.

Permalänk
Medlem

så kul med folk här inne..många blir griniga för att dom skjuter upp det lite grann för att kunna polera spelet, mindre störningsmoment, skulle dom släppt det direkt på datumet dom sagt först o sen är det jättetrasigt skulle alla klaga på det o att dom tycker dom borde ha skippat att släppa ett trasigt spel..hur ska ni ha det?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

så kul med folk här inne..många blir griniga för att dom skjuter upp det lite grann för att kunna polera spelet, mindre störningsmoment, skulle dom släppt det direkt på datumet dom sagt först o sen är det jättetrasigt skulle alla klaga på det o att dom tycker dom borde ha skippat att släppa ett trasigt spel..hur ska ni ha det?

Du är alltså inte lite less på att man fått vänta i över ett helt år för en version som borde släppts samtidigt som konsolerna eller i alla fall inte 16 månaders skillnad? Gärna får dom ta sin tid för att det ska bli bra men det är lite skillnad här va

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

så kul med folk här inne..många blir griniga för att dom skjuter upp det lite grann för att kunna polera spelet, mindre störningsmoment, skulle dom släppt det direkt på datumet dom sagt först o sen är det jättetrasigt skulle alla klaga på det o att dom tycker dom borde ha skippat att släppa ett trasigt spel..hur ska ni ha det?

Håller med till fullo. Förstår inte hur man kan klaga på förskjutningar som endast är välmenade när man har katastrofer som AC:Unity i nära i bakminnet.

Skrivet av Friterad:

Du är alltså inte lite less på att man fått vänta i över ett helt år för en version som borde släppts samtidigt som konsolerna eller i alla fall inte 16 månaders skillnad? Gärna får dom ta sin tid för att det ska bli bra men det är lite skillnad här va

Har du någon aning om hur storskalat ett projekt som GTA V är?